• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Redan47

HRE :pumpade var 3e timme. Till en början 2dygn inte på natten när jag var ff sjuk efter preclampsi, sedan 24h. Pumpar oxå före eller efter deras mål nu beroende på hur mkt de orkar amma. Det ör jätte olika. Så det mesta till kylen för att sondas. Det viktiga nu att de går upp i vikt och får hull, sedan när de är sk fullgångna hoppas jag vi kan amna fritt . Dessa tider nu gör att sömn är Brist hela tiden. Sova 1-1.5h mellan målen....och vill jag ha frukost eller måltid .... Ja då ryker det ju sovtid. Jag har mina gråt attacker oxå och arg leden on vartannat.
    Men, barnen - helt underbara!!!!!! Så värt!

• weeme

Redan, grattis till hemgång!

Åh, så less jag blir. UL visade att moderkakan låg för fortfarande så det lutar åt kejsarsnitt. Trots att jag försökte få svar på hur mycket den låg för (20 mm förra gången) svarade de bara att den ligger för, så jag vet inte om det är förbättrat läge, samma eller sämre. Nytt UL 13/11 men jag får ställa in mig på kejsarsnitt. Fick ingen direkt bra info om hur lugnt man ska ta det (men ta det lugnt sa de). Har googlat lite men inte blivit mycket klokare. Jag ska i allafall inte kliva upp på hästryggen antar jag. Bebisen följer sin kurva så den verkar må bra, skönt! Fick inte se ultraljuden denna gången, inte heller någon bild till dem där hemma. Synd! Inte heller kunde de se kön nu heller.

Nu är det jag som har tokpaniken för kejsarsnitt och tiden efter, jag kommer be er om stöd när det närmar sig, ska prata med min BM i veckan, hon är bra.

• weeme

Den där tröttheten går inte att föreställa sig innan man är där tror jag, inte konstigt att många undrar vad som hände när man mest är trött och gråter så lätt fast man innan hade en helt annan bild av rosenröd lycka, haha. Så imponerad av det går att klara av till exempel tvillingar och ha barn sedan innan också, bragdmedalj! Tur man får överdos i kärlek på köpet.

• Redan47

Weeme, vilka flummiga resultat /besked du får... Du kan inte ta det för lugnt. Så gör verkligen det. Sängvila mkt, minskar trycket på moderkaka fr bebis.
    KS , jag ville i det sist få vaginak... Men icke, och naturligtvis ok med KS för att säkra bebisar o min hälsa. Anledningen till att jag inte ville KS operation, blev ju trots att jag bett dem tänka på min känslighet för "droger" åt helvete. Men själva op, tack vare en narkos läkare som guide genom allt gjorde det till en trygg upplevelse. Och lika rörande att få barnen till mig.
    Jag tror det är svårt att förbereda sig för snitt... Bara göra.

• weeme

Redan, min erfarenhet av vården på NÄL är rätt vedervärdig (förutom en knä op som blev bra när jag till slut lyckades byta läkare) i alla kontakter jag haft med dem. Brrr. Så det känns inte som jag är i trygga händer på något vis alls, fast det är jag säkert. Därför vill jag denna gång vara förberedd så gott det går, i fall jag råkar på samma empatilösa frånvarande spektakel som när jag var på förlossningen. (Hade turen att få två normala sista timmen då). Jag ser framför mig att de klantar sig, inte vet vad de gör, är stressade, underbemannade och allmänt frånvarandeSpöke. Måste försöka dämpa den panik jag får bara jag tänker på att vara i händerna på dem igen. Tur KS finns, försöker tänka på fördelarna. Ska be min BM peppa mig på torsdag. Att bli guidad av en narkosläkare låter skönt, kan bra hoppas att det finns någon med något bakom pannbenet när det är min tur.

Ingen av de som gjort TUL har vetat varför de ska göra det för att det är ÄD (fyra dr) men det kanske är normalt, jag tycker det känns lite märkligt. De kanske har massor av olika direktiv så det är svårt att veta varför de gör allt.

Den dr som jag pressade sist om vad ta det lugnt innebär klämde till slut ur sig att det var ok att ha ett sexliv. Den andre jag pressade sa att hämta och köra till dagis, det du antagligen gör i livet nu, är ok. (Man kanske inte ska ta för givet att gravida ligger på sofflocket och käkar praliner, hon vet uppenbarligen inte vad dårar som jag kan hitta på när man inte känner sig så krasslig och knappt ens stor om magen). Jag googlade och nu tar jag det lugnare!!!!

• Redan47

Ledsen... Men med appen, ser inga bilder... Hmm ska jah behöva gå in via web, min hjärna räcker inte till för det idag.
    Sömnbristen känns idag. Tyckommig tänkt på dig idag när jg varit allena m barnen, mat amning, pump o sond. Det går utmärkt. Men underlättar att vara två. Känner mest obehag av att inte fixa bägge ännu med tandem amning. Att en får vänta... Känns ambivalent.

• TyckOmMig
    Redan47 skrev 2015-11-03 19:07:00 följande:

Ledsen... Men med appen, ser inga bilder... Hmm ska jah behöva gå in via web, min hjärna räcker inte till för det idag.
    Sömnbristen känns idag. Tyckommig tänkt på dig idag när jg varit allena m barnen, mat amning, pump o sond. Det går utmärkt. Men underlättar att vara två. Känner mest obehag av att inte fixa bägge ännu med tandem amning. Att en får vänta... Känns ambivalent.

Dubbelamning ensam gäller att ha ett bra ställe där man kan fixa att kunna lägga till dom själv samtidigt sitta skönt-har sedan första tvillingarna föddes för 6 år sedan lärt/övat upp den förmågan och har en verkligt bra plats där jag kan vara/hålla till då jag behöver amma båda samtidigt...var väl lite därför NEO ville ha mig på bild när jag ammade senaste tvillingparet på NEO som drag på deras info träffar då man går i väntas tider-många ger upp amningen med två och deras bildspel var föråldrat!Kan man hjälpa till för en god sak så gärna fast jag helst inte själv vill vara med på bilder var just detta oundvikligt!
    Det där med att en tvilling får vänta du kommer alltid att känna dig lite otillräcklig då den ena tvillingen lyckas skrika högst...men succesivt vänjer du dig då du är ensam med dom och tvillingarna blir lite större för hormonerna ställer ju till det även efter förlossningen ju!
  • TyckOmMig
    weeme skrev 2015-11-03 18:34:13 följande:

Tyckommig, vilka godingar du bjuder på!

Tack fina du!
    Det är så roligt nu för varje dag som går och dom växer och utvecklas i en rasande fart blir/är dom mer och mer lika varandra dessa 2 tvillingpar!
  • TyckOmMig

Fler än jag som känner mig obekväm i min kropp efter kejsarsnittet?
    Det var min fasa och minns det som en jobbig upplevelse.
    Har ju varit på efterkontroll pratat om förloppet vad som hände egentligen men ändå...Kroppen/magen är så annorlunda svårt att bli mig själv igen denna gång för detta även om jag gått ner allt och lite till.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus