• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-19 21:18:53 följande:
    Jag vet inte hur han tänkte, men vet att han kommer slita röv för att få det att bli så men jag tror inte han kommer orka, eller ens hinna med. Har försökt säga samma, men sen när det blir utomhusträningsr mm så blir det lättare. Vi får se helt enkelt. Är mest rädd bli uttråkad när man är så mycket ensam men vill inte tjata en massa nu vi får se hur det funkar!

Tydligen ska mamman ta en del av träningarna nu igen så vi får se. Sen tror jag han tänker sig att skjutsa dem o sen inte alltid stanna kvar utan fixa handlande och så. Farfar kommer hjälpa till med.
    Jag förstår verkligen din rädsla. Den är helt befogad, kul att sitta själv med ett spädbarn 4 av 7 kvällar i veckan. Självklart kan du ju hitta på saker med Arvid men det är ju inte så troligt att man orkar göra det mer än i undantagsfall med en lite bebis. Har man dessutom redan suttit hemma hela dagen så har man ju ett socialt behov med. 

Jag har lite svårt att fatta hur träningarna funkar för er. Hos oss så går äldsta bonus själv till fotbollsträningen efter fritids och yngsta bonus turas föräldrarna om att att ta hela gänget till fotbollsträningen efter fritids. Så då blir det bara att hämta dem när de är klara. Helgträningarna brukar vi köra ena vägen men sen köra samåkning den andra. Matcher stannar vi oftast och tittar på om vi inte ordnar med samåkning med någon annan (men det är ju max en gång i veckan) Äldsta bonus kan egentligen ta sig till och från träningen själv speciellt efter att han får cykla till skolan själv i höst. 

Har ni långa avstånd till träningarna? Eller är det så att din sambo känner sig tvungen att någon vuxen måste vara med och titta på bonusarna? Jag skulle ev köpa konceptet varannan vecka men inte alls varje vecka, jag tror inte ens att jag hade accepterat det innan det fanns en liten bebis. 
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-19 21:09:43 följande:
    Ja det är han:)

Under graviditeten så var man ju hård och min tanke när vattnet gått var att nu måste jag försöka hem och tömma tarmen innan det sätter igång! Hade ju inte gått sedan måndag och det var onsdag kväll!

Men men hemma på gården kom ju värkarna och sen var det kört.

Tror jag hörde dem säga fyra eller fem gånger under krystningen att " nu torkar vi lite här bara..."
    haha.. fantastiskt.

Jag tror att jag bara accepterat att jag kommer bajsa på mig framför min sambo, han har sagt han kan ta det. Så då har vi bestämt att jag skippar lavemang, för det blir så sjukt jobbigt om det inte hinns med. Och om det inte känns bra efter förlossningen tänker jag som sagt sätta mig med han inne på toa och titta på han när han bajsar (han rodnade bara av tanken) ... rättvist ska det var... hahah
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-19 21:54:43 följande:

Jag förstår verkligen din rädsla. Den är helt befogad, kul att sitta själv med ett spädbarn 4 av 7 kvällar i veckan. Självklart kan du ju hitta på saker med Arvid men det är ju inte så troligt att man orkar göra det mer än i undantagsfall med en lite bebis. Har man dessutom redan suttit hemma hela dagen så har man ju ett socialt behov med. 

Jag har lite svårt att fatta hur träningarna funkar för er. Hos oss så går äldsta bonus själv till fotbollsträningen efter fritids och yngsta bonus turas föräldrarna om att att ta hela gänget till fotbollsträningen efter fritids. Så då blir det bara att hämta dem när de är klara. Helgträningarna brukar vi köra ena vägen men sen köra samåkning den andra. Matcher stannar vi oftast och tittar på om vi inte ordnar med samåkning med någon annan (men det är ju max en gång i veckan) Äldsta bonus kan egentligen ta sig till och från träningen själv speciellt efter att han får cykla till skolan själv i höst. 

Har ni långa avstånd till träningarna? Eller är det så att din sambo känner sig tvungen att någon vuxen måste vara med och titta på bonusarna? Jag skulle ev köpa konceptet varannan vecka men inte alls varje vecka, jag tror inte ens att jag hade accepterat det innan det fanns en liten bebis. 

Äldste kommer åka själv till träningen efter jobbet och möta sambon där- hans träningar är alltså i hallen där sambon jobbar.

Yngste kan inte åka själv ännu utan behöver skjutsas. Vi bor ju tyvärr i ett område där de inte får åka ensamma till och från träningar osv, det är helt enkelt inte tillräckligt säkert för det.

Ibland får han ju såklart vara med och titta men krävs Ju inte jämt. Tror han tänker att han kan ta med oss och vi gör något under tiden osv. Funderar också på om ekonomin på sikt tillåter en bil till...

Jag har inte haft så stora problem med det innan då jag varit iväg på grejer eller bara tagit det lugnt hemma. Jo ibland när yngste fortfarande krävde passning. Nu är ju även han ganska självgående hemmavid.

Dessutom ska sambon döma lite handboll under våren men det hsr vi kommit överens om tillsammans för det har vi nytta av ekonomiskt, föräldraledighet tär ju på ekonomin.

Men får se det som att våren är på väg, Arvid växer, min mamma vill umgås mycket med oss, osv. Sen kommer sommaren, uppehåll i idrotten och sen är det sambons tur att vara hemma. :)

Vi får pröva oss fram. Allt hänger ju på hur Arvid blir också!
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-19 22:01:00 följande:
    haha.. fantastiskt.

Jag tror att jag bara accepterat att jag kommer bajsa på mig framför min sambo, han har sagt han kan ta det. Så då har vi bestämt att jag skippar lavemang, för det blir så sjukt jobbigt om det inte hinns med. Och om det inte känns bra efter förlossningen tänker jag som sagt sätta mig med han inne på toa och titta på han när han bajsar (han rodnade bara av tanken) ... rättvist ska det var... hahah
    Känns rätt skönt att slippa nervositeten över att bajsa under förlossningen. sambon har redan kissat och bajsat på sig framför den andra.. Han var så sjuk för ett par år sedan att varje gång han hosta så kom det kiss och en annan gång när han spydde så kom det bajs också..
    Allt med kiss och bajs rör oss knappt i ryggen.
  • mirakelspektakel
    amalie79 skrev 2016-01-19 22:11:48 följande:
    Äldste kommer åka själv till träningen efter jobbet och möta sambon där- hans träningar är alltså i hallen där sambon jobbar.

Yngste kan inte åka själv ännu utan behöver skjutsas. Vi bor ju tyvärr i ett område där de inte får åka ensamma till och från träningar osv, det är helt enkelt inte tillräckligt säkert för det.

Ibland får han ju såklart vara med och titta men krävs Ju inte jämt. Tror han tänker att han kan ta med oss och vi gör något under tiden osv. Funderar också på om ekonomin på sikt tillåter en bil till...

Jag har inte haft så stora problem med det innan då jag varit iväg på grejer eller bara tagit det lugnt hemma. Jo ibland när yngste fortfarande krävde passning. Nu är ju även han ganska självgående hemmavid.

Dessutom ska sambon döma lite handboll under våren men det hsr vi kommit överens om tillsammans för det har vi nytta av ekonomiskt, föräldraledighet tär ju på ekonomin.

Men får se det som att våren är på väg, Arvid växer, min mamma vill umgås mycket med oss, osv. Sen kommer sommaren, uppehåll i idrotten och sen är det sambons tur att vara hemma. :)

Vi får pröva oss fram. Allt hänger ju på hur Arvid blir också!
    Jag hoppas att du inser att du är fantastisk som ställer upp på det hela. Och framför allt så hoppas jag att han fattar det! Förstår att det blir lite bökigare om det inte är möjligt för barnen att ta sig själva pga området, det finns ingen möjlighet till samåkning i vart fall på mammans vecka? Som du själv sa så kommer det bli bättre med innebandy än hockey (att din man kan jobba medan sonen tränar låter ju iaf effektivt).

Det mesta går ju att lösa om man vill. Och jag är säker på att ni tillsammans kommer hitta en lösning som fungerar för er, men jag kan verkligen förstå att det känns hopplöst när man är på ett väldigt mörkt ställe och tittar på det hela därifrån. Speciellt om din sambo dessutom ska döma handboll samt spela tennis och ev träffa någon kompis ibland... Så tro verkligen inte att du är galen!
    Vilken tur att farfar ställer upp ibland och jag hoppas verkligen att din sambo kräver att barnens mamma tar hand om sina veckor.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-19 22:42:07 följande:

Jag hoppas att du inser att du är fantastisk som ställer upp på det hela. Och framför allt så hoppas jag att han fattar det! Förstår att det blir lite bökigare om det inte är möjligt för barnen att ta sig själva pga området, det finns ingen möjlighet till samåkning i vart fall på mammans vecka? Som du själv sa så kommer det bli bättre med innebandy än hockey (att din man kan jobba medan sonen tränar låter ju iaf effektivt).

Det mesta går ju att lösa om man vill. Och jag är säker på att ni tillsammans kommer hitta en lösning som fungerar för er, men jag kan verkligen förstå att det känns hopplöst när man är på ett väldigt mörkt ställe och tittar på det hela därifrån. Speciellt om din sambo dessutom ska döma handboll samt spela tennis och ev träffa någon kompis ibland... Så tro verkligen inte att du är galen!

Vilken tur att farfar ställer upp ibland och jag hoppas verkligen att din sambo kräver att barnens mamma tar hand om sina veckor.

Tennisen är inte så ofta iaf och handbollen kan han bestämma själv lite grann.

Ja han säger det ska funka så då får det göra det.

Samåkning kanske är ett alternativ när de lärt känna fler just nu är de ganska nya båda två.

Att mamman tar hand om träningen sina veckor kommer aldrig att ske, inte helt och hållet.
  • mirakelspektakel
    Nettiis skrev 2016-01-19 22:19:31 följande:
    Känns rätt skönt att slippa nervositeten över att bajsa under förlossningen. sambon har redan kissat och bajsat på sig framför den andra.. Han var så sjuk för ett par år sedan att varje gång han hosta så kom det kiss och en annan gång när han spydde så kom det bajs också..
    Allt med kiss och bajs rör oss knappt i ryggen.
    Jag håller helt med dig! Skönt att inte behöva tänka på det. 

Btw när tänkte du föda egentligen? Vi borde ju se till att få ett rum bredvid varandra :) Känns som det kommer vara du och jag to the bitter end. Var hos BM idag, allt såg bra ut, men hon var rätt säker på att jag kommer komma iaf på BF med även fast lillan låg väldigt långt ner nu. Hur känns det för dig? några känningar? 
  • elinville
    idaeglund skrev 2016-01-19 13:08:28 följande:

Blir tokig här hemma! BF+3 idag,  vill så gärna ha ut lillasyster nu. Har försökt med allt utom hinnsvepning. Gör barnmorskorna ens det innan 41+0? Storasyster föddes ju på BF.

Den här veckan innan helgen bara måste MÅSTE hon komma. Vi har löst så bra med barnvakt den här veckan. På torsdag kväll kommer mina föräldrar upp oavsett om bebisen har kommit eller inte och stannar tom söndag, just för att kunna vara barnvakter då min syster reser bort på tors. De har 4h bilresa hem sen, så håller alla fingrar och tår att de hinner träffa bebisen.

Akupressur sätter igång förvärkarna, men sen händer inget mer :( Slemproppen har gått pö om pö sen förra veckan, så det borde ju vara dags snart?! Eller?!

Är det några kvar här inne som har gått över tiden och fortfarande väntar?

BF+1 idag och fick hinnsvepning imorse. Inte hänt så mkt av det...än iaf. Tycker personligen inte det är så jobbigt med övertiden även om jag längtar. Ställt in mig på +14 från början eftersom förra var det :) känns skönt för vi har en plan också, hinnsvepning idag, hinnsvepning om en vecka o sen igångsättning 41+0 - så slutet är ju nära oavsett :)
  • Nettiis
    mirakelspektakel skrev 2016-01-19 23:00:37 följande:
    Jag håller helt med dig! Skönt att inte behöva tänka på det. 

Btw när tänkte du föda egentligen? Vi borde ju se till att få ett rum bredvid varandra :) Känns som det kommer vara du och jag to the bitter end. Var hos BM idag, allt såg bra ut, men hon var rätt säker på att jag kommer komma iaf på BF med även fast lillan låg väldigt långt ner nu. Hur känns det för dig? några känningar? 
    Om jag fick välja skulle jag föda nu! Haha, men inga känningar mer än att igår kom mensvärk som höll i sig ett pytte tag/en gång timme och idag har de kommit någon enstaka men bara glad jah känner nått (har inte känt det alls under grav eller några sammandragningar)

När tänker du föda? Så ska jag se om jag kan matcha med det.. Men som de känns nu kommer jag gå över tiden till typ mitten på feb.