• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Jag funderar faktiskt på att fråga om min chef har tid att prata någon dag. Vi brukar kunna prata om det mesta och hon är en vettig kvinna och en bra chef och mamma. Hon har kommit med kloka råd innan.

Visst kan jag prata med psykologen igen men skulle vara skönt med någon som känner mig och vet hur jag funkar också.

Som fattar att man är glad men att det är jobbigt samtidigt.

• WiMe06
    Eleonor01 skrev 2016-01-24 17:53:14 följande:

Hur många av er har fått fis bajsande barn? Varje gång hon fiser kommer det bajs. Tror jag gör av m ett paket blöjor per dag känns det som. Sonen va precis likadan.... Angenämt problem iofs eftersom magen fungerar iaf ;) men dock så tråkigt eftersom hon blir så ledsen varje gång man ska byta

Vi hade ett i början när vi sondade, men sen hon började äta helt själv har hon övergått till varannan dag ungefär och göra REJÄLA lass istället. Haha.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2016-01-24 17:54:39 följande:

Nu har vi varit hos min lilla farmor som fyller 90 i år, den enda vi har kvar av den generationen, hon blev så glad över att vi kom. Och ännu gladare över att Sally ska få Astrid som andranamn, efter henne. <3 Axel har verkligen kört igång stora reaktionsarsenalen nu, först vägrade han klä på sig när vi skulle åka så maken fick bära ut honom utan ytterkläder, sen vägrade han detsamma när vi skulle åka hem. Däremellan var han allmänt högljudd och vägrade lyssna på oss föräldrar och ville bara leka med mormor, vilket han förstås fick. Mamma undrade om han kke skulle komma till dem och sova över nånting i veckan och det är klart att han skulle gilla det för där får han ju total uppmärksamhet. Men samtidigt vill jag inte att han ska känna sig bortskickad så jag är osäker, han är så väldigt ombytlig nu. Såklart! Inte lätt med den där omställningen. Som nån sa, att få syskon är ju som att ens partner skulle komma hem med en ny människa och säga "den här personen ska leva med oss nu och dela allting och alltid vara med oss, jag älskar hen och nu måste hen få den mesta uppmärksamheten ett tag men jag älskar dig ändå vet du". Jag skulle ju inte direkt ha så lätt att hantera den situationen så jag förstår att det är svårt för en fyraåring...

Åh, så mysigt att hon fick träffa lilla Sally.
    Kämpigt för Arvid med trotsen, hoppas den lägger sig en del till du ska vara själv. Hur tänker du med förskolan?

Vi är ledsna här hemma att makens mormor inte hann få träffa Wendela innan hon gick bort, hon gick bort samma dag som vi blev utskrivna. Fyllde 91 förra året, men hon hann ju såklart få veta att Wendela var född, vi åkte och tog farväl iallafall när hon gått bort.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2016-01-24 18:18:14 följande:

Jag funderar faktiskt på att fråga om min chef har tid att prata någon dag. Vi brukar kunna prata om det mesta och hon är en vettig kvinna och en bra chef och mamma. Hon har kommit med kloka råd innan.

Visst kan jag prata med psykologen igen men skulle vara skönt med någon som känner mig och vet hur jag funkar också.

Som fattar att man är glad men att det är jobbigt samtidigt.

Det är inget fel på dig för att du känner så. Isåfall undrar jag nog vad som är fel på mig som känner att jag skulle vilja ha EN dag själv att bara njuta av lilla W och kunna ta en promenad själv och bara få ta allt i hennes tempo. Låter väl urdumt, jag älskar när maken är hemma och barnen är hemma men det blir ju väldigt sällan alldeles lugnt när alla är hemma.

Men det är inget fel på dig alls, det är en stor omställning för dig och den måste få ta sin tid. Låter väl som en jättebra ide och höra om chefen din har tid ngn dag! <3
  • Mallis87
    WiMe06 skrev 2016-01-24 18:16:59 följande:

Mallis87 - blir så ledsen för din skull när jag hör hur du har det. Känns som jag inte har några goda råd att ge dig heller. Håller med quatterin om att familjeterapi kanske vore ngt men jag förstår ju också att det inte är lätt att få honom till det. Känns så konstigt att höra att han inte vill vara hemma hos er ens dem 10 dagarna, det är ju hans nyfödda barn liksom det handlar om och om hans dotter som så mkt skulle behöva honom nu i allt det nya. Det är klart man förstår att dem behöver jobba för den ekonomiska biten men 10 dagar klarar man nog av om man prioriterar lite. Jag är också väldigt tacksam som har fått möjligheten att vara hemma med våra barn till de var över ett men i början är man ju såklart glad de vill vara hemma med nya familjen. Styrkekramar till dig <3

Tack, ibland behövs inga råd utan det är bara skönt att få kräka av sig lite. Hoppas att allt mitt gråtande även beror på hormonerna och att det kommer kännas bättre. Nu sov lillebror från 13.30-16.30. Åt, sen somnade han igen vid 17.30 och sover än. Så under första sovpasset hann jag sitta ner och leka med dottern, och nu under andra sovpasset åt vi middag ihop. Lyckades till och med byta hennes blöja utan massa protester, och fick lite extra kramar. Usch för att känns sig såhär otillräcklig!

Ska försöka prata med sambon ikväll igen, vill iallafall veta lite tider och sådär vad som är tänkt med hans jobb i veckan. Och försöka att inte vara arg (som jag var igår) utan verkligen förklara. Att detta är ju tidsbegränsat, bebisen kommer inte äta konstant hela livet, att vi måste hitta rutiner och rutiner kan man inte ha med en fem dagars bebis. Och att han måste visa mer intresse för dottern och vara med henne. Jag kräver inget mer, tvätt, disk & städ fixar jag, det ända jag vill är att han hjälper till med dottern så hon får den uppmärksamhet hon behöver..,
  • WiMe06
    Mallis87 skrev 2016-01-24 18:43:39 följande:
    Tack, ibland behövs inga råd utan det är bara skönt att få kräka av sig lite. Hoppas att allt mitt gråtande även beror på hormonerna och att det kommer kännas bättre. Nu sov lillebror från 13.30-16.30. Åt, sen somnade han igen vid 17.30 och sover än. Så under första sovpasset hann jag sitta ner och leka med dottern, och nu under andra sovpasset åt vi middag ihop. Lyckades till och med byta hennes blöja utan massa protester, och fick lite extra kramar. Usch för att känns sig såhär otillräcklig!

Ska försöka prata med sambon ikväll igen, vill iallafall veta lite tider och sådär vad som är tänkt med hans jobb i veckan. Och försöka att inte vara arg (som jag var igår) utan verkligen förklara. Att detta är ju tidsbegränsat, bebisen kommer inte äta konstant hela livet, att vi måste hitta rutiner och rutiner kan man inte ha med en fem dagars bebis. Och att han måste visa mer intresse för dottern och vara med henne. Jag kräver inget mer, tvätt, disk & städ fixar jag, det ända jag vill är att han hjälper till med dottern så hon får den uppmärksamhet hon behöver..,
    Skönt att lillebror sovit lite i em iallafall så du och dottern fått lite tid ihop. Ja. Försök prata med honom, om inte för din skull så behöver han ju engagera sig för dotterns skull, tror det kan komma hårt efteråt om han sätter henne åt sidan i denna stora omställning.
    Det är väl inte mer än rätt att han berättar vad han har för tider åtminstone.

Som du säger kanske mkt beror på hormoner också att du är extra känslig men samtidigt så behöver ju din sambo vara en del av familjen också. Att vara ensamstående fast med en sambo är ju inte meningen du ska behöva vara. Hoppas för din skull han tar sitt förnuft tillfånga och inser vad han går miste om. <3 styrkekramar till dig!
  • WiMe06

Idag har vi haft en väldigt trött tjej, hon har sovit mer eller mindre hela dagen. Var på guidad visning för barnen idag av Kalmar slott för att uppmuntra grabbarna lite och hon sov hela visningen i bärselen, sen sov hon vidare hemma efter lite mat. Stora killarna fick gå på bio sen på em, hon sov igenom hela filmen, och nu ligger hon på mitt bröst och sover. Är lite orolig över hur natten ska bli. Ska hon vara vaken hela natten tro?

• Ninin
    mitthemligajag skrev 2016-01-24 08:17:36 följande:

Riktigt bra söndagsmorgon, kalljäst bröd i ugnen, min mamma är här och tar alltid över de största ansvaret när hon kommer och vi fick sovmorgon! Men imorgon är de slut på att götta sig i goda frukostar och snabbmat på kvällarna... Nu ska här börjad äta hälsosamt och snart ska vi börja motionera mera så fort de blir lite mer behaglig temperatur ute ! Men jag kommer inte ihåg de här med magmusklerna, jag har hört att man ej får görs typ situps men så ser jag på filmer på you tube där dom gör, ngn som vet?

Hej! Har inte hunnit läsa allt så jag vet inte om flera svarat redan. Men det har hänt mycket på den här fronten på sistone (jag är läkare och har pratat mycket med en sjukgymnastkompis med specialutbildning i mammaträning). Kortfattat handlar det om att börja träna magmusklerna, bäckenbotten inifrån. Plankan och sneda sit-ups är ute.. Läs på mammamage.se, finns en app med övningar enligt nya teorierna, MammaMage.
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2016-01-24 18:13:00 följande:

Jag är skitledsen. Imorgon ska sambon jobba och jag blir ensam med allting. Arvid är väl lugnt han behöver mat kramar och blöjor, det klarar jag men det värsta är att jag blir ensam med mig själv och känslan av att livet fortsätter utanför dörren bara det att jag inte får vara med längre.

Och alla säger att jag bara ska njuuuta. Vad är det för fel på mig som inte känner så, inte helt. Mår så jag nästan vill kräkas just nu.

Har iaf tid på BVC imrpgon så ut ska vi ju. Och även in på jobbet och fixa med min mail för det glömde jag i förra veckan.

Grattis till alla bebisar som kommit!

Det är inget fel på dig, det är ett helt nytt liv du har nu, när du egentligen var väldigt nöjd med det du hade innan. Inte konstigt med ångest över det. Jag tror det kommer bli lättare, men det låter klokt att prata med nån om det, chefen eller psykologen. Det finns fördelar både med att prata med nån som känner en och med nån som är helt utomstående, som jag ser det. Känner du dig bekväm med att prata sånt med din chef så gör det! Skönt att ni har lite utflykt på g i morgon iaf, du och Arvid.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2016-01-24 18:29:39 följande:

Åh, så mysigt att hon fick träffa lilla Sally.

Kämpigt för Arvid med trotsen, hoppas den lägger sig en del till du ska vara själv. Hur tänker du med förskolan?

Vi är ledsna här hemma att makens mormor inte hann få träffa Wendela innan hon gick bort, hon gick bort samma dag som vi blev utskrivna. Fyllde 91 förra året, men hon hann ju såklart få veta att Wendela var född, vi åkte och tog farväl iallafall när hon gått bort.

Jag är fortfarande väldigt kluven när det gäller förskolan... Men jag tror egentligen han skulle behöva det. Han säger i ena stunden att han saknar kompisarna, i andra stunden är han ledsen för att alla skrattar åt honom?! Han kan aldrig förklara vilka situationer som folk skrattar dock... han är ju väldigt rolig och klok så vi skrattar ju också när han säger roliga saker men det är nåt han hänger upp sig på med förskolan... Ja vi får se. Maken är ju hemma till och med nästa måndag så vi behöver inte bestämma förrän då egentligen. Jag önskar det var riskfritt att gå till öppna förskolan för då hade vi ju kunnat göra det ett tag istället så hade vi varit tillsammans, men det känns som en ännu värre smittohärd.

Åh vad synd att farmorsmor inte fick träffa W! Min mormor dog för nästan 1,5 år sen och fastän det är så längesen så känns det så tråkigt att hon aldrig fick träffa Sally, särskilt när jag såg en bild jag knäppt på Sally häromdagen där hon påminde så mycket om mormor.