• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza
    qatteriin skrev 2015-11-23 08:27:58 följande:

Usch vad tråkigt att höra, jag hoppas du kan få tag på henne på nåt vis! Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att flytta så långt från allt och alla, särskilt i den tid i livet när man är så utsatt på nåt vis. Jag tyckte det räckte med att flytta 30 mil från alla mina vänner när vi flyttade till min uppväxtort när sonen var ett år, och då har jag ändå hela släkten här... Men jag är väldigt introvert och har svårt att hitta vänner, har iaf några jobbarkompisar jag kan hänga med nu men ingen sån där riktig vän. Det behöver man ju var man än är.

Tack, precis så känns det. Jag förstod inte i förväg hur utsatt jag skulle känna mig. Min man är största optimisten på jorden också så han känner sig väldigt tafatt i att jag upplever detta som så jobbigt för han är typ aldrig ledsen. Det som försvårat extra mycket för mig är att jag ju inte har några kollegor men heller inte är ledig eftersom jag pluggar heltid på distans, så det är något slags konstigt mellanläge där jag faktiskt inte haft så myclet ledig tid för att hitta vänner som jag trodde. Men jag hoppas hoppas hoppas hitta folk när jag väl fått sonen för då ska jag "bara" vara föräldraledig. Men det ÄR svårt att hitta vänner, hade nog haft liknande som du om jag flyttat inom Sverige också. Går du på någon gravidgrupp/föräldragrupp? Där tänker jag mig att du kan hitta nya vänner. Eller starta en tråd här på fl och efterlys andra som ska vara föräldralediga i samma område som du, så hade jag gjort om jag varit i Sverige .
  • Eleonor01
    MeEmmA skrev 2015-11-23 17:37:06 följande:

Har varit på ul idag och det gick jättebra! Moderkakan har flyttat sig en bit från öppningen, bebis huvud ligger nedåt, viktuppskattning på ca 2,2kg och bra mängd fostervatten. Fick dock en liten chock, eller rolig överraskning... Jag var helt säker på flicka, men nej, det visade sig att det fanns en pung :) roligt, eftersom att min minsta på ett också är pojk... Mindre kul för min dotter så vi har beslutat att inget säga om det förrän bebis kommer hem eftersom att hon gärna vill ha en lillasyster.

Va skönt att höra å grattis till en pojke :))
  • qatteriin

Har varit på ul idag och det gick jättebra! Moderkakan har flyttat sig en bit från öppningen, bebis huvud ligger nedåt, viktuppskattning på ca 2,2kg och bra mängd fostervatten. Fick dock en liten chock, eller rolig överraskning... Jag var helt säker på flicka, men nej, det visade sig att det fanns en pung :) roligt, eftersom att min minsta på ett också är pojk... Mindre kul för min dotter så vi har beslutat att inget säga om det förrän bebis kommer hem eftersom att hon gärna vill ha en lillasyster.

Härligt att höra!
  • qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-23 17:39:26 följande:

Tack, precis så känns det. Jag förstod inte i förväg hur utsatt jag skulle känna mig. Min man är största optimisten på jorden också så han känner sig väldigt tafatt i att jag upplever detta som så jobbigt för han är typ aldrig ledsen. Det som försvårat extra mycket för mig är att jag ju inte har några kollegor men heller inte är ledig eftersom jag pluggar heltid på distans, så det är något slags konstigt mellanläge där jag faktiskt inte haft så myclet ledig tid för att hitta vänner som jag trodde. Men jag hoppas hoppas hoppas hitta folk när jag väl fått sonen för då ska jag "bara" vara föräldraledig. Men det ÄR svårt att hitta vänner, hade nog haft liknande som du om jag flyttat inom Sverige också. Går du på någon gravidgrupp/föräldragrupp? Där tänker jag mig att du kan hitta nya vänner. Eller starta en tråd här på fl och efterlys andra som ska vara föräldralediga i samma område som du, så hade jag gjort om jag varit i Sverige .

Jag är så vansinnigt imponerad av er flytt över huvud taget, det största jag gjort är att flytta till Norge och då veckopendlade jag bara, bodde med min bästa vän där borta och jobbade tillsammans med henne också! Jag hade aldrig vågat, men det säger jag nu, vissa chanser kan man ju inte missa det förstår jag ju.

Jag förstår att det blir tajt när du ju faktiskt har heltidssysselsättning och samtidigt inte har en sån som ger nya kontakter på plats. Men snart är det föräldraledighet och då blir det säkert enklare som du säger! Det är så knepigt att hitta nya vänner i vuxen ålder. Eftersom jag är omföderska så har jag ingen föräldragrupp, och jag är lite ambivalent till att efterlysa folk på nätet på grund av mitt jobb, jag bor ändå i en ganska liten stad och risken finns att träffa på patienter/tidigare patienter. Den risken finns alltid och oftast löser det sig när det händer men lite obekvämt kan det bli. Därför har jag förhoppningar om öppna förskolan för jag har hört mycket gott om den vi har i området, men jag vågar ju inte gå dit när bebis är alldeles för liten...

Jag tror att jag haft svårt att orka skapa ett socialt nätverk här eftersom jag dels jobbat heltid sen dagen efter vi flyttade hit, och dels har jag min familj och släkt här vilket inte gör det lika akut. Då har jag liksom råd att vara bekväm och inte ta tag i det. Men jag märker nu när jag är halvtidssjukskriven att jag faktiskt har ett större behov att vara social än jag trodde, så jag tror att jag kommer ta itu med det mer efter nyår.
  • amalie79
    Seven Costanza skrev 2015-11-23 17:39:26 följande:

Jag kan säga att jag hade gråtit ögonen ur mig efter mamma om jag hade flyttat till andra sidan jorden, gravid eller inte. Och att dessutom få barn långt hemifrån, jag tycker du är jättetuff som gör det och du kommer garanterat träffa nya vänner där i bebisgrupp om inte annat.
  • WiMe06
    qatteriin skrev 2015-11-23 16:43:51 följande:
    Jag har försökt läsa Juuls Ditt kompetenta barn men jag har aldrig lyckats få till det! Annars har han nog mycket bra att säga och jag tror som du att Petra KL har mycket samma tänk. Jag tror den självkänslaboken är jättebra! Vi hade fantastiska föreläsare i utvecklingspsykologi på psykologutbildningen och även om många klasskompisar sa att de var glada att de redan fått sina barn (eftersom de läste om allt man kunde göra fel) så känner jag tvärtom att det är en skön grund att stå på eftersom jag i mycket känner att det sällan är helt kört. Jag får vara glad att jag har den grunden, eftersom jag typ aldrig orkar/hinner läsa nåt numera!

Skönt att ni är på väg tillbaka! Jag hoppas det inte krävs ett tredje barn för oss för det blir det inget, haha. Jag tror också det spelar in, ingen människa är en ö osv, omgivningen är jätteviktig. Tråkigt att ni haft det tufft, jag hoppas verkligen att trean blir "njutningsbarnet" för er! Min man är långtidsarbetslös, eller ja han har jobb i perioder men har inte haft nåt fast sen den ekonomiska krisen 2009 när han var den siste som fick gå från företaget han jobbade på, och det sliter på honom förstås - och på mig som försörjare, eftersom jag måste jobba heltid fast jag kanske egentligen hade velat gå ner i tid och vara med sonen. Småsaker egentligen, men det gör nåt med relationen när det blir så ojämnställt och man inte kan ta de beslut man vill utan måste rätta sig efter vad man behöver. Vi är väldigt genusmedvetna men det tär nog på oss mer än vi tror (och vill) att det antagligen alltid kommer vara jag som är den som drar in mest pengar, även om vi båda skulle jobba heltid.
    Nej, känner heller aldrig att jag har tid att läsa längre. Tiden läggs på så mkt annat istället. Men idag har varit en riktigt bra dag med barnen sedan vi kom hem, lite småtjafs men det tillhör väl syskonkärleken vi har bakat lussekatter och dem har varit så duktiga och hjälpt till (med allt utom disken då, haha)

Det låter som den situationen vi har haft här hemma, så jag förstår verkligen hur ni kan känna. Det är en enorm frustation man känner emellanåt. Mannen har varit arb.lös en längre tid sedan det jobbet han var på las ned. Ingen rolig situation alls och det har gjort att min man mått väldigt dåligt. Sen har jag haft mitt jobb som uska inom demensvården och det har också varit turbulent med mkt mer kvällar och delade turer och sådär och barnen har hatat mitt jobb och gråtit över alla kvällar och helger det sista året. Jag har ju inte trivts heller sista året men kämpat på just för ekonomins skull. Vi började prata om ett tredje barn för säkert 3 år sedan så det är väldigt efterlängtat och jag hoppas att föräldraledigheten ska ge mig möjlighet att ta mig vidare sen till ngt nytt och lite reflektion och eftertanke.
  • WiMe06

Grattis till den lilla pojken och Gud vad skönt att allting såg bra ut
    Ska bli spännande att se hur mitt ser ut senare i veckan.
  • Seven Costanza

Åh va skönt att allt såg bra ut! Vilken överraskning med könet - vi väntar också en son
  • qatteriin
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:09:27 följande:

Nej, känner heller aldrig att jag har tid att läsa längre. Tiden läggs på så mkt annat istället. Men idag har varit en riktigt bra dag med barnen sedan vi kom hem, lite småtjafs men det tillhör väl syskonkärleken vi har bakat lussekatter och dem har varit så duktiga och hjälpt till (med allt utom disken då, haha)

Det låter som den situationen vi har haft här hemma, så jag förstår verkligen hur ni kan känna. Det är en enorm frustation man känner emellanåt. Mannen har varit arb.lös en längre tid sedan det jobbet han var på las ned. Ingen rolig situation alls och det har gjort att min man mått väldigt dåligt. Sen har jag haft mitt jobb som uska inom demensvården och det har också varit turbulent med mkt mer kvällar och delade turer och sådär och barnen har hatat mitt jobb och gråtit över alla kvällar och helger det sista året. Jag har ju inte trivts heller sista året men kämpat på just för ekonomins skull. Vi började prata om ett tredje barn för säkert 3 år sedan så det är väldigt efterlängtat och jag hoppas att föräldraledigheten ska ge mig möjlighet att ta mig vidare sen till ngt nytt och lite reflektion och eftertanke.

Haha den där syskonkärleken fasar jag för. Men vad mysigt att baka lussekatter ihop! Haha disken får man ju stå ut med, sonen vill gärna hjälpa till med den än så länge men eeeeh det blir ju inte rent direkt, haha! Så när han väl börjar fatta hur det ska göras ordentligt så blir det väl lagom att han tröttnar!

Ja fy f-n vad tufft det kan vara... och det kan inte vara lätt med ditt oregelbundna jobb ovanpå då. Vi har ju iaf haft helgerna tillsammans, förutom de gånger han haft helgjobb då men då får man ju bita ihop och vara glad att han fått nåt. Min karl har gått två YH-utbildningar sen den där jäkla krisen men ingen av dem har lett till jobb, måste vara så jäkla frustrerande. Lättare för mig med en universitetsutbildning som just i den här delen av landet iaf innebär lätt att få jobb (så var det inte i Gbg och det var därför vi flyttade, även om jag fortfarande efter 2,5 år saknar stan så det gör ont). Jag hoppas verkligen du kan hitta nya vägar under föräldraledigheten, känns som ett bra utrymme för nystarter på så många vis!
  • MeEmmA
    WiMe06 skrev 2015-11-23 19:10:33 följande:
    Grattis till den lilla pojken och Gud vad skönt att allting såg bra ut
    Ska bli spännande att se hur mitt ser ut senare i veckan.
    Tack :) hoppas att det går bra för dig också!
    Var en sådan häftig känsla att göra ul idag, först var det läkaren som gick igenom allt och sedan gjorde en annan läkare allt en gång till för att lära sig hur det går till. Så att det blev väldigt mycket detaljer och förklaringar osv och 100% tryggt när två personer utfört samma undersökning och kommit fram till samma sak :)
    Tack till er andra också!
    Nu känner jag mig redo för att börja pyssla!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)