• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-09-01 15:24:43 följande:

Två dagar på jobbet och jag kommer hem gråtandes. Är helt slut efter en arbetsdag. Sover oxå dåligt, vaknar tidigt och kan inte somna om. Känner att jag inte vet hur jag ska orka fortsätta. Hur har ni gjort som fått igenom en sjukskrivning såhär tidigt? Inte kan man bli sjukskriven för att man är slutkörd?

Usch, lider med dig! Är också helt slut efter ett arbetspass. Tanken är att jag ska jobba till mitten av november och sen gå på gravidpenning, men vi får se hur länge jag står ut. Ska träffa min chef imorgon. Men jag har aldrig varit sjukskriven innan med mina graviditeter så jag vet inte vad man ska säga för att få bli sjukskriven.
  • FrökenBlå

Vi tyckte att vårt babynest va bland det bästa inköpet till vår flicka, hon somnade hos oss i soffan och när vi skulle lägga oss bar vi bara upp henne i babynestet och la det i spjälsängen. Funkade oxå som en trygghet för oss då hon va sjuk och vi ville ha henne i vår säng.
    Ang bärsele hade vi en babybjörn förra gången och den hjälpte mkt när man behövde ha händerna fria. Däremot förstörde den min rygg totalt så den här gången blir det utan tvekan bara ergonomiska selar och även en trikåsjal de första månaderna. Finns mkt bra info på sjalbarn.se och knyt-an.se. Funderar själv på en Tula eller Manduca men får se lite, ska ju helst passa både mig och sambon.
    Jag mår ganska bra förutom lite halsbränna samt kramper i benen på nätterna. Jobbar fram till början av november, sen blir det högst sannolikt graviditetspenning..

• idape

Tänkte höra med er som också har små barn sedan innan. Kan det vara nån fara att lyfta tungt? Min pojk väger 12,5 kg och vill bli buren jämt. Tycker jag får lite obehag i magen i bland därför jag frågar.

• mitthemligajag
    idape skrev 2015-09-01 20:47:36 följande:

Tänkte höra med er som också har små barn sedan innan. Kan det vara nån fara att lyfta tungt? Min pojk väger 12,5 kg och vill bli buren jämt. Tycker jag får lite obehag i magen i bland därför jag frågar.

De är nog lite vad man anser själv. Jag bär runt på min 11 kg men vad har man för val? :) det har ju alla kvinnor gjort i alla tider och jag jobbar annars på fsk småbarnsavdelning och min barnmorska sa aldrig ngt om det trotts att jag hade väldigt mkt sammandragningar redan från start. Man får nog tänka lite att man kanske inte ska bära i onödan men äsh, tror man känner se i kroppen när man ska börja tänka efter sen :) men om du känner att du redan har ont så ska du ju såklart ta det lugnt!
  • mitthemligajag

Har fasen provat varenda halsbränna tablett och annat päckel men de enda som hjälper minsta lilla är Novalucol. Har någon ngt annat tips?

• Mallis87
    mitthemligajag skrev 2015-09-01 21:04:31 följande:

Har fasen provat varenda halsbränna tablett och annat päckel men de enda som hjälper minsta lilla är Novalucol. Har någon ngt annat tips?

Har du testat omeprazol? Tablett som man sväljer!
  • FrökenBlå
    mitthemligajag skrev 2015-09-01 21:04:31 följande:

Vischyvatten, funkat bättre än alla de mediciner jag testat än sålänge..
  • Charlie Mo

Hej förresten. Jag tror inte jag har presenterat mig. Heter Anna, är från norra Halland. Har bf 14 januari, men jag räknar med att gå över tiden då jag gjort det med mina två söner. Vi väntar en flicka som sammanlagt blir det femte barnet i familjen. Våra äldre är ett-16 år.

• himw
    minahjärtan0609 skrev 2015-09-01 15:24:43 följande:

Två dagar på jobbet och jag kommer hem gråtandes. Är helt slut efter en arbetsdag. Sover oxå dåligt, vaknar tidigt och kan inte somna om. Känner att jag inte vet hur jag ska orka fortsätta. Hur har ni gjort som fått igenom en sjukskrivning såhär tidigt? Inte kan man bli sjukskriven för att man är slutkörd?

Jag blev sjukskriven idag av läkaren på MVC. Träffade henne i samband med att jag fått högt blodtryck och gått på kontroller hela veckan.

Jag har gråtit varenda vecka sen jag började jobba för fem veckor sen för jag är så jäkla trött när jag kommer hem- jag har inget fysiskt tungt jobb utan jobbar på kontor där det kan vara stressigt men jag har haft en jätteförstående chef och toppenkollega som hjälpt mig när jag inte hunnit- jag har blivit jättelångsam mot tidigare- så jag har känt mig väldigt skyldig för att jag är så trött.

Skyldig mot jobbet, mot min man som fått göra allt hemma för jag måste gå och lägga mig när jag kommer hem och för jag varit så tråkig :)

Sen har jag inte vetat vad som är normala graviditetskrämpor och vad man ska ta iom att det händer så mycket, har längtat så mycket efter denna graviditet så jag har känt att jag inte vill klaga på att jag mår så dåligt- särskilt när det är pga trötthet, hade känns enklare att gå till läkaren och be om sjukskrivning om jag legat och kräkts hela dagarna.

Jag har förmodligen haft världens tur och fick träffa den mest fantastiska läkaren nånsin men hon sjukskrev mig pga trötthet i två veckor och sen på deltid fram till jul. Jag vet ju inte hur mycket mitt blodtryck spelar in för på intyget har hon skrivit att mitt stigande blodtryck inte gör det lämpligt att jag jobbar 100%. Men den lättnaden jag kände när jag åkte hem istället för tillbaka till jobbet kan jag inte förklara- grät av lättnad :) Mycket gråtande var det blivit!

Kan inte tipsa dig om vad du ska göra eller säga- jag berättade hur jag hade det på jobbet, hur det fick mig att känna och att jag var orolig över att bebisen mådde dåligt av att jag stressade och var så "på gränsen" hela veckorna medan helgerna var en lång återhämtning inför nästa vecka.

Jag hoppas verkligen att du också kan få hjälp- jag hade aldrig trott att man kunde bli sjukskriven på grund av trötthet men jag är så tacksam över läkaren lyssnade på mig och så hoppas jag att försäkringskassan tycker det är en giltig anledning :)

Lycka till <3
Svar på tråden BF Januari 2016 :)