• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • zaq1234

Tack Redan! Jag ringde faktiskt nyss o kollade om jag kunde boka en privat UL tid,  men det är ett sånt tryck på de som har öppet i sommar så de kan bara ta de med remiss o BM vill ju inte skriva remiss då hon inte anser att de finns skäl för det. Jag förstår ju att det självklart måste vara så att de som behöver det mest måste gå först..

Visst är det så att jag ofta känt att mer kunskap o erfarenheter finns i vår tråd än vad BM kan o vet....o med mer vetskap om vad som kan hända så vill man göra allt man kan för att undvika det...men när jag tar upp det med BM..så säger hon bara.."läs inte på nätet" Detta är ju inte nätet säger jag...vi är ju en grupp som följts åt i både med o motgång....men det går inte att förklara för dom....

Jag får försöka på att fokusera på att det ska gå bra, tar nog en tur till babyproffsen..nu kanske det är dags att börja förbereda

• TyckOmMig

Redan du är så klok och skriver så fint till oss samtliga.

zaq-förstår din oro och frustration men förhoppningsvis kommer allt gå utmärkt för dig så unna dig en runda till Babyproffsen och shoppa loss lite vännen snart har du också ett litet underverk i din famn!

Här hinner jag knappt städa äta umgås då det mest ammas dygnet runt men vad gör det jag njuter och försöker ta dagarna som de kommer.
    Nu börjar äntligen minigossarna få lite kinder ännu inget hull på benen spinkiga och strl 44 men ändra sig i deras utseende gör dom!
    Jättemysigt att se och förundras över om dom kommer bli lite lika sina storasystrar!

• Redan47

Zaq: boa nu, shoppa o gör det du vill nu, och njut även av att vara två! Vila o sov så mkt du orkar. Snart är det andra bullar! :))

Tyckom: tack raring!

• Snart lycklig

Grattis till era pojkar Skade och Milla.

Skade, vi var ju på neo drygt två veckor, både på Karolinska samt Södersjukhuset här i Sthlm. De är fantastiskt duktiga. Vår pojke vägde dock lite mera, 2308 gr, och allt har gått jättebra med honom. Vi kom hem i tisdags, men får nu daglig hemsjukvård.

Vår kille sondas fortf, efter att jag i 10+10 min försökt att amma honom. Ser inte så lovande ut med amningen. Pumpar dock fortf, men det kommer fortf buss några ml. Lillen har börjat suga bättre och det är mkt bättre "hjälpmedel" än pumpen, så vi får se hur det går.

Ni ska vara så glada, ni som kan amma era barn på en gång (om det nu är ngt som ni önskar, alla vill ju inte). Detta håller på att knäcka mig en smula. Det i kombination med avsaknad av sömn.

• MillaQ2

Zaq usch vad dåligt samvete jag får, det var inte meningen att skrämma dig, det kan inte vara stora risker för att något händer pga navelsträngen som inte upptäcks för då skulle man ju ha större insatser/kontroller för det. Min väninna föddes med navelsträngen två varv runt halsen och det blev inga problem alls. Risker finns oavsett alternativ och kan man välja det naturligaste dvs vanlig vaginal förlossning är ju det det bästa. Sagt från en här som kämpar med eftervärkar och operationssår. Det är verkligen inte smärtfritt varken psykiskt eller fysiskt att skaffa de små liven men å vad det ändå är värt det.

Tack allihop för era grattishälsningar! Jag ser fram emot att se allas lyckliga målgångar i tråden, olika upplevelser men det ska gå fint för allihop. Roligt också att höra hur det gått för sllihop. Så tacksam att du startade tråden Redan, det har betytt så mycket att dela allas erfarenheter, få "prata av sig" med er alla och få ta del av så mycket kunskap.

Kramar!

• Redan47
    Snart lycklig skrev 2015-07-23 20:06:32 följande:

buss=bara

Va skönt att höra av dig! Tänk att du fick ditt barn till slut, så härligt! Njut av det. Sömn o att dricka mycket är oxå A o O för amningen. Har ditt blodtryck stabiliserats? Äter du fortfarande mediciner? Amningen kommer, tro mig. Vila i nuet bara. Gosa o mys massor. Du är fullt tillräcklig som du är ! Ovadsett antal ml du får ut just nu. Du får ju ut iallafall!
    Med mitt andra barn flöt det bara på, tack vare tror jag det lugnet jag hade i mig plus att förlossning o allt gick så bra. Inget stresspåslag alls . Skötte mig själv.

Du har fortfarande en stress situation omkring dig. Det ordnar sig. Du vill amma och då kommer det bli så. Ha bara tålamod och var nöjd med det som kommer varje dag. Slut slå på dig själv. Du är god nog!
    Du gjorde det, en bebis, den envisheten , ta fram den, du har det i dig! Kram kram

Från redantrött trött;)
  • Redan47

Milla mfl: det är viktigt tycker jag att vi beskriver vår verklighet som den är och hur vi upplever det. Hur vi andra påverkas av det.... Skit i det! Ja faktiskt. Vi är så hormonstinna så det går inte att förutspå hur vi påverkas. Ärlighet - det hanterar vi. På det sättet kn vi ju påverka de möten vi har därute och känna oss stärkta av varandra.
    Det är oxå min avsikt med denna tråd!

Var vi än befinner oss, sköljs vi över av oro någon gång. Vi har en lång resa för att kommit dit vi är idag. Det är självklart vi klarar varandras sanningar! Viktigt för mig att vi kan vara ärliga med det vi känner. Att du Milla beskriver din resa och Zaq begrundar o tar del av din erfarenhet. Bm tycker jag, har en tendens att inte lyssna på den ängslan vi bär och den resa vi gjort, utan slå bort den och på det sättet få oss känna oss förminskade o nojiga. Det ÄR INTE okey !!!! Därför har vi varandra.

Tillsammans är vi starka! Vi har så mycket kunskap! Kram

• zaq1234

Milla, du ska verkligen inte ha dåligt samvete. Jag är jätte tacksam för du o alla andra delar med sig av erfarenheter!! Tycker denna tråd är så bra o just till för att ärligt skriva hur man känner. Som redan skriver, vi har alla gått igenom så mycket så vi klarar av alla våra sanningar. Jag oroar mig för det mesta just nu med alla hormoner man har så fortsätt att skriv allt du vill o känner!! Tycker man får sånt bra stöd här och känner en förståelse som man inte finner någon annanstans. Är så tacksam för att ha kontakt med er alla på denna tråd. Tack Redan för att du startade den!! Kram

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus