• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • kindofnothing
    verrron skrev 2016-01-20 14:12:47 följande:

Jag är kvar! Bf 25.. känns som jag är på övertid då de andra två kommit vid det här laget.. ????

Var idag på inbokat läkbesök där hon skulle göra hinnsvepning men hon nådde dem inte- för omoget alltså så nästa försök är på BF dagen.

Ni som gjort det förr (var 1:a gången för mig)

Hinnsvepning en misslyckades ju men nu nån timme senare har jag börjat blöda.. förlossningen sa avvakta att det kan va så att hon retade igång det ändå.. nån m erfarenhet?

Åh måste va segt att vänta när de andra kommit vid det här laget. Jag har inte gjort hinnsvepning men läkaren kände på tappen igår om de ev skulle sätta igång mig o efter det började jag blöda lite (var fortfarande kvar o väntade på provsvar). Frågade om det och det var helt normalt! De retar tydligen livmodern lite när man är där inne och känner... hade liiite värk igår o tryck nedåt men idag är det som vanligt. Kommer fortfarande lite blod men nu är det torkat.
  • Nettiis
    kindofnothing skrev 2016-01-20 16:35:05 följande:
    Är det första barnet? Vad synd att du mår så dåligt. Men sov så mkt du kan så finns det iaf sömnresurser till förlossningen. Har förstått det som att hinnsvepning bara startar något i sällsynta fall men jag kanske har missförstått?
    Ja det är första barnet. Sambon och jag har längtat länge. Det tog oss 2,5 år att få ett plus, med fyra missfall och en lång utredning med massa olika hormoner. Snart är vi i mål, som vi längtar..

Har också hört det om hinnsvepning men tänkte att det kan ju inte skada att iaf prata med Bm om alternativet
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-20 15:27:58 följande:

Jaa hormonerna är verkligen igång, även om det inte är riktigt dags för tredagarsgråten än. Men den här bilden som jag nu har som bakgrund i mobilen får mig typ att gråta varje gång. Skit samma att bebis knappt syns liksom, haha!

Amen åhh vad fina! Förstår att du blir känslosam
  • himw
    WiMe06 skrev 2016-01-20 15:43:32 följande:

Aha, okej. Det har kanske betydelse då, måste nästan fråga min bm när jag träffar henne nästa gång om jag kommer ihåg.

Ja, i ett utav papprena man får så står vikten på moderkakan. Du borde ju fått samma papper med dig hem som jag fick?

Hon mår bra, hon växer på bra. Vi är utskrivna från neo sedan i fredags och hade hembesök från bvc i måndags. På fredag ska vi gå och väga henne igen på bvc. Vi tillhör Lindsdal, är det bra i Norrliden? Får ni gå på ngn föräldragrupp eller är dem nedlagda med?

Ger lite ersättning ibland, mest på natten, annars tragglar vi på med amningen. Har börjar våga ta med henne ut lite mer nu. Men fick lätt panik idag när äldsta berättade att det går magsjuka i hans klass! Vill inte ha hem det.

Hur mår lilla Clara då och du?

Det måste jag kolla- har mest läst och fascinerats av att läsa om förlossningen ur ett medicinskt perspektiv.

Åh, så himla skönt! Vi kompletterar också med ersättning på kväll och natt då jag inte har tillräckligt för att hålla henne mätt och hon snuttar och snuttar och snuttar på nätterna. Jag går bara promenader ute och hoppas i hemlighet att vi inte ska träffa nån som vi känner så jag slipper säga att de inte får dyka ner i vagnen med ansikte eller händer och helst hålla sig 2 meter ifrån- är så livrädd för att hon ska bli sjuk! Vi har pratat om hur fasiken ni med syskon gör- det måste vara så jobbigt! Mentalt utröttande kan jag tänka mig.

Jag har lite svårt att dra gränsen vart jag blir panikbeskyddande och vart vanligt vett är- men jag litar inte en sekund på andra människor utanför den närmsta familjen som får tvätta händerna och sprita dem under mina maniska förmaningar :)

Inget handspritande- inget bebisgos :)

Vi har fått en jättegullig BVC-sköterska och öppna förskolan verkar jättebra men guuuud så tråkig miljö- det ligger precis vid Kalmarsundsskolan och fy vad tråkigt! Asfalt och parkering som skolgård- hemskt!

Jag trodde inte att det fanns BVC i Lindsdal- men vad skönt att ha det så nära. Föräldrargrupp har jag inte hört något om- har ni fått någon?

Clara växer och står i så jag hinner knappt med :) min mamma har varit här i två dagar och bebisgosat och visst måste man få tycka att det är helt underbart att få vara ensam med sina armar?

Jag har hunnit göra så mycket och inte behövt springa ner och panikslänga i en maskin tvätt utan stått i godan ro och vikt tvätt, lyssnat på musik och varit ensam. Precis vad jag behövde efter konstant ammande och vyssande sen pappan började jobba igen. :)
  • amalie79
    himw skrev 2016-01-20 17:22:07 följande:

Det måste jag kolla- har mest läst och fascinerats av att läsa om förlossningen ur ett medicinskt perspektiv.

Åh, så himla skönt! Vi kompletterar också med ersättning på kväll och natt då jag inte har tillräckligt för att hålla henne mätt och hon snuttar och snuttar och snuttar på nätterna. Jag går bara promenader ute och hoppas i hemlighet att vi inte ska träffa nån som vi känner så jag slipper säga att de inte får dyka ner i vagnen med ansikte eller händer och helst hålla sig 2 meter ifrån- är så livrädd för att hon ska bli sjuk! Vi har pratat om hur fasiken ni med syskon gör- det måste vara så jobbigt! Mentalt utröttande kan jag tänka mig.

Jag har lite svårt att dra gränsen vart jag blir panikbeskyddande och vart vanligt vett är- men jag litar inte en sekund på andra människor utanför den närmsta familjen som får tvätta händerna och sprita dem under mina maniska förmaningar :)

Inget handspritande- inget bebisgos :)

Vi har fått en jättegullig BVC-sköterska och öppna förskolan verkar jättebra men guuuud så tråkig miljö- det ligger precis vid Kalmarsundsskolan och fy vad tråkigt! Asfalt och parkering som skolgård- hemskt!

Jag trodde inte att det fanns BVC i Lindsdal- men vad skönt att ha det så nära. Föräldrargrupp har jag inte hört något om- har ni fått någon?

Clara växer och står i så jag hinner knappt med :) min mamma har varit här i två dagar och bebisgosat och visst måste man få tycka att det är helt underbart att få vara ensam med sina armar?

Jag har hunnit göra så mycket och inte behövt springa ner och panikslänga i en maskin tvätt utan stått i godan ro och vikt tvätt, lyssnat på musik och varit ensam. Precis vad jag behövde efter konstant ammande och vyssande sen pappan började jobba igen. :)

Jag tyckte jag hade en bra inställning till det, lagom liksom, vettigt folk hemma på besök, bara friska såklart, osv. Har varit bland folk med honom vid ett tillfälle, höll syskonen hos farmor och farfar för att de var sjuka när vi kom hem.

Vad hände? Jo både sambon och jag blev jätteförkylda. Och Arvid blev snorig, men han har ingen feber och vi spolar näsan på honom efter besök på barnakuten. Så det verkar positivt.

Min poäng: man kan skydda dem, men inte mot allt.
  • kindofnothing
    Nettiis skrev 2016-01-20 16:50:00 följande:
    Ja det är första barnet. Sambon och jag har längtat länge. Det tog oss 2,5 år att få ett plus, med fyra missfall och en lång utredning med massa olika hormoner. Snart är vi i mål, som vi längtar..

Har också hört det om hinnsvepning men tänkte att det kan ju inte skada att iaf prata med Bm om alternativet
    Åååh vad härligt att ni äntligen lyckats!! Näe jag ska nog också fråga om hinnsvepning... Bra idé :)
  • Niiiillllsson
    kindofnothing skrev 2016-01-20 16:37:03 följande:

Är tryck nedåt tecken på att något är på g? Går det att sia om hur lång tid det kommer ta? Skönt att få lte mensvärk, då kanske du slipper vänta till bf :D

Jag tror det. Vi är inne på BB just nu och värkarna har nu stannat av så vi ska gå runt i två timmar och sen se om jag öppnat mig mer annars får vi åka hem.

Jag hoppas att jag slipper åka hem nu för det är tredje gången vi är inne på BB pga förvärkar.
  • Seven Costanza
    Hame skrev 2016-01-20 11:28:02 följande:

Har inte skrivit på länge då det varit fullt upp med liten gosegrisen :) Har läst era inlägg, grattis till er som fått och pepp till er som fortfarande väntat!

Alvar är än så länge en liten drömbebis :) Äter, sover och är söt! Enda smolket är att han vaknat vid 23/24 tiden alla nätter och varit otröstlig. Hållt i sig1-2 timmar och sedan kaskadspytt.. Resten av dagen kräks han ingenting så det är märkligt!

Det blev ingen amning denna gången heller tyvärr.. Det känns sorgligt men är rätt beslut för oss!

Tråkigt med den otröstliga stunden men annars låter det ju bra! Om det fungerar bättre med ersättning så kör på det. Amningen var det enda jag var glad för i allt skit jag råkade ut för - den funkade nästan direkt med lite hjälp från sjuksköterskorna så jag ammar på så länge det känns bra, annars byter jag till ersättning.

Gulligt med drömbebis! Jag kallade min son "skruttbebis" när han inte sov på nätterna och nu ibland när han bara vänder och vrider sig och gapar trots att vi gör vårt bästa, och "sagobebis" när han är nöjd och glad. Jag pratade med honom under hela första veckan att mamma vill ha en sagobebis och nu börjar det bli bättre när han vänder från nattskift till dagskift. Han var ju vaken hela nätterna de första sex dagarna men nu de senaste tre dagarna har han sovit från ca 01/02 till 05/06 (vi ställer klockan på fyra timmar) och sedan från ca 05.30/06.30 till 9.30. Så nu har vi fått sova riktigt bra och börjar bli människor igen, peppar peppar .
  • Seven Costanza
    Förstaförsökaren26 skrev 2016-01-20 13:52:55 följande:

Nu är vi hemma å sambon är å hämtar storasyster! Jag är som ett litet barn på julafton! Längtar ihjäl mig efter henne!!

Åh vad härligt! Men jag undrar, fick inte storasyster lov att komma och hälsa på er på sjukhuset eller fungerade det inte rent praktiskt? Jag har haft intrycket av att syskon får hälsa på, eller?
  • Förstaförsökaren26
    Seven Costanza skrev 2016-01-20 20:09:19 följande:
    Åh vad härligt! Men jag undrar, fick inte storasyster lov att komma och hälsa på er på sjukhuset eller fungerade det inte rent praktiskt? Jag har haft intrycket av att syskon får hälsa på, eller?
    Jo, de får komma å hälsa på men kände att det vore inte rätt att låta henne komma å hälsa på å sen åka hem. Men nu är vi äntligen hemma å jag känner bra mkt mera rörlig nu än på sjukhuset! Det är nåt med att få komma hem å läka! Förutsatt att allt är bra dvs!