• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Defeateris

Här kommer jag också.. Fick vår första son i maj -14 och väntar nu ett nytt litet pyre..

Plussade 29/5 (perfekt present till mors dag! :) ) men hade ingen aning om hur långt gången jag var då - hade inte fått mens efter att ha plockat ut p-staven jag skatteintäkterna efter förra förlossningen..

Fick efter mycket om och men en tid för dateringsultraljud som vi var på i måndags och därför hälsar jag nu här - BF 28/1..

Till skillnad från många här har vi dock berättat för både familj, nära vänner och jag på jobbet (min sambo är föräldraledig så han har inte berättat än).. Då jag har lite särskild arbetsplats var jag tvungen att kolla upp reglerna - förra gången var jag tvungen att gå hem i vecka 12.. Nu får jag dock jobba så länge jag vill i stort sett så kommer nog jobba fram till lucia ungefär, som det känns nu i alla fall.

Magen är stor som en badboll redan, folk har skrattat och sagt att där måste vara mer än en eller att läkaren tagit fel datum.. Men jag blev jättestor jättesnabbt sist också. Får redan köra på gravidbyxor och planerar att sy ett gäng gravidtröjor och -klänningar också.. Ändå har jag, precis som förra gången, bara gått ner i vikt då jag helt saknar aptit.

Har varit så gruvligt trött och inte orkat mycket mer än att jobba men nu känns det som att det börjar vända.. Men så är det också enda symtomet jag egentligen känner av - inget illamående, ömma bröst eller ont i magen.. Så det känns helt okej ändå, jäkla tur att jag har en så bra sambo dock! :)

• hsh
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 10:51:39 följande:

Det finns tre olika saker FK tittar på.

Om du 1) har för avsikt att fortsätta jobba i samma utsträckning som tidigare påverkar det inte alls din SGI. Annars, 2) behöver man ta ut CSN för att skydda SGI. Om man 3) kan bevisa att man studerar inom eget yrkesområde kan man också få behålla SGI om man är tjänstledig för studier. Jag har inget mer CSN så jag hoppas få behålla min SGI enligt punkt 3, men vi får väl se vad de säger.

Ahh, vad komplicerat. Jag har kvar CSN att ta ut, då skyddas sgi:n eller?
  • Znö
    hsh skrev 2015-07-08 14:29:19 följande:

Japp, studerar du heltid med heltid CSN så är din SGI vilande - dvs din fp baseras på din lön du hade före studierna. Lycka till med studierna!
  • Seven Costanza
    hsh skrev 2015-07-08 14:29:19 följande:

Ja precis, men ska du vara tjänstledig heltid från ditt jobb för att plugga då? För om du ska fortsätta jobba i samma utsträckning som tidigare behöver du ju inte ta ut CSN. Om du ska vara tjänstledig på deltid behöver du bara ta ut CSN för den omfattningen som du är tjänstledig, t ex 50%.

Dock undrar jag, du skrev ju att du ville plugga för att göra klart några kurser, är detta delkurser inom kurser som du redan fått CSN för? För om det är "rester" från redan påbörjade kurser kan du troligen inte få mer CSN och då skyddas inte din SGI om du inte fortsätter jobba i samma omfattning som tidigare. Så tänk på det.
  • Seven Costanza

Dvs även om man har CSN-veckor kvar att ta ut så får man inte ta ut igen för samma kur, om man redan fått CSN för den kursen tidigare men inte gjort klart den.

• aurorasmamma

Va skönt!!

Bubblor skrev 2015-07-08 12:37:17 följande:

Sådär, nu har jag också fått se vår lilla bebis! Ett livligt litet pyre som sprattlade med benen och sög på tummen :) Känns helt galet! :D

• Krocki1

Oj gör du? Fick du reda på någon orsak? Jag gjorde fostervattenprov men de proverna var bra, sen efter de sena missfallet gjorde de obduktion men det visade ingen direkt orsak.

Jag tror iaf att jag kan bli lugnare när själva Rulet har varit och det ser bra ut och sen när man börjar känna rörelse av barnet :)

FruGru skrev 2015-07-06 20:34:17 följande:

Åh jag bär på samma erfarenhet. Min förra graviditet dog fostret i magen 2 dagar efter rul och han var oxå förliten för sin ålder. Så jag är extremt nojjig. Inte gjort kub än. Har de på fredag. Hoppas de stillar tankarna om att det ska hitta ett MA eller ingenting.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 10:45:46 följande:

Ja det var riktigt bra flyt! Min BM sa på förra besöket att jag kunde ringa sjukhuset själv efter midsommar för att boka en tid som passade mig, men innan jag hunnit göra det så kom det en tid i brevlådan . Vet inte i detalj hur det fungerar - vi kommer att välja sjukförsäkringsprogram när vi kommer dit och då har de en lista på alla vårdgivare man får använda, så får man väl helt enkelt ringa runt till dem och boka in en tid. Vid första försöket räknar jag med att gyn-läkaren berättar hur det funkar så får man ju koll. Min BM har sagt att hon ska fixa ett journalutdrag på engelska till mig, så det är ju bra. Känns inte så lönt att kolla upp så mkt i förväg för det fungerar säkert olika beroende på vilken vårdgivare man har. Det enda som jag vet är skillnad är att standard är att man går till en gyn-läkare istället för BM, och att utgångspunkten är att man har sin egen läkare vid förlossningen, om de inte fått förhinder.

Min man är forskare med doktorsexamen i ett naturvetenskapligt ämne. Det ska bli spännande att flytta dit men han kommer eventuellt behöva jobba ännu mer än nu, så jag är inställd på att tyvärr behöva göra det mesta med barnet själv. Jag kommer därför troligen att flaskmata så att pappan också kan göra något mysigt med bebisen och avlasta mig så att jag kan få sova eller göra annat de stunder han kan ha barnet. Om vi hade fått barn i Sverige hade han ju varit föräldraledig och så, men nu kommer han inte kunna vara det med första barnet. Kanske att han har fått en riktig anställning (dvs där man betalar skatt i Sverige så man får SGI) tills min föräldraledighet med andra barnet är slut så att han kan ta mer ansvar för det barnet.

Vi var ju helt medvetna om detta redan från början men det är det enda jag tycker är trist för jag är inte van att behöva dra lasset själv, vi har alltid gjort 50-50. Min mamma ska ta ut semester och komma över och hjälpa mig i början om det behövs så då är det ju också bra med flaskmatning. Svärmor är pensionär så hon kanske också vill komma ett tag, vi kommer jättebra överens så det vore kanske skönt. Jag hoppas på en lätt bebis som mest äter och sover, men är beredd på det värsta .

Aha, vad spännande. Önskar er verkligen all lycka till med flytten och att det går bra när ni kommit dit. Vad skönt om både din och hans mamma kan komma och hälsa på er och avlasta dig lite. Dem vill ju säkert träffa lilla barnbarnet med ju

Vad skönt att din bm kan hjälpa dig med journal och sådär med. Allt kommer säkert gå jättebra, ni verkar ha bra koll
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-07-08 15:57:40 följande:

Aha, vad spännande. Önskar er verkligen all lycka till med flytten och att det går bra när ni kommit dit. Vad skönt om både din och hans mamma kan komma och hälsa på er och avlasta dig lite. Dem vill ju säkert träffa lilla barnbarnet med ju

Vad skönt att din bm kan hjälpa dig med journal och sådär med. Allt kommer säkert gå jättebra, ni verkar ha bra koll

Ja, det blir första barnbarnet för bådas föräldrar så de ser också verkligen fram emot det! Tack så mycket för lyckönskningarna, vi fick våra visum idag så nu ska vi äntligen boka flyg och boende
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-07-08 16:22:20 följande:

Ja, det blir första barnbarnet för bådas föräldrar så de ser också verkligen fram emot det! Tack så mycket för lyckönskningarna, vi fick våra visum idag så nu ska vi äntligen boka flyg och boende

Åh, vad roligt för dem, då kommer dem nog mer än gärna och stöttar upp semester i annat land samtidigt som man får träffa första barnbarnet, kan ju inte bli bättre för dem vad skönt att ni fått era visum nu, känns mer riktigt kan jag tänka mig då.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)