• Caisas

BF Januari 2016 :)

Har inte sett någon tråd för Januari 2016 ännu, inte så konstigt kanske då det är väldigt tidigt. Jag plussade igår, är i vecka 4 (3+3 idag) och har BF 6 januari 2016 om allt går bra. Hoppas ni blir fler som droppar in snart! Solig

Jag är 26 år, maken 33, och det är första barnet för oss båda. {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-28 16:55
    Uppdatering 28/4 första BF-listan!
    www.familjeliv.se/forum/thread/75214834-bf-januari-2016/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-30 08:48
    BF-listan: www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-04 12:04
    FACEBOOKGRUPP: www.facebook.com/groups/1592591414363909/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-06 08:42
    UPPDATERA ERA BF-DATUM INNE I TRÅDEN FÖR BF-LISTAN! www.familjeliv.se/forum/thread/75225363-bf-januari-2016-bf-lista/1

Vi börjar bli så många nu att det är svårt för mig att hålla listan rätt uppdaterad! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-27 08:50
    FACEBOOKGRUPPEN KOMMER ATT LÅSAS! Hej allihop! De som funderar på att gå med i fb-gruppen, gör det snarast för till helgen (sista maj) stängs den för nya medlemmar. Vet att några här sa att de ville vänta, men till helgen kommer den inte att synas mer på fl, så ingen risk att någon vän på fb ser den.

Observera att alla nya medlemmar skriver in sig i bf-listan som finns som fil, och skriver om sig själv i presentationstråden som ligger fäst överst på sidan. Detta för att vi inte är hemliga för varandra, för då faller liksom syftet med hela grejen. Så välkomna allihop!

Om någon verkligen vill gå med i gruppen efter att den blivit låst, skicka PM till Caisas, Grus grus eller Lanylena, så ska vi se om vi kan lösa det. Om någon skapar en andra grupp, skicka PM till mig (Caisas) med länk så kan jag lägga till den här i trådstarten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-30 20:21
    Vill ni gå med i Facebookgruppen, skicka förfrågan i PM till Caisas eller Lanylena!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-09 21:55
    FACEBOOKGRUPPEN TAR INTE LÄNGRE EMOT NYA MEDLEMMAR! SKAPAS EN NY GRUPP SOM NI VILL SKA LÄNKAS HÄR, SKICKA PM TILL MIG SÅ ORDNAR VI DET!

• Svar på tråden BF Januari 2016 :)
  • Seven Costanza

Åh vad jag blev ledsen nu, sitter här och gråter... Vi var på en jättebra förlossningsinformation och jag tyckte att jag fick fin kontakt med en förstagångsmamma som bor typ en kvart från mig, så efteråt frågade jag om jag kunde få hennes nr för att följa med dit hon går på yoga (jag är inte alls särskilt intressrad av yoga men fick ju komma på något svepskäl för att inte vara för påflugen) jo men så sa hon att jag kunde säga mitt nr istället så kunde hon messa mig för hon hade sin telefon i handen...

Tror ni att jag dubbelkollade att jag fick nåt sms? Nä, jag hade telefonen på ljudlöst i väskan och nu när jag kommit hem har jag inte fått något sms. Vet ju inte om jag sa fel nr (men jag TROR att jag kan mitt amerikanska nr nu), eller om där inte var någon mottagning, eller om hon inte alls var intresserad av någon kontakt. Så himla ledsen jag blev nu. Vi fick kontaktuppgifter till ett annat par som faktiskt visade sig bo på samma som oss och det var ju jättekul men det känns ändå skit med den här andra tjejen för jag känner ju verkligen INGA andra gravida här och har typ en enda potentiell annan kompis på gång här (en ickegravid tjej). Jag är normalutåtriktad, inte superduper men inte blyg och det har ändå varit mkt svårare än jag trott att ta kontakt/lära känna folk. Hoppas jag kan få tag på den här föräldragruppstjejen på något annat sätt med hjälp av kvinnan som höll i kursen för att se om det bara blev fel någonstans men just nu känns det bara SKIT rent ut sagt att vara gravid i ett annat land och jag saknar min bästis så mycket att jag sitter och bölar.

• qatteriin
    Seven Costanza skrev 2015-11-23 03:09:59 följande:

Åh vad jag blev ledsen nu, sitter här och gråter... Vi var på en jättebra förlossningsinformation och jag tyckte att jag fick fin kontakt med en förstagångsmamma som bor typ en kvart från mig, så efteråt frågade jag om jag kunde få hennes nr för att följa med dit hon går på yoga (jag är inte alls särskilt intressrad av yoga men fick ju komma på något svepskäl för att inte vara för påflugen) jo men så sa hon att jag kunde säga mitt nr istället så kunde hon messa mig för hon hade sin telefon i handen...

Tror ni att jag dubbelkollade att jag fick nåt sms? Nä, jag hade telefonen på ljudlöst i väskan och nu när jag kommit hem har jag inte fått något sms. Vet ju inte om jag sa fel nr (men jag TROR att jag kan mitt amerikanska nr nu), eller om där inte var någon mottagning, eller om hon inte alls var intresserad av någon kontakt. Så himla ledsen jag blev nu. Vi fick kontaktuppgifter till ett annat par som faktiskt visade sig bo på samma som oss och det var ju jättekul men det känns ändå skit med den här andra tjejen för jag känner ju verkligen INGA andra gravida här och har typ en enda potentiell annan kompis på gång här (en ickegravid tjej). Jag är normalutåtriktad, inte superduper men inte blyg och det har ändå varit mkt svårare än jag trott att ta kontakt/lära känna folk. Hoppas jag kan få tag på den här föräldragruppstjejen på något annat sätt med hjälp av kvinnan som höll i kursen för att se om det bara blev fel någonstans men just nu känns det bara SKIT rent ut sagt att vara gravid i ett annat land och jag saknar min bästis så mycket att jag sitter och bölar.

Usch vad tråkigt att höra, jag hoppas du kan få tag på henne på nåt vis! Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara att flytta så långt från allt och alla, särskilt i den tid i livet när man är så utsatt på nåt vis. Jag tyckte det räckte med att flytta 30 mil från alla mina vänner när vi flyttade till min uppväxtort när sonen var ett år, och då har jag ändå hela släkten här... Men jag är väldigt introvert och har svårt att hitta vänner, har iaf några jobbarkompisar jag kan hänga med nu men ingen sån där riktig vän. Det behöver man ju var man än är.
  • qatteriin

Jag har också svårt att packa bb-väskan eftersom jag också lever i myskläderna jag skulle vilja packa ner! :-P Kappahl hade så sköna yogabyxor som jag levde i hela förra graviditeten men de har slutat med dem nu, annars hade jag köpt ett par nya, de jag hade blev på riktigt utslitna, hehe. Men om det inte tillstöter komplikationer kommer vi ju behöva åka hem rätt snart ändå och annars får väl maken åka och hämta grejer.

Jag har en redig förkylning på gång som satt sig på bihålorna, jag har inte tid att bli sjuk!! Om jag blir vanligt sjuk så måste jag ju ha läkarintyg direkt eftersom jag redan är 50% sjukskriven. Hoppas jag kan vila bort det på mina 50%...

• mitthemligajag
    minahjärtan0609 skrev 2015-11-22 19:30:35 följande:
    Jah håller med. Finare mysbyxor och leggings blir det för min del. Problemet är att jag i princip bor i dessa byxor så jag kan inte packa ner dem. Men jag får ha dem i närheten så det går snabbt stt slänga ner.

Kom på att jag kanske borde pcacka en väska till barnen, ifall vi måste lämna dem hos barnvakt.
    Åh gudars, väska till storasyskon! de hade jag helt glömt bort!! Tack för den påminnelsen

Jag har köpt lite finare bomulls mjukisar från hm för 199 med lite harems modell som jag också lever i så de får bli ett par till! och så får de bli någon amningsvänlig tunika istället för mjukis tröja!
  • mitthemligajag
    WiMe06 skrev 2015-11-22 18:24:19 följande:
    Håller verkligen med dig på alla punkter. Sist stod jag precis och skulle låsa dörren och åka iväg på semester när vattnet gick, haha så ngn väska hade jag inte en tanke på att packa. Det blev att kasta på sig första bästa torra byxor och åka till förlossningen istället. Haha. Så jag minns verkligen också hur bedrövlig jag kände mig.

Schampo och egen tvål och sådär är verkligen viktigt för mig att ha med eget.
    Men annars kan jag väl inte komma på något annat sådär. Kommer satsa på att packa leggings tror jag och en lång, tjock kofta. Ser hyfsat ok ut och skönt med. Sen kommer jag packa ner ett par utav grav.jeansen att ha till hemfärden.
    Oj kom den bebisen för tidigt eller var du lite tidsoptimist? ;)
  • mirakelspektakel
    WiMe06 skrev 2015-11-22 22:46:30 följande:
    Tack för tipset. Fastnade för många tankar redan i första inlägget. Det finns nog mkt bra att läsa där och som man själv kan bli bättre på också.
    Det var så lite så. Ja det svåra är ju inte att veta hur man ska göra utan faktiskt göra det när det är ett skarpt läge - man är ju inte mer än människa. Jag såg ett annat program dessutom med en kvinna som var barnpsykolog och sociolog tror jag och hon sa en så befriande sak att när barnen "trotsar" så utvecklas de, men de gör det genom att se till att vi vuxna också hamnar nere på barnnivån (barnen ser till att vi blir så jävla arga så att vi tappar det). och hon sa att hon vägrade att gå in i fällan att man inte får bli arg, utan att det viktig att kunna bli det och att det viktigaste var att man blev sams på ett bra sätt efteråt. Sen ska man ju självklart göra sitt främsta för att inte kränka barnet när man blir arg, men om man tittar på listan som hon Petra räknar upp i inlägget för hur lärarna kränker barnen i skolan så är det fasen svårt...
  • WiMe06
    mitthemligajag skrev 2015-11-23 08:56:20 följande:
    Oj kom den bebisen för tidigt eller var du lite tidsoptimist? ;)
    Kanske både och han kom 5 veckor för tidigt.
  • mirakelspektakel
    Seven Costanza skrev 2015-11-23 03:09:59 följande:

Åh gumman, jag har själv flyttat två gånger själv till nya länder. Det är skit jobbigt de första månaderna, speciellt om du inte har någon naturlig anknytning att träffa människor på. Det är lite som en flaskhals, det svåra är att hitta en person man kan umgås med, när man väl gjort det så brukar man lära känna två personer till genom den första och sen två personer till genom varje ny person man lär känna.

Det blev säkert bara nåt fel med numret. Jag har ingen aning om vad alla andra kvinnor har för sig om dagarna, men jag misstänker att en del jobbar och andra är hemma och då fördriver sin tid med antingen shopping, träning eller typ hänger på nåt fik? Vad jag vet generellt om amerikaner är att de ska vara lätta att lära känna ytligt men svårare att bli vän med. Tvärtemot oss svenskar med andra ord. Så mitt råd är att börja prata med alla du träffar och se till att hänga på de ställena kvinnor i din ålder i typ samma situation hänger. Kanske är någon lekpark ett bra ställe att sitta och plugga på? 
  • haannah
    qatteriin skrev 2015-11-23 08:34:32 följande:

Jag har också svårt att packa bb-väskan eftersom jag också lever i myskläderna jag skulle vilja packa ner! :-P Kappahl hade så sköna yogabyxor som jag levde i hela förra graviditeten men de har slutat med dem nu, annars hade jag köpt ett par nya, de jag hade blev på riktigt utslitna, hehe. Men om det inte tillstöter komplikationer kommer vi ju behöva åka hem rätt snart ändå och annars får väl maken åka och hämta grejer.

Jag har en redig förkylning på gång som satt sig på bihålorna, jag har inte tid att bli sjuk!! Om jag blir vanligt sjuk så måste jag ju ha läkarintyg direkt eftersom jag redan är 50% sjukskriven. Hoppas jag kan vila bort det på mina 50%...

Vill bara slänga in att läkarintyg gäller som vanligt från dag 8 när du ändrar omfattning på sjukskrivningen :) du kan alltså vara sjuk en vecka på 100% innan du behöver läkarintyg. Det du gör är att du ansöker om "ändrad omfattning på sjukpenning" på FKs hemsida, för de dagar du varit hemma på heltid :) hoppas du kryar på dig och att det går över snabbt!! :)
  • qatteriin
    haannah skrev 2015-11-23 10:11:52 följande:

Vill bara slänga in att läkarintyg gäller som vanligt från dag 8 när du ändrar omfattning på sjukskrivningen :) du kan alltså vara sjuk en vecka på 100% innan du behöver läkarintyg. Det du gör är att du ansöker om "ändrad omfattning på sjukpenning" på FKs hemsida, för de dagar du varit hemma på heltid :) hoppas du kryar på dig och att det går över snabbt!! :)

Jaså, det var bra att veta! Att de ska vara så dåliga på att informera riktigt, haha!
Svar på tråden BF Januari 2016 :)