• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-08-31 05:37:43 följande:

[quote=75697982][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-08-30 19:57:28 följande:[/quote-nick]Ja, kände lite svårt att tacka nej till det erbjudandet, vi har dåligt med vänner att ärva/köpa/låna utav så igår var nog bara ett turkast, därav det tidiga köpet av säng. Känner inget problem med att ha begagnat eller så, kläder är ju alltid kul att ha lite nytt men skulle vi få möjligheten att ärva så skulle vi bara bli glada [/quot

Jag har turen att jag har en syster med en fyraåring och en tvååring. Visst har hon sålt av en del, som vagn och babyskydd, men spjälsäng, babygym, baby Björn, gåstol, samt högvis med kläder finns kvar:)

Vi kommer inte skaffa alltför mycket första året, inga andra möbler eller så förrän vi flyttar våren 2017 när sambon börjar jobba igen. Tills dess får lille bo med oss i vårt rum samt ev i stora barnens när de är hos mamma.

Åh men vad bra att kunna ta över så mkt ändå. Vi har ju verkligen sålt av och gett bort allt vi hade till våra stora barn så vi får börja om på nytt kan man säga. Haha. Men till första barnen köpte man ju väldigt mkt onödigt som inte behövdes så nu vet man ju lite mer vad som inte behövs köpas förrän man ser att det finns ett behov för det.
    Möbler och så kommer vi inte heller att köpa första året. Det finns inget ledigt rum för bebis så vi har planer på att bygga till ett "loft" så vi får ett till sovrum men det är ett litet projekt med det.
  • amalie79

[quote=75699007][quote-nick]WiMe06 skrev 2015-08-31 05:58:18 följande:[/quote-nick]Åh men vad bra att kunna ta över så mkt ändå. Vi har ju verkligen sålt av och gett bort allt vi hade till våra stora barn så vi får börja om på nytt kan man säga. Haha. Men till första barnen köpte man ju väldigt mkt onödigt som inte behövdes så nu vet man ju lite mer vad som inte behövs köpas förrän man ser att det finns ett behov för det.

Möbler och så kommer vi inte heller att köpa första året. Det finns inget ledigt rum för bebis så vi har planer på att bygga till ett "loft" så vi får ett till sovrum men det är ett litet projekt med det.[/quote

Ja det är ju lite det jag har nytta av nu:) kan ta deras saker och slipper göra samma misstag :D eftersom vi är helt överens om att detta är vårt enda gemensamma barn så behöver vi inte tänka på framtiden heller, att investera för fler. Får nog vara lite aktsam med sakerna dock för även om min syster säger att det räcker med två så är jag inte så säker på att hon är färdigt med bebisar...;)

• Hame

Toppen att få köpa/ärva av vänner och släktingar Glad Vi har köpt dubbelvagn i fint skick av min bror för 1500 kr och fått flera påsar med kläder.  Måste gå igenom dem snart så jag vet vad jag kan köpa med gott samvete haha!

Något jag lånade förra gången var bärsele, den använde vi jättemycket och hade i princip inte klarat oss utan den. Det var en äldre modell och hade jag vetat hur mycket vi skulle använda den hade jag lagt pengar på en ny mer ergonomisk vilket jag tänker göra nu. Någon som kan rekommendera eller varna för någon?  Den jag är mest inne på är Ergobaby 360, någon som har erfarenhet av den?

• WiMe06
    Hame skrev 2015-08-31 08:14:51 följande:

Toppen att få köpa/ärva av vänner och släktingar Glad Vi har köpt dubbelvagn i fint skick av min bror för 1500 kr och fått flera påsar med kläder.  Måste gå igenom dem snart så jag vet vad jag kan köpa med gott samvete haha!

Något jag lånade förra gången var bärsele, den använde vi jättemycket och hade i princip inte klarat oss utan den. Det var en äldre modell och hade jag vetat hur mycket vi skulle använda den hade jag lagt pengar på en ny mer ergonomisk vilket jag tänker göra nu. Någon som kan rekommendera eller varna för någon?  Den jag är mest inne på är Ergobaby 360, någon som har erfarenhet av den?

Gud vad bra att kunna ärva så.
    Funderar också på att införskaffa en bärsele, men tror jag kommer vänta in och se om bebis blir ett bärbarn. Första älskade bärsele, andra hatade det, använde det bara ett par ggr så då låg bara bärselen och skräpade.
  • Hame
    WiMe06 skrev 2015-08-31 12:24:50 följande:
    Gud vad bra att kunna ärva så.
    Funderar också på att införskaffa en bärsele, men tror jag kommer vänta in och se om bebis blir ett bärbarn. Första älskade bärsele, andra hatade det, använde det bara ett par ggr så då låg bara bärselen och skräpade.
    Ja så kan det förstås bli. Förra gången blev det liksom panik över att vi inte hade någon, och man vill ju inte åka iväg in till en butik och prova när de är så små heller. Blivande storebror är fortfarande väldigt krävande så såvida inte bebis ogillar att bli buren kommer det nog bli mycket sele. 
  • himw
    WiMe06 skrev 2015-08-31 05:58:18 följande:

Åh men vad bra att kunna ta över så mkt ändå. Vi har ju verkligen sålt av och gett bort allt vi hade till våra stora barn så vi får börja om på nytt kan man säga. Haha. Men till första barnen köpte man ju väldigt mkt onödigt som inte behövdes så nu vet man ju lite mer vad som inte behövs köpas förrän man ser att det finns ett behov för det.

Möbler och så kommer vi inte heller att köpa första året. Det finns inget ledigt rum för bebis så vi har planer på att bygga till ett "loft" så vi får ett till sovrum men det är ett litet projekt med det.

Oh, kan du inte tipsa mig som förstagångsförälder vad som är onödigt? Jag skulle kunna vara en barngrejorsäljares bästa kund för jag har ingen aning om vad som är viktigt att ha och vilket man kunde struntat i :)
  • MeEmmA

Jag hade en babybjörn active mesh nu med min minsta, var superbra på mig när han var under sex månader! Efter det blev det alldeles för tungt för axlarna att gå längre än 2km med den. En annan nackdel var att den inte alls satt bra på min sambo, så nästa gång ska vi prova ut något tillsammans. Men denna gången har jag bestämt att det blir en ordentlig bärsjal istället, verkar smidigare om jag ska springa efter en ettåring.

• Kixpix

Vi har också fått ärva en del saker som våra föräldrar har sparat. Såsom spjälsäng, vagga, lite kläder (de har sparat de allra finaste sen vi var små), sängkläder osv. Superbra när man kan ärva! :)

• MeEmmA

Jag fattar inte vad som händer, har knappt haft något illamående under hela graviditeten men nu har det hänt flera ggr på morgonen när barnen ska till skolan att jag kräks från ingenstans!

Jag har mitt nästa bm-besök den 1/10, men jag funderar på om jag kanske ska ringa för att boka in en tid och titta på mina värden. Finns det något att göra för att må bättre så gör jag vad som helst.

Har kommit underfund med vad jag har för cravings denna gången, sushi!! Skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst. Dock är jag mest sugen på den med lax och även om det sägs att den ska vara ok att äta så vill inte min sambo att jag gör det vilket jag såklart måste respektera eftersom att det är hans barn också.

• Defeateris
    Hame skrev 2015-08-31 08:14:51 följande:

Vi har en ergobaby och är jättenöjda med den. Enda nackdelen jag upplever nu är att ryggdelen är lite för låg nu när sonen är typ 1,5 snart.. Vi bar dock inte i början så vet inte riktigt hur den är för nyfödda men den har ju en insats som ska användas då..
    himw skrev 2015-08-31 12:54:11 följande:
    Oh, kan du inte tipsa mig som förstagångsförälder vad som är onödigt? Jag skulle kunna vara en barngrejorsäljares bästa kund för jag har ingen aning om vad som är viktigt att ha och vilket man kunde struntat i :)
    Jag skulle säga att det enda som egentligen är NÖDVÄNDIGT är typ kläder och blöjor + tvättlappar (vi kör torra från ICA basic, perfekta - bara fukta med vatten, behövs mer kan du ta på lite ekologisk rapsolja). Kan egentligen inte komma på något annat som är nödvändigt, däremot finns det ju mycket som är smidigt.

Något vi använde rätt mycket i början var ett babynest - vi hade det när han somnade hos oss i soffan och vi hade det när vi åkte iväg och sov någon annanstans. Dock hade vi inte det i sängen, där sov han helt enkelt direkt bredvid mig.. Eftersom vi samsov (underlättade nattamningen något helt kopiöst mycket!) så var spjälsängen vi hade köpt också ganska onödig, den har vi inte börjat använda förrän efter typ ett år.
    Däremot använde vi vår babysitter ganska mycket, sonen var nöjd med att sitta i den och det var skönt att få händerna fria.
    Ska du amma är det inte mycket matgrejjer du behöver, annars behöver du ju ha flaskor och då rekommenderar jag minst två stycken så att du inte måste panikdiska varje gång bebisen vill ha mat igen.

Badbaljan vi köpte var helt onödig för oss - vi badade honom i handfatet i badrummet i början och nu senare i vasken i grovköket - han älskar det. Annars badar vi tillsammans i badkaret, han och jag.

Alla former av leksaker skulle jag säga är rätt onödigt - ni kommer troligen att få en del och i början är barnet inte särskilt intresserat. Nu när sonen är intresserad av leksaker är det ändå mest köksredskap som är roligt..

Ja, som sagt - egentligen känner jag att så länge du har hemma så du kan klä på barnet, ge det mat och byta blöjor har du vad som krävs. Efter det kan du ju känna efter vad du hade velat ha men köp inte för mycket grejjer nu i början..

Svar på tråden BF Januari 2016 :)