• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 09:09:25 följande:

Okej, jag gjorde ju KUB privat så det hade ju inget med landstinget att göra, så sjukhuset bara skickade en tid till mig. Och det är jag glad för för jag hade inte velat vänta för vi ska flytta i den veckan så det var skönt att det inte blev senare än 10/8. Då är jag i v 18+6 enligt KUB. Lycka till imorgon!

Men vilken tur att det blev innan ni flyttar. Hur fungerar det med kontroller och så i USA sen?

Nyfiken, men vad jobbar din man med som fått möjligheten att jobba i USA?
  • Mattenörd
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 10:18:19 följande:

Grattis till bra KUB-resultat! Typiskt att du inte kunde få RUL under semestern? Har du provat att ringa och försöka omboka tiden? Det hade jag provat i din sits. Jag ska plugga i höst så jag kommer inte berätta på jobbet förrän efter RUL när jag vill att chefen ska skriva på pappret till försäkringskassan.

Nja, de vill ju att man ska ha gått in i 19:e veckan (18+något) och då funkar det inte under semestern. Sen är det ju onekligen lite smidigt att storebror kommer vara på dagis. All släkt jobbar ju på dagarna så det är ju inte särskilt smidigt att fixa barnvakt. Det var knöligt nog till KUB.

Men den där svullna, spända magen har börjat lägga sig och en "vanlig" bevismage hinner säkert inte bli så stor...
  • hsh
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 10:18:19 följande:

Grattis till bra KUB-resultat! Typiskt att du inte kunde få RUL under semestern? Har du provat att ringa och försöka omboka tiden? Det hade jag provat i din sits. Jag ska plugga i höst så jag kommer inte berätta på jobbet förrän efter RUL när jag vill att chefen ska skriva på pappret till försäkringskassan.

Jag funderar på att ta upp några kurser till hösten som jag skulle behöva avsluta, du som ska plugga, vet du om det påverkar sgi:n? Jag berättar inget på jobbet förrän i augusti heller.. Det beror mest på att jag har provanställning som går över till fast i månadsskiftet.
  • hsh
    mitthemligajag skrev 2015-07-08 10:08:34 följande:

Redan vecka 15 och jag fattar ingenting! Tiden går så fort till skillnad från förra gången! Känns helt galet att tiden kan gå så här fort! Magen är platt, till och med mindre än förra gången då de började komma en mage lite smått vid denna tid. Om två veckor kände jag första sprattlet förra gången! Åh så spännande!!! :)

Känns sjukt far off att ens känna utav bebisen litegrann.. Första barnet för mig så jag känner kanske mycket senare än en tvåa Hur känns det???
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-08 10:24:07 följande:

Men vilken tur att det blev innan ni flyttar. Hur fungerar det med kontroller och så i USA sen?

Nyfiken, men vad jobbar din man med som fått möjligheten att jobba i USA?

Ja det var riktigt bra flyt! Min BM sa på förra besöket att jag kunde ringa sjukhuset själv efter midsommar för att boka en tid som passade mig, men innan jag hunnit göra det så kom det en tid i brevlådan . Vet inte i detalj hur det fungerar - vi kommer att välja sjukförsäkringsprogram när vi kommer dit och då har de en lista på alla vårdgivare man får använda, så får man väl helt enkelt ringa runt till dem och boka in en tid. Vid första försöket räknar jag med att gyn-läkaren berättar hur det funkar så får man ju koll. Min BM har sagt att hon ska fixa ett journalutdrag på engelska till mig, så det är ju bra. Känns inte så lönt att kolla upp så mkt i förväg för det fungerar säkert olika beroende på vilken vårdgivare man har. Det enda som jag vet är skillnad är att standard är att man går till en gyn-läkare istället för BM, och att utgångspunkten är att man har sin egen läkare vid förlossningen, om de inte fått förhinder.

Min man är forskare med doktorsexamen i ett naturvetenskapligt ämne. Det ska bli spännande att flytta dit men han kommer eventuellt behöva jobba ännu mer än nu, så jag är inställd på att tyvärr behöva göra det mesta med barnet själv. Jag kommer därför troligen att flaskmata så att pappan också kan göra något mysigt med bebisen och avlasta mig så att jag kan få sova eller göra annat de stunder han kan ha barnet. Om vi hade fått barn i Sverige hade han ju varit föräldraledig och så, men nu kommer han inte kunna vara det med första barnet. Kanske att han har fått en riktig anställning (dvs där man betalar skatt i Sverige så man får SGI) tills min föräldraledighet med andra barnet är slut så att han kan ta mer ansvar för det barnet.

Vi var ju helt medvetna om detta redan från början men det är det enda jag tycker är trist för jag är inte van att behöva dra lasset själv, vi har alltid gjort 50-50. Min mamma ska ta ut semester och komma över och hjälpa mig i början om det behövs så då är det ju också bra med flaskmatning. Svärmor är pensionär så hon kanske också vill komma ett tag, vi kommer jättebra överens så det vore kanske skönt. Jag hoppas på en lätt bebis som mest äter och sover, men är beredd på det värsta .
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-08 10:39:52 följande:

Jag funderar på att ta upp några kurser till hösten som jag skulle behöva avsluta, du som ska plugga, vet du om det påverkar sgi:n? Jag berättar inget på jobbet förrän i augusti heller.. Det beror mest på att jag har provanställning som går över till fast i månadsskiftet.

Det finns tre olika saker FK tittar på.

Om du 1) har för avsikt att fortsätta jobba i samma utsträckning som tidigare påverkar det inte alls din SGI. Annars, 2) behöver man ta ut CSN för att skydda SGI. Om man 3) kan bevisa att man studerar inom eget yrkesområde kan man också få behålla SGI om man är tjänstledig för studier. Jag har inget mer CSN så jag hoppas få behålla min SGI enligt punkt 3, men vi får väl se vad de säger.
  • Cinnamon

Vad många ni är som fått göra KUB, i mitt landsting erbjuder de inte det. Vi får vänta tills RUL för första kollen.
    Jag hade inskrivning i vecka 11, men då var det endast blodprov och urinprov. De lyssnar inte heller på hjärtat förrän tidigast vecka 25.  

Jag har dock fått se bebis på VUL och UL i vecka 11+6. Hade en blödning så fick åla in på en koll, men allt såg bra ut så det är skönt att veta.  Hade varit jobbigt att vänta tills vecka 19 annars,

• Seven Costanza
    Cinnamon skrev 2015-07-08 10:58:12 följande:

Vad många ni är som fått göra KUB, i mitt landsting erbjuder de inte det. Vi får vänta tills RUL för första kollen.

Jag hade inskrivning i vecka 11, men då var det endast blodprov och urinprov. De lyssnar inte heller på hjärtat förrän tidigast vecka 25.  

Jag har dock fått se bebis på VUL och UL i vecka 11+6. Hade en blödning så fick åla in på en koll, men allt såg bra ut så det är skönt att veta.  Hade varit jobbigt att vänta tills vecka 19 annars,

Flera av oss har betalt KUB privat. I Skåne ingår det inte heller så jag betalde 1500 kr. Betalde även 300 kr för ett VUL i v 10 för att se att bebisen levde innan jag bokade KUB. Jag ska flytta till USA om några veckor så jag tyckte det var viktigt att få så mycket information som möjligt före flytten, hinner precis göra RUL här, så att man förhoppningsvis inte behöver ta ställning till ett negativt besked i ett annat land så sent i graviditeten. Om jag hade fått dåligt resultat på KUB och efterföljande fostervattensprov hade jag velat kunna göra abort här i Sverige innan flytten, så jag har gjort de kontroller jag kunnat även om jag fått betala själv. Tycker det är jättedåligt att man ska behöva vänta ända till RUL annars.
  • Bubblor

Sådär, nu har jag också fått se vår lilla bebis! Ett livligt litet pyre som sprattlade med benen och sög på tummen :) Känns helt galet! :D

• Seven Costanza
    Bubblor skrev 2015-07-08 12:37:17 följande:

Sådär, nu har jag också fått se vår lilla bebis! Ett livligt litet pyre som sprattlade med benen och sög på tummen :) Känns helt galet! :D

Grattis, gud va kul!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)