• Anonym (THE mom!)

Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".

Jag separerade från min dotters pappa för lite mindre än ett år sedan.

Pappan träffade en ny tjej för några månader sedan (de har dock känt varann i flera år och jag vet också vem hon är, men har aldrig umgåtts med henne då vi tillhört olika kompisgäng).

Jag är kompis med pappan på FB. Jag och pappan har också en hel del gemensamma vänner där.

Pappans nya tjej har ALDRIG träffat min dotter. Ändå har hon lagt ut flertalet kommentarer på sin sida om min dotter, samt även en bild på min dotter. Hon skriver saker i stil med "åh, visst är hon söt min lilla bonusdotter", "jag är så stolt över att vara extramamma till den lilla godingen", osv.

Jag upprepar: de har A L D R I G träffats!

Alltså, är inte detta HELT vrickat!? Jag menar, vilken normal människa gör så!?

Hon har taggar mitt ex i flertalet av dessa kommentarer, samt på bilden, vilket lett till att många av våra gemensamma vänner kunnat kommentera detta och alla har hittills ifrågasatt vad hon håller på med. Men hon svarar bara att hon är lika mycket min dotters familj, som jag och pappan är. Alltså VA!?

Det känns på riktigt som att jag är med i "dolda kameran" eller nått.

• Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".
  • Anonym (THE mom!)
    Anonym (Yster) skrev 2015-04-25 20:20:37 följande:

Man äger inte sitt barn!

No, SHIT!?
  • Anonym (AvS)

Nu är det ju så att barnet har umgängesrätt med sina föräldrar, ska ha tillgång till båda. Det är barnets intressen man bevakar. Och har exet skaffat en ny partner han tänker leva med kan du inte göra ett pillevitt åt det, även fast du säger att du ska se till att de inte träffas på många år framöver.

• Anonym (THE mom!)
    Anonym (AvS) skrev 2015-04-25 20:31:26 följande:

Nu är det ju så att barnet har umgängesrätt med sina föräldrar, ska ha tillgång till båda. Det är barnets intressen man bevakar. Och har exet skaffat en ny partner han tänker leva med kan du inte göra ett pillevitt åt det, även fast du säger att du ska se till att de inte träffas på många år framöver.

Haha, läs om, läs rätt. Det är inte JAG som ser till det. Det har mitt ex sett till själv. Varför umgänget sker med bevakning och ytterst sällan, ÄR just för dotterns skull. Och det är ingenting som jag har bestämt.
  • Brumma
    Anonym (THE mom!) skrev 2015-04-25 19:30:26 följande:

Nej, målet är ju utökat och sedan obevakat. Men det lär hållas till 1 timma varannan vecka under en ganska lång tid då en timma varannan vecka inte är så mycket att bygga på. Fast det beror ju endast på att resursteamet inte har fler tillfällen än så, samt att de endast jobbar helgfria vardagar.

Pappan är hos oss då och då på middag för att skynda på processen lite. Senare kommer hans syster (en av mina närmsta vänner som dessutom träffar sin brorsdotter flera ggr i veckan) att finnas med vid umgängena hos pappan, när vi väl kommit så långt.

Hur tänker du då när du säger att hans nya inte kommer att träffa er barn på flera år?

Förhoppningsvis kommer umgänget mellan barn och pappa gå bra - för barnets skull - och isåfall kommer han ju att kunna ha umgänge ensam inom några månader. Då kan han själv välja vem han vill ha med vid umgänget.

Om flickans faster känner både dig och flickan så bra, vore det inte en bra idé att hon var stödet vid umgänget? Du verkar lita på henne och umgängena hade säkert kunnat genomföras oftare.
  • Anonym (THE mom!)
    Brumma skrev 2015-04-25 20:40:19 följande:

Hur tänker du då när du säger att hans nya inte kommer att träffa er barn på flera år?

Förhoppningsvis kommer umgänget mellan barn och pappa gå bra - för barnets skull - och isåfall kommer han ju att kunna ha umgänge ensam inom några månader. Då kan han själv välja vem han vill ha med vid umgänget.

Om flickans faster känner både dig och flickan så bra, vore det inte en bra idé att hon var stödet vid umgänget? Du verkar lita på henne och umgängena hade säkert kunnat genomföras oftare.

Men OJ, vad folk hittar på saker! Jag har aldrig sagt "flera år", endast att det kommer att dröja en väldigt lång tid. Detta då pappan börjar med sin timma varannan vecka efter sommarn. Det upplägget lär fortgå som minst året ut, enligt resursen. Därefter kommer de att antingen förlänga tiden eller utöka med ytterligare en dag, osv. På umgängena med resursen får endast pappan närvara. När det är dags för utslussning så ska pappans syster närvara under de sista umgängestillfällena för att se att det upplägget fungerar.

Hon SKA ju vara där vid umgängena hos pappan. (Hon avskyr för övrigt hans nya tjej, men det är en annan femma. Ingen av oss tror att hon kommer att finnas kvar den dagen som faster börjar vistas i pappans hem, så skit samma). Men jag kan liksom inte ändra socialens beslut. Man skulle kunna se det som att dottern är omhändertagen från pappan. För så är det. Hade jag inte levt hade dottern bott i fosterfamilj och pappans umgänge skulle inte varit mer då. Nu är det mer tack vare att jag öppnar min dörr och bjuder på middag då och då. Men det är MITT val. Ett val jag för övrigt var tvungen att be om lov för att få genomföra.
  • Fantasilös

Med tanke på att ingen här vet vad pappan gjort för att inte få träffa sin dotter så kan ingen heller säga att han snart kommer få ha umgänge lika mycket som mamman! Ts, jag håller med dig, hon verkar helt rubbad. Skulle aldrig kalla mig bonusmamma till en unge jag aldrig träffat. Inte heller till en unge jag träffar en gång i veckan. Möjligtvis en unge jag hade bott ihop med i flera år och träffat regelbundet o haft en bra kontakt med

• Anonym (THE mom!)

Fast vi kan lägga ner diskussionen gällande pappan och dotterns umgänge. Det var inte det detta handlade om.

Jag skrev i affekt efter att precis fått ett samtal från pappans syster angående pappans nya och hennes aktivitet på FB. Under tiden jag skrivit här har det rasat in meddelanden på FB från gemensamma vänner som undrar om jag kollat *pappans namn*s FB.

• Anonym (THE mom!)
    Fantasilös skrev 2015-04-25 20:53:17 följande:

Med tanke på att ingen här vet vad pappan gjort för att inte få träffa sin dotter så kan ingen heller säga att han snart kommer få ha umgänge lika mycket som mamman! Ts, jag håller med dig, hon verkar helt rubbad. Skulle aldrig kalla mig bonusmamma till en unge jag aldrig träffat. Inte heller till en unge jag träffar en gång i veckan. Möjligtvis en unge jag hade bott ihop med i flera år och träffat regelbundet o haft en bra kontakt med

Precis! Och den diskussionen hör inte ens hit.
  • Brumma
    Anonym (THE mom!) skrev 2015-04-25 20:52:09 följande:

Men OJ, vad folk hittar på saker! Jag har aldrig sagt "flera år", endast att det kommer att dröja en väldigt lång tid.

Du skrev inte detta då?
    Anonym (THE mom!) skrev 2015-04-25 18:30:44 följande:

Men jag behöver inte bekymra mig, då hon aldrig kommer att ha chansen att träffa mitt barn under de närmsta åren. Men ändå.

• Anonym (AvS)
    Brumma skrev 2015-04-25 21:06:47 följande:

Du skrev inte detta då?

Tack Brumma. Letade precis efter den kommentaren, den sista.
Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".