• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-25 15:09:43 följande:

Tack vad snäll du är <3 fick väl 2 timmars sömn till så det känns jättebra. Försöker köra varannat mål amning ungefär, men jag ammade henne i 1 1/5 timme efter jag lämnat grabbarna i skolan och ändå är hon inte nöjd, så det känns som hon behöver ersättningen.

Lite ork till shopping fick jag allt

Hittade ett sött set på hm liknande det som hon säkert kommer växa i först i stlk 50 och med lite bonus på Lindex fick jag en ursöt byxdress, velade länge mellan stlk 50 och 56 men det fick faktiskt bli 50 allt i rosa såklart, hihi.

Åh jag som har så svårt för de stora kedjorna, men de där kläderna var ju to die for!! Jag får nog kolla runt lite mer, behöver mer i stl 50, hehe.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 15:14:51 följande:

Kan tänka mig att det måste vara super kul att få följa dem!! 

Ja det är helt skevt med moralpredikan hur farligt det är att dricka alkohol och amma. De sa t.om. på förlossningskursen att man skulle pumpa och slänga mjölken efter att man druckit.... asså... jag fattar att jag inte ska ta hand om en nyfött barn om jag har 1.0 i blodet, men det är absurt att man fokuserar på att mjölken är skadlig för barnet istället för att fokusera på att man är riktigt dålig på omvårdnad när man är full (är ju självklart, man klarar ju knappt att ta hand om sig själv!) Att man sen inte har något som helst intresse att supa sig full när mna precis fått barn (eller hur sugna är ni som fått era små på att dra i er en pava eller två?!!), hör ju inte alls till saken. 

Men VA?! På förlossningskursen?! Det är ju vansinne, att fara med osanning på det viset! Alltså sommaren efter att Axel föddes satt jag på mina föräldrars altan och drack vin och ammade SAMTIDIGT... Man ska inte hantera barn när man är påverkad förstås, men jag blir inte påverkad av ett glas vin (förutom kanske om jag skulle svepa det i ett drag men det gör jag oftast inte...). Jag är inte så sugen på att supa, haha, men jag är bra sugen på ett glas bubbel ibland. Men jag tror bara jag skulle somna av det i dagsläget.

Haha åh ja de här marsmammorna - vi var ett stort gäng i den tråden och när vi skapade en fb-grupp några månader efter att alla bebisar var födda blev vi runt 80 pers i gruppen! Ett 20-tal har jag fortfarande kontakt med och flera är nu väldigt nära vänner. Första sommaren hade vi en träff i Stockholm där vi var runt 25 st som lyckades träffas, det var riktigt häftigt.
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2016-01-25 15:08:11 följande:
    Tack för att du tänker på mig! Jag mår bra psykiskt nu men har fortfarande ont efter infektionen. Ska på nytt klinikbesök idag angående det.

Nej vi har inte bestämt något definitivt om fler barn men första känslan var ju att det här gör jag aldrig om. Vi hade nämligen tänkt försöka få två barn tätt medan vi är här (delvis för att båda skulle få dubbelt medborgarskap så det skulle bli "rättvist") men så blir det kanske inte för jag vet inte hur jag skulle fixa det om det blir lika dåligt igen. Vi avvaktar till sommaren. Jag tror tyvärr inte att här finns någon svensk professionell att prata med, inte som täcks av min försäkring i alla fall, men om vi väntar med syskonbeslut tills vi kommit hem så kanske jag pratar med någon i Sverige. Allt kändes dock mycket bättre när jag hade berättat allt för mamma och verkligen fått fulgråta och få höra att det var jävligt synd om mig .

Jag ska ringa idag om journalen så hoppas jag att jag får ut den, det verkade inte självklart att man fick det.
    Kan inte ditt stackars snitt få läka!!! Hoppas det går bra på kliniken och att du får ut journalen (varför får man inte ut dessa?!)

Det är väldigt läkande att fulgråta och framför till mamma :) Och det är väldigt synd om dig! DÅ förstår jag brådskan med att ska barn tätt lite bättre, men än på ett par månader är det ju inte aktuellt, du måste ju i vart fall läka ordentligt först. Risken att du råkar ut för samma sak en gång till lär ju vara minimal men jag förstår skräcken... 

HAde ni hittat någon svensk kyrka eller förening eller liknande? hör med dem där om det inte finns någon som jobbar som läkare och är svensk?
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2016-01-25 15:09:43 följande:
    Tack vad snäll du är <3 fick väl 2 timmars sömn till så det känns jättebra. Försöker köra varannat mål amning ungefär, men jag ammade henne i 1 1/5 timme efter jag lämnat grabbarna i skolan och ändå är hon inte nöjd, så det känns som hon behöver ersättningen.

Lite ork till shopping fick jag allt
    Hittade ett sött set på hm liknande det som hon säkert kommer växa i först i stlk 50 och med lite bonus på Lindex fick jag en ursöt byxdress, velade länge mellan stlk 50 och 56 men det fick faktiskt bli 50 allt i rosa såklart, hihi.
    åh så fina!!  W kommer bli uppäten om folk får se henne i den outfiten!
    Jag tycker faktiskt att Lindex fått in en del kläder som är super fina. Fallskärmsnörden i mig kunde inte låta bli att köpa denna filt ex:

www.lindex.com/se/barn/baby-44-86-cl/nyfoedd-(44-68-cl)/7378714/Babyfilt/
  • mirakelspektakel
    qatteriin skrev 2016-01-25 15:20:40 följande:
    Men VA?! På förlossningskursen?! Det är ju vansinne, att fara med osanning på det viset! Alltså sommaren efter att Axel föddes satt jag på mina föräldrars altan och drack vin och ammade SAMTIDIGT... Man ska inte hantera barn när man är påverkad förstås, men jag blir inte påverkad av ett glas vin (förutom kanske om jag skulle svepa det i ett drag men det gör jag oftast inte...). Jag är inte så sugen på att supa, haha, men jag är bra sugen på ett glas bubbel ibland. Men jag tror bara jag skulle somna av det i dagsläget.

Haha åh ja de här marsmammorna - vi var ett stort gäng i den tråden och när vi skapade en fb-grupp några månader efter att alla bebisar var födda blev vi runt 80 pers i gruppen! Ett 20-tal har jag fortfarande kontakt med och flera är nu väldigt nära vänner. Första sommaren hade vi en träff i Stockholm där vi var runt 25 st som lyckades träffas, det var riktigt häftigt.
    ja på förlossningskursen, hon sa iof för att vara på den säkra sidan. Men det känns allmänt som folk tror att det är lika skadligt för barnet om mamman dricker när hon är gravid, som om hon gör det och ammar.

Det låter hur häftigt som helst att få träffa alla!! Och att ni fortfarande har så bra kontakt 4 år senare!!! :)
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-25 15:15:43 följande:
    Åh jag som har så svårt för de stora kedjorna, men de där kläderna var ju to die for!! Jag får nog kolla runt lite mer, behöver mer i stl 50, hehe.
    Ja, är inte så mkt för dem heller annars men gillade dem här också
    Du får ta en kik
  • mirakelspektakel
    Nettiis skrev 2016-01-25 14:18:01 följande:

Kom nyss hem från BM. Min ordinarie var hemma för VAB. Kändes då bra att få den BM som jag hade under julledigheten..

Allt såg bra ut.. Nu är hon fixerad ordentligt och det är bara att vänta på att det ska starta.. Vi bokade nytt datum i nästa vecka.. Hoppas att vi slipper gå då och att bebis är här.. Men annars blir det Bm besök torsdag 4/2 (en vecka efter bf) och ultraljud 5/2.. Så de känns helt okej och skönt med en plan..

Pratade inte om hinnsvepning då det inte var min ordinarie.. Men tar upp det på besöket den 4/2..

Vad skönt att du fick en BM som du träffat innan. Bra med en plan med, jag har typ samma, ska träffa BM den 29/1 och har sen redan bokat in en tid 5/2 med  UL samma dag, om fina fröken inte tagit mitt vräkningsbesked på allvar. Idag känner jag lite menssmärtor i underlivet... så nåt händer där nere iaf.

Det känns lite konstigt dock, ju närmare BF jag kommer ju mer overkligt och oförberedd känns det att vi ska få en bebis... Jag kände mig mer redo för 10 veckor sedan än nu...
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 15:32:13 följande:
    åh så fina!!  W kommer bli uppäten om folk får se henne i den outfiten!
    Jag tycker faktiskt att Lindex fått in en del kläder som är super fina. Fallskärmsnörden i mig kunde inte låta bli att köpa denna filt ex:

www.lindex.com/se/barn/baby-44-86-cl/nyfoedd-(44-68-cl)/7378714/Babyfilt/
    Haha, uppdaterar när hon kan ha den
    Ja, men jag blev lite överraskad av Lindex idag faktiskt, fick även en jättefin body i gammelrosa för ett tag sen som var från Lindex.

Åh, såg den idag med, superfin är den, men jag fick hålla fingrarna lite i styr, F-kassan bråkar om den tillfälliga f-penningen från neo-tiden, suck!!
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 15:45:12 följande:
    Vad skönt att du fick en BM som du träffat innan. Bra med en plan med, jag har typ samma, ska träffa BM den 29/1 och har sen redan bokat in en tid 5/2 med  UL samma dag, om fina fröken inte tagit mitt vräkningsbesked på allvar. Idag känner jag lite menssmärtor i underlivet... så nåt händer där nere iaf.

Det känns lite konstigt dock, ju närmare BF jag kommer ju mer overkligt och oförberedd känns det att vi ska få en bebis... Jag kände mig mer redo för 10 veckor sedan än nu...
    Jag skriver under på den att det känns overkligare ju närmre man kommer. Jag var helberedd i v 30 kändes det som, men när W väl kom så kände jag mig så inne i graviditeten man kunde, var inställd på att det kunde bli tidigt denna ggn med men när vi passerade v 35 och andra sonens nedkomst så var jag sååå säker att denna ggn går vi full tid.

Angående alkohol så dricker jag typ aldrig, några glas vin på sin höjd per år så nej, känner inte för en fylla såhär 4 veckor efter förlossning å allt.

Känns så konstigt att hon redan varit här i 4 veckor. Blir precis 4 veckor ikväll.
  • qatteriin
    mirakelspektakel skrev 2016-01-25 15:36:31 följande:

ja på förlossningskursen, hon sa iof för att vara på den säkra sidan. Men det känns allmänt som folk tror att det är lika skadligt för barnet om mamman dricker när hon är gravid, som om hon gör det och ammar.

Det låter hur häftigt som helst att få träffa alla!! Och att ni fortfarande har så bra kontakt 4 år senare!!! :)

Ja det verkar vanligt att folk resonerar så, sen sitter man där som det svarta fåret, med sitt glas vin!