• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Kakolina

Stort grattis Redan och HRE!

Själv är jag nu i vecka 28. Lillkillen i magen verkar må bra och är rätt livlig. Jag mår bra, förutom halsbränna. Var på läkarebesök och hon tyckte att blodtryck på 130/90 var högt, får se om undertrycket stiger mer. Har nån medicinerat för högt blodtryck? Vid vilket tryck sattes er medicin in?

• Redan47

Kakolina, undertrycket något högt... Men tror inte det behandlas, däremot ska protein kontrolleras parallellt. Jag skulle snarare kräva tätare kontroller, varje vecka för att kolla dess två. Jag bad om det och så blev det.
    Jag köpte protein stickor, beställde på Apoteket till en relativt ringa kostnad. Så kontrollerade jag själv dagligen.

Mitt höga tryck som kom i samband med förlossning gav inte med sig efter en vecka, och de valde medicinera, då jag inte mådde bra av trycket, annars hade de avvaktat ytterligare. Mitt pendlade då 150/90-130/90 däromkring, mättes 4ggr per dygn.

MEN ang ditt tryck, så kan sjukskrivning viss tid upp till heltid vara aktuellt som behandling. Då vila är bra mot havandeskapsförgiftning. Det handlar om den stress det är inuti kroppen med tillståndet. Och just de hormonpåslaget är bra att undvika.
    Vad snabbt fram din grav är gången!!!! Kul

• Jag är bara jag

Hur ont kan molvärk/växtvärk göra? Haft ont i magen också p.g.a järnpillren och lös mage (efter förstoppning först!) så jag vet knappt vad som är vad och jag tänker ju automatiskt på missfall! Hur det ö.h.t kan vara sån enorm skillnad från morron till kväll är obegripligt. Nästan smal på morronen,inga känningar till jättesvullen och väldig molvärk kvällstid. Vågar knappt röra mig snart,än mindre "jobba"... Och slutar väl snart duscha eftersom jag inte vågar.

• weeme

Jag är bara jag, jag är också mer svullen på kvällen, har varit hela graviditeten! angående växtvärken har jag inget bra svar... Men man kan säker inte ta det för lugnt!

Kakolina, jag hade högt i början av grav, då förhandlade jag om arbetsbefriad uppsägning (istället för att jobba och bli trakasserad, framsteg!!) samt yoga andades massor. Var hos BM varje vecka och kollade trycket, det gick ner ganska fort har jag för mig. Hade högt övre och undre. Med andra ord, tog det lugnt och andades rätt. Funkade då och på mig. Just andningen ska tydligen vara dokumenterat bra, skadar ju inte att prova.

• Jag är bara jag

Hoppas innerligt natten var bara ett skrämselskott!! I princip ont i magen flera timmar, men det kändes mer som magen-magen. Lös igen imorse, men inget mer ont. Dock aningens blod som jag hittade trots att jag blundar. Mer beige än brunt. Ringde mvc och hon trodde det var slemhinnorna bara. Fick veta att järnnivån var väldigt låg,bara 14. Måste ta pillren, men ska försöka köpa nåt pulver för magen på apoteket. Hon tyckte jag skulle ta det lite lugnt, men ändå röra på mig. Svårt hitta en gräns.

Har ni blödit lite brunt och det var lugnt runt mina veckor?!

• Jag är bara jag

Blöder... Jag visste det!! satans jävla förbannade skithelvete!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• weeme

Nämen, gör det ont också? Hoppas det bara är skör slemhinna, moderkakan kan ju blöda i de veckorna för den ligger långt ner osv!! PEPP!! Ät c-vitamin och ta det lugnt. Åka in och kolla för besked?

• Jag är bara jag

Ja,det gär väldigt ont så ingen tvekan. Åka in på förlossningen är INGET jag känner för. Nu är det bevisat-jag kan inte få barn för det finns inget att ta till nu...

• Frazze
    Jag är bara jag skrev 2015-11-10 16:00:45 följande:

Ja,det gär väldigt ont så ingen tvekan. Åka in på förlossningen är INGET jag känner för. Nu är det bevisat-jag kan inte få barn för det finns inget att ta till nu...

Men NEEEEEEEEEEJJJJ! vilken vecka är du i? Men nä det får inte hända!!!!!!!! Är du 100%säker på mf?
Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus