Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

BF Januari 2016 :)

himw skrev 2015-07-28 19:23:17 följande:

Det är så spännande! Vad har du fått för datum?

Vi har 3 januari- jag hoppas att det blir i januari även om det förstås är viktigast att bebisen mår bra men att fylla år i slutet av december- usch vad tråkigt ;)

Vi har UL om två veckor- hoppas att man kan se könet för jag är sååå nyfiken, tänker precis som du, skulle inte kunna hålla mig till förlossningen :)

Jag har BF 4/1, hoppas precis som du på januaribebis så det vore ju bra om RUL snarare ger ett senare datum än ett tidigare . Många förstföderskor går ju över tiden så jag hoppas inte föda före årsskiftet.

Om de inte ser könet nu så hoppas jag att de ser på nästa ultraljud - kommer kanske få göra något mer när jag kommer till USA för de kommer ju troligen också vilja titta på bebisen och bilda sig en egen uppfattning.

För er som är kvar i Sverige: kan man inte även se könet på tillväxtultraljudet om man inte lyckas se något på RUL?
  • Seven Costanza
    Reggi skrev 2015-07-28 21:05:17 följande:

Ja jag är beräknad den 4 jan och har vart på två ultraljud tidigare. Jag längtar tills rul är, men en liten del vill inte att de ska vara snart för det är min sista semester dag.

Kul att vi är beräknade samma dag! Hoppas du på pojke, flicka eller kvittar det? Jag tror att vi väntar en pojke men det spelar ingen roll vad det blir, så känns det nu i alla fall .
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-07-29 09:16:10 följande:

Det är inte alla som gör tillväxtultraljud, kanske finns som rutin på något mvc men annars gör man bara det ifall det finns skäl till det.

Vid min förra grav gick jag hos en privat bm, men denna gången måste jag gå på sjukhuset och då står det klart och tydligt att dom INTE gör någon könsbestämning där.

Jag är fruktansvärt nyfiken, får se om jag kan hålla mig eller om jag bokar in ett privat senare för att se vad det e :)

Jaså? Jag trodde att alla erbjöds att få veta könet om de kunde se, eftersom man läst så ofta här på FL om folk som fått veta det på RUL. Men nu när jag läser på Region Skånes hemsida står det att de inte utför könsbestämning eftersom det är en medicinsk undersökning. Så besviken jag blir, jag hade räknat med att få veta på RUL. Hoppas att de kan tänka sig att berätta det ändå, eller att vi kanske själva kan se på skärmen. Annars hoppas jag att det ingår något mer ultraljud när jag kommer till USA och att de inte är lika stelbenta med att berätta vad det är.
  • Seven Costanza
    kindofnothing skrev 2015-07-30 09:41:29 följande:

Har funderat på det här med olja på magen. Är det något att satsa på? Vilken vecka bör man börja i? Har ni något märke att tipsa om?

Har hört att bristningar troligen är hormonellt men jag tänker ändå att det kan vara värt ett försök. Något annat man kan göra för att undvika bristningar?

Såvitt jag förstått är det helt meningslöst att smörja sig, det hjälper inte mot bristningar. Enda man kan göra är väl att inte äta mer än man ska dvs inte lägga på sig fler kg än nödvändigt bara för att man är gravid.
  • Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-07-30 19:31:19 följande:

Smörjde mig 2 gånger om dagen hela förra graviditeten! Gick up normalt mycket men runt vecka 30 kommer små bristningar ändå... Som min barnmorska sa... De går inte att höra något åt det. Har smörjt med mandelolja och gravidolja samt bio olja efteråt. Ingrt har fingerat tyvärr. Men har vänner som inte smörjt ett skit som klarat sig ändå och andra som fått. Går nonintervention att påverka

Så har jag också förstått det. Jag vet inte om jag kommer smörja, tror inte det, men alla gör ju som man tycker känns bäst.

Runt vilken vecka är det förresten som vissa börjar binda mycket vatten i kroppen?
  • Seven Costanza
    dinin skrev 2015-07-30 20:00:11 följande:

Idag var jag hos BM och kollade mitt blodvärde, äntligen har jag fått svar på varför jag är så extremt trött och har huvudvärk varje dag. Mitt hb låg på 102, bör ligga på runt 120, så nu blir det en rejäl kickstart med järntabletter. Magen lär inte bli glad men hoppas hoppas jag blir lite piggare snart... Hur har ni andra det med järnet?

Aha så du fick svar direkt? För då ska jag nog också fråga min BM om det på nästa besök.
  • Seven Costanza

Ni som känt det man kallar "fladder" - hur känns det? För jag känner något ibland men det känns mest som ilningar och det är inte direkt behagligt heller. Är i v 17+3 nu med första barnet.

• Seven Costanza
    mitthemligajag skrev 2015-07-31 21:08:42 följande:

Jag började samla på mig vätska efter vecka 30 typ, men de va ju också för att de var en döööhet sommar förra året. Men slutet av graviditeten iaf

Okej, nej det kommer ju inte vara så himla varmt direkt när vi är höggravida så då kanske man inte binder så mycket vatten, det vore ju bra .
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2015-08-01 20:31:48 följande:

Gud jag har inte ens börjat tänka på vagn än. Känns inte så prioriterat än även om haj vet att det är leveranstider osv. Tycker mest det låter som ett jobbigt och dyrt projekt :) särskilt som vi kommer ha den i det allmänna barnvagnsrummet iaf när sambons barn är här, så tanken är en blocketvagn.

Däremot har vi börjat kolla på tvätt och diskmaskin, känns som en bra investering för att få så mycket tid för varandra och bebisen som möjligt

Jag har heller ingen koll alls på vagnar, är mest nöjd att vi äntligen bokat flygbiljetter inför vår flytt men vi har inget boende ännu utan bara tio dagars motell haha, så vagn är inte att fundera på ännu . Får se vad det blir för lägenhet men kan tänka mig att vi inte heller kommer ha plats att ha barnvagnen inne så det ska nog helst vara en billig vagn.

Däremot ska jag ta med mig min sykunniga svärmor till en tygaffär snart för att kunna sy upp lite roliga mammakläder; har knappt hittat något alls fint häromkring och man vill ju inte se ut hur som helst bara för att man börjar bli tjock .
Svar på tråden BF Januari 2016 :)