• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-09-01 22:52:03 följande:

Känner med er som mår dåligt! Hoppas ni precis som himw kan få bli sjukskrivna helt eller delvis om ni känner att ni inte orkar med jobbet längre. Själv känner jag mig lyckligt lottad som fått må bra hittills, peppar peppar, men känner ändå att det är skönt att jag pluggar på distans den här terminen för då kan jag lägga upp det lite mer i min egen takt istället för mitt vanligen ganska stressiga jobb som högstadielärare.

Känner ni andra bebisen mycket nu förresten? Jag är i v 21+3 och jag tycker fortfarande att jag typ inte känner någonting, mer än lite flyktigt fladder någon gång ibland. Uppfattar absolut inte bebisen varje dag. Önskar att jag kände mer för jag oroar mig fortfarande då och då för att bebisen har dött för att jag mår precis som vanligt, trots att jag ju VET att missfallsrisken är extremt låg såhär sent i graviditeten och efter RUL som inte visade på några avvikelser. Så på ett sätt är det ju jätteskönt att få må bra men det är jobbigt också när det enda man vill är att se tecken på att man är gravid...

Åh precis som du känner jag med! Ligger på mage på kvällen och ruskar på baken för att reta den för då vet jag att den puffar på mig:)
  • amalie79

[quote=75706816][quote-nick]Seven Costanza skrev 2015-09-01 23:19:50 följande:[/quote-nick]Härligt att känna fladder!

Ja den ligger högt i bakvägg så det beror inte på framvägg att jag inte känner något. Då hade jag kanske haft lättare att acceptera att det inte direkt känns något än. Känner lite fladder ibland som sagt men tycker att man borde känna något varje dag såhär pass långt gången som man ändå är. Men samtidigt har jag läst att vissa inte känner förrän i v 25-26 med första barnet.[/

Min bm skickade med mig en info om fosterrörelser hem. Hon sa att "vissa mammor blir jätteoroliga när de får denna men tror du kan hantera den med förnuft".

Har den inte tillhands nu men det är ingen fara än om man inte känner varje dag sa hon den har fortfarande plats!

• Seven Costanza

Tack till alla som svarat mig, känns lite bättre nu . Hoppas att vi alla får känna våra bebisar mer snart!

• aurorasmamma

Angående fosterrörelser, de är inget konstigt med att ni inte känner så tydligt ännu varken med första eller om de är andra osv. Men de är sen när ni börjar känna mer regelbundet oavsett från och med vilken vecka de är de är viktigt att ha koll (finns en gammal rekommendation om att oregelbundna rörelser innan v 26 inte är något konstigt.) Men när man väl börjar ha regelbundna rörelser så är de inte ok att bebisen mitt i allt börjar röra sig mindre även innan v 26. Inte för att skrämmas men de är info som tyvärr inte ges ut tillräckligt! Samma sak gäller på slutet, man säger att de blir ju så dåligt med utrymme å därför blir de mindre rörelser. Men de ska de inte heller bli, de blir annorlunda visst men inte mindre..

Jag är i v22 och känner bebis tydligt hela tiden. Syns och känns utanpå dessutom. Men har moderkakan placerad ovanför bebisen (fundus) så inte mycket som dämpar i mitt fall..

• amalie79
    aurorasmamma skrev 2015-09-02 07:21:52 följande:

Angående fosterrörelser, de är inget konstigt med att ni inte känner så tydligt ännu varken med första eller om de är andra osv. Men de är sen när ni börjar känna mer regelbundet oavsett från och med vilken vecka de är de är viktigt att ha koll (finns en gammal rekommendation om att oregelbundna rörelser innan v 26 inte är något konstigt.) Men när man väl börjar ha regelbundna rörelser så är de inte ok att bebisen mitt i allt börjar röra sig mindre även innan v 26. Inte för att skrämmas men de är info som tyvärr inte ges ut tillräckligt! Samma sak gäller på slutet, man säger att de blir ju så dåligt med utrymme å därför blir de mindre rörelser. Men de ska de inte heller bli, de blir annorlunda visst men inte mindre..

Jag är i v22 och känner bebis tydligt hela tiden. Syns och känns utanpå dessutom. Men har moderkakan placerad ovanför bebisen (fundus) så inte mycket som dämpar i mitt fall..

Jag tror att det var v 26 som stod på min lapp också, som jag fick med mig.

Jag har moderkakan i framvägg så jag är ganska lugn.
  • mitthemligajag

Kände inte heller mkt förra gången då jag hade moderkakan i framvägg, då började jag känna varje dag runt vecka 23! Stor skillnad mot nu när moderkakan ligger i bakvägg, sett utanpå sen vecka 18 typ, känns som om jag är i vecka 30 om jag ska jämföra sparkarna med min dotter. Galen skillnad från graviditet till grav!!

• mitthemligajag
    FrökenBlå skrev 2015-09-01 21:30:19 följande:
    Vischyvatten, funkat bättre än alla de mediciner jag testat än sålänge..
    Tack ska prova!!! :)
  • mitthemligajag
    Charlie Mo skrev 2015-09-01 21:33:56 följande:

Ja, Omeprazol är kanon! Den hjälper inte genast, men lääänge!

Hej! Och välkommen hihi! Provade de sist men tyckte inte de hjälpte alls. Känns verkligen som att halsen ska brinna up, ush :(
  • Eleonor01

Idag fick vi se vår lilla tös på rul. Precis som jag visste va det en flicka, Lily. Hon som gjorde rul sa en smart sak.... Skelettet måste ju bli hårdare om riktiga sparkar ska känns. Anledningen till att jag kände tidigare handlar nog om att de har sparkat på olika ställen. Moderkakan ligger i bakvägg även denna gången. Hon klämde lite på magen å sa att det kommer inte synas att du e gravid förrän sent. Nä jag vet svarade Jah. Samma som förra gången. Man ser ju bara lönnfett ut nu :))

• Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2015-09-02 09:19:49 följande:

Idag fick vi se vår lilla tös på rul. Precis som jag visste va det en flicka, Lily. Hon som gjorde rul sa en smart sak.... Skelettet måste ju bli hårdare om riktiga sparkar ska känns. Anledningen till att jag kände tidigare handlar nog om att de har sparkat på olika ställen. Moderkakan ligger i bakvägg även denna gången. Hon klämde lite på magen å sa att det kommer inte synas att du e gravid förrän sent. Nä jag vet svarade Jah. Samma som förra gången. Man ser ju bara lönnfett ut nu :))

Lite roligt att vi hade samma barnmorska som gjorde rul på storebror :) vad är oddsen?!?!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)