• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-07 17:48:02 följande:

Jag säger som amalie79, har du möjlighet att ringa höra med din ob/gyn eller hur det nu funkar? Jag tycker det låter helt normalt men det är så sjukt obehagligt när man inte vet, som du säger, när man vet att det är normalt så kan man ju stå ut med mycket.

Jag pratade med dem igår. Jag ville mest höra om någon här visste något annat det kunde vara. Jag ska komma dit på måndag och ta nya urinprover för att det kan vara ett tecken på UVI. Här i USA testas alla gravida för GBS (Grupp B Streptokocker) och tyvärr har jag tydligen det, liksom 20-25% av alla kvinnor. I Sverige ingår inte det testet så hade jag varit gravid i Sverige hade jag inte ens vetat om det, vilket känns allvarligt eftersom det kan vara mycket farligt OM bebisen smittas vid förlossningen (han kan få hjärnhinneinflammation, lunginflammation, blodförgiftning etc) även om sannolikheten för att smittas är låg OM man får rätt behandling som är dropp i fyra timmar under förlossningen, och penicillin till bebisen om man inte hunnit få dropp i fyra timmar pga att förlossningen gått för snabbt. Jag känner mig väldigt ledsen för detta men sjukvården har sagt att det är vanligt och att de ska hålla mig under kontroll för att minska risken att bebisen skadas.

I alla fall så är UVI ett symptom på att GBS-nivåerna höjts (jag hade väldigt låga nivåer vid det test som tagits) och alla som har UVI har ju inte alltid den typiska svedan när man kissar utan det kan vara mer diffust, såsom ilningar vid andra tidpunkter än när man kissar. Så det KAN bero på det men ville ändå höra om något annan visste om det kunde vara något annat.
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 18:04:41 följande:

Jag pratade med dem igår. Jag ville mest höra om någon här visste något annat det kunde vara. Jag ska komma dit på måndag och ta nya urinprover för att det kan vara ett tecken på UVI. Här i USA testas alla gravida för GBS (Grupp B Streptokocker) och tyvärr har jag tydligen det, liksom 20-25% av alla kvinnor. I Sverige ingår inte det testet så hade jag varit gravid i Sverige hade jag inte ens vetat om det, vilket känns allvarligt eftersom det kan vara mycket farligt OM bebisen smittas vid förlossningen (han kan få hjärnhinneinflammation, lunginflammation, blodförgiftning etc) även om sannolikheten för att smittas är låg OM man får rätt behandling som är dropp i fyra timmar under förlossningen, och penicillin till bebisen om man inte hunnit få dropp i fyra timmar pga att förlossningen gått för snabbt. Jag känner mig väldigt ledsen för detta men sjukvården har sagt att det är vanligt och att de ska hålla mig under kontroll för att minska risken att bebisen skadas.

I alla fall så är UVI ett symptom på att GBS-nivåerna höjts (jag hade väldigt låga nivåer vid det test som tagits) och alla som har UVI har ju inte alltid den typiska svedan när man kissar utan det kan vara mer diffust, såsom ilningar vid andra tidpunkter än när man kissar. Så det KAN bero på det men ville ändå höra om något annan visste om det kunde vara något annat.

Bra att de har koll på dig!! Det är förjäkligt att det inte testas för det här faktiskt, förutom om man har en väldans massa symtom då. En kompis som födde för tidigt gjorde det antagligen pga GBS (men inga som helst komplikationer för bebis pga det, trots att hon inte hann behandlas under förlossningen). Tur att du kunde prata med dem om det iaf och bra med nya prover, jag håller tummarna för att det inte är nån fara!

Jag fick antibiotikadropp under förlossningen pga långvarig vattenavgång, undrar om det är samma antibiotika. Jag vet att jag funderade på det då och var tacksam över behandlingen utifall det skulle vara nåt liksom.
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-07 18:15:19 följande:

Bra att de har koll på dig!! Det är förjäkligt att det inte testas för det här faktiskt, förutom om man har en väldans massa symtom då. En kompis som födde för tidigt gjorde det antagligen pga GBS (men inga som helst komplikationer för bebis pga det, trots att hon inte hann behandlas under förlossningen). Tur att du kunde prata med dem om det iaf och bra med nya prover, jag håller tummarna för att det inte är nån fara!

Jag fick antibiotikadropp under förlossningen pga långvarig vattenavgång, undrar om det är samma antibiotika. Jag vet att jag funderade på det då och var tacksam över behandlingen utifall det skulle vara nåt liksom.

Ja precis så jag är ju medveten om att det kan leda till för tidig födsel. Enligt vad jag läst på internet verkar många läkare inte tycka det är lönt att behandla under graviditeten (alltså med penicillin) för att förhindra för tidig förlossning. Detta eftersom bakterierna ofta snabbt växer tillbaka. Så det är väldigt trist för jag vill ju inte alls föda för tidigt - tycker redan att två månader kvar är alldeles för snart för jag har massor kvar att hinna med innan jag ska vara mamma på heltid... Vet inte om det är samma antibiotika men det kan det vara för jag har läst att i de fall man inte vet om kvinnan har GBS eller inte så ska hon få dropp om hon föder före v 37, om värkarbetet tar lång tid efter vattnet gått (kommer inte ihåg hur många timmar) eller om hon har hög feber.
  • Eleonor01
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 18:39:20 följande:
    Ja precis så jag är ju medveten om att det kan leda till för tidig födsel. Enligt vad jag läst på internet verkar många läkare inte tycka det är lönt att behandla under graviditeten (alltså med penicillin) för att förhindra för tidig förlossning. Detta eftersom bakterierna ofta snabbt växer tillbaka. Så det är väldigt trist för jag vill ju inte alls föda för tidigt - tycker redan att två månader kvar är alldeles för snart för jag har massor kvar att hinna med innan jag ska vara mamma på heltid... Vet inte om det är samma antibiotika men det kan det vara för jag har läst att i de fall man inte vet om kvinnan har GBS eller inte så ska hon få dropp om hon föder före v 37, om värkarbetet tar lång tid efter vattnet gått (kommer inte ihåg hur många timmar) eller om hon har hög feber.
    Vid uvi kollas alltid Gbs enligt min kompis som födde med det. Absolut inga problem då iaf
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-07 18:39:20 följande:

Usch jag förstår att det känns kymigt! Kompisar som haft det under graviditeten (och som vetat om det t.ex. pga upprepade uvi) har alltid behandlats men det verkar ju vara väldigt olika även inom Sverige! Långvarig vattenavgång räknas det sm om ungen inte är ute efter 24 timmar så det var därför jag fick, så det var det säkert.
    Eleonor01 skrev 2015-11-07 18:59:41 följande:

Vid uvi kollas alltid Gbs enligt min kompis som födde med det. Absolut inga problem då iaf

Låter bra det iaf! Vet att det inte alltid var rutin 2011-12 när jag väntade sonen för en del kompisar med uvi fick verkligen tjata sig till det (vilket de gjorde särskilt efter att vår kompis födde för tidigt).
  • WiMe06
    FrökenBlå skrev 2015-11-07 17:20:21 följande:
    Får man fråga hur du tvättar fårskinnet? Har med ett och det skulle verkligen behöva en tvätt, men har inte vågat då många säger att man ska ha specialtvättmedel osv?

Jobbigt med så mkt sammandragningar, jag är hemma på grav.penning nu och mina har avtagit mkt när tempot blivit lägre! Hoppas att det blir samma för dig!

Jag har oxå ilningar, förra gången va det när bäbisen började fixera sig så gissar att det är samma nu..

Har köpt en babyoverall idag och ett babyskydd, så nu är det inga stora inköp kvar, bara lite småsaker som snuttefilt och sånt :) Börjar längta ordentligt nu och ser verkligen fram emot jul och allt som förhoppningsvis kommer innan bäbisen ;)
    Jag har aldrig tvättat det innan faktiskt så jag vet ju inte ens om det kommer bli fint. Men jag tänkte tvätta det i tvättmaskinen med speciellt ulltvättmedel. Men det är ju inte alla skinn som går att tvätta i tvättmaskin.

Hoppas att mina sammandragningar avtar när man får möjlighet att ta det lugnare med.
  • WiMe06

Quatterin - jag hoppas dem ska avta lite, är sjukskriven imorgon och sen ledig måndag så för vi se hur jag gör med dem andra 3 dagarna jag har nästa vecka.

Jag tänkte hinna med att sy en filt till babyskyddet och en amningskudde. Sen tänkte jag göra lite byxor av tyg jag köpte till filten. Det är så mkt man vill hinna med typ, haha. Hoppas jag kommer hinna boa så mkt man vill.

• WiMe06
    FrökenBlå skrev 2015-11-07 17:20:21 följande:
    Får man fråga hur du tvättar fårskinnet? Har med ett och det skulle verkligen behöva en tvätt, men har inte vågat då många säger att man ska ha specialtvättmedel osv?

Jobbigt med så mkt sammandragningar, jag är hemma på grav.penning nu och mina har avtagit mkt när tempot blivit lägre! Hoppas att det blir samma för dig!

Jag har oxå ilningar, förra gången va det när bäbisen började fixera sig så gissar att det är samma nu..

Har köpt en babyoverall idag och ett babyskydd, så nu är det inga stora inköp kvar, bara lite småsaker som snuttefilt och sånt :) Börjar längta ordentligt nu och ser verkligen fram emot jul och allt som förhoppningsvis kommer innan bäbisen ;)
    Har även hittat en annan metod som tydligen ska vara skonsammare mot skinnen än maskintvätt.

Spraya ullen lite lätt med vatten från en blomspruta
    Höll över potatismjöl och gnugga in
    Låt torka och dammsug sedan upp allt potatismjöl
    Potatismjölet drar åt sig smutsen från ullen
    Vädra gärna skinnet i lite fuktigt väder innan, fukten ska tydligen göra att smutsen lossnar lättare. Värt att testa detta istället för att kanske riskera att skinnet blir förstört i maskinen.
  • FrökenBlå
    WiMe06 skrev 2015-11-07 21:39:44 följande:
    Har även hittat en annan metod som tydligen ska vara skonsammare mot skinnen än maskintvätt.

Spraya ullen lite lätt med vatten från en blomspruta
    Höll över potatismjöl och gnugga in
    Låt torka och dammsug sedan upp allt potatismjöl
    Potatismjölet drar åt sig smutsen från ullen
    Vädra gärna skinnet i lite fuktigt väder innan, fukten ska tydligen göra att smutsen lossnar lättare. Värt att testa detta istället för att kanske riskera att skinnet blir förstört i maskinen.
    Ja ulltvättmedel har jag hört talas om, får nog beställa det. Dessvärre tror jag att mitt är för smutsigt för den sista metoden, en av mina hundar kräktes nämligen på det nyligen :O Men annars är det säkert bättre att göra så! Tack för tips! :)
  • Seven Costanza
    Eleonor01 skrev 2015-11-07 18:59:41 följande:

Jo det kanske det gör (osäker på om det görs i alla landsting dock) men det var ju det jag skrev - att UVI är ett symtom på GBS men det är ju långtifrån alltid som man har några symptom när man har UVI (jag är inte säker på att jag har UVI nu). Alltså kan man ju ha både UVI och GBS utan att veta om det. Oftast ger det inga besvär för bebisen men har man GBS _ kan_ det smitta barnet och ge svåra sjukdomar såsom hjärnhinneinflammation, lunginflammation, blodförgiftning om man har otur, därav att jag vill att det ska kontrollerad noggrant.

I USA testas _alla_ för GBS oavsett om man har tecken på UVI eller inte, men i och med att mina symptom kan vara tecken på UVI ska jag få ta nytt urinprov för att se om mina GBS-nivåer har höjts och om jag då kan få penicillin redan nu.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)