• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • TyckOmMig
    MillaQ2 skrev 2015-07-28 22:18:55 följande:

Nu funkar det nog :)

Här är min lilla tumsugare

Åh Milla vilken underbar bild!

En av tvillingflickorna mina Charlise är tummsugare även ena tvillingpojken de äldre paret som nu är drygt 6 år var av den ena Tim var tummsugare-återstår att se om någon av dessa små kanske blir det...
  • TyckOmMig

BVC besöket gick bra läkarundersökning likaså dom utvecklas som de ska trots att de är små och ligger under kurvan mest viktigt är ju att de följer sina egna kurvor och det finns en liten extra prematurkurva...

Redan-jag har oftast väldigt god hjälp av mina äldre barn om vi ska ngt speciellt och nu har dom ännu sommarlov vilket varit mkt smidigt inga tider att passa mindre stress och så-verkligen underlättat och jag är van sen innan att köra två vagnar samtidigt en framför sig och en bakom då äldsta tvillingparet på 6 år fick sin syster då de endast var 1 1/2 år fick redan då erfarenhet över att köra både tvillingvagn & enkelvagnen till ställen vi gick på...nu blir det dock två tvillingvagnar istället!!!

• bullenochgrisen

Kikar in här lite snabbt mellan amningspausen, skönt att allt verkar fungera nu och att han ökar i vikt. Ang. Smärta efter snittet så kan jag bara hålla med. Jag kan resa mig upp utan problem och gå bra men ibland gör det så fruktansvärt ont! Antagligen nerverna som försöker hitta tillbaka men aj vad ont det gör ibland alltså. Kan knappt promenera till affären eller ge mig ut på saker då det gör så ont! Går det över? Är två veckor sedan jag snittade nu. Lillan är snart uppe i sin födelsevikt, minskade 6% där ibörjan och så kräktes hon väldigt mycket i förrgår vilket gjorde att hon minskade i vikt nästan 80 g bara på en dag. Men det tycks vara bättre nu och hon äter och ökar i vikt, inte lika mycket kräkningar så det måste varit något tillfälligt. BVC vägde henne idag, 3350 g och 52 cm lång. ( födelsevikt 3436 g och 50 cm lång) hoppas smärtan efter snittet går över, instämmer om att det är både psykiskt och fysiskt påfrestande, man blir liksom lite handikappad och kan inte utföra det man vill, oerhört begränsad :(

MillaQ2 skrev 2015-07-28 16:07:28 följande:

Vad händer härinne då? :) Jag har varit i bebisbubblan med att komma in i amning, sova i korta perioder fördelat över dygnet , återkontoller, försöka komma på benen efter snittet och framför allt att njuta av den kille. Är såå lycklig och han är så fin.

Kan även säga att det varit jobbigt, lillen gick ner mer än tio procent i vikt, sover så vi måste väcka och nästan tvångsmata, (gått åt rätt håll nu) och jag har haft väldigt ont efter operationen. Jobbigt både fysiskt och psykiskt , känslan av trasig het. Det visste jag ju innan eftersom jag gjort ett snitt innan men hade inte tänkt på att det blir svårare läkprocess när man fått barn innan och när man snittat livmodern tidigare. Det vet jag nu. Fasen vad ont det gjort. Så ont gjorde det inte förra gången. Men det är ju också individuellt det märkte man på BB avdelningen, vissa hade jätteont medan andra var uppe och studsade direkt.

Måste även säga ngt om min upplevelse av sjukhuset (Danderyds) Själva ingreppet gick jättebra (dock svimmade barnets far och fick ligga i ett anslutande rum. En sköterska sprang emellan och hälsade saker mellan oss tex jag sa att det inte gjorde något och han hälsade att han älskade mig :)) och hela teamet var super! Så proffsiga och empatiska. Även personalen på avd 17 planerade snitt var underbara. Jag är jättenöjd!

Nu ska jag läsa vad som hänt här. Såg en så fin bild på magen Redan :) (min mage ser nu likadan ut fast utan bebis i hehe inte lika roligt :-S) Och Zaq, nu är det nära för dig också. Så speciell känsla när man vet att snart ska man få träffa sitt barn. Allt står och väntar, vagn, babyskydd, säng etc. Ska det verkligen vara någon däri? Och det ska det ju, snaaart! :)

Undrar även hur det går för er andra som snittat, läker det bra? Är ju så olika lång läktid.

Tänker på er allihop ! Kramar !

• Redan47

Zaq: förstår dig! Men unna dig att vara lycklig o tacksam för di resa! Du är värd det! Bebis kommer när som helst. Jag har inte fått förvarningar, mer än värkarbete som startat... Och sedan resa till bb. Så, ja du är normal. Visst ska du ha kontakt med bebis varje dag så är det. Så håll kontakten ich njut , snart är hen i din famn.

Millan, ohhhh va härligt det ser ut, tur vi får uppleva dessa stunder, då falnar smärta o obehag. Kärleken flödar! Kram

Tyckommig: jo du, vilket ekipage du må ha med dig! Gott att barnens utveckling fortskrider att de hämtat sig. Hur mår du nu?

Kakolina; vilken milstolpe detta kub är, detta bild och ljud bevis oxå. Stort grattis! Härligt du vill vara med o bidra i tråden.

• Snart lycklig

Tjejer, hinner knappt läsa och är än sämre på att kommentera. Vill bara ge en annan sida av smärta och dyl pga av KS. Kan säga att jag inte haft några som helst problem alls, inte ont, inte orörligare. Kommer på mig själv att jag måste använda musklerna på rätt sätt, annars skulle jag röra mig som vanligt. Slutade helt med värktabletter i förra veckan. Det enda är att jag har känselbortfall i huden mellan naveln och snittet. Dock börjar det kännas allt bättre och bortfall på ett allt mindre område.

• Snart lycklig

Tack snälla raringar för era ord och pepp runt amning.

Ego: har nu lämnat tillbaka den förb......e bröstpumpen. Vårtorna och psyket pallade inte längre. Sonden drogs imorse. Nu kör vi bara mys-/"så mkt som finns"-amning, ca 10+10minuter, sedan Calma nappflaska med ersättning. Lyssnar lite mera på sonens önskemål om tidpunkter för måltider. Inatt var första natten m flaska, han sov fr kl 01.00 till 07.00!!!!!! Underbart!

• TyckOmMig

Snart lycklig-åh vad glad jag är för ditt senaste inlägg och lite avis är jag allt på din nattsömnen inatt här börjar tröttheten märkas och mitt långa hår har ändrat karaktär till risigt och många olika längder pga håravfall redan...
    Snittet mitt är väldigt fint känselbortfallet blir mindre och mindre men annorlunda känns det och skulle helst vilja ha det ogjort men då hade jag ju inte fått levande fina små gossar av resultatet!

• JZ79
    Snart lycklig skrev 2015-07-30 17:01:08 följande:

Ego: har nu lämnat tillbaka den förb......e bröstpumpen. Vårtorna och psyket pallade inte längre. Sonden drogs imorse. Nu kör vi bara mys-/"så mkt som finns"-amning, ca 10+10minuter, sedan Calma nappflaska med ersättning. Lyssnar lite mera på sonens önskemål om tidpunkter för måltider. Inatt var första natten m flaska, han sov fr kl 01.00 till 07.00!!!!!! Underbart!

Helt rätt beslut! Låter perfekt med mysamning och sen flaska. Wow vilken underbar natt! Då sov både ni å gossen gott Hjärta
  • weeme

Grattis Skade och Milla! Hoppas det går bra framöver Skade och att du kan njuta också.

Fantastiskt go bild Milla!

Redan, jag har mer mage än du, för späcket har ju fått flytta upp under brösten för att bebis ska få plats, haha.

I dag har vi varit på RUL och fått se en liten krabat som sträcker sig och har sig, men inte mycket känner jag. Följer sin storlek på millimetern och allt såg bra ut. Skönt att få se, önskar att jag snart känner mer så jag vet att det finns liv kvar. Otroligt ofattbart att vi kommit så här långt, kan fortfarande inte fatta det.

• HRE
    Snart lycklig skrev 2015-07-30 17:01:08 följande:

Helt rätt beslut! Mycket viktigare att du och killen mår bra! Och härligt väl att han sover så länge - då är han både trygg och mätt!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus