• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • MEE83
    nernu skrev 2015-04-10 15:03:04 följande:
    Pengar kan påverka människor väldigt negativt också. Läste nyligen att människor som lagt över en viss summa på sitt bröllop var mer benägna att skilja sig till exempel. Kändisar som har uppmärksamhet och pengar knarkar sig till döds. Pengar kan göra livet surt för en. Jag blev i princip mobbad under hela min uppväxt. Kallades bortskämt rikemansbarn och då hade jag inga fina grejer och mina föräldrar var inte extremt rika. Pengar var bara skit. Hade hellre sluppit alla elaka kommentarer. Men det skulle någon utan pengar förstå för de tror ofta att om de bara fick pengar så skulle livet bli fulländat. Puckon!
    Intressant, att fattiga människor tenderar att bli ekonomiskt inlåsta i större utsträckning än de som har bättre ekonomi är ju dock ett känt faktum, klarar du inte av att försörja dig själv ekonomiskt som nyskild, så tvekar du att skilja dig.