• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • Tom Araya

Inte mycket mer vid 18-årsdagaen än andra födelsedagar, presenter för kanske 500-1000 kr. Detta var dock 24 år sedan.

Jag fick 25 tusen av mamma och 25 tusen av pappa vid tillfällen då de ärvde från bortgångna föräldrar, minns inte exakt tidpunkt, men kan ha varit vid 16-20 års ålder.

Bidrag till körkort fick jag genom att övningsköra med alla när tillfälle gavs, men ofta fick jag då stå för bensin själv. Annars bekostade jag mitt körkort själv, fast jag kom ju undan med under tre tusen då 1991-92.

• Anonym (tyra)
    nernu skrev 2015-04-10 16:28:36 följande:
    Så man är per automatik en bättre människa om man är snål och eländig och spenderar sina pengar på cigg och skräp och tar sms-lån i slutet av månaden än om man har fått ekonomisk hjälp från sina föräldrar och är generös mot sina vänner och sparsam för sig själv?