• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-19 09:31:39 följande:

Jag ligger i sängen o gråter för jag känner mig som en dålig mamma som efter denna natten hellre skulle vilja vara ute i snön istället för att ligga kvar i sängen med bebis. Igår var en skitbra dag fram tills min febertopp och Arvids nattpass där, men idag vill jag bara gräva ner mig. Sambon säger jag ska njuta av honom och tycker jag är galen, men det är ju som det är liksom.

Kära vän! Tycker absolut inte du ska känna dig som en dålig mamma! Mitt lilla hjärta har haft en tutt-natt konstant mellan 02-05 och trodde jag skulle bli galen ett tag och jag undrade vad fasen jag gett mig in på egentligen.

Kan inte din sambo ta Arvid en stund så du kan ta en promenad själv om du orkar förstås med tanke på febern. Du gör ett strålande jobb, du fick en traglig start hemma med sjuk sambo men du klarade ut det helt perfekt. Så jag tycker inte du ska känna dig som en dålig mamma! Du är en stark mamma. Kramar <3
  • verrron
    Mallis87 skrev 2016-01-19 09:37:00 följande:

inatt 1.15 föddes lillebror!

Värkar med 4-7 min mellanrum hela dagen igår, klart hanterbara. Vid 21 ökade de på rejält och barnvakt ringdes in. Var på förlossningen 22.30. Två minuter mellan värkarna, fruktansvärt tryck nedåt. Öppen 4 cm. Vid 24 började jag använda lustgas, kl 1 undersökt - fullt öppen. Då gick vattnet med ett splash, upp i stolen, krysta och sen var plutten ute!

Stort grattis!! Så härligt :)
  • Elma
    qatteriin skrev 2016-01-19 09:29:18 följande:

Haha jag hade verkligen noll koll!! Med sonen tog förlossningen 32 timmar från vattenavgång, första dygnet var pinvärkar så jag inte fick nån vila men utan att tappen ens blev påverkad... Så jag hade inte en tanke på att nåt så hanterbart kunde vara på riktigt. Ren tur att barnvakten hann och att vi fick skjuts!

Haha barnvakt och chaufför blev nog grymt lättade av att du inte var hemma några minuter till då ;)

Oj, ja det var riktigt stor skillnad mellan de båda förlossningarna. Då har vi båda två lärt oss att inte gå efter hur det var sist ;)

Hoppas läkarkollen går bra nu och att ni får en härlig tid hemma framöver!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2016-01-19 09:50:19 följande:

Det går upp och ner tänker jag, igår hade ni det jätte bra. Så då tänker man ahhh... det är så här det ska vara och kommer vara framöver! Äntligen har jag hittat det alla pratar om. Och sen får man ett bakslag (i ditt fall feber och inte få sova på det) och då misstänker jag att man kan känna att va fasen skaffade vi barn för?! och så får du skit dåligt samvete för att du tänker så, för du älskar ju Arvid. Då är det lät att vilja fly till det trygga, vilket i ditt fall att skotta snö. Du kommer komma tillbaks till känsla du hade igår, men du kommer antagligen också komma tillbaks till hur du känner just nu, kanske inte lika ofta men lite då och då. Och jag tänker att det är okej, att vissa dagar inte vilja vara med längre, jag vet att du kommer göra det som krävs för att inte Arvid kommer lida av det (kanske inte mer än så, men det är tillräckligt) 

Jag hoppas att du fortfarnade har kontakt med MVC psykologen, för jag tror att du skulle må bra av att fortsätta pata med någon utomstående, det kommer liksom inte hjälpa att din sambo står där och tycker att du är galen som inte känner det som han tycker att en mamma bör känna. 

styrkekramar <3

Du är så jäkla klok vet du det. Nej jag har ingen mer tid hos psykologen men tänker också att det kanske vore bra. Framförallt detta hoppande mellan ytterligheter är vansinnigt påfrestande. Nu ser jag den där måndagen som kommer framför mig, när sambon går halv sju på morgonen och kommer hem sex på kvällen efter pojkens träning ( jo det är varje vecka han går på deras träning inte varannan) och jag ska vara hemma med Arvid. Första dagen. Av sex-sju månader.

Idag kommer en bonus hem iaf. Den andra blev förkyld precis som vi, så han stannar någon dag till hos farfar och farmor. Den som kommer är den som var magsjuk men nu är han frisk.

Hsn åkte till skolan, men tydligen är skolan stängd. Det är snökaos i Göteborg. Han är väl på fritids antar vi för där är öppet, sambon ska åka o leta efter honom. Men annars hade han väl dykt upp här eller hemma hos sin mamma.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-19 10:01:35 följande:

Kära vän! Tycker absolut inte du ska känna dig som en dålig mamma! Mitt lilla hjärta har haft en tutt-natt konstant mellan 02-05 och trodde jag skulle bli galen ett tag och jag undrade vad fasen jag gett mig in på egentligen.

Kan inte din sambo ta Arvid en stund så du kan ta en promenad själv om du orkar förstås med tanke på febern. Du gör ett strålande jobb, du fick en traglig start hemma med sjuk sambo men du klarade ut det helt perfekt. Så jag tycker inte du ska känna dig som en dålig mamma! Du är en stark mamma. Kramar <3

Ja han får gärna tutta och jag halvsova men den där frustrationen, när han slår på bröstet och spottar och sen ändå vill ha det, då undrar man ju lite om det är fel på mig. Han måste ju känna hur stressad jag blir.

Vi tänkte gå ut alla tre en stund sen, vi väntar bara på de ska ploga vår gård så vi kan komma framåt :)
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2016-01-19 10:01:35 följande:

Och tack <3
  • Elma
    amalie79 skrev 2016-01-19 09:31:39 följande:

Jag ligger i sängen o gråter för jag känner mig som en dålig mamma som efter denna natten hellre skulle vilja vara ute i snön istället för att ligga kvar i sängen med bebis. Igår var en skitbra dag fram tills min febertopp och Arvids nattpass där, men idag vill jag bara gräva ner mig. Sambon säger jag ska njuta av honom och tycker jag är galen, men det är ju som det är liksom.

Men att vara en bra mamma är en sak, att sakna jobbet en helt annan. Jag tolkar inte dig som någon dålig person bara för att du känner så. Dessutom vet du hur du ska göra ditt jobb och är bra på det. Rollen som mamma tycker jag är mycket mer läskig och det blir ju inte bättre av att alla andra "vet bäst" vilket de verkligen inte alltid gör. När man dessutom är trött, kroppen inte känns som den brukar och hormoner far åt alla håll, tror inte någon lyckas vara enbart lycklig då oavsett hur mycket man tycker om sin lilla bebis.

Ta hand om dig nu!
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-19 11:04:41 följande:
    Ja han får gärna tutta och jag halvsova men den där frustrationen, när han slår på bröstet och spottar och sen ändå vill ha det, då undrar man ju lite om det är fel på mig. Han måste ju känna hur stressad jag blir.

Vi tänkte gå ut alla tre en stund sen, vi väntar bara på de ska ploga vår gård så vi kan komma framåt :)
    Förstår att den är jobbig den frustrationen. Jag tror att dem märker rätt väl när man blir stressad men i den stunden är det svårt att inte bli det, det är mänskligt, man vill ju sina barn väl och när man inte riktigt når fram så känner man samma frustration som bebis gör. Men det är absolut inte dig det är fel på, min äldsta son var precis så som du beskriver. Men när han gjorde så var det för att han var så uppe i varv och så ivrig att liksom ta bröstet att han istället blev som du beskriver frustrerad för att han inte kom dit.

Skönt att ni kommer ut lite. Jag hade tänkt ta en promenad själv idag medans barnen var i skolan och maken iväg och jobbade en stund, men snön vräker ner här idag så det var bara att glömma.
  • elinville

BF+1, har varit hos BM och fått hinnsvepning. Tappen fortfarande bakåtlutad men var mjuk och det gick att få in ett finger och svepa runt. Ny tid bokad till om en vecka om inget hänt och ny hinnsvepning då. Mår superbra så känner inte att det gör så mkt att gå två veckor till, men vill verkligen inte bli igångsatt!! Så hoppas dessa hinnsvepningar gör något, om inte annat så att jag åtminstone är så pass mogen att om det blir en igångsättning i v 42+0 så kan de spräcka hinnorna istället för värkstimulerande dropp - det är jag rädd för!
    Efter hinnsvepning idag gick jag och handlade och promenerade hem med två fulla kassar - känner ingenting!

• Elma
    WiMe06 skrev 2016-01-19 09:46:56 följande:

Humöret tryter lite lätt när hon surar och inget är bra och hon bara ska ligga där, känns som brösten aldrig får vila. Men så ser man henne när hon ligger i famnen nu efter ett mål mat och då försvinner allt det man kände på natten

Vad jobbigt med storasyster och närheten, mina bröst var skitömma typ 3 dagar efter hon föddes och sen höll det i sig ett par tre dagar. Hoppas det blir bättre så du kan gosa ordentligt med storasyster med. Jag minns också när jag fick andra barnet, då var första knappt 2 år och det var lite kämpigt innan man liksom hittade rutin på allt. Men när man kommit ur tvåbarnschocken så hängde nr 2 bara med. <3

Ja att se den belåtna minen när de precis ätit är värt mycket! Just då känns inte sömnbristen, sekunden senare låter jag vara osagt ;)

Några dagar med tokömma bröst ska vi nog fixa ändå utan att alla blir helt förtvivlade här hemma. Jag hade en ovanligt lugn tvååring i knät innan och det gick bra. Vi satt och jämförde nappar och nallar som hon och "bäsigt" (bebis) hade. Riktigt mysigt!