• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme
    Lana68 skrev 2015-10-23 23:36:42 följande:
    Tack jag ska försöka. Men just nu har all kraft försvunnit. Känns inte som att jag orkar kämpa mer just nu... tack för omtanke kram
    Förstår! Bryt ihop och kom igenHjärta
  • Lana68
    swede skrev 2015-10-24 21:14:12 följande:

Åh vad ledsen jag blir att höra det Lana :( Skickar dig den största kramen. Förstår det känns väldigt tufft, skulle vilja säga någonting klokt...

Skickar alla mina tankar till dig!

Stort grattis Rosen! Nu håller jag alla tummarna för dig...!! Du frågade om magproblem, jag har haft jätteont i magen vid tidigare försök (dock inte denna gången), och jag är övertygad om att det hade att göra med den mix av medicin som jag "tryckte i mig" då. Det är ju inte lite medicin direkt...

KCB, jag går in i vecka 22 på måndag. Jag mådde illa vecka 7-11 ungefär, men från v12 har jag i stort sett inte haft några symptom alls. Varit livrädd för att något skulle ha hänt fostret, men det har sett bra ut. Det är väl inte för inte dessa veckorna kallas för "spökveckorna". Vad är ditt "nästa steg"? Har du något UL inbokat?

Grattis, lycka till och jag håller mina tummar för att allt ska gå bra.

Tack. Man behöver inte säga så mycket. Det räcker med att du bryr dig och tänker på mig. Jag vet ju hur tufft vi alla har el haft det innan plus och förhoppningsvis en fortsatt graviditet. Jag är uppriktigt glad för alla kämpar som lyckas till slut. Jag har önskat och hoppats att jag någon gång också ska komma dit men just nu känns det långt borta igen. Än igen tack för omtanke kramar
  • weeme

Jag har haft ont i området för äggtockarna nästan som kramper hela denna graviditet till och från. Även lös i magen hela graviditeten utom hård första veckan.. Inga problem att äta järntabletter inte!

Dessutom blev jag smalare och kom i ett par vanliga jeans jag inte kunnat innan, det kan ha varit runt v.12 Det där bebisfladdret jag känt försvann också. Brösten har inte ömmat alls speciellt, inte heller varit så svullna. Förra fullgångna graviditeten fick jag köpa ullinlägg för tuttarna höll på att ramla av i krampsmärta under vintermånaderna. Vid alla MA har bröstvärken försvunnit när grav avstannat, så detta har varit nojigt, men jag har fått inse att efter alla graviditeter så är denna helt olik de andra! Enda likheten är att jag knappt mått illa och har jag gjort det har det varit kvällstid. Inte helt olik, jag kan knappt andas nu precis som tidigare, men blodsocker bergochdalbanan har varit betydligt lugnare också. Nu är jag fortfarande gravid så det går även utan så många symptom uppenbarligen! I dag fick jag vansinnig värk i ljumskarna av att gå så kroppen börjar ge med sig lite.

• Frk Röd

Har haft/har ont i magen idag. Krampliknande smärta i övre delen av magen men går även ner mot sidorna vid revbenen. Har legat och villat en stor del av eftermiddagen och kvällen men det har inte gett med sig iallafall. Gör ont när jag vänder mig om i sängen, böjer mig ner och till och med när jag andas djupt. Jag antar att det beror på att livmodern växer och trycker på revben och andra organ men blir förstås lite orolig ändå. Bebisen rör sig som vanligt i magen så den verkar inte påverkas av detta. Är det nån som känner igen dessa magsmärtor? Är i vecka 28 (27+1).

• weeme

Hm, jag har mer haft smärtor neråt som oroat mig. Också liksom krampande men inte sammandragningar. De går över när jag slutar röra mig- helt. Röra sig i sängen kan också vara smärtsamt.

• Wonderstruck

Grattis Redan och ni andra som fått bebisar. Kul att så många får tvillingar. Jag har aldrig varit så utmattad som nu med två ettåringar men samtidigt är det helt fantastiskt.

• Lana68
    weeme skrev 2015-10-24 22:35:56 följande:

Hm, jag har mer haft smärtor neråt som oroat mig. Också liksom krampande men inte sammandragningar. De går över när jag slutar röra mig- helt. Röra sig i sängen kan också vara smärtsamt.

Du har inte fått foglossning tror du? Bäst att kolla upp så kan du få bälte att ha på dig som underlättar vid rörelse.
  • swede

Ego: Jag var på RUL i veckan (mitt andra), även denna gång var det svårt att kunna se. Läkaren förklarade att det kunde bero på två saker; dels att jag har lite fostervatten (kunde bero på min ålder) och dels för att jag har moderkakan i framvägg. MEN det man kunde se, var att det troligen blir en liten pojke! De flesta får med sig söta små bilder på sina barn i magen, medan jag fick med en bild på ett könsorgan... :)

Jag går in i vecka 22 imorgon och väntar spänt på att jag ska börja känna någonting.

Stor kram till er alla, speciellt till er som har det lite tyngre just nu!

• Jag är bara jag

V.12 idag. Missfallsrisken är ju i stort sett över för länge sen, men det är ju den där MA-skräcken jag inte kan släppa... Blundar fortfarande och lär göra länge än. Inskrivning på torsdag. Undrar vad hon säger när jag inte gjort VUL och inte tänker göra UL heller... Mår likadant,orkar inte så mycket då blir det protester där nere. Väntar på spökveckorna,vi får väl se.

• TyckOmMig
    swede skrev 2015-10-25 10:26:02 följande:

Ego: Jag var på RUL i veckan (mitt andra), även denna gång var det svårt att kunna se. Läkaren förklarade att det kunde bero på två saker; dels att jag har lite fostervatten (kunde bero på min ålder) och dels för att jag har moderkakan i framvägg. MEN det man kunde se, var att det troligen blir en liten pojke! De flesta får med sig söta små bilder på sina barn i magen, medan jag fick med en bild på ett könsorgan... :)

Jag går in i vecka 22 imorgon och väntar spänt på att jag ska börja känna någonting.

Stor kram till er alla, speciellt till er som har det lite tyngre just nu!

Grattis till en liten gosse i gravidmagen!
    Lite synd med UL bilderna här har jag ju i princip tapetserat väggarna med mina bägge twins par!
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus