• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • weeme

Oj, glömde. Fick den bra dr i dag på UL så jag fick se bebisen på skärmen under hela ultraljudet. När den lilla hårkransen syntes i bild kom tårarna. Så sött. Sedan visade han moderkakan som ligger helt för och alltid har legat för, trodde han. Ett par små fossingar kom plötsligt och trampade på den, ja tack, det känner jag att de brukar göra. Vi fick tid för kejsarsnitt om tre veckor!!! Helt j-a galet, nyss var vi i Riga och nu är det plötsligt hög tid att packa BB väskan?! Hoppas bebisen håller sig kvar nöjd och glad tills det är dags och framförallt att moderkakan sitter kvar.

Bebisens kurva följer svensk standard vilket jag tyckte var lite ironiskt skoj när han sa. Nu är det bara för mig att förbereda mig mentalt på kejsarsnittsresan. Samlar på fördelar. En är att bebisen slipper födas på julafton så behöver jag inte få höra vilken taskig tajming vi hade som ställde till det så resten av uppväxten.

• Kristin2015

Hej, jag vill först sända en stor kram till Jagärbarajag.

Det är för ledsamt och tungt, så sent som i den veckan.

Och Lana - det är fint att höra att du har kraft för nya tag när du känner kroppen är redo.

Och till Majjo - stort grattis!

till alla er som gått hela vägen...Den här tråden är värmande på många sätt genom era råd - och visar att även om det tar tid så går det!

Jag själv är i v15 nu och senaste UL var v 12 med KUB. Allt såg fint ut, bebisen sprattlade och det var en lättnad. Efter det så har jag ( som ni kanske läst) haft mkt jobbigt m migrän men försöker med yoga och även att släppa taget om andra saker som stressar. Ska träffa läkare i kommande vecka. Nästa RUL inte förrän v20 - känns väl långt borta.

Kcb - jag är ca en vecka efter dig. Hur stor är din mage nu och har livmodern flyttat uppåt - syns det att du är gravid? Hur känner du dig?

Är gräsänka i helgen och passar på att vila lite extra och skämma bort mig när sambo och barn är bortresta :) Ha en fin helg alla.

• Frk Röd

weeme, notch är Flödesultraljud som kollar blodflödet navelsträng-moderkaka och tillväxt. Har du varit på TUL så gjordes säkert det då. Det gjordes iallafall på mig när jag var på TUL.

• Snart lycklig

Först, kramar och tankar till er som fått missfall. "Hjärtan". Kämpa på, det kommer att gå!

Egostatus: vår lille kille är nu 4 månader och drygt en vecka. Han äter nu 4 ggr per dygn, ibland 5. Han sover från ca 20.30-22.00 till ca 07-08. Hans tidigare så frekventa rossel och snarkningar har drastiskt avtagit. Dock sover jag själv inte så bra, då jag har fruktansvärd värk i min kropp, kan knappt vända mig i sängen, ta mig upp, böja mig etc. Är oerhörd trött alltjämt. När jag kommit upp på morgonen är det betydligt bättre. Tror det beror på nedtrappningen av kortisonet, även om jag trappat ned oerhört sakta. Tar fortf 4 mg, men ska i nästa vecka sänka till 3 mg. Ganska säker på att mina trötta binjurar är tillbaka och behöver stärkas, samt ngt behövs för leder och skelett (enkelt uttryckt).

Vi har haft det jobbigt, då vår lille kille haft ett par riktiga andningsstopp, där jag behövt "skakat" igång honom. Hemskt!!!! Vi har haft larm kvar på honom nattetid, även om vi alls inte behövt enligt sjukvården. Vi har definitivt lärt oss skillnaden på falska och riktiga larm. Akutenbesök två ggr i förra veckan, men vår kille är stark och helt frisk enligt dem. De anser att vi har larmet kvar och på även på när han sover under dagen. Detta är, som ni förstår, hjärtskärande jobbigt, oroande och nervöst. I detta hänseende i mognad, måste vi räkna honom som 5,5 v yngre. Alltså knappt 3 månader.

Jag är så lycklig för honom och så kär i honom. Han är näst intill alltid glad och ögonen glittrar och han ler sina breda leenden blandat med skratt. Bubblar frekvent med saliven och vi börjar nästan tro att en första tand retar honom lite. Han är nu 65 cm lång och väger 6340 gr (i måndags). Huvudet är stabilt (om han inte blir för trött) och han vill gärna lyfta lilla rumpan till en början för att krypa, när han ligger på magen. Vill gärna sitta eller helst stå i mitt knä. Han vill helt enkelt vara med och se allt. Han har nu hunnit få två doser Rotavaccin och en dos trippel hittills. Efter trippelsprutan tränade han sina lungor hela kvällen, många tårar.

Bullen, hur har du gjort/kommer att göra med smakportioner? Det kan dock skilja sig om man ammar eller som i mitt fall flaskmatar.

Jag skriver inte ofta, men läser varje dag. Kramar till er alla.

• Snart lycklig

Kan också tillägga att vår lille kille har i nuläget blå ögon som jag, donator och far har gröna. Min sambo säger ofta att han är så lik mig, i ansiktsformen och framflrallt runt munnen. Inte för att det är viktigt för mig, men roligt ändå, med tanke på ÄD.

Dock är känslan så oerhörd stark att han är sååå mkt från mig. :) Konstigt!

• Kcb
    weeme skrev 2015-11-14 05:28:35 följande:

Kcb, vad är notch? Du har väl ett RUL också ganska snart, för det har ni inte varit på än eller minns jag inte.

Helt rätt... Glömde RUL, det är inbokat om 3 veckor!
  • Kcb
    Kristin2015 skrev 2015-11-14 08:43:10 följande:

Kcb - jag är ca en vecka efter dig. Hur stor är din mage nu och har livmodern flyttat uppåt - syns det att du är gravid? Hur känner du dig?

Min mage syns litegranna, men är inte jättestor. Jag är rätt så lång och inte direkt finlemmad, så det är kanske inte helt oväntat. Det syns mer på kvällen än morgonn, men det är mest svullna tarmar. Men jag tycker nog att den har tagit ett litet skutt den här veckan, och jag lackade ur i onsdags och införskaffade ett par mammabyxor eftersom allt annat var obekvämt! De är såå sköna, men lite stora i mudden, så den får jag vika ner lite... Hur ser det ut för dig?

Enligt barnmorskan är kanten på livmodern ca 5 cm under naveln. Hon tog min hand och tryckte lite och frågade om jag kände kanten... Det gjorde jag tyvärr inte, så jag får ta hennes ord på det!

Börjar väl känna mig gravid... I alla fall vissa dagar! Och jag mår fortfarande apa rätt ofta på kvällarna, så min favoritsysselsättning då är att ligga i soffan och äta piggelin!

Hur mår du själv?
  • maijo

Tack för alla!

Redan, fantastiskt med dina tvillingar. Det blev Serum . Inget immunsupport.

Har alla gjort UL i v6 / v7 utan att ni haft blödningar el dyl? Ringde MVC, de vill ej göra förrän i v18.

• zaq1234

Grattis maijo!!

Jag gjorde ul i v 7 på eget initiativ o ej via mvc där de bara följer standard, fick ej några extra ul där.

Snart lycklig, hur märker man andningsstopp... Jag har inte märkt ngt men blev nu lite orolig att man missar det då man sover... Hade ni larm från början? Eller hur märkte ni det första gången? Får man igång andning om man skakar lite? Eller hur gör ni?

• Snart lycklig

Oj, vill absolut inte oroa ngn annan här. Vår kille föddes ju 5,5 v f tidigt. Vi var på Neo och fick sedan hemsjukvård. Övervakningen togs bort på Neo, men hemsjukvården krävde att vi hade larm, inte mig emot. Nojjig morsa, som jag är. Alltså eg inte pga av ngt medicinskt. Efter hemsjukvården avslutades har vi haft larmet kvar, f jag ville det.

Små bebisar gör andningsstopp, helt normalt. De tar sedan efter ett tag ett djupt andetag och andas sedan vidare. Eftersom vi hade larmet, så larmade det. Det kan mkt väl vara så att han sov djupt och andades väldigt lätt och ytligt och då känner inte larmet av och larmar. Det är det mest sannolika!!! Barn som flaskmatas, som min kille, sover också oftare djupare än de som ammas, har jag läst.

Tror inte du behöver oroa dig alls! Kram.

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus