Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

Seven Costanza skrev 2015-11-12 20:04:51 följande:

Tillägg: teoretiskt sett ska man väl ha platsgaranti om man sökt minst tre månader i förväg men som jag förstått det kan det då blir vilken förskola som helst dvs på andra sidan stan. Vi räknar med att om vi ska skola in när vi kommer hem får vi vara tillbaka i Sverige i augusti 2017 för att vara hyfsat säkra på att få en plats.

Bara förskolan är bra så kan vi åka en bit, vi har bil. Det är ändå inte aktuellt med vårt område sedan, förskola första åren går bra men efter 3-4 års åldern är det uteslutet.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-12 21:47:45 följande:

tycker som att du och din sambo har en alldeles utmärkt plan och ni har redan diskuterat hur ni ska lösa praktiska bitar för att du ska må så bra som möjligt även under mammaledigheten. Tycker att du ska ha fokus på er plan när människor i din närhet kommer med sina fördomar om hur er familj och ert upplägg kommer se ut. Du kommer bli en fantastisk mamma även om du inte ger upp ALLT bara för att ni skaffat en bebis. 

mirakelspektakel skrev 2015-11-12 23:24:48 följande:

Mitt inlägg var inte alls menat mot något som du skrivit, utan en fortsättning på det Amalie79 tidigare skrivit.

Jag tycker dina tankar ang plats på förskola var bra, det är en otrolig skillnad att ha rätt och att få rätt. 

Kan inte citera alla inlägg som kom sedan jag gick och la mig igår kväll :)

Har inte tagit något någon sagt som kritik här, här finns så många kloka kvinnor attmam varje dag ser fram emot att gå in och läsa ikapp!

Idag är jag ledig, ska äta frukost i soffan och sedan åka ut en sväng på den där rean, visade sig att min syjuntekompis har praktik i just den garnaffären o det var värt att besöka sa hon!

Tack för era kloka svar:)
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 07:08:55 följande:

Ja visst är det tidigt. Men bara att gilla läget. Som sagt de är stenhårda med regelverket. Vet bara en som fått dispens och de hade 2 mil enkel väg. Vi bor nära skolan så det är inget problem. Sen börjar han ju ettan till hösten och då blir dagarna längre.

Aha... Olyckligt det där som hände med nioåringen på hemvägen men när det går mot vår och ljus så kanske ni ändå kam testa lite beroende på hur han själv känner! Sambons sa en dag: nu åker jag själv till skolan, sen började han med det. Gick jättebra.
  • amalie79
    Hame skrev 2015-11-13 10:47:27 följande:

Många som skrivit sedan jag läste sedan igår, roligt att läsa!

För att förtydliga så hjälps jag och min man åt 50/50, så vår jobbiga första tid berodde absolut inte på att han inte drog sin del av lasset. Faktiskt så blev jag sjukskriven under två månader när storebror var ca 6 veckor så att maken kunde vara föräldraledig, då var vi hemma på heltid båda två. Detta efter att BVC insett och fått oss att inse att vårt barn var så pass krävande både psykiskt och fysiskt att vi skulle gå under om vi inte fick hjälp (sjukskrivning i detta fallet) på något sett. Ifrån ca 5 veckors ålder tills han var drygt ett år accepterade han ingen annan än mamma och pappa så barnvakt var inte att tänka på heller. Enligt psykologen på bvc går det inte att "vänja" så små barn vid något, så får man ett barn som helt enkelt inte accepterar barnvakt, barnvagn eller bilstol finns det inget annat att göra än att vänta tills de blir äldre. 

Nu säger jag inte att det är vanligt med sådana barn eller att jag önskar någon det. Förhoppningsvis får vi alla "lätta" barn som låter oss gå på stan och läsa böcker  Jag säger bara att det finns sådana barn och då är det frustrerande med folk som säger "det blir vad man gör det till" eller "vi har vant våra barn vid att sova i vagnen, det går så bra så". För så är det tyvärr inte för alla!

Nej såklart inte. Men som du säger,ert fall är ju extremt, det måste varit skitjobbigt! Går man runt och tänker att man ska få ett sådant barn så skulle jag bli knäpp innan det ens har kommit till världen. Man måste ju ändå försöka tänka att det kommer gå bra och inte måla fan på väggen. Iaf måste jag det annars kommer jag antagligen dumpa ungen på sambon o dra. ( OBS, jag drar det lite väl långt nu så ni förstår det)

Fick mail från en gammal vän som hört att vi ska ha barn. Hennes flicka är ett år nu och set visade sig vara en lite sorglig historia. Hon fick syrebrist vid födseln o efter ett tag konstaterades en CP-skada som de ännu inte vet hur svår förutom att hon är sen motoriskt, sitter, kryper eller går inte.

Pappan har mer eller mindre dumpat allt på mamman, han mår tydligen för dåligt, har tagit det så hårt.

Min poäng är- tillsammans klarar man det nog. Man vet aldrig vad man får. Men man måste tänka positivt.
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-13 17:27:07 följande:

Näst sista arbetspasset idag! Jösses så fort tiden har gått. Känner mig knappast höggravid annat än andfådd å mycket sprall i magen. Skönt att kunna enbart koncentrera mig på studierna fram tills att det är dax. Pluggar 100% å jobbar varannan helg. Skönt att kunna vara hemma m familjen from nu :)

Kom precis på att det är enbart grejet från Apoteket kvar att köpa. Å blöjor. Helt perfekt!!

Ni som väntar första barnet måste Jah rekommendera purelan till. Ett måste till de stackars bröstvårtorna!!!

Vad skulle du säga att man behöver från Apoteket? där känner jag verkligen att jag har noll koll!
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-13 13:01:11 följande:

Idag har jag varit en tur på förlossningen. Det började igårkväll med att det rann vatten ber för mina ben, inte mycket men ändå. Sedan hände samma sak i morse och då ringde jag förlossningen. Jag fick i vilket fall komma för kontroll. Så nu har jag suttit med såna där elektroner på magen och mätt hjärtljud, allt bra. Gjort vaginalt och vanligt ultraljud för att kolla om det är tillräckligt med forstervatten. Allt var bra förtutom att jag har urinvägsinfektion. Det var troligtvis inte forstervatten som läckte utan ngt annat ?

Hon trodde dock inte att vi pratat 7 veckor till. Bebisen är fixerad och det brukar inte se ut som det gör nu när det är så långt kvar. Men som hon sa man vet aldrig. Men hon sa flera gånger att det räcker med tre veckor till, det är inte farligt att föda efter 35 veckor.

Oj! Tur allt såg bra ut ändå. Nej de säger väl det att efter de veckorna stoppar de väl inga förlossningar?

Vila nu så bebis stannar inne i minst tre veckor till!
  • amalie79
    Eleonor01 skrev 2015-11-13 18:06:29 följande:

Stora bindor, billigast där!

Purelan

D vitaminer ( får man egentligen på Bvc men jag fixar det själv)

Salvor till rumpan om den blir röd idomin föredrar jag

Kanske säljer de även amningsinlägg billigt där nu. Vet ej

Värktabletter till när man kommer hem. Hade supet ont när min livmoder drog ihopa sig.

Detta hade jag förra Gången iaf :)

Ok var ju ingen farlig lista :)

En bra termometer antar jag man kan införskaffa där med? Vi har ingenting sådant killarna är ju så stora.
  • amalie79

Får man ta Ipren igen sen? Eller är det inte bra med amning heller?

Alvedon är liksom verkningslöst på mig, måste kombinera med Ipren vid ex förkylnings o feber.

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-13 22:22:52 följande:

Jag har hämtat ut på apoteksgruppen, babyproffsen, lloyds apotek, Apoteket kronan och apotek hjärtat, men bara kronan och hjärtats boxar har varit lite vettiga tycker jag, dem andra har varit dåliga tycker jag. Har beställt från libero, man skulle få ett meddelande när man kunde hämta ut den på maxi, det stod 3 månader innan men än har jag inte hört nåt och det var ett tag sedan jag beställde den, så vi får väl se om den dyker upp.

Detta har vi hittills fått i boxarna vi hämtat ut, väldigt mkt "småprover".

Haha, måste säga att jag inte riktigt förstår meningen med öronpropparna, man vill väl höra om ens bebis skriker om nätterna, men klart turas man om om nätterna kanske den andra partern som inte har natten vill ha proppar :-P

Jag blev jätteglad för öronpropparna:) hade tänkt ta med hem från jobbet. Propparna isolerar ju inte totalt, men tar udden av de värsta ljuden. Som det står på: du hör det du behöver höra. Tänker kanske inte sova med dem men tänker stt de kommer till nytta om det blir skrikperioder och man redan är vaken.

Hade ofta proppar både under nätter och kvällar när jag delade ett lyhört gammalt trähus som var ombyggt till lägenheter med fem andra.

Man hör- bara lite skonsammare.
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-13 23:53:13 följande:

Vi hade väääldigt stor nytta utav vår termometer, vi köpte en vanlig rektal termometer med böjbar topp. Då båda våra killar var små vid födseln var vi tvungna att hålla regelbunden koll på tempen första veckorna för att se när dem började klara hålla temperaturen själva så det kommer jag införskaffa en ny nu inför denna bebis, den andra har ju några år på nacken men den fungerar fortfarande helt felfritt men det kan vara fräscht med en ny.

Ja, vi får nog köpa em. Men den vi såg kostade 349 :-, helt vansinnigt
Svar på tråden BF Januari 2016 :)