• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • JZ79

Migränen och huvudvärken blir inte bättre här.. Idag sjukskrev läkaren mig. Det fungerar inte riktigt längre när jag vissa nätter inte ens kan sova pga kraftig smärta. Citodon hjälpte inte ens inatt Förvånad Svårt med koncentration på jobbet när jag har så ont...Nu är jag ordinerad VILA i 2 veckor. Tufft att meddela detta på jobbet då det är lite ont om folk just nu, men både chefen och kollegor var överens om att jag kämpat på trots att jag inte mått bra och det är dags att vila nu och tänka på mig och Pyret. Kändes jobbigt först när läkaren sa det är dags för sjukskrivning nu, men samtidigt skönt nu när jag meddelat jobbet och gått hem.

Vecka 18 (17+0) idag Hjärta

• Redan47

Hej allesamman!
    Zaq, spännande vad fort det ändå gott, du är i mål när som helst nu!!!
    Alla ni som har bebis i famn, det är så härligt att vara del av era berättelser o framgångar!

Jkz: skönt art du har en läkare som tar din värk på allvar. Visst känns plikten, men nu har du större plikt o ansvar för din hälsa. Det låter verkligen ur jobbigt det du har att dras med! Du redan v18!!!! Var tog tiden vägen?
    Frk röd weeme missne vilka veckor är ni i nu?

Imorgon har jag besiktning igen. Det känns bra och hoppas innerligt att resultatet bekräftar det. 2-3v till sedan största kris perioden över för TTS.
    Hur mår du o har du det HRE? Har du fasat ut allt?

• weeme
    JZ79 skrev 2015-08-05 19:18:25 följande:

Migränen och huvudvärken blir inte bättre här.. Idag sjukskrev läkaren mig. Det fungerar inte riktigt längre när jag vissa nätter inte ens kan sova pga kraftig smärta. Citodon hjälpte inte ens inatt Förvånad Svårt med koncentration på jobbet när jag har så ont...Nu är jag ordinerad VILA i 2 veckor. Tufft att meddela detta på jobbet då det är lite ont om folk just nu, men både chefen och kollegor var överens om att jag kämpat på trots att jag inte mått bra och det är dags att vila nu och tänka på mig och Pyret. Kändes jobbigt först när läkaren sa det är dags för sjukskrivning nu, men samtidigt skönt nu när jag meddelat jobbet och gått hem.

Vecka 18 (17+0) idag Hjärta

Skönt för dig att få vila! Jag kämpade på med min migrän förra graviditeten (eller, nej, den innan) men blev till slut halvtidssjukskriven för det funkade helt enkelt inte att var borta så mycket oplanerat, bättre att kunna ta det lugnt så gick det faktiskt att jobba halvtid. Sådär i alla fall. Jag har också migrän fortfarande, men är nu arbetslös för jag blev uppsagd, så jag kan vila och då funkar det. Eller, ja, får inget gjort men inget jobb blir lidande.

Jag är i vecka (20) 19+3 helt galet det med! Mår bättre än på länge fast har dagar då jag knappt kan gå två meter utan att flåsa och få lite sammandragningar. Samma som sist. Har en känsla av att det var värre då vid denna tiden, men det kanske var senare (då kunde jag knappt röra mig utan att få sammandragningar och tappa andan). Då hade jag ett resande jobb, det var ett litet helsike rent ut sagt. Nu njuter jag av att få vara hemma, den ekonomiska sidan får jag blunda för för att inte få panik.

I dag shoppade jag lite bebiskläder, såg en kollektion jag inte kunde motstå. Annars har jag hittat en hel hög 50-56 kläder i dotterns docklåda som hon inte lekt med än, så de snor jag tillbaka till bebis. När dottern var liten lånade jag alla de första kläderna så det finns faktiskt inte hemma- jo, i docklådan från loppisar gjorde det visst det.

Nu ska jag bara tjata på min arbetsgivare om arbetsgivarintyg denna veckan så jag kanske kan få a-kassa någon gång innan jul. Annars är det en lugn vecka, sedan börjar BM besök varannan vecka plus specMV!
  • weeme

Jo, en go sak till. Börjar känna buffar mer och mer. Så supermysigt! Mitt hjärta smälter för vår dotter har tagit detta till sig med hull och hår, pussar mage och samlar saker till bebis. Hoppas hon fortsätter känna samma glädje och inte tycker det blir för jobbigt med syskonHjärta

• weeme

Lycka till i morgon Redan!

Zaq, håller tummarna för att det startar! Minns vi skojade om att om man äter 20 (eller vilken orimlig mängd det nu var) annanasar så kan det sätta igång förlossning, och hallonblads the. Faktiskt barnmorskan som sa det på föräldraträffarna.

Någon som går på föräldraträffar? I så fall hur tycker ni det är? Vad sägs det där?

• HRE

Hej alla!

Söta bebisar på bilderna! Och tänk så många som snart är i "mål" med bebis i famnen. Tycker alla här visar att man inte ska ge upp!

Själv så var jag på flödeskontroll igår och mitt flöde var bra och flödet till bebisarna var bra. De väger nu 653 resp 656 gram så följer varandra väl. 13% under kurvan men det var vad som kunde förväntas så ingen fara. Ska till spec. mvc igen om 3 veckor. Jag har "bestämt" att de ska komma i v. 36 så det närmar sig;.) Jag är ju tokigt nog i v. 25 redan! Gått upp 10 kilo och det är fullt godkänt enligt barnmorskan. Inte fullt så klotrund i ansiktet längre heller. Bebisarna får gärna käka på lite mer av mitt extrahull!

Har slarvat med Fragmin på sistone - hatar verkligen den medicinen! Verkar som jag hatar den mest av alla här, haha! Gick in i diskmaskinen för två veckor sedan och såret har inte läkt än. Och det blödde massor!!! Så fort jag stöter i någonstans får jag megablåmärken och kliar jag mig på benen eller armarna så blir det märken under huden - någon typ av inre blödning. Tänker att om man normalt är lättblödande kanske man inte behöver samma dos varje dag. Dr. D,. skrev att han trodde jag behövde dosen men skulle kolla nästa provsvar. Hoppas innerligt få trappa ner kortison också. Tror jag gör det ändå även om Dr. D. inte svarar.

• zaq1234

Tack weeme

Hur gick det idag Redan?

JZ... Lider med dig att ha så mkt migrän o så länge...

Här händer det inget.....

• Redan47

Hip hurra! Inga tecken på TTS. Det innebär att nu har vi passerat högrisk perioden, som läkaren sa-"nu kan man förvänta sig en normal graviditet". De är jämna och på tiden skiljer två dagar på dem. De väger 587 resp 574g. Det känns så bra! Riktigt bra nu är glädjen än mer på riktigt.

Zaq: vips så är du på BB! Inget är som väntans tider, hahaha. Förstår om du känner dig nojig nu.

hRE, visst är det gott med dessa positiva besked! Vill bara understryka igen, att det är kortisonet som är boven till blåmärken mm. Kärlen blir sköra av den medicineringen. Fick det även bekräftat av labb personalen. Och nu när jag bara går på 5mg, får jag numera typ inga blåmärken el märken efter nålar! Imorgon börjar jag med 2.5mg, nu tänker jag fasa ner till 0. Fluffet har äntligen lagt sig, nu har jag under hakan kvar och lite på nacken- stor skillnad nu!

Idag 23+5. +8kg. Magen rund o Go. Känner spark o disco och det syns även utanför nu. Häftigt för nu kan ju maken oxå ligga o känna dem- blir mer konkret för honom oxå nu. Ja nu njuter Jag och mår riktigt bra. Att vara trött det kan jag förhålla mig bättre till nu. Men , nu har natt kissandet tilltagit igen!!! 2-3ggr/natt.

Visst är vi bevis på att det går! -det är en tidsfråga! Kram mina hjältinnor!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus