• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

GBS kan också orsaka missfall, för tidig födsel, plötslig spädbarnsdöd osv så det är inget att ta lätt på även om det oftast går bra. Om man får behandling är det låg risk att bebisen smittas (1 på 2000) men utan behandling under förlossningen är risken 1 på 200 att bebisen smittas. Fortfarande låg risk på 0,5% men t ex på KUB tycker man ju att en risk för skada på 1:200 är dåliga siffror. Jag tycker det är dåligt att det inte ingår i standardtesten i Sverige eftersom man kan ha GBS utan några som helst symptom. Jag hade ingen misstanke alls att något var fel innan jag fick reda på det. Nu oroar jag mig mest för sent missfall eller för tidig födsel.

• fruthomas
    WiMe06 skrev 2015-11-07 21:21:35 följande:

Jag har aldrig tvättat det innan faktiskt så jag vet ju inte ens om det kommer bli fint. Men jag tänkte tvätta det i tvättmaskinen med speciellt ulltvättmedel. Men det är ju inte alla skinn som går att tvätta i tvättmaskin.

Hoppas att mina sammandragningar avtar när man får möjlighet att ta det lugnare med.

Jag har för mig att hon jag köpte mitt fårskinn av sa att det gick bra att tvätta i 30 grader i maskinen. Men jag har aldrig provat och jag vet inget om något speciellt tvättmedel. Det från Ikea har väl ett tvättråd va? Jag har inte använt det sen jag köpte det 'nya ' för ca tre år sen.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-08 01:04:26 följande:

GBS kan också orsaka missfall, för tidig födsel, plötslig spädbarnsdöd osv så det är inget att ta lätt på även om det oftast går bra. Om man får behandling är det låg risk att bebisen smittas (1 på 2000) men utan behandling under förlossningen är risken 1 på 200 att bebisen smittas. Fortfarande låg risk på 0,5% men t ex på KUB tycker man ju att en risk för skada på 1:200 är dåliga siffror. Jag tycker det är dåligt att det inte ingår i standardtesten i Sverige eftersom man kan ha GBS utan några som helst symptom. Jag hade ingen misstanke alls att något var fel innan jag fick reda på det. Nu oroar jag mig mest för sent missfall eller för tidig födsel.

Jag har läst om detta, bland annat en bekant som länkade till en blogg om en ung tjej i Göteborg som fick båda sina barn för tidigt på detta, hennes första gick tyvärr bort och tvåan föddes i v 26 tror jag men överlevde frisk.

Hon sade just detta med att man inte kollat. Tycker också der är konstigt nu när det är sådan koll- hysteri på precis allt , 20 åriga kvinnor betalar för kub trotsat risken är minimal mm.

Hoppas verkligen allt är bra med dig!
  • WiMe06
    fruthomas skrev 2015-11-08 07:45:55 följande:
    Jag har för mig att hon jag köpte mitt fårskinn av sa att det gick bra att tvätta i 30 grader i maskinen. Men jag har aldrig provat och jag vet inget om något speciellt tvättmedel. Det från Ikea har väl ett tvättråd va? Jag har inte använt det sen jag köpte det 'nya ' för ca tre år sen.
    Ulltvättmedel ska är för att det inte ska torka ut när man tvättar det i maskinen tror jag. Vanligt tvättmedel innehåller ämnen som inte är bra för skinnet, så ska du tvätta ditt i maskin rekommenderar jag att du köper ulltvättmedel. Ikeas skinn vet jag faktiskt inget om.
  • Eleonor01
    fruthomas skrev 2015-11-08 07:45:55 följande:
    Det från Ikea har säkert tvättråd men det ska INTE använda till barn för det är behandlat m något medel som jag inte kommer ihåg namnet på. Stod i pressen för en del år sedan å svågerns barn hade det å blev jätte sjuk...
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-07 21:21:35 följande:

Jag har aldrig tvättat det innan faktiskt så jag vet ju inte ens om det kommer bli fint. Men jag tänkte tvätta det i tvättmaskinen med speciellt ulltvättmedel. Men det är ju inte alla skinn som går att tvätta i tvättmaskin.

Hoppas att mina sammandragningar avtar när man får möjlighet att ta det lugnare med.

Jag tror ulltvättmedel ska funka!
  • qatteriin

Hur man kan rengöra fårskinn, om de går att tvätta osv, hänger mkt på hur de är garvade. Men jag minns inte förhållningsreglerna för det där tyvärr, haha. Stötte på det i ett sammanhang i somras när jag pysslade medeltidskläder. Vi köpte vårt från en lokal producent som gav tvättråd - där var det handtvätt som gällde om man alls behövde tvätta. Men tusan att jag har så dåligt minne. Ska nog försöka rengöra det på nåt vis iaf och ha det i botten på vagnen men jag är fortfarande så ambivalent till om jag ids köpa åkpåse. Får se hur kall vintern blir kanske. Har en rejäl Emmaljunga-liggdel med ordentligt lock på och med fårskinn i botten kke det räcker med täcke ovanpå. Men åkpåse verkar ju väldigt bekvämt.

• Blgebo
    qatteriin skrev 2015-11-08 13:19:10 följande:

Hur man kan rengöra fårskinn, om de går att tvätta osv, hänger mkt på hur de är garvade. Men jag minns inte förhållningsreglerna för det där tyvärr, haha. Stötte på det i ett sammanhang i somras när jag pysslade medeltidskläder. Vi köpte vårt från en lokal producent som gav tvättråd - där var det handtvätt som gällde om man alls behövde tvätta. Men tusan att jag har så dåligt minne. Ska nog försöka rengöra det på nåt vis iaf och ha det i botten på vagnen men jag är fortfarande så ambivalent till om jag ids köpa åkpåse. Får se hur kall vintern blir kanske. Har en rejäl Emmaljunga-liggdel med ordentligt lock på och med fårskinn i botten kke det räcker med täcke ovanpå. Men åkpåse verkar ju väldigt bekvämt.

Jag har ett vegetabilgarvat eko-skinn, det är inte tvättbart i maskin, finns risk att skinnsidan blir stenhård och spricker om man tvättar det. Men jag valde ändå ett sånt skinn, jag reagerar och får sprickor i huden av kromgarvat skinn, så jag vågar inte utsätta liten för det. Handtvätt kallt, m ulltvättmedel, och så bearbeta skinnet flera ggr under torktiden så det inte stelnar till fick jag höra om man verkligen måste tvätta det. Annars kan man spola av bara pälssidan. Läste att de rekommenderade kortklippta skinn till spädbarn, och att IKEA's är långhårigt och därför inte rekommenderas.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)