• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Defeateris
    MeEmmA skrev 2015-08-31 13:03:22 följande:

Jag fattar inte vad som händer, har knappt haft något illamående under hela graviditeten men nu har det hänt flera ggr på morgonen när barnen ska till skolan att jag kräks från ingenstans!

Jag har mitt nästa bm-besök den 1/10, men jag funderar på om jag kanske ska ringa för att boka in en tid och titta på mina värden. Finns det något att göra för att må bättre så gör jag vad som helst.

Har kommit underfund med vad jag har för cravings denna gången, sushi!! Skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst. Dock är jag mest sugen på den med lax och även om det sägs att den ska vara ok att äta så vill inte min sambo att jag gör det vilket jag såklart måste respektera eftersom att det är hans barn också.

Det är ju upp till dig/er men jag anser inte att min sambo har någon rätt att diktera vad jag ska äta eller inte äta, så länge jag inte äter något som är skadligt för barnet (exempelvis dricker alkohol). Laxsushi är helt okej att äta, så det hade jag ätit även om min sambo inte gillade det. Men ja, som sagt, det är ju helt upp till dig..
    På samma sätt anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma att han ska avstå från alkohol under hela graviditeten men han har inte heller någon rätt att förutsätta per automatik att jag kommer att köra bil varje gång han vill hem.
  • amalie79

Jag fattar inte vad som händer, har knappt haft något illamående under hela graviditeten men nu har det hänt flera ggr på morgonen när barnen ska till skolan att jag kräks från ingenstans!

Jag har mitt nästa bm-besök den 1/10, men jag funderar på om jag kanske ska ringa för att boka in en tid och titta på mina värden. Finns det något att göra för att må bättre så gör jag vad som helst.

Har kommit underfund med vad jag har för cravings denna gången, sushi!! Skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst. Dock är jag mest sugen på den med lax och även om det sägs att den ska vara ok att äta så vill inte min sambo att jag gör det vilket jag såklart måste respektera eftersom att det är hans barn också.

Mm har också fått smak för sushi, känns så fräscht, har inte haft någon smak för tyngre grejer. Men äter även laxen.
  • WiMe06
    himw skrev 2015-08-31 12:54:11 följande:
    Oh, kan du inte tipsa mig som förstagångsförälder vad som är onödigt? Jag skulle kunna vara en barngrejorsäljares bästa kund för jag har ingen aning om vad som är viktigt att ha och vilket man kunde struntat i :)
    Det är ju så olika då alla barn är olika men onödiga saker för oss som inte barnen gillade var bl.a.

Babygymmet (absolut sämsta någonsin)
    Musikmobil över sängen
    Blöjhink (bara knöligt, dyrt med refiller och hinken blir snuskig tycker jag, bättre att bara ha hundpåsar att slänga blöjan i direkt och knyta ihop)
    Täcke till spjälsängen
    Påslakan (sydde egna av våra gamla, garanterat giftfria och mjuka och sköna)

Många grejer går ju faktiskt att skaffa efterhand om det skulle behövas samt att ni kan nog önska er en hel del av nära och kära i början om ngt skulle saknas.
  • MeEmmA
    Defeateris skrev 2015-08-31 13:13:29 följande:
    Det är ju upp till dig/er men jag anser inte att min sambo har någon rätt att diktera vad jag ska äta eller inte äta, så länge jag inte äter något som är skadligt för barnet (exempelvis dricker alkohol). Laxsushi är helt okej att äta, så det hade jag ätit även om min sambo inte gillade det. Men ja, som sagt, det är ju helt upp till dig..
    På samma sätt anser jag inte att jag har någon rätt att bestämma att han ska avstå från alkohol under hela graviditeten men han har inte heller någon rätt att förutsätta per automatik att jag kommer att köra bil varje gång han vill hem.
    Han dikterar inte vad jag ska äta, men efter något program på radion han hörde om lax så blev han orolig att det skulle kunna skada barnet i magen. Vi är inte överens om detta, men samtidigt kan jag inte äta laxen med gott samvete när han känner så. Som sagt så är det ju även hans barn och jag vill gärna respektera hans känslor också och det är inte hela världen för mig att vänta några månader med lax (finns ju andra alternativ).
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2015-08-31 13:29:38 följande:
    Det är ju så olika då alla barn är olika men onödiga saker för oss som inte barnen gillade var bl.a.

Babygymmet (absolut sämsta någonsin)
    Musikmobil över sängen
    Blöjhink (bara knöligt, dyrt med refiller och hinken blir snuskig tycker jag, bättre att bara ha hundpåsar att slänga blöjan i direkt och knyta ihop)
    Täcke till spjälsängen
    Påslakan (sydde egna av våra gamla, garanterat giftfria och mjuka och sköna)

Många grejer går ju faktiskt att skaffa efterhand om det skulle behövas samt att ni kan nog önska er en hel del av nära och kära i början om ngt skulle saknas. smile1.gif
    Även bärselen och babysittern var onödigt att ha från början, det ena barnet gillade bärselen den andra hatade det och likadant med babysittern, men båda var ändå nästan 2 månader innan sakerna kom till användning så det hade lätt kunnat vänta med dem inköpen.

Som ngn annan skrev också, alla onödiga leksaker, helt ointressanta, våra drogs till köksredskap, gammal klassiker
  • Hame

Jag har kanske en annorlunda ungen men med vårt första barn behövde vi verkligen mycket prylar Tungan ute Babysitter hade vi tre stycken, fast så har vi stort hus också. Två av dem fick vi av vänner som tur var. Var han inte i bärselen var han i sittern. Babynest använde vi jättemycket på natten främst och från tre månader spjälsängen. Leksaker behövde vi från ca 1 månad, det hade kanske gått lika bra med grejer vi redan hade i huset men med leksaker vet man ju att de är säkra utan smådelar osv. 

Det enda onödiga jag kan komma på var nog bäddset med täcke till vagnen, men det använde han senare i spjälsängen. Kudden använder han fortfarande när han sover på dagis. Jag använde aldrig parasollet till vagnen men min sambo använde det en del.

Liggdelen till vagnen trivdes han aldrig i men det skulle jag ju inte rekommendera att någon avstod ifrån att köpa haha Flört Däremot kan jag tipsa om att fokusera mer på sittdelen än liggdelen när ni köper vagn. Det blir ju lätt tvärt om eftersom de använder liggdelen i början, men tänk på att det bara är de första månaderna. Sittdelen använder man däremot i flera år!

• Hame

Vi fick aldrig till amningen med förra barnet och jag vill och hoppas att det ska gå bättre nu. Någon som kan rekommendera en bra amningskudde? Jag har fudnerat på Ergobaby Natural Curve.

• Eleonor01
    Hame skrev 2015-08-31 14:18:32 följande:

Vi fick aldrig till amningen med förra barnet och jag vill och hoppas att det ska gå bättre nu. Någon som kan rekommendera en bra amningskudde? Jag har fudnerat på Ergobaby Natural Curve.

Amningskudde är enligt mig onödiga pengar. Funkar absolut utan. Jag hade ingen när jag ammade. Hade en vanlig kudde i knät vid behov. När barnet sen blev större behövdes det ännu mindre. Finns massa onödigt prylar på marknaden tycker jag iaf :)
  • WiMe06

Hade lite illamående i början men inte så jag behövde kräkas och jag har känt att det kommit tillbaka ibland på morgonen men inte så jag behöver kräkas eller så nu heller men det känns som jag kan hålla det i schack men maten. Men denna (ursäkta) jävulska huvudvärk håller på att ta koll på mig ibland. Varit ledig från jobbet idag men har haft studier att göra så ska snart hämta barnen i skolan, men jag fick sova en stund på em nu för jag var så trött och huvudet värkte.
  • Hame
    Eleonor01 skrev 2015-08-31 15:12:43 följande:
    Amningskudde är enligt mig onödiga pengar. Funkar absolut utan. Jag hade ingen när jag ammade. Hade en vanlig kudde i knät vid behov. När barnet sen blev större behövdes det ännu mindre. Finns massa onödigt prylar på marknaden tycker jag iaf :)
    För mig funkade det absolut inte varken med eller utan förra gången, så det är nog olika för alla Foten i munnen
Svar på tråden BF Januari 2016 :)