• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06

Jag har också bokat mina vul privat, det är inget som jag fått från landstinget.

Gällande kub tror jag mitt landsting erbjuder alla det, ska höra med min bm om det idag på hälsosamtalet. Har inte bestämt om jag vill göra ett kub eller inte. Är kluven.

Hame - här får barnen också gå 15 timmar om ena föräldern är föräldraledig. Tror det är mer vanligt än 30 timmar.

• Blgebo
    hsh skrev 2015-06-03 08:56:10 följande:

"Halvdåliga" kanske är mer accurate. Är ju inte dåliga procenttal egentligen, men tillräckligt för att skapa mer oro

Har sett "heldåliga" procenttal, där barnet ändå varit friskt. Känner att det kan skapa både falsk trygghet och oro. Svårt. 

Själv är jag mest orolig för RUL faktiskt. Förra gången hävdade bm som gjorde det att jag hade helt föreliggande moderkaka, och att det skulle bli planerat snitt. Fick göra 13 UL för att kolla upp moderkakan fram till v 35. Blev helt knäckt, eftersom jag har snittskräck/sjukhusskräck... 
    3 dagar efter RUL gjorde jag ett ul/vul hos gyn av andra anledningar, och då sa den gamla överläkaren att moderkakan satt 5cm från inre modermunnen, vilket var helt normalt, och hans ultraljudsbild var supertydlig, MEN det vägrade de lyssna på på kvinnokliniken, utan hävdade att han inte kunnat se rätt. 
    I slutänden hade han sett rätt, men det erkände de på KK inte förrän i v35, och då mådde jag skit rent ut sagt. Den här gången får de inte kolla var moderkakan sitter, den flyttar sig ju ändå inte av ett ultraljud  
  • Blgebo

Här är det 20 timmar, må-to 5h/dag på förskolan för föräldralediga. 9-14 går barnen, så de får lunch också. 

• babytigger

Va roligt, visste inte ens att det kunde hänga ihop med graviditet, jag rapar oxå en hel del, antar att det oxå kan va något :)

hsh skrev 2015-06-03 08:39:07 följande:

Tjaa, här har du också en graviddreglare Har inte känt av det varje natt men har helg klart märkt av att jag dreglar mer. Mina nipples är också konstant styva, det är inte bara ömmande bröst som jag kan bocka av..

• hsh
    babytigger skrev 2015-06-03 09:12:18 följande:

Va roligt, visste inte ens att det kunde hänga ihop med graviditet, jag rapar oxå en hel del, antar att det oxå kan va något :)

Jag rapar också mycket Det var helt sjukt där i början, rapade konstant. Nu rapar jag för att inte må illa. Rapar jag inte så känns det som att illamåendet väller över mig.
  • hsh
    babytigger skrev 2015-06-03 09:12:18 följande:

Jag rapar också mycket Det var helt sjukt där i början, rapade konstant. Nu rapar jag för att inte må illa. Rapar jag inte så känns det som att illamåendet väller över mig.
  • Hame

Med första barnet funderade vi på KUB men avstod eftersom man inte får definitivt besked och jag kände mig säker på att jag inte skulle göra fostervattenprov pga risken (om än liten).

Pga en massa olika anledningar har vi haft två väldigt tuffa första år med vår son, och har väntat längre med syskon än det var tänkt ifrån början pga det. Nu känner jag mig säker på att vi inte skulle orka "dåliga överraskningar" och att jag vill minimera risken för det.

Om vi får ett dåligt besked får vi en chans att fundera och förbereda oss på det. Så klart finns en liten risk att man får bra siffror på KUB men att det ändå finns något, eller att något annat händer pga av komplikationer med graviditet eller förlossning. Då har vi ändå gjort så gott vi kunnat för att få reda på det i förväg, allt kan man så klart inte styra.

• annahs1985
    FrökenC skrev 2015-06-03 06:45:20 följande:

Tycker det är märkligt hur olika landsting jobbar eller har jag fel? Många här som varit på vul tidigt... Jag blir inte inskriven förrän vecka 11 här. Tycker det är lite sent?

Det är väl inte så sen inskrivning. Tror att det är ganska logiskt att man inte blir inskriven så mycket tidigare då den största risken för missfall inte avtar förens i vecka 12. Ofta får man väl komma lite tidigare för gruppinformation eller inviduellt om kost och lite sånt man ska tänka på när man är gravid (alkohol, tobak m.m) dom tidiga ultraljudet fyller ju ingen direkt funktion förutom att lugna dig som blivande mamma som får se ett litet hjärta som pickar och eventuellt räkna ut graviditets längd. Skuule det vara ett pågående missfall finns ju faktiskt ingenting att göra. Efter inskrivningen är det också jätte lång tid tills nästa gång om du inte ska göra kub.
  • hsh

Vad gör ni tjejer för att orka med vardagen, för övrigt? Några tips? / En väldigt trött en

• Blgebo
    hsh skrev 2015-06-03 10:27:36 följande:

Vad gör ni tjejer för att orka med vardagen, för övrigt? Några tips? / En väldigt trött en

vilar när jag får Tar mikropauser, ser till att hålla blodsockret på bra nivå. Går ut och tar lite frisk luft.  
Svar på tråden BF Januari 2016 :)