• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • MeEmmA
    mirakelspektakel skrev 2015-11-05 21:02:48 följande:

Är det någon mer än jag som har ojämnt svullna bröstvårtor? De är liksom stenhårda i nederkant och tunga, men som vanligt på ovansidan... svårt att förklara, nån som känner igen sig och vet vad det beror på? De är även extremt känsliga för kyla. Det borde väl inte vara mjölkstockning (har inte läckt någon mjölk än, är i v 29)??

Mina bröstvårtor har också börjat ändra på sig, har börjat få rätt mycket råmjölk som rinner ut också. Förbereder sig amningen :) har i normala fall ganska små bröstvårtor, men nu har de blivit stora och som du säger hårda. Anpassas på nått sätt så att bebis ska kunna få ett bra grepp antar jag. Är ganska öm också, men värre kommer det att bli första dagarna när bebis är född. Fy vad ont det gör med de stora bomberna innan mjölken kommer igång ordentligt.... Haha var rädd om tuttisarna :)
  • amalie79

Idag var vi på föräldrautbildning. Kändes lite som föräldraskap för dummies :) sambon som gått innan hade varnat mig men blev ändå lite full i skratt.

Barnmorskestudenten som höll i det var helt underbar. En varm, afrikansk kvinna runt 40 med nära till skratt, som jobbat flera år som barnmorska i hemlandet. Hon kommer bli en jättebra barnmorska, hade lätt kunnat tänka mig henne:)

Men resten... En kvinna förstod inte ett ord svenska och skulle haft bulgarisk tolk som avbokat. De fick ringa någon på hennes mobil och förklara att hon fick gå hem igen.

Vi var de enda två med svenska som modersmål men det hade jag räknat med och alla andra verkade förstå.

Det vi pratade om var väldigt pedagogiskt, och jag förstår att de måste vara så tydliga - de är vana vid folk som har svårt med språket. Har känt detsamma med min barnmorska, hon är ibland lite övertydlig.

När hon tog fram en plastdocka med en moderkaka i ett rep och började trycka ihop den genom en plastmodell av ett bäcken -"detta hara ar kviinas beeecken", då började jag nästan skratta.

Det kanske alltid ungefär samma innehåll men det kändes lite som föräldraskap för mentally challenged typ :)

• minahjärtan0609
    amalie79 skrev 2015-11-05 21:46:40 följande:

Idag var vi på föräldrautbildning. Kändes lite som föräldraskap för dummies :) sambon som gått innan hade varnat mig men blev ändå lite full i skratt.

Barnmorskestudenten som höll i det var helt underbar. En varm, afrikansk kvinna runt 40 med nära till skratt, som jobbat flera år som barnmorska i hemlandet. Hon kommer bli en jättebra barnmorska, hade lätt kunnat tänka mig henne:)

Men resten... En kvinna förstod inte ett ord svenska och skulle haft bulgarisk tolk som avbokat. De fick ringa någon på hennes mobil och förklara att hon fick gå hem igen.

Vi var de enda två med svenska som modersmål men det hade jag räknat med och alla andra verkade förstå.

Det vi pratade om var väldigt pedagogiskt, och jag förstår att de måste vara så tydliga - de är vana vid folk som har svårt med språket. Har känt detsamma med min barnmorska, hon är ibland lite övertydlig.

När hon tog fram en plastdocka med en moderkaka i ett rep och började trycka ihop den genom en plastmodell av ett bäcken -"detta hara ar kviinas beeecken", då började jag nästan skratta.

Det kanske alltid ungefär samma innehåll men det kändes lite som föräldraskap för mentally challenged typ :)

Ha ha föräldraskap för dummies Känner igen det från när vi gick för 10 år sedan. Trots att jag var ung kändes det som om man blev idiotförklarad. Jag hade redan läst varenda bok jag kunde komma över och hängde ju mycket här på familjeliv. Känns som om föräldragrupper är förlegat. Det enda goda det förde med sig var att jag lärde känna några mammor som jag umgicks med under föräldrarledigheten.
  • amalie79
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 06:47:30 följande:

Ha ha föräldraskap för dummies Känner igen det från när vi gick för 10 år sedan. Trots att jag var ung kändes det som om man blev idiotförklarad. Jag hade redan läst varenda bok jag kunde komma över och hängde ju mycket här på familjeliv. Känns som om föräldragrupper är förlegat. Det enda goda det förde med sig var att jag lärde känna några mammor som jag umgicks med under föräldrarledigheten.

Ja, det kommer nog inte hända här. Den enda kvinnan som verkade vara någonting att ha visade sig vara landsman med en annan kvinna, så de gick därifrån tillsammans.
  • Hame
    fruthomas skrev 2015-11-05 11:25:23 följande:
    För oss fungerar det inte alltid heller. Städet och affären har fungerat bäst bara senaste månaden. Mina barn har också varit små och man har fått knåpa med tiden. Jag har ju bara 1 år mellan dem och det är inte alltid så lätt heller. Innan vi hade två barn kände jag att jag inte hade någon tid. All tid gick som du skriver till att ta hand om och stimulera den förste. Men sen fick både jag, han och lillebror lära sig att det inte fungerade. Ibland får någon vänta och ibland får man lära sig att klara sig själv en stund. Det var en hård tid. Men det gick över.
    Jag vet såklart att sonen kommer att vänja sig efter en tid, vi kommer ju inte ha något annat val. Dock är jag helt säker på att det kommer att bli väldigt tufft och känner att vi gör rätt i att ta den hjälp vi har möjlighet till. Jag tror inte att han kommer att lära sig att "allt kommer enkelt" för att vi har städhjälp hemma.
  • minahjärtan0609

Nu har jag börjat få ljusrosa flytningar. Har extremt mycket sammandragningar och en del värkar. Känner mig faktiskt orolig. Ringde BM men känner inte att hon tog mig på allvar alls. Det är helt normalt när man fött flera barn osv. Är det det? Ni som fött flera barn? Jag har verkligen inte lust att föda barn i v 32. Hon tyckte att jag skulle sjukskriva mig och vara hemma men kunde inte erbjuda mig någon läkartid förrän om två veckor. Känner mig mycket förvirrad. Det går ju inte vara hemma från jobbet i två veckor utan läkarintyg.

• Hame
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 09:32:15 följande:

Nu har jag börjat få ljusrosa flytningar. Har extremt mycket sammandragningar och en del värkar. Känner mig faktiskt orolig. Ringde BM men känner inte att hon tog mig på allvar alls. Det är helt normalt när man fött flera barn osv. Är det det? Ni som fött flera barn? Jag har verkligen inte lust att föda barn i v 32. Hon tyckte att jag skulle sjukskriva mig och vara hemma men kunde inte erbjuda mig någon läkartid förrän om två veckor. Känner mig mycket förvirrad. Det går ju inte vara hemma från jobbet i två veckor utan läkarintyg.

Din situation verkar väldigt lik min, förutom att det kommit rent blod för mig. Min BM tar det på stort allvar och tycker jag ska ringa förlossningen varje gång det händer, gör det om du inte känner dig trygg med bara BM!

Jag har precis samma situation med läkartiden och sjukskrivning. Ring vårdcentralen, om de inte kan erbjuda dig en tid inom en vecka har de skyldighet att bakdatera sjukintyg from den dagen du hörde av dig till dem. Så har de lovat att göra för mig. En vecka kan du ju vara hemma utan intyg.

Hoppas det löser sig för dig!
  • WiMe06
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 09:32:15 följande:

Jag har aldrig varit med om det. Jag har ju haft och får en hel del ont i magen när jag jobbar, stressar upp mig eller härjar för mkt hemma. Min bm frågade om jag hade mkt sammandragningar och om jag blött ngt när jag berättade för henne men det har jag inte. Då sa hon till mig att om du får nån blödning eller att sammandragningarna gör ont måste du höra av dig. Vill inte göra dig mer orolig men jag hade ringt till förlossningen om inte din bm tar dig på allvar. Men jag tycker också du bör sjukskriva dig och ta det riktigt lugnt. Ring till förlossningen och se om ngn läkare där kan sjukskriva dig. Hoppas det håller sig lugnt, förstår att du inte vill föda barn redan.
  • minahjärtan0609

Tack för era svar. Jobbar klart denna arbetsdagen sen hem och vila. Har det inte lugnat ner sig så blir jag hemma nästa vecka. Jag får helt enkelt ta läkartiden om två veckor. BM jag pratade sa att jag skulle ringa förlossningen om det kommer rent blod eller vatten. Vår avvakta helt enkelt. Men jag känner bebis som tur är!

• Eleonor01
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-06 11:41:40 följande:

Tack för era svar. Jobbar klart denna arbetsdagen sen hem och vila. Har det inte lugnat ner sig så blir jag hemma nästa vecka. Jag får helt enkelt ta läkartiden om två veckor. BM jag pratade sa att jag skulle ringa förlossningen om det kommer rent blod eller vatten. Vår avvakta helt enkelt. Men jag känner bebis som tur är!

Kan vara delar av slemproppen men det är ingen fara för den återbildas Hela tiden. Sammandragningarna är ju kroppen som för steget sig. Behöver inte hänga ihop. Ta det lugnt i helgen å se om det upphör. Blir det värre så ring fl precis som alla Andra skrev

Håller tummarna för dig. Trevlig helg
Svar på tråden BF Januari 2016 :)