• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Någon som har som ilningar i underlivet? Började få det för någon dag sedan. Gör inte jätteont men känns obehagligt. Vad är det? Har också ont mitt i magen ibland, runt navelområdet.

• qatteriin
    CarolinaH skrev 2015-11-06 23:00:15 följande:

Har varit sjukskriven i snart 1mpnad nu pga fruktansvärda foglossningar. Har inte haft problem med det vid någon av tidigare graviditeter. Har tagit mig fram med hjälp av kryckor denna gång. Nu har det blivit lite bättre. Men värre är det med häger revben. Gör så ont att jag ibland skriker rakt ut av smärta. Svårt att hitta någon bra sovställning. För att överhuvudtaget kunna som på kvällen blir det 1 alvedon och vetevärmaren. Håller på att bli galen. 8 veckor kvar och vet inte hur jag ska stå ut. Gör så fruktansvärt ont att andas.

Någon annan som varit med om liknande?

Min stora sparkade/tryckte mycket på höger revbensbåge och det var tidvis helt outhärdligt! Den här ungen har inte riktigt börjat med det än men ligger ofta så det trycker just där ändå. Det gör ont men inte så jag måste ta smärtstillande. Som amalie79 säger så kan ju bebisen sparka sönder revben om den är riktigt vild, har du kollat upp der ordentligt?
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 00:50:26 följande:

Någon som har som ilningar i underlivet? Började få det för någon dag sedan. Gör inte jätteont men känns obehagligt. Vad är det? Har också ont mitt i magen ibland, runt navelområdet.

Jag får som ont i livmodertappen (som när man tar cytologprov) när ungen är där och pillar men det låter kke inte riktigt likadant som det du har... Men din bebis kanske håller på och fixerar sig? Vet att sonen gjorde det tidigt och då när han tryckte sig fast så kom det en märklig ilande känsla. Ont runt naveln har jag också sen magmusklerna delade sig. Den här gången märkte jag knappt när det hände men med stora var det som en smäll en dag och sen var de delade. Skitläskigt men skönt när jag kom på vad det var.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-07 05:41:25 följande:

Jag får som ont i livmodertappen (som när man tar cytologprov) när ungen är där och pillar men det låter kke inte riktigt likadant som det du har... Men din bebis kanske håller på och fixerar sig? Vet att sonen gjorde det tidigt och då när han tryckte sig fast så kom det en märklig ilande känsla. Ont runt naveln har jag också sen magmusklerna delade sig. Den här gången märkte jag knappt när det hände men med stora var det som en smäll en dag och sen var de delade. Skitläskigt men skönt när jag kom på vad det var.

Fixerar sig såhär tidigt? Jag går in i v 32 idag. Usch jag vill inte få delade magmuskler, det får väl inte alla? Jag har hört att magen aldrig blir platt igen utan operation om de delar sig Hur vet jag om jag fått det?
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 05:56:21 följande:

Fixerar sig såhär tidigt? Jag går in i v 32 idag. Usch jag vill inte få delade magmuskler, det får väl inte alla? Jag har hört att magen aldrig blir platt igen utan operation om de delar sig Hur vet jag om jag fått det?

Axel var fixerad v 30 (men kom sen på bf ändå), det kan hända tidigt som förstföderska.

Jag har ingen statistik men jag tror de delar sig lite för de flesta. Och för de allra allra flesta går de ihop igen av sig självt, operation är väl i undantagsfall. Jag vet inte hur man vet det faktiskt, det var min sjukgymnast som bekräftade min misstanke förra gången och den här gången märkte jag det själv. Men för mig blir det ganska extremt - när jag halvsuttit och ska resa mig upp med hjälp av magmusklerna så blir det som ett "tält" över naveln. Och trots detta, och trots att jag trodde att allt maginnehåll skulle ramla ut sist så ont som jag hade, så gick magmusklerna ihop jättefint sist och när jag var hos sjukgymnasten igen efter tre månader pga foglossningen så var mellanrummet borta. Så det är verkligen ingen fara om det händer. Nu är jag ju inte smal och vet inte hur det skulle se ut om jag hade en platt mage som utgångspunkt, men med tanke på sjukgymnastens bedömning så är jag inte orolig.
  • qatteriin

Jag fick till en (ganska dålig) bild på hur det blir när jag spänner maten. Det blir ännu toppigare men jag kunde inte fota det själv utan att få med tuttarna och det vill jag inte utsätta er för, haha!

• qatteriin

Spänner MAGEN, hahaha inte maten! Nån sån har jag inte fått ännu idag (fast sonen väckte mig kl 6 med önskemål om glass eftersom det är lördag).

• Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-07 06:32:21 följande:

Axel var fixerad v 30 (men kom sen på bf ändå), det kan hända tidigt som förstföderska.

Jag har ingen statistik men jag tror de delar sig lite för de flesta. Och för de allra allra flesta går de ihop igen av sig självt, operation är väl i undantagsfall. Jag vet inte hur man vet det faktiskt, det var min sjukgymnast som bekräftade min misstanke förra gången och den här gången märkte jag det själv. Men för mig blir det ganska extremt - när jag halvsuttit och ska resa mig upp med hjälp av magmusklerna så blir det som ett "tält" över naveln. Och trots detta, och trots att jag trodde att allt maginnehåll skulle ramla ut sist så ont som jag hade, så gick magmusklerna ihop jättefint sist och när jag var hos sjukgymnasten igen efter tre månader pga foglossningen så var mellanrummet borta. Så det är verkligen ingen fara om det händer. Nu är jag ju inte smal och vet inte hur det skulle se ut om jag hade en platt mage som utgångspunkt, men med tanke på sjukgymnastens bedömning så är jag inte orolig.

Okej då hade jag missförstått. Jag provade resa mig upp som du beskrev men det såg inte konstigt ut så de har kanske inte delat sig. Jag hade platt mage tidigare så jag vill gärna ha det igen så småningom.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 00:50:26 följande:

Ilningarna du känner kan vara bebis som lägger sig neråt och börjar fixera sig. Det är inget ovanligt att dem fixerar sig tidigt, en del bebisar gör det. Och som förstföderska är du inte lika uppmjukad i bäckenet som en omföderska så då kan bebis kila sig fast hårdare, på en omföderska kilar dem ofta inte fast sig lika hårt eftersom man varit uppmjukad i bäckenet tidigare.

Har också ont mitt på magen ibland, vet inte vad det kan bero på men jag får det oftast när jag jobbar och håller igång, inte annars.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-07 06:36:46 följande:

Jag fick till en (ganska dålig) bild på hur det blir när jag spänner maten. Det blir ännu toppigare men jag kunde inte fota det själv utan att få med tuttarna och det vill jag inte utsätta er för, haha!

Tack för bilden men nej så ser det inte ut för mig.
  • Seven Costanza
    WiMe06 skrev 2015-11-07 06:43:09 följande:

Ilningarna du känner kan vara bebis som lägger sig neråt och börjar fixera sig. Det är inget ovanligt att dem fixerar sig tidigt, en del bebisar gör det. Och som förstföderska är du inte lika uppmjukad i bäckenet som en omföderska så då kan bebis kila sig fast hårdare, på en omföderska kilar dem ofta inte fast sig lika hårt eftersom man varit uppmjukad i bäckenet tidigare.

Har också ont mitt på magen ibland, vet inte vad det kan bero på men jag får det oftast när jag jobbar och håller igång, inte annars.

Ok, så man ska inte ta fixeringen som ett tecken på att förlossningen är på gång för tidigt?
Svar på tråden BF Januari 2016 :)