• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Jag har en allmän fråga: har ni ändrat ert matintag under graviditeten och i så fall hur? Jag har läst igen nu om hur mycket man borde lägga till beroende på hur långt gången man är, men jag tycker att det låter mycket... Jag gick upp ca 8 kg ganska snabbt i början, typ fram till v 16, för då var jag sugen på allt möjligt, men sedan dess verkar det ha avstannat (har ingen våg i nya boendet så vet inte säkert). Har helt ärligt inte lagt till någon nämnvärd mat ännu för jag känner mig inte hungrigare än vanligt, så då tänker jag att det borde vara lugnt. Bebisen tar vad den behöver från mina förråd väl, så i så fall borde jag ju bli hungrigare om jag får i mig för lite?

Jag äter frukost, lagad lunch och lagad middag. Äter aldrig mellanmål på förmiddagen. På eftermiddagen har jag ibland fikat men då har det mest varit glass eller en liten chokladbit, är inte hungrig då. På kvällen efter middagen blir det väl en del snacks i soffan (godis, ibland chips). Själva godsakerna fattar jag ju själv att jag skulle kunna låta bli men hur mycket behöver man egentligen äta efter mina förutsättningar? Jag är i v 24, normalviktig, mår bra, har inte varit illamående, är inte överdrivet trött och har inte ont någonstans.

Hur gör ni (särskilt ni som alltså inte är hungrigare än vanligt)?

• Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-09-17 10:07:39 följande:

Men du har ju en förklaring till varför du inte kunnat söka tid för kontroll. Det är ju inte ditt fel att handläggningstiden är så lång för er sjukförsäkring. Hade dem varit snabbare så hade du kanske haft en tid nu.

Jo precis, jag vet ju det egentligen men det känns ändå jobbigt att inte kunna påverka det. Jag känner som sagt bebisen varje dag nu så det är ju inte så att jag tror att något är fel, men jag vill ju komma igång och få koll på hur det kommer fungera här. Tänker t ex på huruvida jag själv kan välja kejsarsnitt om jag vill det (har hört att det är lättare att få i USA men vet ju inte om det stämmer).
  • Hame
    Seven Costanza skrev 2015-09-17 10:19:29 följande:

Jag har en allmän fråga: har ni ändrat ert matintag under graviditeten och i så fall hur? Jag har läst igen nu om hur mycket man borde lägga till beroende på hur långt gången man är, men jag tycker att det låter mycket... Jag gick upp ca 8 kg ganska snabbt i början, typ fram till v 16, för då var jag sugen på allt möjligt, men sedan dess verkar det ha avstannat (har ingen våg i nya boendet så vet inte säkert). Har helt ärligt inte lagt till någon nämnvärd mat ännu för jag känner mig inte hungrigare än vanligt, så då tänker jag att det borde vara lugnt. Bebisen tar vad den behöver från mina förråd väl, så i så fall borde jag ju bli hungrigare om jag får i mig för lite?

Jag äter frukost, lagad lunch och lagad middag. Äter aldrig mellanmål på förmiddagen. På eftermiddagen har jag ibland fikat men då har det mest varit glass eller en liten chokladbit, är inte hungrig då. På kvällen efter middagen blir det väl en del snacks i soffan (godis, ibland chips). Själva godsakerna fattar jag ju själv att jag skulle kunna låta bli men hur mycket behöver man egentligen äta efter mina förutsättningar? Jag är i v 24, normalviktig, mår bra, har inte varit illamående, är inte överdrivet trött och har inte ont någonstans.

Jag tror inte man behöver bekymra sig om det såvida inte sf-måttet inte växer som det ska, och det brukar man inte ens börja mäta förrens i v.30 om jag inte har fel. Om du inte känner dig hungrig tror jag absolut inte att du ska försöka tvinga dig till att äta mer. Det är ju jätteolika hur mycket man går upp. Förra graviditeten gick jag upp sammanlagt 6 kg, men magen/sf växte som den skulle och ut kom en perfekt kille på 3,6 kilo Glad

Jag tror det är viktigare att tänka på vad man äter än hur mycket. Fisk tre gånger i veckan är ju rekommendationen fast det tycker jag är svårt att få till, och  grönsaker med mycket järn som tex broccoli. 
  • WiMe06

Jag har väl inte ändrat direkt någonting egentligen med min frukost lunch och middag. Och så brukar jag äta nån frukt eller morötter mellan målen om jag blir hungrig eller sugen på ngt.

Men jag märker att jag håller måltiderna bättre när jag jobbar dagtid. Är jag ledig en dag mitt i veckan eller jobbar kväll så är det så sjukt tråkigt att stå och laga värsta fisken till sig själv, så då blir det lite värre med kosten. Har väl gått upp totalt 4 kg än så länge men själva magen är större ön tidigare grav.

Tyvärr slinker det ner en och annan Cola ibland (det har varit en last för mig i varenda grav.)

• Ananas
    Hame skrev 2015-09-17 09:58:09 följande:

En fråga till er med äldre syskon.!

Det kommer att skilja nästan tre år på våra killar och därför måste jag ju söka/beräkna ny SGI. Den nya kommer troligtvis att bli lite sämre än de förra, jag har inte jobbat över så mycket men däremot vabbat och varit föräldraledig.

Kommer jag få lägre ersättning även för min stora kille då? Det borde ju vara så... isf vill jag ju vänta in i det längsta innan jag skickar in nya papper.

Har du "skyddat" din sgi och inte skrivit ner din tjänst? Om du vabbat/varit föräldraledig eller tagit ut annan ledighet de dagar du annars skulle jobbat för att komma upp i 100% så tror jag inte att din sgi sänks?

Så har jag uppfattat det, men nu börjar jag också fundera... skulle också gärna vilja höra från fler hur de uppfattat det.

Men tror mig veta att du iaf inte kan ha olika sgi på olika barn. Så sänks den så gör den det även för det äldre syskonet.
  • himw

Jag äter frukost hemma- det gjorde jag inte tidigare utan åt på morgonfikat på jobbet så det blir frukost, frukostfika på jobbet, lagad lunch, lagad middag och något på kvällen typ knäckebröd eller frukt. Men däremot blir jag så hungrig att det är som jag inte sett mat på en vecka- speciellt frukost och lunch :)

Någon mer som blivit hungrigare? Och hur är det med er och er kroppstemperatur? Jag sover med öppet fönster och utan täcke på natten och är kokvarm på morgonen. På jobbet där det är rätt varmt och fuktigt så svettas jag som det vore tropisk varmt- väldigt pinsamt när alla andra går runt med normal kroppstemperatur och har stickade koftor på sig ;)

• MeEmmA
    Hame skrev 2015-09-17 09:58:09 följande:

En fråga till er med äldre syskon.!

Det kommer att skilja nästan tre år på våra killar och därför måste jag ju söka/beräkna ny SGI. Den nya kommer troligtvis att bli lite sämre än de förra, jag har inte jobbat över så mycket men däremot vabbat och varit föräldraledig.

Kommer jag få lägre ersättning även för min stora kille då? Det borde ju vara så... isf vill jag ju vänta in i det längsta innan jag skickar in nya papper.

Om du fortfarande har samma sysselsättningsgrad och inte har sänkt din lön samt vabbat eller tagit föräldrapenning på de dagar du inte har jobbat så sänks inte din SGI. Den baseras på hur mycket du skulle ha arbetat. Däremot om du har gått ner i tjänst utan föräldraledighet så sänks den.
  • MeEmmA
    Seven Costanza skrev 2015-09-17 10:19:29 följande:

Min barnmorska sa under min förra graviditet att om man lägger på sig ett par kilon snabbt i början beror det mest på egen viktökning, snabb viktökning sent är oftast vätska man kissar ut. Därför ska det inte vara så bra att öka snabbt i vikt från början.
    Att du äter mindre nu igen kanske beror på att du börjar komma in i bättre vanor igen. Jag tror att kroppen säger till vad den behöver.
  • Hame
    MeEmmA skrev 2015-09-17 13:13:19 följande:
    Om du fortfarande har samma sysselsättningsgrad och inte har sänkt din lön samt vabbat eller tagit föräldrapenning på de dagar du inte har jobbat så sänks inte din SGI. Den baseras på hur mycket du skulle ha arbetat. Däremot om du har gått ner i tjänst utan föräldraledighet så sänks den.
    Jag har samma sysselsättningsgrad (100%) och har vabbat eller tagit ut föräldraledigt de dagar jag inte varit på jobbet. Jag gissar att min grundmånadslön är 3000 kr högre nu före skatt än för 3 år sedan.

Dock jobbade jag över en del varje månad före första barnet samt att jag fick bonus varje år som baseras på antal arbetade timmar. Det räknade min arbetsgivare ut ett medelvärde på när jag skickade in senast, på försäkringskassans hemsida står där att övertidsersättning samt provision som är årligen återkommande också får räknas in.Så summa sumarum gissar jag att jag får lägre SGI nu.
  • minahjärtan0609

Jag äter ungefär som vanligt men har blivit bättre på mellanmål. En frukt, smörgås eller så. Jag har inga cravings för sötsaker, har inte haft tidigare graviditeter heller, så jag är inte orolig för vikten. Jag tänker att kroppen sköter det bra. Jag har gått ner överflödiga kilon efter ca 6 månader efter förlossning. Jag har gått upp ca 12kg/graviditet.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)