• Redan47

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Ett samtalsrum för oss som äntligen plussat genom olika donationsprogram i Europa o Sverige. Riskgraviditet i en del av landets landsting. Hur bemöts vi? Vi stöttar varandra att ta ansvar för vår hälsa. 
    Många av oss är både 40+ och 45+, där ålder är en riskfaktor. Och hur puffar vi vår självkänsla kring vårt val att skaffa barn och hanterar omgivningens reaktioner. 
    Här finns utrymme att ventilera oro och tankar kring graviditeten, blödningar, immun, blodtryck, mediciner, relationer , och allt mellan himmel o jord.

När vi inte har någon annan att prata med som finns detta rum att sitta i en stund och dela eller bara vara. 

Vi gjorde det! Här är tråden där resan fortsätter mot målet...Baby

• Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus
  • Frazze

Ok jag är hysteriskt orolig hela tiden! Bebis har knappt gjort ett ljud ifrån sig på flera dagar, sen i torsdags på dagen. Vi var inne i fredags och då såg allt bra ut. Jag känner bebis emellanåt att det är något svagt buff där inne, men har vant mig vid att här sparkas det ordentligt morgon och kväll. Jag orkar inte med denna ständiga oro! Kan inte allt bara få vara bra och gå bra så att jag inte behöver tänka på det?

• TyckOmMig

Frazze åh vännen förstår din oro vad jobbigt för dig men kanske hjälper med en doppler folk har gett både ris & ros via detta-jag har själv ingen erfarenhet dock tycker jag själv jag blivit nojjigare ju äldre jag blivit och nu är det sista gången för mig...

• Frazze

Slutade med att jag ringde barnmorskorna på min gravidförsäkring och frågade vad de tyckte jag skulle göra. De rådde mig att ringa förlossningen och prata med dem. Jag gjorde det och jag fick komma in och lyssna på hjärtat. De kollade korttidsvariabiliteten som ska vara över 4.6 för att bebis ska må bra. Vår låg på 9.2 så allt är bra! Även läkaren kom och gjorde snabbt ultraljud och sa att de är där för oss och att vi kommer in ger dem en chans att rädda bebis istället för att vi tänker att man är dum och inte åker in. Vi har 5 min till förlossningen så det är lugnt för oss att åka dit med. Det var en bm som kom in igår och hälsade på oss, hon var med när vi förlorade vår lilla och hon kände igen vårt namn. Hon blev så glad att se att vi var gravida igen så jon kom bort till oss och tog över från den som hjälpte oss. Det var kul att se henne igen under roligare omständigheter. Igår kväll så var lillbus aktiv och sparkade hej vilt igen! Kan ha vart allt godis jag tryckte i mig på bröllopsdagen

• TyckOmMig

Frazze-åh skööönt med ett så väl omhändertagande försök att leva i nuet och njut lite snälla du även om jag mkt väl förstår att det säkert är svårt...kram vännen.

• Frazze
    TyckOmMig skrev 2016-06-06 13:27:14 följande:

Frazze-åh skööönt med ett så väl omhändertagande försök att leva i nuet och njut lite snälla du även om jag mkt väl förstår att det säkert är svårt...kram vännen.

Jag försöker att njuta så mycket jag bara kan. Men när bebis går från att busa regelbundet på kväll och tidig morgon till att man kanske känner en hicka mitt på dagen och kanske en buff så blir man orolig. Jag kännet ju att den lever, men just varför den helt plötsligt är så stilla i flera dagar utan nästan nåt livstecken är ju vad jag vill ha svar på. Men allt är bra! Ändå säger de till mig att är du minsta pytteorolig så ring så kollar vi! Du ger oss chansen att rädda bebis om något är fel.
  • xxx4

Förstår dig också så väl! Har aldrig varit så orolig som just denna graviditet. Orolig för allt! Mest går jag o känner efter fosterrörelser. Har en lugn liten en i magen. I alla fall svårt att känna så ofta som jag skulle vilja då moderkakan sitter både en bit i framvägg o bakvägg. Har haft många koller både ctg o ultraljud då bebis lever runt o mår bra men sedan då det hemma är svårt att känna vissa dagar väcks åter oron igen. Är nu i v 35 o skulle vilja hoppa fram några veckor samtidigt som jag ändå njuter av att vara gravid med vårt fjärde o sista barn.

Frazze skrev 2016-06-06 14:07:55 följande:

Jag försöker att njuta så mycket jag bara kan. Men när bebis går från att busa regelbundet på kväll och tidig morgon till att man kanske känner en hicka mitt på dagen och kanske en buff så blir man orolig. Jag kännet ju att den lever, men just varför den helt plötsligt är så stilla i flera dagar utan nästan nåt livstecken är ju vad jag vill ha svar på. Men allt är bra! Ändå säger de till mig att är du minsta pytteorolig så ring så kollar vi! Du ger oss chansen att rädda bebis om något är fel.

• Frazze
    xxx4 skrev 2016-06-06 18:12:57 följande:

Förstår dig också så väl! Har aldrig varit så orolig som just denna graviditet. Orolig för allt! Mest går jag o känner efter fosterrörelser. Har en lugn liten en i magen. I alla fall svårt att känna så ofta som jag skulle vilja då moderkakan sitter både en bit i framvägg o bakvägg. Har haft många koller både ctg o ultraljud då bebis lever runt o mår bra men sedan då det hemma är svårt att känna vissa dagar väcks åter oron igen. Är nu i v 35 o skulle vilja hoppa fram några veckor samtidigt som jag ändå njuter av att vara gravid med vårt fjärde o sista barn.

Ja detta blir ju min andra graviditet och första barn, så skräcken eftet att ha förlorat en har ju satt sig fast. Förra kände jag ju så mycket och denna har jag ju fått moderkakan ifram så man känner mindre. Men jag har ju känt massor på kvällar och mornar, men så blir det helt lugnt! Nu är den igång och busar järnet igen. Så skönt för dig att vara i v 35! 5 veckor kvar om det inte sker tidigare då. Jag har ju 13 veckor kvar, men det tar på det Kan inte fatta att vår lilla korv ska komma till oss snart! Vårat allt och vår ögonsten! Nä då jag längtar inte alls! Inte det minsta! Hahahaha! Ska försöka att njuta av sommaren, men september kan inte komma fort nog känns det som!
  • xxx4

Javisst blir man orolig om lugnet kommer då bebis brukar busa o de vill de ju också att man hellre kommer en extra gång o kollar. Självklart sitter skräcken i då n också förlorat ett barn allas vår stora skräck! Så fint att ni ska bli föräldrar i september. Första gången är nåt alldeles extra! Vi får försöka pendla mellan att njuta av graviditet o oron som finns där.

Frazze skrev 2016-06-06 23:00:54 följande:

Ja detta blir ju min andra graviditet och första barn, så skräcken eftet att ha förlorat en har ju satt sig fast. Förra kände jag ju så mycket och denna har jag ju fått moderkakan ifram så man känner mindre. Men jag har ju känt massor på kvällar och mornar, men så blir det helt lugnt! Nu är den igång och busar järnet igen. Så skönt för dig att vara i v 35! 5 veckor kvar om det inte sker tidigare då. Jag har ju 13 veckor kvar, men det tar på det Kan inte fatta att vår lilla korv ska komma till oss snart! Vårat allt och vår ögonsten! Nä då jag längtar inte alls! Inte det minsta! Hahahaha! Ska försöka att njuta av sommaren, men september kan inte komma fort nog känns det som!

• Frazze

Ja nu jäklar så har det bökat runt i magen som attans hela dagen igår och nu på morgonen här. Det är så hela magen vänder sig och sen sparkas det och boxas ordentligt. Den lille korven vilade sig i 4 dagar för att kunna leva rövare i flera dagar! Jag bara njuter allt jag kan. Lugnet infinner sig i hjärtat och själen när man får känna att det rör sig ordentligt! Ni som har barn och har fått bristningar på magen. Vilken tid i graviditeten har de kommit på er ungefär? Jag har 3 månader av tillväxt och viktökning kvar så jag bara inväntar dessa blå strimmor. Har hela låren fulla redan så jag vet att de kommer. Min kompis fick väldigt tidigt fastän att hon aldrig blev särskillt stor, jag har fått en rejäl bula nu, men större kommer den bli. Blir lite orolig där jag haft en piercing i naveln plus att jag gjort en titthål operation att det ska spricka där! Men det gör det väl inte antar jag!? Ha det gott ni med brbisar och ni med magar!

Hur går det för er TyckOmMig och Jag är bara jag?

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus