• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme

ÅÅå Milla,klart värt det! Härliga barn. Jag hade en superlätt förlossning sist, men har alltid i bakhuvudet allt som kan hända- ja, som fastna. Och annat. Då hade jag också helst sett KS det lovar jag!

Hm, precis, man kan ju inte direkt ut och hoppa efter KS. Får hoppas att det inte snöar (skottning) i vinter, eller att jag kan få hjälp med hästen så länge. Redan nu kan jag inte göra mycket nytta.. Allt går och allt är värt det, men det blir struligare. Hur jag ser ut bryr jag mig inte om (säger jag nu haha) nu är de första ärren redan satta! Så ville jag ha min macka med flagga! Buhuuu. Bara en lugn mysig stund efter förlossningen. Men det var inte för mig. Ja, jisses, man kan ju bli förstörd för resten av livet vid vaginal förlossning, det finns inga garantier. Jag är tokigt glad att vara född i denna del av världen, annars hade jag dött redan vid förra förlossningen, allt är relativt. Jag vet att det är lyxgnäll att inte få mysa och macka efteråt. Alla får inte barn ens.

Ps. Milla, så där har jag aldrig sett ut ens som tonåringCool blir man sådan i kroppen efter KS hehe.

Rosen 76, då blir det lite fina bilder att få med hem kanske nästa UL?

• Frazze

Om de ändå ska skära upp magen Weeme kanske du kan be om en tummy tuck oxå ljug och säg att du sett en bild på en som gjort KS (Milla Q) och att hon fick det och hon var så smal och snygg! Du behöver ju inte yppa att hon faktiskt tränat sig till en platt mage Hahahaha!

• Redan47

Haha, jag ser inte ens mitt nya ärr, för tvillingmagen är i vägen ! Men de som böjt sig ner och kollat, säger det är praktiskt taget osynligt. Det gillas! För det känns helt annat. För min del så är rehab efter KS längre, smärtsammare och diffus, på det sätt att jag inte hundra vet hur det jag gör påverkar lagren av stygn. Vaginal, så känns det något sedan är det bra! Kan va obehaglig att kissa första ggn direkt efter. Med barn nummer 2, var det som inget hänt.

Det är bra att det finns möjlighet att välja idag, tycker jag!

Idag är jag trött! Jajamensan, mata var 3e timme sätter sina spår. Ärret på magen är en skugga mot hur trött fåror under ögonen ser ut nu..! Hahaha.'tur de är såååå bedårande och okomplicerade. Kram

• weeme

Haha, tummytuck, bra ide.

Vet du Redan, tänkte just på det i morse, undrar hur ärret kommer må under mitt magveck. Jag sprack inte ens sist så min FL var lättsam så sett sist. Tröttheten, den tröttheten. Minns att jag somnade ammandes, sittandes upp. Minns att jag grät typ varje gång någon hälsade på bebis. Att jag grät när jag tittade på första bilderna. Ja, trötter och gråtmild, tror bebisar är ljuvligt söta av en anledning. För att ge lite energi.

I morse vaknade jag med känsla- näää nu rör det sig inte! Efter frukost och en kopp kaffe är det full rulle igen, bebisar ska inte skrämmas. Snart BM och lite pepp hoppas jag. Först jaga sambon i stallet.

• Jag är bara jag
    weeme skrev 2015-11-04 22:07:42 följande:
    Fullkorn kan vara stoppande på bebisar, hur det är med vuxna minns jag inte? Linfrö. Mmmmm. Haha. Minns jag att vi körde i gamlingarna för att hålla magarna igång. Lite som att tugga falu rödfärg... Finns det inte lite olika järntabletter som är olika stoppande? Får alltid välja på blodgivningen, jag blir förstoppad så jag får snällvarianten.
    Jag ger pillren en chans så får vi se. Finns det nåt annat än Niferex man får ta då? Minns att jag bytte vid blodgivning också, men det är ju hundra år sen...
  • Jag är bara jag
    weeme skrev 2015-11-04 22:02:16 följande:
     Viktigast är ju att bebisen kommer ut så frisk som möjligtHjärta själv läker man ju förr eller senare. KS= kort ångest för livslång kärlek till bebis. (Om man nu har ångest inför det.)
    Skulle vilja säga att det räcker med levande efter allt vi gått igenom... Jag läker inte bra,får ärrbildningar och är ju redan funktionshindrad så ett k.s skulle ställa till det. Vi får se.
  • TyckOmMig

Redan-skillnaden är mer som du skriver att ska jag kunna se mitt ärr finns tvillinggravid magen kvar hänger över och det beror sannolikt på att jag nu då väntat två sådana graviditeter efter varandra går fortfarande helst i gravidbrallor vilket aldrig hänt förut och det är riktigt obekvämt blir varmt med extra hänget men livrädd även för bukoperationen så i framtiden lär det bli Olga Rönnbergs bok som min bibel och träning men i nuläget är det fokus på de underbara barnen njuta/glädjas av dom försöka äta sunt trots att man i amningstider kan sluka hela kylskåpet och försöka sova när möjlighet finns något annat finns inte i min värld.

• TyckOmMig

MillaQ-Åhh vad fint du återhämtat dig kanske skulle lägga ut hur min mage ser ut?
    Avis helt klart men med tanke på hur många gånger jag haft gravidmage så får jag köpa läget men känselbortfallet är kämpigt tycker jag.Även saknaden att få föda dom vaginalt då jag ju fött alla andra vaginalt så det är nog inte så konstigt att jag upplever det kämpigt annorlunda.

Fin son i vagnen också njut allt gott till dig.

• TyckOmMig

Någon av er som fött som planerar dop?
    Vi har beslutat om att 1 Advent blir vårt dop av.Älskar just den högtiden lagom kravfylld och mysig.Igår stod jag så sent som vid kl 20 med mina barn och fixade lussebullar till frysen och på fm bakades det pepparkakor!
    Så dom ni förstår blir det ingen smörgåstårta detta dop utan olika sorters glögg med tilltugg!

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus