• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • mirakelspektakel
    MeEmmA skrev 2015-11-05 21:31:31 följande:
    Mina bröstvårtor har också börjat ändra på sig, har börjat få rätt mycket råmjölk som rinner ut också. Förbereder sig amningen :) har i normala fall ganska små bröstvårtor, men nu har de blivit stora och som du säger hårda. Anpassas på nått sätt så att bebis ska kunna få ett bra grepp antar jag. Är ganska öm också, men värre kommer det att bli första dagarna när bebis är född. Fy vad ont det gör med de stora bomberna innan mjölken kommer igång ordentligt.... Haha var rädd om tuttisarna :)
    Ser inte fram emot de första dagarna mina bröst har vart så ömma att de typ gjort ont när någon tittar på dem :) Jag blir bara så fundersam då de är så ojämnt hårda/svullna... 

Vilken vecka är du i? Antar att råmjölken rinner till olika för alla, brukar den komma tidigare om man inte är förstagångsföderska?
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-06 17:20:50 följande:
    Ser inte fram emot de första dagarna mina bröst har vart så ömma att de typ gjort ont när någon tittar på dem :) Jag blir bara så fundersam då de är så ojämnt hårda/svullna... 

Vilken vecka är du i? Antar att råmjölken rinner till olika för alla, brukar den komma tidigare om man inte är förstagångsföderska?
    Mina bröst är också väldigt ömma, men tycker inte dem ändrat sig ngt sorlet sedan början av graviditeten, storleksmässigt håller dem samma storlek ännu, ja dem blev ju större i början men sen har dem inte växt mer.

Har inte börjat läcka ngt ännu och jag har ju två barn sedan innan, så det är nog väldigt individuellt för både förstföderskor och omföderskor. Jag är i v 30 nu.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-05 21:46:40 följande:

Idag var vi på föräldrautbildning. Kändes lite som föräldraskap för dummies :) sambon som gått innan hade varnat mig men blev ändå lite full i skratt.

Barnmorskestudenten som höll i det var helt underbar. En varm, afrikansk kvinna runt 40 med nära till skratt, som jobbat flera år som barnmorska i hemlandet. Hon kommer bli en jättebra barnmorska, hade lätt kunnat tänka mig henne:)

Men resten... En kvinna förstod inte ett ord svenska och skulle haft bulgarisk tolk som avbokat. De fick ringa någon på hennes mobil och förklara att hon fick gå hem igen.

Vi var de enda två med svenska som modersmål men det hade jag räknat med och alla andra verkade förstå.

Det vi pratade om var väldigt pedagogiskt, och jag förstår att de måste vara så tydliga - de är vana vid folk som har svårt med språket. Har känt detsamma med min barnmorska, hon är ibland lite övertydlig.

När hon tog fram en plastdocka med en moderkaka i ett rep och började trycka ihop den genom en plastmodell av ett bäcken -"detta hara ar kviinas beeecken", då började jag nästan skratta.

Det kanske alltid ungefär samma innehåll men det kändes lite som föräldraskap för mentally challenged typ :)

Haha, känner också igen det där och då var jag ändå inte mer än 20 när jag gick f-utbildning. Men jag fick inte ut särskilt mkt av det, inte ens några att umgås med under ledigheten då alla andra var äldre och mest såg ner på en som ung förälder. Haha.
    Denna ggn går vi ingen f-kurs.
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 11:41:40 följande:

Tack för era svar. Jobbar klart denna arbetsdagen sen hem och vila. Har det inte lugnat ner sig så blir jag hemma nästa vecka. Jag får helt enkelt ta läkartiden om två veckor. BM jag pratade sa att jag skulle ringa förlossningen om det kommer rent blod eller vatten. Vår avvakta helt enkelt. Men jag känner bebis som tur är!

Håller tummarna att det håller sig lugnt för dig.
  • qatteriin

Mina bröst är totalt oömma och har i princip inte vuxit alls, känns jättemärkligt! Alla andra gånger har de gjort så ont att jag nästan skrikit till om man kommit emot dem, och de har blivit som bomber... Men jag får väl igen för det när bebis är ute kan tänka. Fy vad jag inte ser fram emot just den biten. :-P

minahjärtan; jag har inga sammandragningar som gör ont, trots att jag är omföderska. De brukar väl säga att man ska ta två alvedon och vila, och om det går över så är det lugnt, men jag hade definitivt hållt koll om jag var du. Med flytningarna också. I såna lägen ringer jag hellre förlossningen och rådfrågar än min bm (men å andra sidan har jag aldrig haft en bm som varit lätt att få tag på).

amalie79; låter som en intressant föräldrakurs - men kanske inte för informationen utan mer för upplevelsen. Vi hade bara nån förlossningsinfo i en föreläsningssal på Sahlgrenska med typ 100 deltagare så det var rätt trist. Den här gången blir det visst ingenting.

• amalie79

V 29 kontroll idag och allt ser fortfarande bra ut. Sf mått 29, perfekt blodsocker och hjärtljud, aktiv bebis som ligger mest på höger sida ( jo tack, det syns på magen....)

Mår fortfarande ganska bra så skönt att få kvitto på det liksom.

Har blivit frågad två gånger idag om det är dags snart. Nä, jag har 10 veckor kvar... Får snart lägga upp en bild och se om ni tycker jag är så stor som alla andra verkar tycka! :D

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-06 17:35:03 följande:

Haha, känner också igen det där och då var jag ändå inte mer än 20 när jag gick f-utbildning. Men jag fick inte ut särskilt mkt av det, inte ens några att umgås med under ledigheten då alla andra var äldre och mest såg ner på en som ung förälder. Haha.

Denna ggn går vi ingen f-kurs.

låter som en intressant föräldrakurs - men kanske inte för informationen utan mer för upplevelsen. Vi hade bara nån förlossningsinfo i en föreläsningssal på Sahlgrenska med typ 100 deltagare så det var rätt trist. Den här gången blir det visst ingenting.

Ja min bm frågade mig idag vad vi tyckte. Jag sa att jag vet faktiskt inte, ska fundera på om vi ska gå dit de andra gångerna eller ej. Ja upplevelsen i sig intressant, vet ju lite hur det är för jag jobbar i samma mångkulturella område: lät dig att alltid vänta dig det oväntade och vad som helst kan hända- det är liksom det roliga!

Hade det funnits en ung mamma som verkade kul så hade jag så gärna umgåtts med henne sen! Även om jag är äldre. Gud så dumt att se ner på folk pga ålder, är väl inte det som avgör vilken sorts förälder man blir eller hur man är. Det klokaste rådet kring graviditeten fick jag av min gamla sommarjobbare, hon är 20 år och fick en dotter i augusti- hon sa att M, gör så här: ta en dag i taget, det gör jag och för varje dag så funkar det bättre och bättre!
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-06 20:57:41 följande:
    låter som en intressant föräldrakurs - men kanske inte för informationen utan mer för upplevelsen. Vi hade bara nån förlossningsinfo i en föreläsningssal på Sahlgrenska med typ 100 deltagare så det var rätt trist. Den här gången blir det visst ingenting.

Ja min bm frågade mig idag vad vi tyckte. Jag sa att jag vet faktiskt inte, ska fundera på om vi ska gå dit de andra gångerna eller ej. Ja upplevelsen i sig intressant, vet ju lite hur det är för jag jobbar i samma mångkulturella område: lät dig att alltid vänta dig det oväntade och vad som helst kan hända- det är liksom det roliga!

Hade det funnits en ung mamma som verkade kul så hade jag så gärna umgåtts med henne sen! Även om jag är äldre. Gud så dumt att se ner på folk pga ålder, är väl inte det som avgör vilken sorts förälder man blir eller hur man är. Det klokaste rådet kring graviditeten fick jag av min gamla sommarjobbare, hon är 20 år och fick en dotter i augusti- hon sa att M, gör så här: ta en dag i taget, det gör jag och för varje dag så funkar det bättre och bättre!
    Hon låter klok din jobbarkompis helt å hållet.
    Jag var 22 när jag fick andra barnet och den sjuksköterskan jag hade på BVC då tyckte alltid att jag var så lugn, du tar alltid allting som det kommer sa hon.

Nej, det där med att se ner på ngn för man är ung eller gammal tycker jag är så otroligt dumt, alla är olika så är det ju, ingen är bättre eller sämre mamma för man är "ung" eller "gammal", som småbarnsföräldrar har man ju ofta mkt man kan utbyta med varandra och stötta varandra istället
  • CarolinaH

Har varit sjukskriven i snart 1mpnad nu pga fruktansvärda foglossningar. Har inte haft problem med det vid någon av tidigare graviditeter. Har tagit mig fram med hjälp av kryckor denna gång. Nu har det blivit lite bättre. Men värre är det med häger revben. Gör så ont att jag ibland skriker rakt ut av smärta. Svårt att hitta någon bra sovställning. För att överhuvudtaget kunna som på kvällen blir det 1 alvedon och vetevärmaren. Håller på att bli galen. 8 veckor kvar och vet inte hur jag ska stå ut. Gör så fruktansvärt ont att andas.

Någon annan som varit med om liknande?

• amalie79
    CarolinaH skrev 2015-11-06 23:00:15 följande:

Har varit sjukskriven i snart 1mpnad nu pga fruktansvärda foglossningar. Har inte haft problem med det vid någon av tidigare graviditeter. Har tagit mig fram med hjälp av kryckor denna gång. Nu har det blivit lite bättre. Men värre är det med häger revben. Gör så ont att jag ibland skriker rakt ut av smärta. Svårt att hitta någon bra sovställning. För att överhuvudtaget kunna som på kvällen blir det 1 alvedon och vetevärmaren. Håller på att bli galen. 8 veckor kvar och vet inte hur jag ska stå ut. Gör så fruktansvärt ont att andas.

Någon annan som varit med om liknande?

Har du en vild bebis som kanske sparkat sönder ett revben? Har hört att det kan hända, vet ingen som råkat ut för det dock.

Min kompis råkade ut för att bebisen krokade sig fast under revbenet på något sätt, gjorde ont men satt inte i länge.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)