Inlägg från: WiMe06 |Visa alla inlägg
  • WiMe06

BF Januari 2016 :)

amalie79 skrev 2015-10-24 15:22:03 följande:

Min första vikt var ju på kub i v 13 så får kanske lägga på något kilo, mellan v 13 och 26 var det 5 kg plus. Helt ok, mindre än jag väntat mig. Äter väl en del frukt plus juice några gånger i veckan, lite godis på helgen, annars inga cravings eller frosserier direkt .

Jag funderar, jag vet att det är olika i tråden,vissa jobbar deltid, Seven c är tjänstledig, osv, men är det någon mer som har svårt med den där biten att när man ska gå hem?

Jag har ju inte sökt hp, tänker att kan jag inte jobba hela vägen får jag försöka bli sjukskriven . Det är inga problem än, och jag har världens bästa chef som nästan känner sig som en mormor säger hon. Planen är att jag går hem 18/12 men är i tjänst året ut, tar föräldradagar från 1/1, bf 15/1.

Men nu sitter vi med planeringar osv för nästa år, massa roliga saker varav mycket påverkar mitt arbetsområde. Och det enda jag känner är en sådan besvikelse, jag kommer ju inte få vara med.

Försöker mana fram positiva bilder, hur jag kan mysa bebis när mannen går ut i kylan i februari, hur man kan stanna inne och titta ut på Göteborgsslasket o inte måste gå ut, att det är rätt tid att vara ledig när våren kommer det hjälper lite. :) men ser också ändlösa dagar framför mig där man sitter hemma med nada möjlighet att få vara vuxen.

Jag vet att jag kanske känner helt annorlunda sedan. Men just nu är det en sorg som tar energi från mig. Särskilt när manliga kolleger har åsikter om att jag vill börja jobba till hösten igen. Men det handlar ju också om att min sambo vill vara hemma och vi tjänar faktiskt mer på att jag jobbar rent ekonomiskt.

Tycker ni ska lägga upp ledigheten precis som det passar er, det är väl jättebra om pappan också vill vara hemma en större del.
    Som minahjärtan skrev, alla trivs ju inte med att vara hemma länge.

Jag kommer nog vara hemma större delen utav tiden här. Längtar otroligt efter att få vara hemma. Så det enda rätta är att följa det som känns rätt för dig det är ju bara positivt att man trivs så bra på sitt jobb att man vill tillbaka snabbt, för mig är det tvärtom. Hoppas ledigheten ska ge mig chans att hitta ett nytt jobb.
  • WiMe06

Oj, här har hänt mkt sedan jag var inne igår.
    Håller med nån annan som skrev att det är mkt bra disskussioner här inne och jag tycker man kan ventilera det mesta mellan himmel och jord. Citerar ingen nu då så många skrivit.

Jag har testat både amning och ersättning, första sonen ammade jag till han var närmre 1 1/2 och andra sonen ammade jag i en månad sedan gick det inte så då blev det ersättning. Trivdes med båda så jag hoppas faktiskt att kunna kombinera lite med denna bebisen. Men allt hänger ju på bebisen såklart och hur det fungerar. Jag tycker inte det är fel att ge ersättning om man trivs med det men det är ju samtidigt smidigt att alltid ha maten med sig och alltid lagom varm sen är det ju såklart bra för bebisen att amma med immunförsvaret och så. Men jag skulle aldrig kämpa ihjäl mig tills jag mår dåligt för att få det att fungera.

Tack för alla tips angående lego och ullared. Nu blir jag sugen igen på att åka dit. Haha. Känner mig som världens veligaste angående en tripp dit.

Ni som känner att ni får ont i magen när ni går eller sådär, så får jag varje dag och speciellt när jag jobbar. Börjar även känna av att det är tungt i benen och ont i fötterna när jag jobbar. Hade aldrig klarat av att jobba fram till jul med mitt jobb så det känns så skönt att få gå hem om 2 veckor ungefär. Denna grav. är mkt tyngre för mig än dem två tidigare varit. Och då är den ändå inte "tung" i den bemärkelsen att jag måste vara sjukskriven. Men man är ju några år äldre än sist man var gravid, det kanske också spelar in.

• WiMe06
    Eleonor01 skrev 2015-10-25 18:07:48 följande:

Denna har vi köpt som första plagg på BB. Velour e varm å gott :)

Åh, den är ju så fin. En sån hade vår son också, fast en mörkbrun.
  • WiMe06
    MeEmmA skrev 2015-10-25 16:53:22 följande:

Bebis första klädesplagg köpta idag, så små :)

Såna tossor har jag också köpt, har även köpt den matchande mössan och en dress med samma nalle

• WiMe06
    qatteriin skrev 2015-10-25 20:12:12 följande:

Vilka mysiga kläder ni köpt! Jag gick totalt loss på tradera i augusti så vi har alla småkläder (50/56) färdiga förutom att jag ska sy ett par mössor. De minsta storlekarna hade vi fem plagg kvar efter sonen, haha, resten hade vi lånat efter min systerson som är ett halvår äldre, så vi behövde fylla på. Sen har vi massor med kläder från stl 68, men i början där var jag ganska fokuserad på "pojkkläder" och jag tycker väl kke nu att det inte är så lockande med skjortor och chinos på bebis, hehe. Mina föräldrar kom hem från en resa till Turkiet nu och mamma hade köpt världens sötaste klänning till bebis, jag dog nästan så söt var den! Sonen blev dock besviken på att han inte kunde ha den, mormor borde vetat bättre och köpt en i hans storlek också, haha. Han älskar sin Elsa-klänning (från Frost-filmen).

Bebisens "första plagg" har jag inte fixat än, jag tänkte trycka namnet på en body - när vi bestämt oss. Gjorde det med sonen. Eller så får han helt enkelt måla en body till lillasyster, han älskar att måla på kläder. På BB hade han inga kläder men när vi skulle hem fick han såklart ha på sig, såhär såg han ut då!

Har också köpt en del på tradera, framför allt lite neutrala bodys och en supermysig dress i velour. Hade en exakt likadan till sönerna så jag fick nostalgikänslor när jag såg den, haha.

Köpte tyg för nån vecka sedan som jag ska sy en babywrapfilt av och kommer passa på att sy några byxor av det som blir över
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-10-25 22:29:32 följande:
    Jag syr ju inte, inte duktig alls på det- men min mamma är:) hon ska sy påslakan när vi köpt täcke o kudde så vi vet mått. Något fint med spets tänker jag mig :) kommer köpa också, men fint med något hemmasytt.

Själv stickar jag, en filt. Små sockor ska det också bli, sitter nu och ska beställa kortare strumpstickor :) för bebis har ju små fötter länge och jag har ett gigantiskt garnförråd- så mycket att jag gett mig själv köpstopp på garn under 2016= föräldraledighetsåret:)

Hoppas ju på snäll bebis så ledigheten även innebär lite sticktid :D
    Tur att ha nån i sin närhet som kan sy. Tänkte också försöka sy ngt påslakan men det blir nog bara ngt enkelt. Sydde till ett täcke härom dagen till vagnen, så nu saknas bara en kudde till vagnen sen har vi allt som behövs för vagnspromenader.

Åh, jag hade jättegärna kunnat sticka men är urkass på det. Hade sååå gärna velat sticka ett par tossor till bebis. Är ju så fint med det, eller en liten söt kofta i fint garn. Kanske ska fråga svärmor min om hon kan sticka eller så får jag väl leta runt lite i bekantskapskretsen om ngn annan som kan sticka.
  • WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 00:28:22 följande:

Nu har vi skrivit upp oss på lite kurser inför bebisens ankomst: förlossningskurs (där de går igenom när man ska åka in, vad man ska ha med sig, normalt vaginalt födelseförlopp, smärtlindring, rutiner efter förlossning etc), andnings- och massagekurs, amningskurs samt att vi ska få gå en rundtur på förlossningen. Första kursen börjar 22/11 och sista är i mitten på december. Är ju första barnet för oss och vi har ju verkligen inte så bra koll på hur detta funkar i USA så det känns bra att ha skrivit upp sig på kurser .

Ska ni gå på några kurser/föräldragrupp? Ni som har barn sedan tidigare ska kanske inte gå men gjorde ni det inför första barnet? Vad är bra frågor att ställa inför förlossningen?

Ska inte gå denna ggn, hade gärna gjort det faktiskt men fick inte plats och då jag är omföderska prioriterades jag inte. Kommer inte ihåg särskilt mkt utav föräldrakurserna som jag gick med första. Kan inte komma på ngn fråga just nu som kan vara bra att ställa. I din situation där allt verkligen är nytt hade man ju velat veta allt typ. Från vad det finns för smärtlindring tills hur länge man stannar på bb efteråt ungefär.
  • WiMe06

Är det ngn mer som upplever att dem drömmer mer, och speciellt mardrömmar? Jag hade väldigt sällan drömt mardrömmar men nu gör jag det rätt ofta och det är så man vaknar av dem. Redan inatt har jag drömt 2 stycken.

• WiMe06
    Seven Costanza skrev 2015-10-26 03:25:29 följande:
    Jag drömde att min man absolut ville att jag skulle strypa honom, tillsammans med en annan man. Jag såg jättetydligt i drömmen hur mannen höll upp min man medan jag ströp honom och han segnade ner. När vi insåg att han dock inte dog fick jag jätteångest och funderade på om vi skulle göra ett nytt strypförsök pga att han ju faktiskt kunde ha blivit hjärnskadad av strypförsöket så då var det ju inte humant för honom att leva vidare, men sedan blev jag ledsen och ville ju förstås att han skulle leva. Helt sjuk dröm och jag var så förvirrad och ledsen när jag vaknade.
    Usch, vilken hemsk dröm du hade. Mina var inte riktigt så hemska. Första drömmen drömde jag om att det stod en fönstertittare och tittade på barnen, jag fick syn på honom när jag skulle rulla ner barnens rullgardin. Och på nåt vänster kom jag ut genom fönstret höggravid och sprang efter honom och skrek. Där vaknade jag.

Andra drömmen drömde jag om den jävla eda-bedövningen. Jag vet egentligen inte varför jag skulle få det men när läkaren kom så var ingenting förberett och för att smärtlindra innan dem satte den så hade dem en ny teori, att små spindlar som bet en skulle krypa runt på en och då skulle det fungera som akupunktur. Och sen släppte dem ut en hel burk med äckliga spindlar över mig. Jag hatar spindlar verkligen. Så jag vaknande och for upp ur sängen och lyste med telefonen för att se om det var några spindlar.

Vad hjärnan kan få till konstiga saker när man sover egentligen.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)