• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Eleonor01
    Hame skrev 2015-08-31 15:36:59 följande:
    För mig funkade det absolut inte varken med eller utan förra gången, så det är nog olika för alla Foten i munnen
    Absolut! Alla Barn är ju olika
  • amalie79
    Hame skrev 2015-08-31 15:36:59 följande:

För mig funkade det absolut inte varken med eller utan förra gången, så det är nog olika för alla 

Min sambo sa att amningskudde är ett måste:) han använde det mkt till sina barn utan att amma förstås, men även när han gav flaska. Sedan vet jag att min syster använde den runt ryggen på sina när de satt själva men fortfarande var lite "tippiga"
  • WiMe06
    Hame skrev 2015-08-31 14:18:32 följande:

Vi fick aldrig till amningen med förra barnet och jag vill och hoppas att det ska gå bättre nu. Någon som kan rekommendera en bra amningskudde? Jag har fudnerat på Ergobaby Natural Curve.

Har aldrig använt amningskudde till mina två stora, första ammade jag länge men andra ammade jag bara 1 månad sen fanns det liksom inte mer så då blev det flaska istället.
    Men jag känner att jag skulle vilja ha en denna gången så jag tänkte sy en egen mest för att det är roligt att sy tycker jag
    Har tyvärr inget bra tips på ngn bra.
  • MeEmmA

Det är väldigt skönt att ha en amningskudde som stöd till sig själv när magen har blivit stor och tung. Både att ha mellan benen, bak i ryggen och att krama om :)
    Visst fungerar det med vanliga kuddar också när man ammar eller något tjockare täcke , men det är nog inte nödvändigt för alla barn. Mitt första barn var väldigt lättammat i början, kunde stå, ligga och amma hur som helst. Men med min minsta tog det ett tag innan han fick grepp ordentligt om jag inte satt upp ordentligt och då kändes det skönast med amningskudde. Gick som sagt bra med kuddar också, men det blev en massa kuddar :)
    Onödiga köp gör man nog hur som helst, alla barn är ju så olika. I nu har vi det mesta hemma redan, är bara en till spjälsäng som behöver införskaffas.

• mitthemligajag
    Hame skrev 2015-08-31 14:17:04 följande:

Jag har kanske en annorlunda ungen men med vårt första barn behövde vi verkligen mycket prylar Tungan ute Babysitter hade vi tre stycken, fast så har vi stort hus också. Två av dem fick vi av vänner som tur var. Var han inte i bärselen var han i sittern. Babynest använde vi jättemycket på natten främst och från tre månader spjälsängen. Leksaker behövde vi från ca 1 månad, det hade kanske gått lika bra med grejer vi redan hade i huset men med leksaker vet man ju att de är säkra utan smådelar osv. 

Det enda onödiga jag kan komma på var nog bäddset med täcke till vagnen, men det använde han senare i spjälsängen. Kudden använder han fortfarande när han sover på dagis. Jag använde aldrig parasollet till vagnen men min sambo använde det en del.

Liggdelen till vagnen trivdes han aldrig i men det skulle jag ju inte rekommendera att någon avstod ifrån att köpa haha Flört Däremot kan jag tipsa om att fokusera mer på sittdelen än liggdelen när ni köper vagn. Det blir ju lätt tvärt om eftersom de använder liggdelen i början, men tänk på att det bara är de första månaderna. Sittdelen använder man däremot i flera år!

Vi köpte allt eftersom, men för oss var baby dottern helt onödig, 1000 spänn rakt i sjön och likaså bärselen! Jag tycker man ska vänta och se vad man får för barn! Vi fick ett kolik barn som skrek mest hela tiden och hon har inte nöjds förens hon fick ligga upp och ner på pappas arm. Däremot när hon blev äldre så älskade hon hoppgunga och allt som rör sig. Men jag kan tycka de är värt att vänta och se hur sitt barn än ist för att kasta pengar i sjön :) våran dotter har tex täcken också, hon får panik när något tungt ligger över henne och vill bara ha pyjamas och tunna filtar hehe! Vi använde gymmet helt galet mkt, där var hon nöjd längre stunder! Skötbord var också för oss helt onödigt första tiden då vi bytte på en sån där framtagbar uppblåsbar madrass i sängen på natten och där hon var med ett underlägg på dagen! Tyckte de var så obehagligt att lägga henne där uppe! De är ju mest bekvämligheten, vi har haft den ekonomin att vi kunnat köpa allt, men de mesta förutom gym och, vagn, leksaker, babyskydd och hoppgunga första 6 mån har faktiskt varit onödigt haha. Så de är verkligen olika!
  • himw

Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?

Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?

Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)

Hur var det för er?

Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!

• amalie79

Det där är så olika. Syrran använde babysitter jättemycket till första som var kolugn.

Tvåan kunde hon inte lämna där en sekund för hon slängde sig framlänges och flög nära på iväg.

Ang vagn, det där med duovagn, använder man den även sedan? Vet flera av mina vänner som sagt att sittdelen snabbt blivit klumpig och så har man sålt av vagnen och köpt sulky typ brio spin ganska snart.

• amalie79
    himw skrev 2015-08-31 18:32:14 följande:

Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?

Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?

Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)

Hur var det för er?

Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!

Jag äter ofta sushi och äter allt utom de rullar som har brie( vårt sushiställe har lite specialare nämligen)

Sushi har varit grönt ljus i många år nu, om den är nygjord som jag förstår det.
  • mitthemligajag
    MeEmmA skrev 2015-08-31 13:03:22 följande:

Jag fattar inte vad som händer, har knappt haft något illamående under hela graviditeten men nu har det hänt flera ggr på morgonen när barnen ska till skolan att jag kräks från ingenstans!

Jag har mitt nästa bm-besök den 1/10, men jag funderar på om jag kanske ska ringa för att boka in en tid och titta på mina värden. Finns det något att göra för att må bättre så gör jag vad som helst.

Har kommit underfund med vad jag har för cravings denna gången, sushi!! Skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst. Dock är jag mest sugen på den med lax och även om det sägs att den ska vara ok att äta så vill inte min sambo att jag gör det vilket jag såklart måste respektera eftersom att det är hans barn också.

Haha va kul! Åt de igår för jag fick megasug efter sushi
  • himw
    amalie79 skrev 2015-08-31 18:38:24 följande:

Jag äter ofta sushi och äter allt utom de rullar som har brie( vårt sushiställe har lite specialare nämligen)

Sushi har varit grönt ljus i många år nu, om den är nygjord som jag förstår det.

Men alla sushisorter? På vårt ställe har de rå bläckfisk på en och pilgrimsmussla på en annan- kan det verkligen vara ok?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)