• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Kixpix
    MeEmmA skrev 2015-09-20 11:17:48 följande:
    "Strålsäkerhetsmyndigheten rekommenderar gravida att endast genomgå ultraljudsundersökningar när det finns ett medicinskt syfte och när nyttan med undersökningen är större än risken för skadliga effekter."

Finns mer att läsa om det på deras hemsida och jag tror inte att dom får skriva så utan vetenskaplig grund för det. Så Sverige ligger inte efter bara för att dom väljer att använda en säkrare metod med måttbandet.
    Ja, fast om du smäller i dig en pizza och lite kakor och en massa dricka. Stämmer SF måttet då.. Näääää...
  • MeEmmA
    Kixpix skrev 2015-09-20 19:19:09 följande:
    Ja, fast om du smäller i dig en pizza och lite kakor och en massa dricka. Stämmer SF måttet då.. Näääää...
    Dom barnmorskorna jag har haft har känt efter livmoderns början och slut och spänt ganska så bra med måttbandet, så jo det hade nog stämt ändå. Tycker dom att det för stort eller litet så gör man ultraljud vid dom fallen för att vara helt säkra men så länge man följer sin kurva så är allt I de flesta fallen helt normalt. Pizzor sätter sig ju inte på livmodern!
  • MeEmmA
    mitthemligajag skrev 2015-09-20 18:48:11 följande:
    Nä precis vad jag anser också! Att Sverige är före i att tänka på det bästa för barnet. Ganska självklart att strålning inte kan vara bra för barnet och av den anledningen måste jag säga att Sverige ligger i framkant på den fronten.

Vi genomgick ca 15 ul och vul under förra graviditeten, varje ultraljud var ångestladdat just för att ge strålningen... Vi väckte henne när hon var svår väckt med ultrljud
    Jag fick göra ul varje gång på de sista besöken förra grav för att hon inte kunde känna på mig om huvudet var nedåt och om bebisen var fixerad, tyckte inte alls att det kändes bra så hon gjorde det så snabbt hon kunde.
  • Eleonor01
    Du har helt rätt i det du säger. Sen beror det på vilken tid det är. Magen är alltid större på kvällen. Hur bebisen ligger är också väsentligt så nej de kan inte få något bra mått på detta viset.

Jag har börjat få kramp i benet på natten!!!!! Hade det m sonen också. Hade det endast typ tre ggr å kunde knappt gå på flera dagar efteråt. Helt galet vilken träningsvärk det blir :(
  • mitthemligajag
    Men jag kan säga så här också! Varenda en jag känner som fått gå på tillväxt ultraljud pga av för liten eller för stor mage har fått helt fel! Min ena vännina hade väldigt liten mage men ut kom en 4,5 kilos och hon gjorde tillväxt ul. Likaså en som fick för någon vecka sedan. Där trodde dom han var lika liten som lillasyster typ 2000 g men icke, ut kom en fullt normal bebbe på strax över 3! Så dom dör ultraljuden i sent skede är verkligen inte att lita på, och de är bara två, har många i min närhet som fått gjort tillväxtul :)
  • WiMe06

Hade min bm gett mig ett tillväxtultraljud som dem egentligen ska när inte SF-måttet växt ngt på två mätningar så hade dem upptäckt i tid att min lille son var tillväxthämmad, hade det inte varit pga havandeskapsförgiftningen jag fick akut som ledde till att jag kom in på förlossningen akut och därigenom fick ett ultraljud så kunde allting slutat mkt värre. Så jag är kluven över det där med SF-mått, kan bm verkligen läsa av det så är det väl bra men som i min sits kunde det lett till ngt mkt allvarligare. Jag hade hellre gått igenom fler ultraljud då.

• Kixpix
    WiMe06 skrev 2015-09-20 22:07:30 följande:

Hade min bm gett mig ett tillväxtultraljud som dem egentligen ska när inte SF-måttet växt ngt på två mätningar så hade dem upptäckt i tid att min lille son var tillväxthämmad, hade det inte varit pga havandeskapsförgiftningen jag fick akut som ledde till att jag kom in på förlossningen akut och därigenom fick ett ultraljud så kunde allting slutat mkt värre. Så jag är kluven över det där med SF-mått, kan bm verkligen läsa av det så är det väl bra men som i min sits kunde det lett till ngt mkt allvarligare. Jag hade hellre gått igenom fler ultraljud då.

Jag håller med dig.
    Det jag menar med att man trycker i sig mat är ju inte för att den ska göra så livmodern ska växa (?) utan för att om man är proppmätt så är ju magen helt klart större. Vissa har ju svårt att mäta.

Min brors fru gjorde 9 ultraljud under sin grav. Detta var i Österrike. Standard, 3D ultraljud.

Där jag gjorde mitt RUL, där sa hon att om man gör TUL så gör man det i 3D.

Till min kompis sa de att det skulle bli ingefära en 4 kg bebis.. MAX. Ut kom en bebis på 4,6 kg. Hade hon inte blivit snittade hade bebisen vägt över 5 kg..

Så jag är kluven till sånt SF mått.
  • FrökenBlå

Imorgon ska jag göra glucosbelastning, blä!! Jag är dessutom förkyld och har en sån jäkla torrhosta på kvällar och nätter så undrar hur tusan det ska gå att va fastande den natten. Nähä nu har jag gnällt klart! ;)
    Tittar på syskonvagnar och bärselar för fullt nu, har beslutsångest! Finns så många och eftersom de kostar en del vill man ju känna att man köpt rätt.
    Har jobbat många nätter nu en period och det börjar bli tyngre och tyngre, men har två nätter kvar nästa vecka och sen hoppas jag att jag slipper det igen på ett bra tag. Tycker att det är ganska tufft med en rotationstjänst när man är gravid. Hade dessutom 100 i Hb sist jag va på kontroll på mvc, trots järntabletter, så antagligen därför att jag är lite tröttare än vanligt.

• Hame

Jag kan inte säga att jag är för eller emot fler ultraljud. Det jag av erfarenhet vet är att det inte alltid stämmer, varken ultraljud eller SF-mått.

Mitt mått växte inte som det skulle förra graviditeten och jag fick göra ett TUL.. Då kom de fram till att bebisen skulle väga 2,9 kg så alltså liten men inte farligt liten. Tre dagar senare kom en kille på 3,6 kg Glad I vårt fall var det ju bara positivt att han var normalstor men inte så kul om de gissat 3,9 kg och det blev 4,6kg! 

• MeEmmA

Det kanske är lite så att hur säkert ett SF mått är beror lite på hur duktig bm man har. Jag gjorde aldrig TUL förra grav, men ett par dagar innan min son föddes så klämde bm på min mage och kände på honom, sa att det är en normalstor bebis på ca 3600 och ut kom en på 3670. Jag känner mig trygg med mvc här, gjorde många ultraljud med min första son utomlands men det kändes inte bättre för min del.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)