• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin

Från och med i morgon jobbar jag halvtid, thank god! Håll tummarna nu för att Försäkringskassan godkänner sjukskrivningen! Det borde ju inte vara några problem när det handlar om en minskning av arbetsförmåga med 25% men det känns så läskigt varje gång. Hoppas jag orkar jobba 50% nu ett tag, 75% gick en dryg månad... Har börjat få så mycket sammandragningar också när jag anstränger mig eller får ont men det är ju normalt med mycket sammandragningar som omföderska har jag förstått.

• Hame
    qatteriin skrev 2015-11-04 17:32:14 följande:

Från och med i morgon jobbar jag halvtid, thank god! Håll tummarna nu för att Försäkringskassan godkänner sjukskrivningen! Det borde ju inte vara några problem när det handlar om en minskning av arbetsförmåga med 25% men det känns så läskigt varje gång. Hoppas jag orkar jobba 50% nu ett tag, 75% gick en dryg månad... Har börjat få så mycket sammandragningar också när jag anstränger mig eller får ont men det är ju normalt med mycket sammandragningar som omföderska har jag förstått.

Jag är också sjukskriven på halvtid from i måndags, hoppas inte heller att det blir några problem. Med mig är det liksom många bäckar små, men hoppas att försäkringskassan kan förstå.. Vem har skrivit ditt sjukintyg?
  • qatteriin
    Hame skrev 2015-11-05 08:30:10 följande:

Jag är också sjukskriven på halvtid from i måndags, hoppas inte heller att det blir några problem. Med mig är det liksom många bäckar små, men hoppas att försäkringskassan kan förstå.. Vem har skrivit ditt sjukintyg?

Läkaren på vc som är kopplad till mvc. En riktig mupp, hehe. Värdelöst läkarintyg säger jag som läser en hel del såna i jobbet, tur att man ska beskriva själv i ansökan så de fattar vad som är problemet. :-P Håller tummarna för ditt ärende då! Har du varit sjukskriven innan också eller är detta första steget?
  • fruthomas

Jag skulle också gärna hyra in städ, inköp, fönsterputsen och trädgårdsarbetet. Men jag är nog för snål och jag gillar att göra det själv också. Visst är det jobbigare nu. Men man för göra vad man kan och orkar, ta lite var dag så är det inte så mycket som behöver göras när helgen kommer. Mina grabbar 4 & 5 år får ofta hjälpa till. Ibland är det inte så lätt (man får tjata mycket) och inte heller alltid roligt. Men med lite motivation (fika, skura golvet, titta på lego i affären, få en liten godis i afären när man uppför sig eller något annat kul efteråt), lite hot (plockar ni inte upp legot hamnar det i dammsugaren) och samtal om att mamma inte orkar själv nu med bebisen i magen så brukar jag få lite hjälp. Att vara ute och plocka i trädgården en stund är ju bra både för mig och dem och vi gör något tillsammans. För mig är det viktigt att inte visa barnen att saker bara sker utan ansträngning. Sen gör vi ju ofta det tillsammans med barnen, så jag tycker inte att vi alla gånger kunde ha gjort med tiden. Pengarna vi sparar kan vi ju göra annat kul för.

Vi jobbar heltid båda två, min man oftast mer, och vi ser alltid till att ha tid med barnen.

Vi har helt enkelt dragit ner på annat som tar upp mycket tid för många andra. Tex har vi inga tvkanaler (vi kollar på typ svt-play när barnen har somnat), inga gymkort (vi använder naturen) och inga andra konstiga hobbys som tar upp vår tid.

Så jag lider inte så mycket av att vara utan RUT-hjälp, även om det skulle vara skönt att lägga upp benen någon timme extra emellanåt ????

• Hame
    fruthomas skrev 2015-11-05 10:24:34 följande:

Jag skulle också gärna hyra in städ, inköp, fönsterputsen och trädgårdsarbetet. Men jag är nog för snål och jag gillar att göra det själv också. Visst är det jobbigare nu. Men man för göra vad man kan och orkar, ta lite var dag så är det inte så mycket som behöver göras när helgen kommer. Mina grabbar 4 & 5 år får ofta hjälpa till. Ibland är det inte så lätt (man får tjata mycket) och inte heller alltid roligt. Men med lite motivation (fika, skura golvet, titta på lego i affären, få en liten godis i afären när man uppför sig eller något annat kul efteråt), lite hot (plockar ni inte upp legot hamnar det i dammsugaren) och samtal om att mamma inte orkar själv nu med bebisen i magen så brukar jag få lite hjälp. Att vara ute och plocka i trädgården en stund är ju bra både för mig och dem och vi gör något tillsammans. För mig är det viktigt att inte visa barnen att saker bara sker utan ansträngning. Sen gör vi ju ofta det tillsammans med barnen, så jag tycker inte att vi alla gånger kunde ha gjort med tiden. Pengarna vi sparar kan vi ju göra annat kul för.

Vi jobbar heltid båda två, min man oftast mer, och vi ser alltid till att ha tid med barnen.

Vi har helt enkelt dragit ner på annat som tar upp mycket tid för många andra. Tex har vi inga tvkanaler (vi kollar på typ svt-play när barnen har somnat), inga gymkort (vi använder naturen) och inga andra konstiga hobbys som tar upp vår tid.

Så jag lider inte så mycket av att vara utan RUT-hjälp, även om det skulle vara skönt att lägga upp benen någon timme extra emellanåt ????

Vår kille är yngre än dina barn, (2,5 år) och väldigt krävande så att få honom att "hjälpa till" finns inte på kartan. Han leker aldrig själv ens när vi behöver laga mat mm så den taktiken hade inte funkat, allt pyssel (städning, disk, tvätt mm) vi gör får vi göra efter att han lagt sig vid ca 20.00 eller så får vi dela upp oss. Eftersom det inte kommer att gå när bebisen kommer känns detta som enda lösningen för oss just nu.  
  • Hame
    qatteriin skrev 2015-11-05 09:07:22 följande:
    Läkaren på vc som är kopplad till mvc. En riktig mupp, hehe. Värdelöst läkarintyg säger jag som läser en hel del såna i jobbet, tur att man ska beskriva själv i ansökan så de fattar vad som är problemet. :-P Håller tummarna för ditt ärende då! Har du varit sjukskriven innan också eller är detta första steget?
    Nej detta är första steget denna gången. Min bm på MVC tycker att jag skall bli sjukskriven pga sammandragningar och blödningar samt foglossning, ska träffa läkaren på mvc på måndag, har inte fått läkarintyg ännu pga få läkartider.  

Jag var sjukskriven pga sömnbrist/utmattningsdepression när vår son var 3-6 månader, och vår/hans psykolog på bvc tycker att jag borde bli det nu igen. Det blir inte så många timmars sömn pga sammandragningar, foglossning  och 2,5-åring Tungan uteSedan är det väldigt stressigt och intensivt med sonen så det blir aldrig någon tid att ta det lugnt på kvällarna. Troligtvis är det det som orsakar sammandragningarna. Så jag ska träffa läkaren på vc på måndag också, och till det mötet har psykologen skrivit rekommendationen att jag blir sjukskriven. 

Så jag hoppas inte att försäkrningskassan krånglar.. Vet du hur lång tid det brukar ta innan man får besked?
  • fruthomas
    Hame skrev 2015-11-05 10:34:43 följande:

Vår kille är yngre än dina barn, (2,5 år) och väldigt krävande så att få honom att "hjälpa till" finns inte på kartan. Han leker aldrig själv ens när vi behöver laga mat mm så den taktiken hade inte funkat, allt pyssel (städning, disk, tvätt mm) vi gör får vi göra efter att han lagt sig vid ca 20.00 eller så får vi dela upp oss. Eftersom det inte kommer att gå när bebisen kommer känns detta som enda lösningen för oss just nu.  

För oss fungerar det inte alltid heller. Städet och affären har fungerat bäst bara senaste månaden. Mina barn har också varit små och man har fått knåpa med tiden. Jag har ju bara 1 år mellan dem och det är inte alltid så lätt heller. Innan vi hade två barn kände jag att jag inte hade någon tid. All tid gick som du skriver till att ta hand om och stimulera den förste. Men sen fick både jag, han och lillebror lära sig att det inte fungerade. Ibland får någon vänta och ibland får man lära sig att klara sig själv en stund. Det var en hård tid. Men det gick över.
  • qatteriin
    Hame skrev 2015-11-05 10:45:06 följande:

Nej detta är första steget denna gången. Min bm på MVC tycker att jag skall bli sjukskriven pga sammandragningar och blödningar samt foglossning, ska träffa läkaren på mvc på måndag, har inte fått läkarintyg ännu pga få läkartider.  

Jag var sjukskriven pga sömnbrist/utmattningsdepression när vår son var 3-6 månader, och vår/hans psykolog på bvc tycker att jag borde bli det nu igen. Det blir inte så många timmars sömn pga sammandragningar, foglossning  och 2,5-åring Sedan är det väldigt stressigt och intensivt med sonen så det blir aldrig någon tid att ta det lugnt på kvällarna. Troligtvis är det det som orsakar sammandragningarna. Så jag ska träffa läkaren på vc på måndag också, och till det mötet har psykologen skrivit rekommendationen att jag blir sjukskriven. 

Så jag hoppas inte att försäkrningskassan krånglar.. Vet du hur lång tid det brukar ta innan man får besked?

Det där lär inte bli några problem tänker jag, det är ju potentiellt allvarliga grejer med sd och blödningar (till skillnad från foglossningen som "bara" är plågsam menar jag). Bra att psykologen skrivit också, läkarna brukar gilla när vi gjort grovjobbet åt dem, hehe. Jag fick svar på tre dagar för mina första 25% men de "ska" väl ta beslut inom 30 dagar tror jag.
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2015-11-05 10:24:34 följande:

Min snålhet sätter nog också stopp, men en grovstädning överväger jag ändå nu, hade varit skönt att få allt clean när bebis kommer. Våra barn är 6 och 8 och får såklart också hjälpa till, dem städar sina egna rum och får alltid plocka undan sin disk och liknande. Men att plocka undan och sådär får man ju ändå göra själva även om man tar hjälp med "städ". Våra hjälper ju såklart till att dammsuga och skura golv också emellanåt men för min del skulle jag vilja ha en riktig storrengöring gjord hemma.
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-03 19:23:03 följande:
    beroende på vart du bor kan jag verkligen rekommendera att kika på dealarna från groupon eller let's deal. Vi hade en firma som hjälpte oss med flyttstädningen via en groupon deal och sen fick vi ett super erbjudande på underhållstädning varannan vecka, hade bara henne 2 gånger innan snålheten tog mig, men jag drömmer fortfarande om känslan när man kom hem till ett helt nystädat hus! Fantastiskt! Tror vi betalade ca 250 kr per gånger eller nåt (då ingick 3 h städning med vår städutrustning).
    Tack för tipset, kollade upp det men tyvärr bor jag nog i för liten stad för det fanns inga erbjudande här omkring.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)