• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (va?)
    Anonym (kapital) skrev 2015-04-10 11:11:26 följande:
    Exakt, jag fick inte bara 300 000kr, utan förmågan att ta hand om pengar. Idag investerar jag pengar pt min son som är 9 år och har redan börjat förklara vad ränta på ränta är. Att man kan köpa aktier, tom köpt några symboliska poster i företag som han vet vad det är. Helst vill han köpa aktier i Lego (synd att de inte finns på börsen).
    Bara var medveten om att allt kapital kan gå förlorat.
    Man brukar ju säga : sätt inga pengar på börsen som du inte har råd att vara utan.

• Anonym (Bortskämd??)
    Läserlitesvararlite skrev 2015-04-10 11:23:11 följande:

Jag fick inget extra i form av materiella saker eller pengar när jag fyllde 18 år, i min familj fanns inte utrymme för det. Jag firades ändå med kärlek och framtidshopp!