• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Anonym (va?)
    Anonym (kapital) skrev 2015-04-10 11:11:26 följande:
    Exakt, jag fick inte bara 300 000kr, utan förmågan att ta hand om pengar. Idag investerar jag pengar pt min son som är 9 år och har redan börjat förklara vad ränta på ränta är. Att man kan köpa aktier, tom köpt några symboliska poster i företag som han vet vad det är. Helst vill han köpa aktier i Lego (synd att de inte finns på börsen).
    Bara var medveten om att allt kapital kan gå förlorat.
    Man brukar ju säga : sätt inga pengar på börsen som du inte har råd att vara utan.

• Anonym (Bortskämd??)
    Läserlitesvararlite skrev 2015-04-10 11:23:11 följande:

Jag fick inget extra i form av materiella saker eller pengar när jag fyllde 18 år, i min familj fanns inte utrymme för det. Jag firades ändå med kärlek och framtidshopp!

Ja, huvudsaken är ju att du firades med kärlek. :) Om föräldrarna inte har råd att ge några stora saker, utan istället ger något från det lilla de har, är det naturligtvis lika värdefullt. :)

Men om man har råd och lust, ser jag inget fel med att ge större summor.
  • LauraPalmer

Hur fan kan man bli sur på någon för att denne har fått pengar av sina föräldrar. Så missunnsamt och patetiskt. Att pengar ska vara ett så känsligt ämne.

• Anonym (Bortskämd??)
    Malima skrev 2015-04-10 09:33:11 följande:

Jag minns faktiskt inte vad jag fick. En klocka skulle jag tro.

Vi lägger undan barnbidraget till våra barn. Om fonderna går bra kommer det nog att röra sig om ca 500 000kr när de är 18, men de får inte automatiskt pengarna då, utan först när vi anser att de är mogna för pengarna och använder dom till ett vettigt ändamål. Då tänker vi studier, lägenhet, körkort osv. Möjligtvis en del av pengarna på en resa, men det är inga " leva-loppan-pengar".

Klokt tänkt tycker jag!
  • Anonym (kapital)
    Anonym (va?) skrev 2015-04-10 11:36:32 följande:

Bara var medveten om att allt kapital kan gå förlorat.

Man brukar ju säga : sätt inga pengar på börsen som du inte har råd att vara utan.

Och du tror inte man får större kunskap om hur börsen fungerar om man redan som barn får vara med och lära?
  • nanneN

TS, har läst dina inlägg här och har en liten teori. Rätta mig gärna om du anser att jag har helt fel.

När jag läser det du skriver, så slås jag ibland av att du känns lite nonchalant eller omedveten eller hur jag ska förklara det. För dig verkar pengarna inte vara någon stor grej, och det är givetvis bra, men jag tror att du (säkerligen omedvetet) bagatelliserar något som för väldigt många människor är helt ofattbart!

Att få 400.000 när man fyller 18 är för mig sådant som bara händer på TV! Det är liksom helt absurt och overkligt. Skulle någon berätta något dylikt för mig skulle jag bara skratta åt dom och tro att dom försökte göra parodi på någon dålig tv-serie eller nåt, jag skulle inte för en sekund ens kunna överväga att det skulle kunna vara allvar, så absurt är det för mig.
    För dig verkar det närmast vara tråkig vardag. Du verkar tycka det är helt naturligt, nästan så att du förväntade dig mer, och jag tror det är här det kan skita sig lite mellan dig och dina vänner.

För dig är detta naturligt, för dom är det ren science fiction, och din aningen nonchalanta attityd över det hela spär säkert på deras irritation.
    Du verkar inte bortskämd och du verkar ha en sund inställning till pengar, så jag tror inte detta är något du gör medvetet. Men för människor som inte ens kan drömma om dom summorna du får, så är det faktiskt aningen provocerande att du anser det vara så självklart.

Och ett tips i all välmening: klyschor i stil med "det är tanken som räknas" och "det viktiga är att dom älskar dig" och annat i samma stil är visserligen väldigt sanna, men jävlar vad krystade dom blir när dom kommer från den som får all denna kärlek *plus* en massa pengar. Jag förstår att du verkligen menar det du säger och du har i all mening helt rätt, men mitt tips är att ändå undvika dom alltför uppenbara klyschorna om kärlek vs pengar så länge du har båda delarna och den du pratar med bara har det ena. Oavsett hur väl du menar så känns det bara förnedrande för den som får höra det. :)

• Anonym (symaskin)

Jag fick en symaskin.
    Den hade kostat ca 1500:-.
    Detta var 1990.
    Mina föräldrar kunde aldrig spara undan mitt barnbidrag, det gick åt till mat och kläder och sånt.

Min son fick vanliga födelsedagspresenter när han fyllde 18, jag minns inte exakt vad han fick. Även hans barnbidrag gick under åren åt till löpande utgifter.
    Om man kan spara undan hela barnbidraget tycker inte jag att man behöver det. 

• Anonym (tant asta)
    nanneN skrev 2015-04-10 11:51:32 följande:

TS, har läst dina inlägg här och har en liten teori. Rätta mig gärna om du anser att jag har helt fel.

När jag läser det du skriver, så slås jag ibland av att du känns lite nonchalant eller omedveten eller hur jag ska förklara det. För dig verkar pengarna inte vara någon stor grej, och det är givetvis bra, men jag tror att du (säkerligen omedvetet) bagatelliserar något som för väldigt många människor är helt ofattbart!

Att få 400.000 när man fyller 18 är för mig sådant som bara händer på TV! Det är liksom helt absurt och overkligt. Skulle någon berätta något dylikt för mig skulle jag bara skratta åt dom och tro att dom försökte göra parodi på någon dålig tv-serie eller nåt, jag skulle inte för en sekund ens kunna överväga att det skulle kunna vara allvar, så absurt är det för mig.
    För dig verkar det närmast vara tråkig vardag. Du verkar tycka det är helt naturligt, nästan så att du förväntade dig mer, och jag tror det är här det kan skita sig lite mellan dig och dina vänner.

För dig är detta naturligt, för dom är det ren science fiction, och din aningen nonchalanta attityd över det hela spär säkert på deras irritation.
    Du verkar inte bortskämd och du verkar ha en sund inställning till pengar, så jag tror inte detta är något du gör medvetet. Men för människor som inte ens kan drömma om dom summorna du får, så är det faktiskt aningen provocerande att du anser det vara så självklart.

Och ett tips i all välmening: klyschor i stil med "det är tanken som räknas" och "det viktiga är att dom älskar dig" och annat i samma stil är visserligen väldigt sanna, men jävlar vad krystade dom blir när dom kommer från den som får all denna kärlek *plus* en massa pengar. Jag förstår att du verkligen menar det du säger och du har i all mening helt rätt, men mitt tips är att ändå undvika dom alltför uppenbara klyschorna om kärlek vs pengar så länge du har båda delarna och den du pratar med bara har det ena. Oavsett hur väl du menar så känns det bara förnedrande för den som får höra det. :)

"Patronizing" var ordet sa Bull.
  • Anonym (Cz)
    Anonym (Bortskämd??) skrev 2015-04-10 11:28:25 följande:

Fy vad tråkigt att sånt ska hända. Är också ett par i tråden som sagt att de fått skulder av sina föräldrar. Riktigt tråkigt att vissa människor inte kan skillnad på mitt och ditt.

Ja , tyvärr. Det är inte ovanligt.

Härligt att du har fina och omtänksamma föräldrar.
  • Fobiker

Ingenting, vi firade aldrig födelsedagar. Men jag fick en moppe av mina föräldrar när jag var 15, begagnad iofs, men det var ändå stort för mig. Och när den såldes fick jag behålla pengarna. Sedan har de alltid erbjudit sig att hjälpa till om jag haft det kärvt. Så de har varit generösa på sitt sätt.

Jag hade en klasskamrat i högstadiet som hade fått över 150 000 (det här är mer än 20 år sedan...). Han gillade att skryta om det, och det var vissa som var avundsjuka, men jag kan inte minnas att jag själv tänkte något speciellt om det, annat än jag funderade över vad jag själv skulle ha gjort med pengarna.

Enda gångerna jag stör mig på personer som har mycket pengar är om de är uppenbart arroganta och nedlåtande, eller om de skall komma och lägga sig i min ekonomi. Annars bryr jag mig inte så mycket om de har 10 kr eller 10 miljoner kr på banken.    

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?