• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • MEE83
    nernu skrev 2015-04-10 15:03:04 följande:
    Pengar kan påverka människor väldigt negativt också. Läste nyligen att människor som lagt över en viss summa på sitt bröllop var mer benägna att skilja sig till exempel. Kändisar som har uppmärksamhet och pengar knarkar sig till döds. Pengar kan göra livet surt för en. Jag blev i princip mobbad under hela min uppväxt. Kallades bortskämt rikemansbarn och då hade jag inga fina grejer och mina föräldrar var inte extremt rika. Pengar var bara skit. Hade hellre sluppit alla elaka kommentarer. Men det skulle någon utan pengar förstå för de tror ofta att om de bara fick pengar så skulle livet bli fulländat. Puckon!
    Intressant, att fattiga människor tenderar att bli ekonomiskt inlåsta i större utsträckning än de som har bättre ekonomi är ju dock ett känt faktum, klarar du inte av att försörja dig själv ekonomiskt som nyskild, så tvekar du att skilja dig.

Nu finns det ju sociala skyddsnät i Sverige, vilket gör att man inte egentligen behöver bo på gatan, men i fattiga länder, eller i länder där till exempel kvinnor inte har speciellt många möjligheter att bli ekonomiskt självständiga så är det fortfarande ett aktuellt problem. Rika människor klarar sig själva, och kan då skilja sig utan den oron.  

Störst problem med till exempel sjukdomar, grovt missbruk och allmän misär finner du dock bland de ekonomiskt marginaliserade grupperna runt om i världen, och inte bland de mer välmående invånarna i en befolkning. 
  • Anonym (B 2)

Jag fick ingenting speciellt, en vanlig liten födelsedagspresent. Vi hade aldrig några pengar. Båda mina barn har fått körkort och bil när de har fyllt 18. Jag är så glad att jag utbildade mig och jobbat hårt för att mina barn ska slippa växa upp som jag gjorde. 

• Anonym (pappa)

14 år sen nu, jag fick en bil av pappa. En golf -82, vit och ful. Pappa hade egentligen inte råd men iom att han va så snäll (dumsnäll) så köpte han den till mig. Den finaste och mest kärleksfulla present jag fått, det och ett hästtäcke , även det av pappa.

• Anonym (Kommer inte ihåg)

Är 20 år sen jag fyllde 18. Kommer faktiskt inte ihåg om jag fick något särskilt. Var väl som vilken födelsedag som helst. 

Sen är det ju så att pengar inte gör en lycklig. Däremot kan avsaknad av pengar göra en olycklig. Tyvärr finns det hundra andra saker man kan vara olycklig för ändå även om man inte behöver jaga extrapriser. 

• Anonym (Generöst)

Körkort, lite småsaker och sedan lovades jag att mina föräldrar skulle betala min utbildning. Studerade utomlands och är oerhört tacksam att jag slapp betala det kalaset själv. 

• Anonym (Kommer inte ihåg)
    nernu skrev 2015-04-10 14:19:31 följande:

Jag blir så arg av sånt här. Människor som har mycket pengar har ingen rätt att säga eller tycka nånting. De har inte heller rätt till några känslor för de har ju så mycket pengar. De ska tiga och bjuda för annars är de arroganta och värdelösa människor. De ska existera för att de som inte har lika mycket pengar ska ha någon att klaga på. Sinnessjukt! 

Här kommer en liten nyhet till er sura missunnsamma människor med vidrig människosyn. Man blir INTE lyckligare för att man har pengar och man är INTE bortskämd bara för att man har rika föräldrar. Jag ger banne mig mer pengar till välgörenhet och är betydligt mer generös med mina pengar än mina vänner som "minsann" har slitit ihop allt själva. 

Jag har inte behövt arbeta men jag har gjort det ändå för att jag ser ett värde i att arbeta. 

TS och alla andra som har snälla föräldrar. Skit i alla människor som tror att de har rätten att behandla er som kattskit bara för att ni har pengar! 

Dina pengar? Som du fått till skänks av mamma och pappa? Klart som fan du är mer generös med dem än om du fått slita ihop varje krona. 
  • Anonym (90)

Jag fick körkort av mina föräldrar. Sen när jag var 19 fick jag pengar från en sparförsäkring de hade haft åt mig, ca 15000 tror jag det var. Flyttade hemifrån när jag var 18 och sen dess har de inte betalat något alls. Tycker inte att de ska behöva göra det heller. Åt mina barn kommer vi säkert bekosta körkortet.

• nernu
    Anonym (Kommer inte ihåg) skrev 2015-04-10 16:00:51 följande:
    Dina pengar? Som du fått till skänks av mamma och pappa? Klart som fan du är mer generös med dem än om du fått slita ihop varje krona. 
    Så man är per automatik en bättre människa om man är snål och eländig och spenderar sina pengar på cigg och skräp och tar sms-lån i slutet av månaden än om man har fått ekonomisk hjälp från sina föräldrar och är generös mot sina vänner och sparsam för sig själv?

Jag är för övrigt vuxen och klarar mig själv. Jag är fortfarande lika generös och de missunnsamma vännerna från förr är lika snåla och panka i slutet av månaden.
  • nernu
    MEE83 skrev 2015-04-10 15:26:49 följande:
    Intressant, att fattiga människor tenderar att bli ekonomiskt inlåsta i större utsträckning än de som har bättre ekonomi är ju dock ett känt faktum, klarar du inte av att försörja dig själv ekonomiskt som nyskild, så tvekar du att skilja dig.

Nu finns det ju sociala skyddsnät i Sverige, vilket gör att man inte egentligen behöver bo på gatan, men i fattiga länder, eller i länder där till exempel kvinnor inte har speciellt många möjligheter att bli ekonomiskt självständiga så är det fortfarande ett aktuellt problem. Rika människor klarar sig själva, och kan då skilja sig utan den oron.  

Störst problem med till exempel sjukdomar, grovt missbruk och allmän misär finner du dock bland de ekonomiskt marginaliserade grupperna runt om i världen, och inte bland de mer välmående invånarna i en befolkning. 
    Jag ifrågasätter inte att rika generellt sett har det bättre än fattiga. Jag vänder mig bara emot den allmänna bilden av att människor med mer pengar inte har något att klaga på bara för att de har pengar. Lite samma koncept som med vikt. Smala människor kan man kommentera för de är ju så lyckade men tjocka människor är det synd om och därför har de rätt att klanka ner på de smala. Rutten människosyn.
  • Anonym (tyra)

Fick ingenting i pengaväg och minns inte vad jag jag fick i present.
    Skulle inte ge mitt barn en stor summa penar eller bil vid 18. De får spara ihop själva till det de vill ha och sen kan vi sponsra om det behövs.

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?