• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • qatteriin

Min mamma har lagat min fina vinterkappa nu och jag inser vid första användningen att jag nog måste sy en extrafront snarast om jag vil kunna använda den de här månaderna, haha!

• qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-23 11:37:25 följande:

Tack, ni är så rara allesammans! Skönt också samtidigt med kvinnor som gjort det och man ser att de överlevt. Brukar prata med en mamma här som jag träffar via jobbet. Hon fick sitt tionde barn i våras. Brukar tänka på henne ibland, att så hemskt kan det ju inte vara för hon ser ju alltid så glad ut.

Ska fundera idag och se om jag ska ringa imorgon.

Jag är också rätt morbid och lever med tankar på döden rätt frekvent, folk brukar reagera lite konstigt ibland, hehe. Alltså jag tänker att livet och döden hänger ihop och vet att vi aldrig vet när den kommer. Men just inför förlossning så kan det bli så hämmande om rädslan blir för stor och då kan det vara skönt att prata igenom det, även om det kan vara svårt att ta med en utomstående.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-11-23 11:43:36 följande:

Jag är också rätt morbid och lever med tankar på döden rätt frekvent, folk brukar reagera lite konstigt ibland, hehe. Alltså jag tänker att livet och döden hänger ihop och vet att vi aldrig vet när den kommer. Men just inför förlossning så kan det bli så hämmande om rädslan blir för stor och då kan det vara skönt att prata igenom det, även om det kan vara svårt att ta med en utomstående.

Ja, det var lite dit jag ville komma i morse. För sambons skull med, för det var inte lätt för honom heller när jag bröt ihop hemma efter förlossningsfilmen ( har inte ont av att se andra gå igenom det, skulle klara att vara med på någon annans förlossning) och grät och hulkade att jag inte kan göra det där. Det var därför han ville gå med idag och försöka hjälpa mig att prata om det.
  • Eleonor01
    amalie79 skrev 2015-11-23 11:31:33 följande:
    Alltså- det är inte så makabert som det låter måste jag väl ändå säga. Jag växte upp med döden på det vis att jag är uppfostrad på en kyrkogård, av två kyrkogårdsarbetare, jag har jobbat där själv, precis som halva släkten. Jag läser dödsannonserna först i morgontidningen, och har skrivit sådana brev redan innan, min mamma och jag var båda ensamstående och tyckte det var viktigt att den andre inte skulle behöva fatta beslut om det värsta skedde.

Jag är ganska morbid rent allmänt och tycker att döden är en del av livet. Lite värre nu dock.
    Ok får jag tolkade din text som att du mår riktigt dåligt!!! Men du måste verkligen försöks hitta någon som lyssnar på dig så du får den hjälpen du behöver kring din rädsla
  • qatteriin
    amalie79 skrev 2015-11-23 11:49:22 följande:

Ja, det var lite dit jag ville komma i morse. För sambons skull med, för det var inte lätt för honom heller när jag bröt ihop hemma efter förlossningsfilmen ( har inte ont av att se andra gå igenom det, skulle klara att vara med på någon annans förlossning) och grät och hulkade att jag inte kan göra det där. Det var därför han ville gå med idag och försöka hjälpa mig att prata om det.

Jag förstår det! Riktigt illa att bm inte kunde möta dig i dina tankar, när tillochmed din sambo var med. Jag tycker det är rätt invaliderande att säga som hon gjorde, även om hon säkert menade väl. Ja, för de allra flesta känns det värt det sen och antagligen för dig med, men det kan hon ju faktiskt inte veta, och dina tankar och känslor om det SKA tas på allvar och inte viftas bort. Och din sambos känslor ska också tas på allvar!!
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 11:36:35 följande:
    Men nu blir jag alldeles generad. Tack! Ja jag tänker att man är ju tusan inte så fräsch då, lika bra att ungen vänjer sig från början.

Och om det där med hot och mutor och att känna sig hemsk... Min är ju inte ens fyra år än men jag kan verkligen känna igen mig. Jag tycker att mycket av det Petra Krantz Lindgren säger är så klockrent och även psykologerna som brukar vara inne på Nyhetsmorgon gillar jag (såg Jenny Klefbom på tv4 i morse), och det där radioprogrammet som gick på p4 förr... åh vad hette det... så jädra bra, med Malin Alfvén tror jag. Och Fem gånger mer kärlek har jag bara ögnat igenom men sett rekommenderad i många psykologsammanhang så den tror jag starkt på. Jag hinner inte läsa allt jag vill men jag tror stenhårt på good enough, och att visa barnen att jag också kan ha fel och är beredd att jobba på det. Det är så mycket viktigare än att försöka vara perfekt från början. Eller ja missförstå mig rätt, klart man ska försöka göra så gott man bara kan, men inte förgås av dåligt samvete när man inte lyckas, för jag tror inte man KAN lyckas med att göra allt perfekt.
    Jag brukade läsa en hel del av Jesper juul när barnen var mindre och när jag tänker tillbaka på det så hade man på ngt sätt en bättre relation med barnen på den tiden med. Och det verkar som hon Petra har lite samma tänk som honom. Funderar på att skaffa hennes bok om barns självkänsla och läsa den. Vår äldsta är verkligen en känslig person och det krävs en helt annan dialog med honom och fokus än med den yngsta. Du har så rätt i allt du skriver, tror också det är väldigt viktigt att man visar barnen att man också kan görs fel ibland och att man står för det. Hade lovat äldsta sonen att vara med honom i skolan en stund idag men har inte sovit mer än 2 timmar inatt så jag kände att jag inte riktigt orkade det, men jag förklarade för honom varför och berättade att jag förstår att han verkligen blir ledsen och besviken att jag inte klarade det idag och efter det så sa han inget mer om det, det kändes som han förstod.

Sen tror jag att mkt som händer i familjen runt omkring spelar in. Vi har haft ganska tuffa år bakom oss som påverkat både mig och min man väldigt mkt och det har säkert gjort att vi tappat bort oss själva som par och som föräldrar lite på vägen. Men mkt har vänt nu och vi är på väg tillbaka och jag hoppas att det ska påverka barnen positivt också.
    Många säger att deras tredje barn band ihop familjen på något speciellt sätt och jag hoppas att denna lilla krabat kan göra samma sak med vår familj. Låter som vi skaffar barn för att binda ihop familjen men så är det ju inte. Det som är så härligt är att pojkarna längtar verkligen lika mkt som jag och min man och dem är så intresserade av att veta och undrar mkt hela tiden. Så det känns oerhört bra att de inte ser det som ngn som ska konkurrera med dom. Sen förstår jag att det givetvis kommer bli tufft för dem äldre barnen också ibland.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-11-23 11:37:25 följande:
    WiMe06 skrev 2015-11-23 11:18:22 följande:

Kära vän, håller med övriga att jag tycker du ska försöka få till ett aurora-samtal eller liknande för din egen skull. Du ska inte behöva gå runt och bära på dem känslorna, det är därför det finns stöd att få inför en sådan situation. Så ring idag, jag tror det skulle vara bra för dig att få prata om dina tankar. Lycka till! Kramar!

Tack, ni är så rara allesammans! Skönt också samtidigt med kvinnor som gjort det och man ser att de överlevt. Brukar prata med en mamma här som jag träffar via jobbet. Hon fick sitt tionde barn i våras. Brukar tänka på henne ibland, att så hemskt kan det ju inte vara för hon ser ju alltid så glad ut.

Ska fundera idag och se om jag ska ringa imorgon.
    Oj, ja då har du verkligen någon som har gått igenom det och alla gånger på olika sätt.

Måste säga att även att man gått igenom det 2 ggr själv innan så är jag också rädd för hur den här ggn ska gå. Och det är otroligt skönt att kunna ventilera sånt här med andra som varit med om det och som det är första ggn för. Det känns som man kan få lite energi och kraft genom att ventilera det.
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 13:35:10 följande:

Jag brukade läsa en hel del av Jesper juul när barnen var mindre och när jag tänker tillbaka på det så hade man på ngt sätt en bättre relation med barnen på den tiden med. Och det verkar som hon Petra har lite samma tänk som honom. Funderar på att skaffa hennes bok om barns självkänsla och läsa den. Vår äldsta är verkligen en känslig person och det krävs en helt annan dialog med honom och fokus än med den yngsta. Du har så rätt i allt du skriver, tror också det är väldigt viktigt att man visar barnen att man också kan görs fel ibland och att man står för det. Hade lovat äldsta sonen att vara med honom i skolan en stund idag men har inte sovit mer än 2 timmar inatt så jag kände att jag inte riktigt orkade det, men jag förklarade för honom varför och berättade att jag förstår att han verkligen blir ledsen och besviken att jag inte klarade det idag och efter det så sa han inget mer om det, det kändes som han förstod.

Sen tror jag att mkt som händer i familjen runt omkring spelar in. Vi har haft ganska tuffa år bakom oss som påverkat både mig och min man väldigt mkt och det har säkert gjort att vi tappat bort oss själva som par och som föräldrar lite på vägen. Men mkt har vänt nu och vi är på väg tillbaka och jag hoppas att det ska påverka barnen positivt också.

Många säger att deras tredje barn band ihop familjen på något speciellt sätt och jag hoppas att denna lilla krabat kan göra samma sak med vår familj. Låter som vi skaffar barn för att binda ihop familjen men så är det ju inte. Det som är så härligt är att pojkarna längtar verkligen lika mkt som jag och min man och dem är så intresserade av att veta och undrar mkt hela tiden. Så det känns oerhört bra att de inte ser det som ngn som ska konkurrera med dom. Sen förstår jag att det givetvis kommer bli tufft för dem äldre barnen också ibland.

Jag har försökt läsa Juuls Ditt kompetenta barn men jag har aldrig lyckats få till det! Annars har han nog mycket bra att säga och jag tror som du att Petra KL har mycket samma tänk. Jag tror den självkänslaboken är jättebra! Vi hade fantastiska föreläsare i utvecklingspsykologi på psykologutbildningen och även om många klasskompisar sa att de var glada att de redan fått sina barn (eftersom de läste om allt man kunde göra fel) så känner jag tvärtom att det är en skön grund att stå på eftersom jag i mycket känner att det sällan är helt kört. Jag får vara glad att jag har den grunden, eftersom jag typ aldrig orkar/hinner läsa nåt numera!

Skönt att ni är på väg tillbaka! Jag hoppas det inte krävs ett tredje barn för oss för det blir det inget, haha. Jag tror också det spelar in, ingen människa är en ö osv, omgivningen är jätteviktig. Tråkigt att ni haft det tufft, jag hoppas verkligen att trean blir "njutningsbarnet" för er! Min man är långtidsarbetslös, eller ja han har jobb i perioder men har inte haft nåt fast sen den ekonomiska krisen 2009 när han var den siste som fick gå från företaget han jobbade på, och det sliter på honom förstås - och på mig som försörjare, eftersom jag måste jobba heltid fast jag kanske egentligen hade velat gå ner i tid och vara med sonen. Småsaker egentligen, men det gör nåt med relationen när det blir så ojämnställt och man inte kan ta de beslut man vill utan måste rätta sig efter vad man behöver. Vi är väldigt genusmedvetna men det tär nog på oss mer än vi tror (och vill) att det antagligen alltid kommer vara jag som är den som drar in mest pengar, även om vi båda skulle jobba heltid.
  • Seven Costanza
    mirakelspektakel skrev 2015-11-23 10:09:49 följande:

Åh gumman, jag har själv flyttat två gånger själv till nya länder. Det är skit jobbigt de första månaderna, speciellt om du inte har någon naturlig anknytning att träffa människor på. Det är lite som en flaskhals, det svåra är att hitta en person man kan umgås med, när man väl gjort det så brukar man lära känna två personer till genom den första och sen två personer till genom varje ny person man lär känna.

Det blev säkert bara nåt fel med numret. Jag har ingen aning om vad alla andra kvinnor har för sig om dagarna, men jag misstänker att en del jobbar och andra är hemma och då fördriver sin tid med antingen shopping, träning eller typ hänger på nåt fik? Vad jag vet generellt om amerikaner är att de ska vara lätta att lära känna ytligt men svårare att bli vän med. Tvärtemot oss svenskar med andra ord. Så mitt råd är att börja prata med alla du träffar och se till att hänga på de ställena kvinnor i din ålder i typ samma situation hänger. Kanske är någon lekpark ett bra ställe att sitta och plugga på? 

Tack, det känns bättre idag. Jag hittade henne på Facebook så om jag inte hör något inom någon dag så skickar jag ett meddelande. Ja precis det jobbiga är ju att min man har ju kollegor så han umgås ju lite med några av dem på jobbet och efter jobbet så han träffar ju folk, men det har inte varit så många sammanhang där det passat att jag följer med, men nu är vi inbjudna på två Thanksgivingfiranden så där kanske är någon trevlig.

Jag har som sagt en ickegravid granne som jag träffar ibland men hon jobbar heltid så det blir ju inte så ofta. Träffar folk två gånger/vecka när jag går på en språkkurs respektive en kör med andra medföljande och det är roligt och trevligt, men det konstiga är att alla de kvinnorna är 50+ så det känns inte som något umgänge för mig tyvärr. Lekparker har jag tänkt på men jag är alldeles för svensk för att ta kontakt med folk där när jag inte ens har något barn än. Tycker det känns jättekonstigt. Alla andras barn där är ju "stora" och jag vill ju träffa andra gravida att utbyta erfarenheter med. Jag hoppas att jag får kontakt med de här två från föräldragruppen, annars får jag börja på gravidyoga och se om jag hittar någon där. Hoppas att det blir bättre när barnet kommit för då finns det organiserade mammaträffar för bebisar 0-6 mån resp 6-12 mån en gång i veckan där vi gick på föräldrautbildningen så där borde jag ju träffa folk sedan. Jag känner mig bara lite chockad för att jag dels som sagt trodde att det skulle vara lättare att träffa folk, och dels att jag inte förstod när vi planerade graviditeten hur hormonell och ledsen man kan bli och att flera stora livsförändringar samtidigt (bli gravid, sluta jobba, flytta till annat land) faktiskt kan kännas jobbigt. Vi var nog lite naiva när det gällde det.
  • MeEmmA

Har varit på ul idag och det gick jättebra! Moderkakan har flyttat sig en bit från öppningen, bebis huvud ligger nedåt, viktuppskattning på ca 2,2kg och bra mängd fostervatten. Fick dock en liten chock, eller rolig överraskning... Jag var helt säker på flicka, men nej, det visade sig att det fanns en pung :) roligt, eftersom att min minsta på ett också är pojk... Mindre kul för min dotter så vi har beslutat att inget säga om det förrän bebis kommer hem eftersom att hon gärna vill ha en lillasyster.

Svar på tråden BF Januari 2016 :)