• Anonym (Bortskämd??)

Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?

Hejsan!

Jag tror detta varit uppe i en tidigare tråd, men kan inte hitta den nu. Jag är nyss fyllda 19, och förra helgen råkade jag i diskussion kring vad vi fick i 18-årspresent. De flesta fick mellan 5000-10000 och blev helt chockade när jag berättade att jag fick drygt 400 000+bil och körkort. Mina föräldrar har varit relativt högavlönade, och har därför kunnat spara ihop dessa pengar till mig, vilket jag är oerhört tacksam över. Dessutom får jag 2000 kr i månaden av mamma så länge jag studerar.

Mina vänner blev nästan förbannade, kallade mig bortskämd snorunge osv. Jag vet att jag fick mycket pengar, men alltihopa (utom 5000 som jag tog direkt) är placerade och oanvända. Jag går inte i dyra kläder, kör en bil från 90-talets början, och talar aldrig om pengar. Ändå är de sura på mig nu och vill inte tala med mig.

Hur mycket fick du när du fyllde 18? Hur mycket gav du/ttänker du ge till ditt barn?

• Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?
  • nevermind
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 03:40:46 följande:
    Kan man spara barnbidraget har man inget behov av det. Det vore bättre om de inte fick något och de mindre välbeställda fick mer. Alla bidrag i Sverige är inkomstprövade utom just barnbidraget - löjligt!

Höll på att krevera när vår kung uttalade sig och tyckte barnbidraget var för lågt, hade de svårt att få det att gå ihop kanske?
    Slopa ALLA bidrag, utom socialbidraget!
  • Anonym (E.B)

Men underbart TS! :D Tycker inte alls du verkar bortskämd, det är nog dom sagt när man förväntar sig det. Vilka generösa föräldrar!

Jag tyckte ändå jag fick mycket även om det inte är i närheten. Cam 50.000 och körkortet betalt.

Min make fick ungefär detsamma.

Men nu i efterhand har vi fått mer som vi inte hade en aning om att vi skulle få. T.ex bröllopsmiddagen betald för 70 gäster, bröllopskläder och sponsring av bröllopsresa. Jag fick en bil av svärmor när min gick sönder, ingen dyr men ändå. Sjukt generöst.

För ett par år sedan fick vi även kontantinsats till huset. 170.000 ca. Helt galet vad förvånade vi blev. Men vi är verkligen måna om våra (bådas) föräldrar också, vi ställer upp när helst de behöver oss, hälsar på ofta och bjuder ut dem på roligheter och resor. Vi vill verkligen försöka ge tillbaka på ett eller annat sätt nu när de lever och är friska! :)

• Anonym (tant asta)

Jag fick antagligen en bok eller kanske en hundring (50-lapp?) i ett kuvert när jag fyllde 18 (1973). Började jobba som 17-åring och efter det så hade inte mina föräldrar ett piss med mig eller min ekonomi att göra. (nä ja ä int bitter)

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 04:33:20 följande:
    Nej, men vi får ju bara höra TS version. Hon/han kan ju mycket väl ha skrutit men tycker inte kanske inte själv att hon/han gjorde det. Eller så skröt hon/han helt medvetet för att platta till kompisar vars föräldrar inte har lika höga löner och möjlighet att ge bort så mycket. Vad vet du om vad som exakt har sagts, och hur? En trådstartare berättar alltid ur sitt perspektiv, och framställer sig själv som heeeelt oskyldig, det vet du väl.

Det har startats flera sådana här trådar, läser man mellan raderna får man intrycket att trådstartaren bara vill provocera, som Anonym (Stina) sade, eller skryta.
    Självklart får man utgå från det trådstartaren i ett ämne säger. Ingen av oss har ju någon möjlighet att göra en bakgrundskoll om det är sant eller ej. Alltså får man delge sin åsikt/ge råd utifrån det.

Om man alltid utgår från att trådstartaren ljuger och/eller överdriver så kan man lika gärna hitta på något annat än att hänga på Familjeliv.

Min poäng med mitt svar var att belysa att personen i fråga som påstod att ts hade skrutit helt enkelt utgick från att det var så. Ett bättre sätt är ju att ställa frågor kring omständigheterna istället för att berätta för oss andra att "så här var det".

Och vad fanns det att provocera och skryta för oss om? Hade det handlat om 4 milj så hade jag kunna förstå provokationen i det hela, ifall man startar en tråd om det här.
  • Guapa
    Anonym (Lovle) skrev 2015-04-10 07:38:43 följande:

Minns inte vad jag fick i födelsdagspresent när jag fyllde 18, men det var inga pengar iaf. 

Dock har jag efter det fått både bröllop, bil, körkort och hjälp att inhandla min första lägenhet. 

Vi kommer inte ge våra barn några pengar, speciellt inte när dom fyller 18, men givetvis kommer vi hjälpa med tex kontantinsats och körkort.

Det har varit liknande för mig. Jag fick aldrig något speciellt på mina födelsedagar (föräldrarna var inte så mycket för presenter öht) men har fått bidrag när jag behövt det, ex språkresa på högstadiet, körkort efter gymnasiet, bidrag till kontantinsats till första lägenheten etc. Skulle jag räkna ihop allt "extra" de betalat för mig i form av resor, kontantinsats, körkort, cyklar, skidor etc så för det sig nog om ett par hundra tusen genom årens lopp.

Jag är nog rätt bortskämd men jag har dock aldrig bett om något utan de har själva erbjudigt sig att bidra, uppmuntrat mig att ta körkort, åka på språkresa etc.
  • Anonym (Mackan)
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-04-10 08:37:13 följande:

Självklart får man utgå från det trådstartaren i ett ämne säger. Ingen av oss har ju någon möjlighet att göra en bakgrundskoll om det är sant eller ej. Alltså får man delge sin åsikt/ge råd utifrån det.

Om man alltid utgår från att trådstartaren ljuger och/eller överdriver så kan man lika gärna hitta på något annat än att hänga på Familjeliv.

Min poäng med mitt svar var att belysa att personen i fråga som påstod att ts hade skrutit helt enkelt utgick från att det var så. Ett bättre sätt är ju att ställa frågor kring omständigheterna istället för att berätta för oss andra att "så här var det".

Och vad fanns det att provocera och skryta för oss om? Hade det handlat om 4 milj så hade jag kunna förstå provokationen i det hela, ifall man startar en tråd om det här.

• Utflykt i verkligheten
    Anonym (Löjligt) skrev 2015-04-10 05:04:04 följande:
    Utflykt i verkligheten skrev 2015-04-09 17:32:20 följande:
    Men vad är det med dig? Du framstår som oerhört bitter och oförmögen att ta till dig det folk säger.

Ts förväntade sig inte glädje, men däremot att sällskapet skulle kunna uppföra sig som folk.

Fokusera istället på att fundera över det några här inne har skrivit gällande ditt tidigare inlägg.
    Varför ska hon göra det? Detta är som sagt ett diskussionsforum. På ett sådant diskuterar man, man sitter inte och sjunger Kumbaya.

Klarar man inte att alla inte har samma åsikter ska man hålla sig ifrån diskussionsforum. En blogg är i så fall ett bättre alternativ, där är man oemotsagd.

Det är skillnad på att faktiskt diskutera och att skrika ut sina åsikter och samtidigt hålla för öronen. För att kunna diskutera så måste man också kunna lyssna och ta till sig av det den andre säger. Det betyder självklart inte att man måste tycka på samma vis, men att provocera/föra monolog är inte att diskutera.
  • Anonym (Mackan)

Löjligt och Kakan,

Ni är ju så patetiska så det saknar motstycke.

Ni utgår från att TS skrutit om pengarna och därför fått vad han förtjänar. Om man alltid utgår från att alla TS undanhåller allt relevant varför skriva i forum alls?

Hade ni accepterat om en ensamstående mamma som klagar över att hon har svårt att få pengarna att räcka till blev attackerad med kommentarer om att pengarna visst räcker till bara hon fimpar cigaretterna och slutar spela nätpoker utan minsta indikation på att hon faktiskt rökte eller spelade? Det är helt analogt.

Väx upp!!

• Malima

Jag minns faktiskt inte vad jag fick. En klocka skulle jag tro.

Vi lägger undan barnbidraget till våra barn. Om fonderna går bra kommer det nog att röra sig om ca 500 000kr när de är 18, men de får inte automatiskt pengarna då, utan först när vi anser att de är mogna för pengarna och använder dom till ett vettigt ändamål. Då tänker vi studier, lägenhet, körkort osv. Möjligtvis en del av pengarna på en resa, men det är inga " leva-loppan-pengar".

• Anonym (Cz)

Ingenting.

Min " far " även stulit mina pengar.

Svar på tråden Hur mycket fick ni när ni fyllde 18?