• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • aurorasmamma
    Hame skrev 2015-09-17 10:45:27 följande:

Jag tror inte man behöver bekymra sig om det såvida inte sf-måttet inte växer som det ska, och det brukar man inte ens börja mäta förrens i v.30 om jag inte har fel. Om du inte känner dig hungrig tror jag absolut inte att du ska försöka tvinga dig till att äta mer. Det är ju jätteolika hur mycket man går upp. Förra graviditeten gick jag upp sammanlagt 6 kg, men magen/sf växte som den skulle och ut kom en perfekt kille på 3,6 kilo 

Jag tror det är viktigare att tänka på vad man äter än hur mycket. Fisk tre gånger i veckan är ju rekommendationen fast det tycker jag är svårt att få till, och  grönsaker med mycket järn som tex broccoli. 

Vill bara inflika att sfmåttet börjar man mäta vanligtvis i v24-25.
  • Seven Costanza
    aurorasmamma skrev 2015-09-17 23:37:28 följande:

Okej, så detta är alltså något som jag kanske missar nu då jag redan är i v 24 och inte har något bokat besök. Har alla ni ett besök bokat i v 24-25 för detta? Vet dock inte om man mäter SF-mått i USA fortfarande - var det inte det som vissa ansåg var lite omodernt?
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-09-18 02:21:24 följande:
    Okej, så detta är alltså något som jag kanske missar nu då jag redan är i v 24 och inte har något bokat besök. Har alla ni ett besök bokat i v 24-25 för detta? Vet dock inte om man mäter SF-mått i USA fortfarande - var det inte det som vissa ansåg var lite omodernt?
    Jo det var det måttet. Alla länder gör olika. Visa gör extra ul för att kontrollera tillväxten. Känns smartare faktiskt. SF är så väldigt knasigt. Men Sverige har visst inte kommit löngre i utvecklingen ;)
  • aurorasmamma

Missar skulle jag inte säga att du gör, de ska ju göras varje besök hädanefter. Men som tidigare sagt, du har ju en anledning till att du inte kunnat boka in en tid tidigare. Vad skulle de kosta att beta för en träff själv?
  • WiMe06

Lilla bebisen har ändrat lite dygnsrytm tror jag minsann, idag har hon varit riktigt aktiv hela morgonen. Det är ju så otroligt mysigt att kunna ligga kvar i sängen på morgonen och känna hur hon stökar runt där inne. Det har varit rejäla buffar, ett par av buffarna syntes utanpå magen för första ggn.

• MeEmmA
    Tror inte att du behöver vara så orolig, var utomlands en längre period när jag var gravid med min pojk och missade kontroller vilket ingen ifrågasatte eftersom att de är frivilliga. När jag tyckte att det hade gått lite för lång tid betalade jag 500:- för en kontroll med ultraljud och kollade mina värden. Vet dock inte vad det kostar i USA men kanske värt att kolla upp om försäkringen drar ut på tiden ytterligare.
  • Hame
    aurorasmamma skrev 2015-09-17 23:37:28 följande:
    Det kanske är olika beroende på kommun och när man börjar få så mycket mage att mäta? Var hos min bm i tisdags, är nu i v.26 och hon har inte börjat mäta ännu. Kände bara med händerna att livmoderna vuxit så mycket som den borde.
  • MissHelene
    Mallis87 skrev 2015-09-17 21:34:45 följande:

Jag äter inte mer än innan, känner mig inte hungrigare eller så heller. Var hungrig konstant i början av grav, men nu har det lagt sig. Går snart in i vecka 24 och har gått upp knappt två kilo sen jag blev gravid.

Vid min förra grav hade jag lite mer viktnojja och ville inte lägga på mig för mycket. Det slutade på ca 13 kg och jag slapp ju sista månaden då dotten föddes i vecka 36. Allt hade jag dock gått ner till efterkontrollen 8 veckor efter förlossningen, utan att typ göra någonting mer än ett par promenader.,. Hoppas det blir likadant denna gång! :)

Någon här som har ovanlig blodgrupp och ska ta extra blodprover för att se så man inte börjat bilda antikroppar mot barnet i magen?

Här har du en med ovanlig blodgrupp^^
  • Seven Costanza
    MeEmmA skrev 2015-09-18 09:50:21 följande:

Tror inte att du behöver vara så orolig, var utomlands en längre period när jag var gravid med min pojk och missade kontroller vilket ingen ifrågasatte eftersom att de är frivilliga. När jag tyckte att det hade gått lite för lång tid betalade jag 500:- för en kontroll med ultraljud och kollade mina värden. Vet dock inte vad det kostar i USA men kanske värt att kolla upp om försäkringen drar ut på tiden ytterligare.

Tack, jag hoppas att det blir klart i nästa vecka. Jag vet inte vad det skulle kosta att betala själv men eftersom vi redan lagt ut ca 75 000 kronor nu i samband med flytten så vill vi helst undvika utgifter om det går. Men blir det inte klart nästa vecka får jag kolla upp vad det kostar och sedan boka ett besök ändå.
  • aurorasmamma
    Hame skrev 2015-09-18 11:01:43 följande:

Det kanske är olika beroende på kommun och när man börjar få så mycket mage att mäta? Var hos min bm i tisdags, är nu i v.26 och hon har inte börjat mäta ännu. Kände bara med händerna att livmoderna vuxit så mycket som den borde.

Ja kanske men även olika från bm till Bm verkar de som. Vet då fler som bor på olika ställen i Sverige och alla ha börjat mellan v.24-26.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)