• aomj

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Tänkte att vi kunde starta en tråd för oss som använder NaturalCycles Plan, dvs. i syfte att lyckas bli gravida :)

Jag har tagit tempen i ca. en månad nu, hoppas såklart att det tog sig direkt men antagligen är det önsketänkande, haha. Dock så ändrades ägglossningen i appen efter hand och sköts fram nån dag, men det är väl så i början.

Nån annan som använder NaturalCycles? Eller nån som använt det och blivit gravida? :) Är nyfiken på hur det funkat för andra! :) 

• Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles
  • Jesss85
    Line91 skrev 2017-08-26 19:28:58 följande:

Hej! Jag kan inte säga att jag läst denna tråd från början till slut men mycket har jag läst. Så nu är det väl inte mer än rätt att jag också hoppar in här :) 

Jag och min sambo är inne på femte försöket, ägglossning är enligt NC beräknat till idag men det blir nog någon dag senare. Jag har använt mig av NC sedan snart tre år tillbaka (2,5 år prevent) och jag älskar det. Hoppas bara det resulterar i en graviditet snart. 

Hej, hehe ja tog väl över en vecka för mig att läsa igenom hela haha, välkommen :)

Ok spännande, kör du äl-tester också eller bara NC? Brukar du känna av när du har äl?

Oj så länge häftigt! Har du nån gång vart med om att äl hoppar över en månad? Jag misstänker att det sker med mig nu :(
  • Line91
    Jesss85 skrev 2017-08-26 19:56:01 följande:
    Hej, hehe ja tog väl över en vecka för mig att läsa igenom hela haha, välkommen :)

Ok spännande, kör du äl-tester också eller bara NC? Brukar du känna av när du har äl?

Oj så länge häftigt! Har du nån gång vart med om att äl hoppar över en månad? Jag misstänker att det sker med mig nu :(
    Bra jobbat! ????????

De tre senaste gångerna har jag använt mig av tester, dom billigaste. Så det är lite knepigt att tyda... normalt sätt brukar jag känna av ägglossningen. Innan får jag äggviteliknande flytningar, sedan ömma bröst. Innan jag började med NC hade jag ingen aning om att det har med ägglossning att göra!

Jag har hittills inte missat en ägglossning men den har varit lite sen. Förra månaden kom ägglossningen ca 1,5 vecka senare än vanligt. Så det blev ett halvhjärtat försök från vår sida, jag trodde nämligen inte att jag skulle få någon ägglossning. (Gick sedan tillbaka i min historik och såg att detta brukar hända mig ca två gånger/år) Har det blivit så för dig tidigare eller varför tror du den kommer utebli? Håller tummarna på att den är påväg! :)
  • Eemmmaa
    Jesss85 skrev 2017-08-26 17:53:03 följande:
    Haha ja precis och att det blev så psykiskt jobbigt och tråkigt med varje dag också. Jag kör i kombination med äl-tester. Jag har kört RFSUs test men blev lite less att man måste tolka själv så för förra månaden köpte jag clearblues rosa digitala äl-test och fick då utslag så det kändes bättre (visserligen blev vi ju inte gravida den gången men ändå haha). Men så för denna månad köpte jag clearblues digitala äl-test med dubbel indikator för att få se när den är påväg också. Men jag fick blinkande (hög) 14 dagar i röd!!! Och sen tog testen slut haha. Så fick aldrig maximal, suck. Så under dessa dagar använde jag inte RFSUs också eftersom jag trodde dessa clearblues var så bra. Ångrar mig ju starkt att jag inte använde dom också! Då hade man ju vetat om det bara var appen som krånglade typ haha. Du då?

Ja tack, hoppas jag med :) Så konstigt också att jag fick symptom (som jag aldrig har annars, varken vid äl eller mens) om jag ändå inte är gravid nu ju.

Jodå tempningen går bra. Jag har verkligen fått in vanan att mäta varje dag. Men blir ju inte exakt samma tid, men är ju ok med ett 2 h spann åt båda håll säger NC, medans vissa är känsliga och måste ha mer samma tid, men är ju svårt när man vaknar lite olika tider och när mar har småbarn. Hur går det för dig? Har du lärt dig snabbvarianten? Att när den piper när den är klar, så klickar du på den direkt (för att inte väcka hela familjen), och så kan du kolla på den senare och då klicka en gång och läsa av snabbt innan den byter :)

Ja jag tycker NC är jättebra, bara man inte bler för stressigt av allt :)

Ja jag håller tummarna för dig att det tagit redan nu :) när har du bim?
    Skönt med digitala ägglossningstest, så blir det ju mindre utrymme till spekulationer! Och sånt har man ju nog av så här när man försöker;) Jag kör också i kombination med ägglossningstest. Jag kör bara med billiga stickor, typ teatlagrets. Jag upplever att jag får ganska starkt utslag vid äl oavsett märke, men det kanske bara varit tur hittills. Haha!

Ja, så konstigt det där med symtom! Jag har också haft en hel del denna månad, men nu sjönk min temperatur väldigt drastiskt, så kan tänkta mig att jag får mens imorgon. Men kan ju vara alla hormoner efter p-piller och vid pms. Bim är ju lite osäkert än, eftersom det är första månaden utan p-piller efter hur många år som helst, så känner inte riktigt min menscykeln än:/ Annars är bim på tisdag enl NC.

Tack för tipset med att stänga av termometer direkt! Det ska jag verkligen göra i fortsättningen!:) tkr också att det går skapligt bra att tempa. Men min dotter har börjat vakna lite på nätterna, så ibland är det klurigt!

Hur känns det för dig idag? Ngt tecken på mens lr äl?:)
  • Eemmmaa
    Line91 skrev 2017-08-26 19:28:58 följande:

Hej! Jag kan inte säga att jag läst denna tråd från början till slut men mycket har jag läst. Så nu är det väl inte mer än rätt att jag också hoppar in här :) 

Jag och min sambo är inne på femte försöket, ägglossning är enligt NC beräknat till idag men det blir nog någon dag senare. Jag har använt mig av NC sedan snart tre år tillbaka (2,5 år prevent) och jag älskar det. Hoppas bara det resulterar i en graviditet snart. 

Hej! Välkommen hit! Roligt att fler ansluter sig:) Kul att höra att du är nöjd med NC! Hoppas att jag också ska ha samma uppfattning om ett tag! Jag är inne på min första månad med bim på tisdag, men tempen har redan sjunkit så jag laddar för andra försöket nu!:)

Spännande med äl nu. Några tecken på att den varit än?:) Nu håller vi tummarna för att det tar sig på femte försöket er er!:)
  • Pacific

Hej, nu har även jag hittat hit!

Jag har använt NC i drygt en månad och tanken var först att använda det som preventivmedel. Jag har på senare tid känt mig allt mer redo att bli mamma och nu har min sambo uttryckt det så att vi är i den åldern att det börjar kännas okej. "Händer det så händer det" säger han, men han är nog inte redo att börja "aktivt". Så därför kör vi på som vanligt, men jag följer processen via NC. Men man blir ju som besatt.. Min mens är beräknad i veckan och jag har beställt ägglossningstest inför nästa cycel.

• Malin Annie Carolina
    Pacific skrev 2017-08-27 11:23:16 följande:

Hej, nu har även jag hittat hit!

Jag har använt NC i drygt en månad och tanken var först att använda det som preventivmedel. Jag har på senare tid känt mig allt mer redo att bli mamma och nu har min sambo uttryckt det så att vi är i den åldern att det börjar kännas okej. "Händer det så händer det" säger han, men han är nog inte redo att börja "aktivt". Så därför kör vi på som vanligt, men jag följer processen via NC. Men man blir ju som besatt.. Min mens är beräknad i veckan och jag har beställt ägglossningstest inför nästa cycel.

Det verkar många gånger så mycket skönare att vara kille i allt det här. Dom blir inte alls lika "galna". Min sambo är helt game med att vi fr.o.m. ett par månader tillbaka börjat försöka aktivt men det är fortfarande så abstrakt för honom medans jag själv tänker på det större delen av dagen. Tycker det är jobbigt att man så snabbt blivit så uppslukad av det. I början vågade jag inte ens ändra till "plan" utan gick bara in där ibland för att liksom smygkolla. Haha, knäpp man är. Tycker NC är bra, men den här månaden "lurades" den typ och är har enligt appen hoppat fram en vecka vilket gjorde att vi missade den här månaden. Så typiskt att det skulle hända just nu. Som sagt, NC är bra men tror även på att köra på rekommendationen att ligga 2-3 ggr i veckan ist för att enbart försöka pricka äl nu när jag vet att min kropp betett sig lite annorlunda.
  • Jesss85
    Line91 skrev 2017-08-26 20:23:45 följande:

Bra jobbat! ????????

De tre senaste gångerna har jag använt mig av tester, dom billigaste. Så det är lite knepigt att tyda... normalt sätt brukar jag känna av ägglossningen. Innan får jag äggviteliknande flytningar, sedan ömma bröst. Innan jag började med NC hade jag ingen aning om att det har med ägglossning att göra!

Jag har hittills inte missat en ägglossning men den har varit lite sen. Förra månaden kom ägglossningen ca 1,5 vecka senare än vanligt. Så det blev ett halvhjärtat försök från vår sida, jag trodde nämligen inte att jag skulle få någon ägglossning. (Gick sedan tillbaka i min historik och såg att detta brukar hända mig ca två gånger/år) Har det blivit så för dig tidigare eller varför tror du den kommer utebli? Håller tummarna på att den är påväg! :)

Tack :) Ja tydligen går det inte att använda såna smileys här ;P

Ja jag håller med att det är svårt att tyda, man blir galen haha. Vad skönt ändå att ha symptom för äl, det har jag inte haft tidigare, ja precis kan ju vara som du säger, att man inte tänkt på det tidigare. Jag slutade med p-piller i februari och det är första månaden nu där jag haft symptom fast i 2,5 vecka?! Så denna månad är superknepig!

Jaha ok, vad drygt att det kan bli så ibland att äl blir sen. Hehe ja jag förstår att det blir halvhjärtat då! Sen februari har den varit regelbunden med någon dag hit eller dit, nu är den 2 veckor sen, därför jag tänkte att den kanske uteblir helt, men ja kanske väldigt sen. Hoppas ju fortfarande såklart att det egentligen är så att jag haft äl fast NC missat det och att jag är gravid haha ;P

Tack, ja hoppas äl eller mens dyker upp snart, eller positivt på gravtest haha ;)
  • Jesss85
    Eemmmaa skrev 2017-08-27 09:30:49 följande:

Skönt med digitala ägglossningstest, så blir det ju mindre utrymme till spekulationer! Och sånt har man ju nog av så här när man försöker;) Jag kör också i kombination med ägglossningstest. Jag kör bara med billiga stickor, typ teatlagrets. Jag upplever att jag får ganska starkt utslag vid äl oavsett märke, men det kanske bara varit tur hittills. Haha!

Ja, så konstigt det där med symtom! Jag har också haft en hel del denna månad, men nu sjönk min temperatur väldigt drastiskt, så kan tänkta mig att jag får mens imorgon. Men kan ju vara alla hormoner efter p-piller och vid pms. Bim är ju lite osäkert än, eftersom det är första månaden utan p-piller efter hur många år som helst, så känner inte riktigt min menscykeln än:/ Annars är bim på tisdag enl NC.

Tack för tipset med att stänga av termometer direkt! Det ska jag verkligen göra i fortsättningen!:) tkr också att det går skapligt bra att tempa. Men min dotter har börjat vakna lite på nätterna, så ibland är det klurigt!

Hur känns det för dig idag? Ngt tecken på mens lr äl?:)

Ja verkligen, ja precis, det är skönt :) Haha ja kanske tur ;) RFSUs billiga är ju att man ska ta mellan kl 10-20 så då funkar det inte med morgonruin, vilket är väldigt drygt för då måste man försöka hålla sig 4 h senare på dagen :(

Ja verkligen konstigt! Å hoppas det inte stämmer, att det bara är en dipp och så höjs den igen imorn :) ja exakt så kan det ju vara. Min hoppade faktiskt igång med allt vad det verkar som, tills nu då haha. Okej vad spännande. Men om det stämmer att det är bim på tisdag så skulle du ju kunna testa med morgonruin ju :) Men du kanske inte är ett sånt testfreak som jag haha? Du kan ju iofs avvakta och se vad tempen säger imorn kanske.

Varsågod, ja det har underlättat för mig :) Skönt, ja det blir svårare då. Vi har dealen att min man får gå in till dottern nattetid eftersom jag måste tänka på tempningen hehe.

Känner ju inte så mkt inför varken äl och bim så det är svårt att säga. Men vi sov borta inatt så tog inget äl-test imorse men när vi kom hem nu tog jag ett ÄL test som visade positivt på RFSU och då tog jag clearblues digitala som också var positivt :) Men det hade bara gått 3 h och inte minst 4 h som det egentligen ska göra, så är lite orolig att det ska vara missvisande? Men kan det visa positivt så starkt fast det inte är det för att jag tog 1 h för tidigt? Se bild.

• Eemmmaa
    Jesss85 skrev 2017-08-27 16:02:22 följande:
    Ja verkligen, ja precis, det är skönt :) Haha ja kanske tur ;) RFSUs billiga är ju att man ska ta mellan kl 10-20 så då funkar det inte med morgonruin, vilket är väldigt drygt för då måste man försöka hålla sig 4 h senare på dagen :(

Ja verkligen konstigt! Å hoppas det inte stämmer, att det bara är en dipp och så höjs den igen imorn :) ja exakt så kan det ju vara. Min hoppade faktiskt igång med allt vad det verkar som, tills nu då haha. Okej vad spännande. Men om det stämmer att det är bim på tisdag så skulle du ju kunna testa med morgonruin ju :) Men du kanske inte är ett sånt testfreak som jag haha? Du kan ju iofs avvakta och se vad tempen säger imorn kanske.

Varsågod, ja det har underlättat för mig :) Skönt, ja det blir svårare då. Vi har dealen att min man får gå in till dottern nattetid eftersom jag måste tänka på tempningen hehe.

Känner ju inte så mkt inför varken äl och bim så det är svårt att säga. Men vi sov borta inatt så tog inget äl-test imorse men när vi kom hem nu tog jag ett ÄL test som visade positivt på RFSU och då tog jag clearblues digitala som också var positivt :) Men det hade bara gått 3 h och inte minst 4 h som det egentligen ska göra, så är lite orolig att det ska vara missvisande? Men kan det visa positivt så starkt fast det inte är det för att jag tog 1 h för tidigt? Se bild.
    Haha! Jo, jag är också testfreak, tyvärr;) Blir dyrt! Men det är ju så roligt med:) Det känns precis som innan mens nu, så jag är övertygad om att mensen är på g. Har inga test hemma heller, vilket kanske är tur! Haha! Testar nog igen om mensen, mot förmodan, inte skulle komma igång.

Haha! Bra deal där! Så bra har inte jag det;)

Tror inte alls att du behöver oroa dig över att det är missvisande. Det där är ju solklara plus! Det där med fyra timmar är väl mest för att det finns risk för att det inte ger utslag om man testar tidigare. Men så blev det ju tydligen inte för dig;) Kör på ikväll nu, så hoppas vi att det tar sig! Haha!:)
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles