Inlägg från: Hame |Visa alla inlägg
  • Hame

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-12-30 18:27:02 följande:

Lustigt jag tänker inte ett dugg på vilka som kommer vara i rummet. Oroar mig för allt utom omhändertagande och bemötande på förlossningen. Kanske för att jag aldrig fått vård o därmed inte har något att relatera till, varken bra eller dåligt. Den som kan hjälpa mig att komma igenom detta utan att få panik och med så lite smärta som möjligt är välkommen in typ.

Problemet är väll att de som inte träffat mig tidigare oftast ger mig mer panik än att hjälpa mig, det krävs en del invändning innan de är till hjälp. Därför vill jag slippa "börja om" med nya människor om och om igen, längre in i förloppet.
  • Hame
    FrökenBlå skrev 2015-12-30 20:07:49 följande:

Värsta minnet efter min förra förlossning var när jag skulle duscha efter. Man fick inte låsa dörren och sambon kunde ju inte stå utanför med bebisen hela tiden, trots att upptagetskylten satt på dörren öppnade en annan pappa dörren två (!!!) ggr för att se om det va ledigt! Där stod man skakig, kladdig, äcklig och helt naken inför en främmande människa, gud va arg jag va!! Denna gången duschar jag hellre på bb om det är samma rutin på förlossningen den här gången med!!! ;(

Usch! På vår förlossning har varje förlossningsrum egen toa och dusch tack och lov.
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2015-12-30 20:23:17 följande:

Okej ja man får ju se. Middagen börjar 19 så det var mest hur man ska tänka kring det, men väskan är packad och bilbarnstolen är monterad så allt är färdigt om det skulle bli något, och det är ju bara två hus bort som sagt .

Hur vanligt är det att man går från noll känningar ena dagen till förlossning dagen efter? För jag känner inga tecken alls idag i alla fall.

Jag kände igen, hade inte en enda sammandragning och såg ingen slempropp, förrens vattnet gick 16.30. 23.26 samma dag var föddes han :) Jag kommer inte ropa heja förrens vid typ 22.00 31/12 haha!
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-12-30 22:12:34 följande:
    Ja det är ju en av grejerna jag har svårast med, detta att de kan skicka hem en. Psykologen säger att om jag känner att jag verkligen inte klarar av det så ska jag och sambon vara supertydliga och envetna för då är hennes erfarenhet att de lyssnar om det står i journalen att man är förlossningsrädd.

Jag vill ju helst vara på sjukhus från första början, känner mig alls inte tryggast med att vara hemma som alla undersökningar tydligen visar. Så plan B är att få en panikattack så får väl någon avdelning på det förbaskade stället ta hand om mig. De kan ju inte skicka hem en människa i full panikångestattack
    Om det står i din journal ifrån aurorasamtal tror jag inte att de skickar hem dig! Skulle det vara så att det stannar av helt och hållet får ni ju diskutera det och då vill ju säkert du också åka hem till slut.

Våra journaler låter lika Glad I min står det också att jag ogärna blir hemskickad och att jag ska få komma in tidigt. Förra gången undersökte de inte mig eftersom vattnet gått och det då finns en infektionsrisk, utan sa att jag kunde åka hem. Det kändes inte bra och då sa de att vi kunde vila lite i vilrummet innan vi satte oss i bilen. Klarade inte av att sitta utan vankade omkring lite i receptionen och mötte då en bm som tittade lite underligt på mig. "Vi kanske ska undersöka dig ändå?" sa hon efter en stund. Då var jag 7 cm öppen och 3 timmar senare var allt färdigt, så det var tur att vi inte körde hem!
  • Hame
    Mattenörd skrev 2015-12-31 11:06:38 följande:

Hej hörni!

Det var vattnet som hade gått i förrgår kväll. Vattnet gick runt 18. Runt halv 9 var svärmor på plats för att passa storebror. Vi skrevs in på förlossningen 21.15 och 21.24 kom vår lilla Astrid ut. Vi hängde knappt med i vad som hände men alla mår bra. Vi hade nog kunnat åka hem redan igår men ville stanna en natt till för att vila och landa lite. Nu är vi på väg hen för att fira nyår med våra två älskade barn.

Stort grattis, skönt att det gick bra trots att det var snabbt!
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-12-31 11:26:03 följande:

Tyvärr så var det försent för aurora när jag fattade hur rädd jag egentligen var. Men de har ordnat så stt jag får gå hos Mvc s psykolog och prata och även hos läkaren. Min bm har själv skrivit in dessa saker i min journal ang tidig epidural och min rädsla att bli hemskickad och även rädslan för att bli lämnad ensam på BB med bebisen efteråt ( här får inte alla pappor stanna)

Vad är det för skillnad på att gå hos mvc:s psykolog och att gå på Aurora på förlossningen? Eller fanns det helt enkelt inga tider kvar på förlossningen? Förra gången uppfattade jag det som att de tog mg lite mer på allvar bara för att jag ens gått på aurorasamtal. Det borde ju inte vara så men det kändes absolut så, tyckte både jag och mannen.
  • Hame
    Krocki1 skrev 2015-12-31 14:25:25 följande:

Hörni, jag behöver råd.

Imorse när jag kissa kom det lite blod på pappret (38+1), tre ggr torkade jag mig och blod varje gång. Den sista gången kom det som två blod gelklumpar och lite slemgegga. Antar att det var slemproppen som kom ut i en liten del. Jag ringde förlossningen för på Google är det inge blod på bilderna som jag har. De sa att om jag känner bebisen behöver jag inte oroa mig.

Nu har det gått sju timmar och jag har ff blod som kommer men inte klar rött utan det är mer lila/brunt. Som gammalt i färgen men inte torrt om ni förstår vad jag menar. En till blod gel klump kom oxå.

Har pyttelite molvärk i nedre delen av magen men inget annat. Bebisen rör sig fortfarande.

Är detta normalt? Någon som haft så förut? Jag tänkte ringa tillbaka till förlossningen sen om jag fortsätter blöda.

Jag tycker att det låter normalt, att färgen ändrats är säkert att det är samarbete blödning men att det fortfarande kommer ut rester. Bättre att ringa en gång för mycket än för lite, gör det så du slipper oroa dig!
  • Hame

"samma blödning" skulle det stå, blir knäpp på min telefon!

• Hame

Känner mig så.mycket mer harmonisk nu när det är 2016 haha! Innan tänkte jag hela tiden " börjar det nu? Hoppas det, eller inte" :) Nu får han komma när han vill!

Vi hade en lugn nyår hemma med mina föräldrar som sällskap. Lyckades också med gemensamma krafter skrapa fram en trerätters!

• Hame
    Bubblor skrev 2016-01-01 12:41:36 följande:

Jösses vad det händer grejjer. Jag har fått havandeskapsförgiftning och de har velat lägga in mig två ggr nu men låtit mig åka hem på nåder. Ska tillbaka till förlossningen på söndag igen och då blir jag nog inlagd fram tills förlossning. Blir nog bebis inom en vecka då istället för runt 18/1 som var beräknat. Känns så galet konstigt haha. Känner mig såååå redo att träffa min bebis, men bebis är lite liten, vägde bara 2700 nu i vecka 37+1 så är lite liten, men ändå inte för liten. Det viktigaste är ju att han/hon mår bra. Min sambo däremot, han förstår ingenting och han kan inte fatta att han kommer bli en pappa inom en vecka antagligen. Blev lite mycket för honom på kort tid nu. <3

Ojdå, hoppas du mår hyfsat ändå! Blir det igångsättning om liten inte kommit självmant inom en vecka?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)