• Anonym (THE mom!)

Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".

Jag separerade från min dotters pappa för lite mindre än ett år sedan.

Pappan träffade en ny tjej för några månader sedan (de har dock känt varann i flera år och jag vet också vem hon är, men har aldrig umgåtts med henne då vi tillhört olika kompisgäng).

Jag är kompis med pappan på FB. Jag och pappan har också en hel del gemensamma vänner där.

Pappans nya tjej har ALDRIG träffat min dotter. Ändå har hon lagt ut flertalet kommentarer på sin sida om min dotter, samt även en bild på min dotter. Hon skriver saker i stil med "åh, visst är hon söt min lilla bonusdotter", "jag är så stolt över att vara extramamma till den lilla godingen", osv.

Jag upprepar: de har A L D R I G träffats!

Alltså, är inte detta HELT vrickat!? Jag menar, vilken normal människa gör så!?

Hon har taggar mitt ex i flertalet av dessa kommentarer, samt på bilden, vilket lett till att många av våra gemensamma vänner kunnat kommentera detta och alla har hittills ifrågasatt vad hon håller på med. Men hon svarar bara att hon är lika mycket min dotters familj, som jag och pappan är. Alltså VA!?

Det känns på riktigt som att jag är med i "dolda kameran" eller nått.

• Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".
  • Brumma
    CissiJissi skrev 2015-04-27 06:32:32 följande:

Helt OT men; är det alltså så att de har ändrat lagen??:(

Inte vad jag vet? Vilken del av lagen menar du?

Man får lägga upp bilder på vem som helst så länge bilderna inte kränker personen (eller om personen tex har skyddad identitet).
  • Ess
    Regndamen skrev 2015-04-26 20:31:36 följande:
    En viss skillnad, att man känner sig älska sitt blivande barn innan det fötts. Det är instinkter.

Men även du kanske tar lätt på kärlek? Kan säga att du älskar Brad Pitt eller någon annan kändis?
    Jag håller med dig. Sitt ofödda barn känner man i magen när det rör sig osv. Det är genetiskt betingat att man älskar det.

Men jag förstår inte hur man kan älska en person man aldrig träffat.
    Visst kan man träffa en partner via nätet, men ofta är det ju en drömbild man skapar då, vilken inte stämmer speciellt bra med verkligheten. I vissa fall så finner dom varann även i verkligheten, men då ligger det oftast långa djupa konversationer bakom.
    Har man verkligen så långa djupa konversationer med partnerns barn man aldrig träffat, tillräckligt för att man ska älska dem?

Jag kan köpa att man ser bilder och tycker barnet är gulligt. Jag kan även köpa att man pratat via fb eller mail, och kan tycka barnet verkar ok.
    Men att säga att man älskar det, verkar som ett spel för gallerierna.
  • Brumma
    Ess skrev 2015-04-27 07:27:03 följande:

Jag håller med dig. Sitt ofödda barn känner man i magen när det rör sig osv. Det är genetiskt betingat att man älskar det.

Visst kan man träffa en partner via nätet, men ofta är det ju en drömbild man skapar då, vilken inte stämmer speciellt bra med verkligheten. I vissa fall så finner dom varann även i verkligheten, men då ligger det oftast långa djupa konversationer bakom.

Har man verkligen så långa djupa konversationer med partnerns barn man aldrig träffat, tillräckligt för att man ska älska dem?

Jag kan köpa att man ser bilder och tycker barnet är gulligt. Jag kan även köpa att man pratat via fb eller mail, och kan tycka barnet verkar ok.

Jag är fullkomligt övertygad att blivande adoptivföräldrar kan älska sitt barn de blivit "tilldelade" (dåligt ord men du fattar vad jag menar) innan de faktiskt träffat barnet.

Det är knappast genetiskt betingat..
  • Pescetarian
    Brumma skrev 2015-04-27 07:39:02 följande:

Jag är fullkomligt övertygad att blivande adoptivföräldrar kan älska sitt barn de blivit "tilldelade" (dåligt ord men du fattar vad jag menar) innan de faktiskt träffat barnet.

Det är knappast genetiskt betingat..

Fast det kan du inte jämföra med detta! Adoptivföräldrar har längtar efter barn väldigt länge och från de att man får barnbesked och en bild, så hinner det gå en stund. Dessutom vet de då att det barnet en dag ska bli deras barn. ENORM skillnad.
  • Pescetarian
    Ess skrev 2015-04-27 07:27:03 följande:

Brukar aldrig hålla med dig annars. Men här gör jag det.
  • Brumma
    Pescetarian skrev 2015-04-27 07:45:35 följande:

Fast det kan du inte jämföra med detta! Adoptivföräldrar har längtar efter barn väldigt länge och från de att man får barnbesked och en bild, så hinner det gå en stund. Dessutom vet de då att det barnet en dag ska bli deras barn. ENORM skillnad.

Det var ett av mina exempel där man kan älska ngn man inte träffat. Svaret på det blev frågan om jag älskade idoler som Brad Pitt också.... I slutänden resulterade det i ett inlägg Ess svarade på, vilket jag sedan svarade på...

Det enda jag gått emot "Regndamens" påstående att man måste känna ngn för att älska. Ett barn i magen - eller ett adoptivbarn - kan älskas av både mamma och pappa. Säkerligen även av mor och farföräldrar. Varför inte en faster? Det går tydligen heller i te för Regndamen. .

Då jag påpekade som sagt att det finns tillfällen där man kan älska ngn man inte träffat än. Och att man kanske inte skall bestämma vad andra människor känner.
  • Anonym (THE mom!)
    Brumma skrev 2015-04-27 07:57:10 följande:

Det var ett av mina exempel där man kan älska ngn man inte träffat. Svaret på det blev frågan om jag älskade idoler som Brad Pitt också.... I slutänden resulterade det i ett inlägg Ess svarade på, vilket jag sedan svarade på...

Det enda jag gått emot "Regndamens" påstående att man måste känna ngn för att älska. Ett barn i magen - eller ett adoptivbarn - kan älskas av både mamma och pappa. Säkerligen även av mor och farföräldrar. Varför inte en faster? Det går tydligen heller i te för Regndamen. .

Då jag påpekade som sagt att det finns tillfällen där man kan älska ngn man inte träffat än. Och att man kanske inte skall bestämma vad andra människor känner.

Fast varför jämföra äpplen och päron? Pappans nya tjej är ju uppenbarligen inte helt frisk. Man kallar sig inte bonusmamma till ett barn man aldrig ens har träffat. Ett barn som man endast hört talas om under några få månader, samt sett några bilder av.
  • Brumma
    Anonym (THE mom!) skrev 2015-04-27 08:04:58 följande:

Fast varför jämföra äpplen och päron? Pappans nya tjej är ju uppenbarligen inte helt frisk. Man kallar sig inte bonusmamma till ett barn man aldrig ens har träffat. Ett barn som man endast hört talas om under några få månader, samt sett några bilder av.

Läs gärna hela konversationen.

En tjej skrev att hon älskade sitt bonusbarn som hon inte träffat och fick svaret att man inte kan älska ngn man inte känner.

Jag personligen finner det främmande att älska ett bonusbarn man aldrig träffat men svarade på påståendet att man visst kan älska ngn man inte känner. Tex ett ofött barn eller ett blivande adoptivbarn. Då jämfördes det med att älska en kändis.

DET är att jämföra äpplen och päron.
  • Anonym (ä)

Jag kan hålla med i sak, i de som Ess och Regndamen skriver, jag har också svårt att se hur man kan älska någon man inte känner.
    Samtidigt vet jag hur starka t ex blodsband kan vara, även om man aldrig har mötts, så jag skulle inte hålla det för otroligt.

Men det jag vänder mig emot är när man tar sig rätten att definiera ut andras kärlek som ickekärlek.
    Det är som att definiera ut människor som ickekvinnor eller ickeföräldrar eller ickesvenskar osv, osv....det är kränkande och mycket oförskämt att sätta sig på så höga hästar.

• Brumma
    Anonym (ä) skrev 2015-04-27 08:13:52 följande:

Jag kan hålla med i sak, i de som Ess och Regndamen skriver, jag har också svårt att se hur man kan älska någon man inte känner.

Samtidigt vet jag hur starka t ex blodsband kan vara, även om man aldrig har mötts, så jag skulle inte hålla det för otroligt.

Men det jag vänder mig emot är när man tar sig rätten att definiera ut andras kärlek som ickekärlek.

Det är som att definiera ut människor som ickekvinnor eller ickeföräldrar eller ickesvenskar osv, osv....det är kränkande och mycket oförskämt att sätta sig på så höga hästar.

Och det är PRECIS det jag ville få fram :)

Det är likadant när ngn säger sig älska sina vänner mer än sin familj. Då påstår en del att det är omöjligt eftersom man inte har ngn blodsband. Men man måste själv få definiera hur man väljer att se på sin familj.

Att överhuvudtaget påstå sig veta vad andra människor känner känns ganska högtravande. ..
Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".