• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze
    Jag är bara jag skrev 2015-11-04 16:23:56 följande:

Om jag tålde dem ja... Får se,kanske inte blir mer stopp om jag har väldig tur.

Men vad typiskt då!!!!!! Jag hade faktiskt lugnat mig med fullkorn i så fall. Det ska ju vara så nyttigt, men inte alltid optimalt för magen. Tar du probiotika? Typ probi mage? Har märkt att de gör under för mig med. Men jag har jordens IBS mage så jag har ju jämt problem tyvärr!
  • Jag är bara jag
    Frazze skrev 2015-11-04 17:31:44 följande:
    Men vad typiskt då!!!!!! Jag hade faktiskt lugnat mig med fullkorn i så fall. Det ska ju vara så nyttigt, men inte alltid optimalt för magen. Tar du probiotika? Typ probi mage? Har märkt att de gör under för mig med. Men jag har jordens IBS mage så jag har ju jämt problem tyvärr!
    Tar inget alls för magen,den är nåt så när okey som inte gravid. Har t.o.m funderat på att dricka lite kaffe igen, men vet dels inte om det är helt riskfritt eller om jag ens skulle gilla det när det är så länge sen jag slutade. Lukten av sumpen tål jag inte nu i alla fall!
  • Frk Röd
    weeme skrev 2015-11-04 16:01:03 följande:

Jag förstår inte hur man frivilligt kan önska sig snittTyst. Ska förbereda för att sova på nedervåningen så jag slipper kravla i branta trappan. Här blir det garanterat inga fler barn efter detta, alternativet hade varit att försök nästan direkt.

Bebis är verkligen aktiv och sprattlar runt, nu går magen i vågor!

Skälen till att önska snitt kan variera, och ingen ska döma nån annan för de val som den har valt att göra. Det kan finnas en lång jobbig historia bakom och ett beslut som inte varit helt enkelt att ta, varför man "väljer" snitt framför vaginal förlossning. Tycker vi ska vara här för att stötta varandra utifrån de val man har valt att göra, inte döma för att man inte skulle gjort samma val själv.
  • Rosen 76

Snitt för mig nästa gång är en självklarhet! Finns inget alternativ pga vår historia. Varken jag eller sambon hade aldrig klarat en vaginal förlossning till...
    Inne i vecka 8 och illamåendet börjar bli jobbigt men gör vad jag kan för att lindra :)
    Nästa ul 18/11... Längtar!!

• Frazze
    Rosen 76 skrev 2015-11-04 20:12:38 följande:

Snitt för mig nästa gång är en självklarhet! Finns inget alternativ pga vår historia. Varken jag eller sambon hade aldrig klarat en vaginal förlossning till...

Inne i vecka 8 och illamåendet börjar bli jobbigt men gör vad jag kan för att lindra :)

Nästa ul 18/11... Längtar!!

Underbart att läsa! Jag hoppas att allt går bra!

Ja jag är inte helt främmande för snitt heller, el jag skulle aldrig utesluta det. Givetvis hoppas man ju på en vanlig förlossning, men jag gör vad som är bäst och vad som helst bara barnet kommer ut levandes!
  • Jag är bara jag

Själv är jag livrädd för k.s och det var inte givet automatiskt heller så vi får se. Kommer jag så långt kvittar det,ungen kommer ju ut! Glad 

• weeme
    Frk Röd skrev 2015-11-04 18:13:54 följande:
    Skälen till att önska snitt kan variera, och ingen ska döma nån annan för de val som den har valt att göra. Det kan finnas en lång jobbig historia bakom och ett beslut som inte varit helt enkelt att ta, varför man "väljer" snitt framför vaginal förlossning. Tycker vi ska vara här för att stötta varandra utifrån de val man har valt att göra, inte döma för att man inte skulle gjort samma val själv.
    Jag var lite ironisk där! Därav smileyn. Jag vet självklart varför många får (inte väljer)snitt, det är ändå FÅ som får välja det (några få procent) (av skräck) de flesta får det ju av medicinska skäl! Och det fattar jag verkligen varför man får. Fantastiskt att det finns! Har man sådan ångest av att föda vaginalt så fattar jag också varför man måste få snitt. Men i min värld är det svårt att greppa då smärtan vanligtvis (vanligtvis, undantag finns så klart!) varar så mycket längre vid snitt än vid vaginal förlossning. Jag dömer ingen, jag lovar! (Jo, det gör jag men inte i det här sammanhanget).
  • weeme
    Jag är bara jag skrev 2015-11-04 21:24:42 följande:

Själv är jag livrädd för k.s och det var inte givet automatiskt heller så vi får se. Kommer jag så långt kvittar det,ungen kommer ju ut! Glad 

Viktigast är ju att bebisen kommer ut så frisk som möjligtHjärta själv läker man ju förr eller senare. KS= kort ångest för livslång kärlek till bebis. (Om man nu har ångest inför det.)
  • weeme
    Jag är bara jag skrev 2015-11-04 16:04:34 följande:
    Äter så det rinner ur öronen snart! Tungan ute  Och frön och fullkorn och dricker mycket...
    Fullkorn kan vara stoppande på bebisar, hur det är med vuxna minns jag inte? Linfrö. Mmmmm. Haha. Minns jag att vi körde i gamlingarna för att hålla magarna igång. Lite som att tugga falu rödfärg... Finns det inte lite olika järntabletter som är olika stoppande? Får alltid välja på blodgivningen, jag blir förstoppad så jag får snällvarianten.
  • MillaQ2

Kikar in lite :)

Tyckommig Weeme m fl, jag tror absolut kroppen kan hitta tillbaka. Men det kan ta sin tid. Det kan det även efter vaginal förlossning. Jag vet inte om det är nån skillnad egentligen förutom att man har ärret och att det är svullet vid ärret första tiden. Men sen beror det på om man har fett, överskottshud el magmusklerna inte dragit ihop sig och det har inte med snittet att göra. tar lite längre tid innan man kan träna förstås. Min mage är nästan återställd nu , tog tre månader mot förra gången två månader (har inte vågat börjat träna än bara promenader ) Svårare för varje barn (nu tredje). Men ge det lite tid.

Jag skulle inte ha valt snitt om jag inte haft en fruktansvärt hemsk upplevelse första gången, 40 timmar overksamma pinvärkar och barnet fastnade med huvudet . Klart jag skulle velat ha en normal vaginal förlossning om man inte vore bränd av en sån upplevelse. Men jämfört med det jag var med om var snitten behagliga upplevelser. Tror inte någon väljer ks för man tror att det är smärtfritt. Men det är inte heller så hemskt som man kanske kan tro. Vill bara säga det ifall någon skulle känna sig rädd eller känna obehag inför det.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus