• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-22 09:40:40 följande:
    Mina bonusar är oxå två killar på 6 och 9 år och de bråkar oxå JÄMT! Jag är så fruktansvärt trött på det, känns som att det är det enda de gör i stort sätt om de inte sitter och tittar på film eller spelar datorspel. Det enda jag märkt funkar lite bättre är i stort sätt ignorera deras bråk och typ ge dem numret till ambulansen om det skulle behövas. Jag har upptäckt att det verkar inte vara riktigt lika intressant att slå varandra om man inte kan springa och gråta hos en vuxen
    Skönt att man inte är ensam om att ha två bråkstakar. Men mina två kan inte ens hålla sams när dem spelar tv-spel. Igår rök deras telefoner (dem har varsin gammal som dem spelar och tittar på film på) så dem får dem tillbaka först när dem skärper till sig. Hmm, numret till ambulansen, den kanske man skulle testa.
    8-åringen har blivit så extremt trotsig, använder mkt fula ord och säger man ngt så säger han bara emot och kan vara väldigt uppkäftig. Det har även varit mkt i skolan med fula ord å sådär. Jag blir alldeles gråtfärdig ibland för man orkar liksom inte.

Jösses, vad stort det var i ullared, jag missade ju typ hur mkt som helst, haha. Köpte ingenting till mig själv, mannen eller hemmet. Men å andra sidan var det ju bebis å dem stora barnen som var i fokus. Så det mesta jag hade skrivit till bebis hittade jag. Har ju bestämt mig för att vänta med babysitter och babygym till jag märker om vi behöver det annars hade jag kanske köpt sånt med där. Men man blir lite sugen på att åka dit igen, haha. Det kliar i shoppingfingrarna. Nu är det bara nån julklapp kvar till barnen som inte fanns där sen är det också klart.
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-22 09:40:40 följande:

Mina bonusar är oxå två killar på 6 och 9 år och de bråkar oxå JÄMT! Jag är så fruktansvärt trött på det, känns som att det är det enda de gör i stort sätt om de inte sitter och tittar på film eller spelar datorspel. Det enda jag märkt funkar lite bättre är i stort sätt ignorera deras bråk och typ ge dem numret till ambulansen om det skulle behövas. Jag har upptäckt att det verkar inte vara riktigt lika intressant att slå varandra om man inte kan springa och gråta hos en vuxen

Åh, känner igen detta! Bonusarna är 9 och 11. De kan inte spela tv- spel tillsammans, slutar alltid med att lille vinner och retar store tills han får stryk. Att låta dem slåss funkar till en viss gräns men problemet är att storebror är en bjässe och lillebror mager som en tarm, det är typ 30 kilos skillnad på dem så det är som att låta en elefant slå på en mygga
  • amalie79
    WiMe06 skrev 2015-11-22 09:59:56 följande:

Skönt att man inte är ensam om att ha två bråkstakar. Men mina två kan inte ens hålla sams när dem spelar tv-spel. Igår rök deras telefoner (dem har varsin gammal som dem spelar och tittar på film på) så dem får dem tillbaka först när dem skärper till sig. Hmm, numret till ambulansen, den kanske man skulle testa.

8-åringen har blivit så extremt trotsig, använder mkt fula ord och säger man ngt så säger han bara emot och kan vara väldigt uppkäftig. Det har även varit mkt i skolan med fula ord å sådär. Jag blir alldeles gråtfärdig ibland för man orkar liksom inte.

Jösses, vad stort det var i ullared, jag missade ju typ hur mkt som helst, haha. Köpte ingenting till mig själv, mannen eller hemmet. Men å andra sidan var det ju bebis å dem stora barnen som var i fokus. Så det mesta jag hade skrivit till bebis hittade jag. Har ju bestämt mig för att vänta med babysitter och babygym till jag märker om vi behöver det annars hade jag kanske köpt sånt med där. Men man blir lite sugen på att åka dit igen, haha. Det kliar i shoppingfingrarna. Nu är det bara nån julklapp kvar till barnen som inte fanns där sen är det också klart.

Som sagt, det där med pojkarna känner vi igen!

Ja visst är det stort! Vi köpte en hel del med, både julklappar och bebis.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-22 10:11:37 följande:
    Åh, känner igen detta! Bonusarna är 9 och 11. De kan inte spela tv- spel tillsammans, slutar alltid med att lille vinner och retar store tills han får stryk. Att låta dem slåss funkar till en viss gräns men problemet är att storebror är en bjässe och lillebror mager som en tarm, det är typ 30 kilos skillnad på dem så det är som att låta en elefant slå på en mygga
    Låter exakt som våra fast storleken är lite mindre skillnad, men den lille retar den store till döds så den store måste ju bara gå på den lille tills han blir ledsen.
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-22 09:59:56 följande:

I bland tror jag att en del av grejen med att bråka är att få vuxnas uppmärksamhet, genom att inte gå in i deras bråk så försvinner den aspekten, jag säger åt dem att jag vill inte se deras bråk/lek utan de kan gå ner på sitt rum och om de behöver så kan de ju ringa ambulansen - här är numret. När nån av dem kommer gråtandes för den andra har slagit honom så säger jag åt honom att han kan prata med sin bror om det för jag är seriöst inte intresserad. (man känner sig sjukt elakt och det är ett väldigt förvånat barn första gången) Men med tiden så har jag märkt att de bråkar mindre och blivit bättre på att trösta varandra. Sen får man ju ge dem uppmärksamhet på något annat sätt. 
  • minahjärtan0609
    mirakelspektakel skrev 2015-11-22 09:32:40 följande:

vad skönt att du känner dig lugn i situationen, det är ju det allra bästa och det borde väl öka chanserna på at bebis stannar lite längre i magen :) Hade dock verkligen önskat att det hela hade lugnat dig för din del iaf ett par veckor till. kram till dig!

Tack snälla du!
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-11-22 10:32:41 följande:

I bland tror jag att en del av grejen med att bråka är att få vuxnas uppmärksamhet, genom att inte gå in i deras bråk så försvinner den aspekten, jag säger åt dem att jag vill inte se deras bråk/lek utan de kan gå ner på sitt rum och om de behöver så kan de ju ringa ambulansen - här är numret. När nån av dem kommer gråtandes för den andra har slagit honom så säger jag åt honom att han kan prata med sin bror om det för jag är seriöst inte intresserad. (man känner sig sjukt elakt och det är ett väldigt förvånat barn första gången) Men med tiden så har jag märkt att de bråkar mindre och blivit bättre på att trösta varandra. Sen får man ju ge dem uppmärksamhet på något annat sätt. 

Du har rätt, men bor man i flerfamiljshus kan man bara låta dem hållas till en viss gräns tyvärr :)

En gång gjorde jag som med katten, jag sprutade vatten med blomsprutan på dem, de blev väldigt spaka
  • WiMe06
    mirakelspektakel skrev 2015-11-22 10:32:41 följande:
    Vad klok du låter, ska nog testa lite av dina tankar här hemma tror jag. Man ska bara ha tålamodet att lyssna på dem dem första gångerna. Haha. Näe, men det är väl bra att dem får lära sig att själva reda ut situationer som dem själva skapar. Det märker jag ju här hemma, dem är väldigt mkt för att skvallra på varandra om allting hela tiden, men det brukar jag ignorera när dem kommer så.
  • mitthemligajag

Har börjat fundera lite på bb väskan som snart ska packas.. Förra gången var jag så missnöjd över min hastiga packning och saknade så mycket saker under de 3 dagarna vi var kvar!

Ngt av de viktigaste jag ska komma ihåg denna gång är,

mjukisbyxor men även ngt lite mer "fint" i mjuk variant. Kände mig så ful haha. Ville bara hem och byta om.

Förlossningsbindor från Apoteket, dom från Ica räckte inte och var inte bekväma!!!

Schampo!!!!!

Skor! I all hast slängde jag på mig typ tofflor sist, skulle aldrig ens kliva av tomten i dom tofflorna annars så de var bedrövligt att gå runt i det!!!!

Vad har ni för tips? :)

• WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-11-22 17:55:42 följande:

Har börjat fundera lite på bb väskan som snart ska packas.. Förra gången var jag så missnöjd över min hastiga packning och saknade så mycket saker under de 3 dagarna vi var kvar!

Ngt av de viktigaste jag ska komma ihåg denna gång är,

mjukisbyxor men även ngt lite mer "fint" i mjuk variant. Kände mig så ful haha. Ville bara hem och byta om.

Förlossningsbindor från Apoteket, dom från Ica räckte inte och var inte bekväma!!!

Schampo!!!!!

Skor! I all hast slängde jag på mig typ tofflor sist, skulle aldrig ens kliva av tomten i dom tofflorna annars så de var bedrövligt att gå runt i det!!!!

Vad har ni för tips? :)

Håller verkligen med dig på alla punkter. Sist stod jag precis och skulle låsa dörren och åka iväg på semester när vattnet gick, haha så ngn väska hade jag inte en tanke på att packa. Det blev att kasta på sig första bästa torra byxor och åka till förlossningen istället. Haha. Så jag minns verkligen också hur bedrövlig jag kände mig.

Schampo och egen tvål och sådär är verkligen viktigt för mig att ha med eget.
    Men annars kan jag väl inte komma på något annat sådär. Kommer satsa på att packa leggings tror jag och en lång, tjock kofta. Ser hyfsat ok ut och skönt med. Sen kommer jag packa ner ett par utav grav.jeansen att ha till hemfärden.
Svar på tråden BF Januari 2016 :)