• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79

Har aldrig funderat på bläckfisk, då jah inte råkat ut för detta.

Pilgrimsmussla har jag läst ska vara ok, men inget jag forskat i då jag inte gillar musslor:)

• Eleonor01
    himw skrev 2015-08-31 18:32:14 följande:

Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?

Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?

Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)

Hur var det för er?

Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!

Alla barn är jätte olika. Min son vägrade att sitta i sittern eller att ligga ner. Jag bar honom i bärsele hela dagarna så han kunde sova å sitta å titta på allt. Han sov annars enbart på min mage. När han blev större gillade han sitt babygym men endast korta tider. Han va rastlös från dag ett å har aldrig sovit mer än Max 10 h per dag oavsett ålder. Vagn va inte att tänka på förrän sittvagnen börjades användas. Han e likadan idag. Fyra år å ska se å veta allt. Sover fortfarande bara 10h.... Aldrig haft kolik eller varit sjuk utan hans personlighet. Hade vänner vars bebisar sov åt å bajsade i princip de första tre månaderna. Alla är Mao jätte olika å inget går att förutse. Jag förväntade mig en jätte jobbig småbarnstid men det tycker Jah inte att det vsr egentligen. Sömnbristen va värst. Jag kunde inte sova när han sov på dagen för då sov han endast i bärselen.... Msn går ta en dag i taget å när man tror att man har en rutin ja då ändras allt :) spännande!!
  • mirakelspektakel
    himw skrev 2015-08-31 18:44:01 följande:
    Men alla sushisorter? På vårt ställe har de rå bläckfisk på en och pilgrimsmussla på en annan- kan det verkligen vara ok?
    Tonfisk står ju listat som något man inte ska mer än någon gång per år. Tonfisk på burk är av en annan sort och därför okej, men det är ju inte den som ligger på sushibitarna.
  • MeEmmA

Babysitter- när kan man börja använda en sådan? Måste de inte vara rätt stabila med nacke och så?

Nervös förstaföräldergråga: Vart har man bebisen när man inte ammar- har man en bärsjal eller bär runt på bebisen eller måste de ha nån form av stimulans även de första månaderna?

Jag tänker mig att vi kommer använda babynestet som min kompis sytt till oss och ha bebisen i soffan så man kan läsa, kolla på film eller vika tvätt osv i början, med förutsättning att det är ett lugnt barn såklart :)

Hur var det för er?

Och detta med sushi- jag är galet sugen på det men har inte vågat äta något- vad beställer ni som äter det? Vi har ett jättebra sushiställe men hur vet man vilken fisk som är ok? Detta med bara avacado känns så tråkigt!

Det finns olika sorters babysitters, har en mjuk som går att fälla i helt liggläge som vi använde från födseln och sen har vi även den tunna klassiska som gungar när bebis rör på sig som vi började använda vid tre månader ungefär (då han kunde börja få gung på den själv).

Vad man gör när man inte ammar är jätteolika från barn till barn! Vissa är nöjda med att bara ligga ner och titta på något medan andra vill bli burna och vara med överallt. Min minsta är en blandning och den bästa stimulansen för honom var mobiler med starka färger som han kunde ligga och titta på (ljusa färger ser dom inte så bra).

När det gäller sushi brukar jag köra på mammasushi, dock finns det ett ställe som bara gav mig vegetariskt då med grönsaker (har inte köpt något mer där). Men på ett annat har dom med lite blandade sorter som jag tycker är helt ok, finns räkor och krabba bla men ingen fisk överhuvudtaget på den. Jag tror att är det något man känner som känns tveksamt, så är det nog bara att hoppa över det. Men sen står det att nygjord sushi ska vara ok, så ät allt vad som känns rätt för dig :)
  • himw

Ska kolla på babysitter- hade inte tänkt på det!

Annars har vi köpt en gammal liggvagn från 70-talet, en leandervagga, småplock och lite kläder till första tiden och en supersöt luddig overall som jag tror är rätt bra tjocklek på om man har åkpåse också :)

Sen har jag världens bästa vänner som virkat filtar, koftor, mössa, snutte och sytt babynest- fantastiskt med såna vänner :)

• mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-08-31 16:26:01 följande:
    Min sambo sa att amningskudde är ett måste:) han använde det mkt till sina barn utan att amma förstås, men även när han gav flaska. Sedan vet jag att min syster använde den runt ryggen på sina när de satt själva men fortfarande var lite "tippiga"
    Ja den använde jag faktiskt väldigt mycket första månaderna innan hon blev för stor :)
  • mitthemligajag

Hur var det för er?

Dottern hatade babysittern haha men hon ville alltid liksom "vara med" och vara precis där vi var. Skulle nog säga att från ca 2-3 månader behöver dom lite mer stimulans. Där börjar dom nog ofta bli lite bekväma och förstå lite mer. Men samtidigt får man inte stimulera för mkt heller, barnmorskan rekommenderade babygym men att ta bort alla hängande leksaker i det. Och redan från födsel rekommenderas nackträning och de är till stor fördel att bebisen ligger mkt på mage osv. Vi köpte tex en liten spegel så låg hon insett gym på mage och kollade på sig själv haha. Nä men gym gym gym, bästa grejen tyckte vi! Där lärde hon sig att greppa första saken, träna nacken och varje morgon hade vi liten sång stund när hon låg där och jag åt frukost på golvet bredvid henne! Super bra
  • mitthemligajag
    amalie79 skrev 2015-08-31 18:33:06 följande:

Det där är så olika. Syrran använde babysitter jättemycket till första som var kolugn.

Tvåan kunde hon inte lämna där en sekund för hon slängde sig framlänges och flög nära på iväg.

Ang vagn, det där med duovagn, använder man den även sedan? Vet flera av mina vänner som sagt att sittdelen snabbt blivit klumpig och så har man sålt av vagnen och köpt sulky typ brio spin ganska snart.

Vet också många som gjort sig av med dom eller köpt till en vanlig. Vi köpte en donkey så vi kan dra ihop den under dagarna. Men min dotter är bara 15 månader när lillebror kommer så vi har inte så mkt val till bara en enkel vagn!

Men tror inte de är så kul att shoppa runt med en bred duo när egentligen inte behöver
  • Hame

Som någon redan sagt kan man använda den från början ifall det finns fullt liggläge, förutsatt att de vill vara där såklart. Min son började nog sitta i sin vid ca 1,5 månader.

Man har den där den vill vara, du behöver inte oroa dig för de flesta bebisar visar tydligt vad de vill Glad Man prova sig fram och se vad han/hon gillar!
  • Hame
    amalie79 skrev 2015-08-31 18:33:06 följande:

Ang vagn, det där med duovagn, använder man den även sedan? Vet flera av mina vänner som sagt att sittdelen snabbt blivit klumpig och så har man sålt av vagnen och köpt sulky typ brio spin ganska snart.

Det beror nog mycket på hur man bor och vad man har för vanor, även vilken duovagn du köper! Många barn sover ju fortfarande i sina vagnar när de är äldre och börjar på dagis, då är oftast en "riktigt"vagn bekvämare än en sulky som ofta inte har fullt liggläge. Fast det beror såklart på vilken sulky du har också Glad

Vi köpte en smal vagn (Emmaljunga nitro) för att vi hade liten bil då, och den är absolut inte klumpig att ha med i affärer osv. Skönare att köra än vår sulky. Sulkyn använder vi nästan bara om vi vill spara plats i bilen för att vi ska handla mycket eller liknade.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)