• Anonym (THE mom!)

Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".

Jag separerade från min dotters pappa för lite mindre än ett år sedan.

Pappan träffade en ny tjej för några månader sedan (de har dock känt varann i flera år och jag vet också vem hon är, men har aldrig umgåtts med henne då vi tillhört olika kompisgäng).

Jag är kompis med pappan på FB. Jag och pappan har också en hel del gemensamma vänner där.

Pappans nya tjej har ALDRIG träffat min dotter. Ändå har hon lagt ut flertalet kommentarer på sin sida om min dotter, samt även en bild på min dotter. Hon skriver saker i stil med "åh, visst är hon söt min lilla bonusdotter", "jag är så stolt över att vara extramamma till den lilla godingen", osv.

Jag upprepar: de har A L D R I G träffats!

Alltså, är inte detta HELT vrickat!? Jag menar, vilken normal människa gör så!?

Hon har taggar mitt ex i flertalet av dessa kommentarer, samt på bilden, vilket lett till att många av våra gemensamma vänner kunnat kommentera detta och alla har hittills ifrågasatt vad hon håller på med. Men hon svarar bara att hon är lika mycket min dotters familj, som jag och pappan är. Alltså VA!?

Det känns på riktigt som att jag är med i "dolda kameran" eller nått.

• Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".
  • Anonym (c)

Har inte läst hela tråden då det verkar ha spårat rätt duktigt.

Men jag skulle vilja påstå att det inte är ett helt "normalt" beteende att lägga ut bilder på ett barn du aldrig träffat och påstår dig älska detta barn.

1. Vad ger henne rätten att lägga ut bilder på DITT barn? Vem vet vem som har tillgång till att se de bilderna. Nej! Bara nej.

2. Antingen smörar hon in sig hos pappan (vilket i min värld skulle få motsatt effekt om hon inte ens träffat barnet,skulle bara bli creepy) eller så provocerar hon dig eller också känner hon sig hotad av dig på så sätt att du alltid har en plats i pappans värld då du är mor till hans barn. Hon försöker göra din egen plats och använder då din dotter som verktyg. Inte ok.

3.Hon är inte fullt frisk.

Kan vara ett av påståendena ovan eller alla kombinerat. Oavsett så tycker inte jag att hon har rätten att publicera bilder på ditt barn.

Om situationen varit annorlunda t.ex genom stt hon kände din dotter och fått träffa henne mycket så skulle det vara med förståeligt. MEN jag håller fast vid att även om situationen varit på så vis så har hon ändå inte rätt att lägga ut bilder och information gällande någon annans barn. Det är att ta sig grava friheter. Prata med pappan om detta och säg att hon minsann får sluta, att du ej känner dig bekväm och att hon ska respektera din dotters integritet vilket hon INTE gör genom att behandla henne som en poserande docka för att tillgodose hennes egna ändamål.

• BioBonus
    Anonym (c) skrev 2015-04-27 09:36:35 följande:

1. Vad ger henne rätten att lägga ut bilder på DITT barn? Vem vet vem som har tillgång till att se de bilderna. Nej! Bara nej.

Kan vara ett av påståendena ovan eller alla kombinerat. Oavsett så tycker inte jag att hon har rätten att publicera bilder på ditt barn.

Om situationen varit annorlunda t.ex genom stt hon kände din dotter och fått träffa henne mycket så skulle det vara med förståeligt. MEN jag håller fast vid att även om situationen varit på så vis så har hon ändå inte rätt att lägga ut bilder och information gällande någon annans barn. Det är att ta sig grava friheter. Prata med pappan om detta och säg att hon minsann får sluta, att du ej känner dig bekväm och att hon ska respektera din dotters integritet vilket hon INTE gör genom att behandla henne som en poserande docka för att tillgodose hennes egna ändamål.

Det räcker att pappan är OK med att hon lägger upp bilderna.
  • Anonym (c)
    BioBonus skrev 2015-04-27 09:42:08 följande:

Det räcker att pappan är OK med att hon lägger upp bilderna.

Finns säkerligen undantag. Har pappan ingen vårdnad eller ens umgängesrätt så borde s.k kryphål finnas att tillgå. Ska inte säga något säkert för jag vet inte utan detta är bara en spontan tanke som kan vara värd att ta reda på.
  • Regndamen
    Anonym (ä) skrev 2015-04-27 09:16:39 följande:
    Eeeh, va?
    Vart fick du det där ifrån?
    Det var överhuvudtaget inget jag skrev. 
    Det är en helt annan diskussion du tar upp nu.

Du fick inte ut något annat av mitt inlägg, eller ignorerade du bara biten om att sätta sig på höga hästar och definiera andras känslor?
    Med vilken rätt gör du så, du vet ju inte hur andra känner. 
    Och varför överhuvudtaget ha synpunkter på andras känslor?
    Det har skett, att fäder träffat sina döttrar och skaffat barn med dem.

Fortfarande, man älskar inte någon man inte känner. Att påstå något sådant är enbart fånigt.
  • BioBonus
    Regndamen skrev 2015-04-27 09:54:11 följande:
    Det har skett, att fäder träffat sina döttrar och skaffat barn med dem.

Fortfarande, man älskar inte någon man inte känner. Att påstå något sådant är enbart fånigt.

Du kan inte älska någon du inte känner.

Hur andra känner kan inte du diktera. 

• Regndamen
    BioBonus skrev 2015-04-27 09:56:46 följande:

Du kan inte älska någon du inte känner.

Hur andra känner kan inte du diktera. 

Ingen kan älska någon de inte känner. Det man då älskar är en drömbild av personen, inte personen själv.
  • BioBonus
    Regndamen skrev 2015-04-27 10:00:44 följande:
    Ingen kan älska någon de inte känner. Det man då älskar är en drömbild av personen, inte personen själv.
    Och den kärleken är lika verklig för personen som känner den. 
  • Regndamen
    BioBonus skrev 2015-04-27 10:08:01 följande:
    Och den kärleken är lika verklig för personen som känner den. 
    Men det är inte kärlek för den riktiga personen, utan för en drömbild av någon.
  • BioBonus
    Regndamen skrev 2015-04-27 10:12:02 följande:
    Men det är inte kärlek för den riktiga personen, utan för en drömbild av någon.

Det är fortfarande kärlek, och den kan fortfarande vara extremt stark. Se på all idoldyrkan, alla fans som älskade Elvis, Beatles eller Måms Zelmerlöw. Att du tycker att den typen av kärlek är fånig, innebär inte att den är det för dem som känner den.

Hon kanske älskar just det - bilden av barnet. Vad spelar det för roll?
    Och varför skulle du/jag/vi ha rätten att säga att det får hon inte, för det kan hon inte. För det kan inte jag/du/vi. 
    Förstår du vad jag menar?

• Anonym (c)

Snälla ni, lägg ned denna diskussion då ni inte kommer någonstans med den! Enas om att vara oense istället. Kärlek, vad är kärlek? Kärlek är olika för varje människa och att försöka säga hur någon annan ska eller bör känna är omöjligt. Så bara sluta nu, tack.

Svar på tråden Hon kallar min dotter för sin "bonusdotter" och kallar sig själv för "extramamma".