Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

BF Januari 2016 :)

MeEmmA skrev 2015-12-14 13:16:56 följande:

Har tittat på den också, men bagaget blir för litet när vi måste använda ett säte där bak och man ska få in vagn och packning/matkassar. Vill inte bygga för mycket på höjden heller när någon av barnen ska sitta där bak.

Vi är så optimistiska att vi ska behålla vår Kia ceed, ej kombi. Vi tänker att vi har ju bara stora barnen varannan vecka och annars är det mest en, två, eller tre som kommer åka.
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-14 12:48:40 följande:

Den där rädslan låter jävligt jobbig, om jag ska vara ärlig. Har inga bra tips på hur du ska hantera den, dock. Smärtan GÅR över. Det är nåt som är bra med förlossningssmärtan, den GÅR över. För de allra flesta går ju värken i värken över när värken är över, om du förstår hur jag menar, alltså att man faktiskt får vila mellan värkarna - och för varje värk är man lite närmre att alltihop är över. Jag hade jättesvårt att hantera värkarna, inte för att jag på något vis är ovan vid smärta utan för att det påminde mig så mycket om smärtan vid missfallen jag haft innan. Ändå tog jag mig igenom det på nåt vis, med mycket fokus på min man som coachade mig enormt bra. Jag tycker vi är ett helt ok team annars med men det här var nåt alldeles särskilt, jag hoppas du kan känna detsamma i din sambo.

Tufft med så mycket avsked och sånt - förstår att det blir för mycket av det där och att det spär på din oro. Jag tänker fortfarande att du kanske skulle tjäna på att prata med aurora-bm eller så men det kke är för lite tid kvar för det nu. Hoppas dagen blir bättre vad det lider!

Ja sörskilt som jag inte tänkt ta några avsked. Jag tänker ju att vi kommer att ses så gott som varje vecka för jag både bor i området och ska gå på BVC vägg i vägg.

Tänkte fråga imorgon om att få prata med Mvc s psykolog, men om inte du har något bra tips så kanske de heller inte kan komma med något bra...? ;)
  • amalie79
    mirakelspektakel skrev 2015-12-14 13:53:44 följande:
    Men då förstår jag :) Förstår att du känner dig som ett litet barn och att du är van att göra och klara allt själv, jag är precis likadan. Varför ska jag ringa en killkompis och bära sängen upp för 3 trappor när jag kan göra det själv?! En hel del saker som anses vara manssysslor göra dessutom mkt bättre än de flesta männen. Men med tiden har jag lärt mig att uppskatta kärlekshandlingen min sambo visar mig när han vill bära min väska/ica-kasse/shoppingpåsarna. Och nu när jag har ont av att röra mig och inte kan bära tungt så är jag bara tvungen att gilla läget.

Självklart så har inte din svärmor med att göra hur ni bestämmer om han ska gå på julbord eller inte. Även fast hon säkert har en poäng att du kanske inte skulle uppskatta din sambo full eller bakis om värkarna sätter igång. Men så långe det inte är ett problem och framför allt så länge du inte blir orolig över att han är i väg på fest så är det ju inget att diskutera.

Jag tycker som sagt fortfarande att du borde går till en annan BM som tar din rädsla på allvar.
    Nej klart jag inte skulle men tror inte att det kommer att komma igång just precis på fredag- och som sagt, jag känner honom :) kommer inte bli något fylleslag där jag får åka och leta efter honom i kanalen nere i hamnen typ...

Jag ska tala om det för henne imorgon har jag bestämt. Att hon får hjälpa mig eller låta mig prata med någon annan. Men imorgon får jag gå själv för sambon kommer inte ifrån, han ska introducera sin vikarie för de 10 pappadagarna.

Jo men det är precis det jag menar- med skillnaden att jag faktiskt klarar en hel del själv fortfarande då. Men det är jobbigt. Och sedan kommer väl alla goda råd om hur man ska göra med barnet opåkallad från höger och vänster- tex har jag redan fått höra att det är den bästa tiden att få barn för man kan stanna inne och sova och behöver inte gå ut på hela vintern. :)
  • amalie79
    fruthomas skrev 2015-12-14 14:00:09 följande:
    Vi har en Toyota corolla verso (min bil) som är 7sittsig, den har även nyckelavstängning till airbagen i fram så vi kan ha ett barn där. Många gillar inte det men ibland är det mest praktiskt. Sen kommer det ju gå att ha en i bagagen tror jag, men jag gillar att kunna lasta barnvagn och tex matkassar samtidigt. Vi har köpt ett brio babyskydd med bas, de är ju rätt små så jag hoppas att det ska gå bra med det mellan barnens stolar, utan bas, i den andra bilen (en BMW kombi som min man oftast kör och som han gärna tar när vi åker ihop). Men det får lösa sig när det är dags. Hade vi köpt ett helt nytt babyskydd hade vi nog testat redan vid köpet, men nu ingick den i ett begagnatköp med barnvagnen, vilken den också passar på.
    Vi måste ha alla barnen bak. Ingen av dem har stol eller kudde längre ( minste pojken är iof gränsfall, han är precis lång nog)
    Om vi skulle sätta bebis fram så måste jag alltid köra för jag blir åksjuk av att åka bak. Och då kan inte sambon åka med för han är för stor för baksätet, särskilt med det lilla benutrymme som blir med en stol på passagerarsätet fram.
    Dessutom är elvaåringen stor som en vuxen, runt 60 kg så det skulle ändå inte funka.
    Vi hoppas att bebisen mellan dem ska skapa lite fred när vi åker bil, tror inte de vågar försöka slå ihjäl varandra med en liten emellan :)
    Deras mamma har killarna på var sida och lillasyster i mitten och deras bil är i storlek med vår så det borde funka!
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-14 14:34:49 följande:
    Haha jodå, skyll inte på det för att få slippa! Mvc-psykologen är mycket mer van vid såna frågeställningar, tro mig! Jag träffar tyvärr folk först när det redan skitit sig och de behöver traumabehandling eller liknande, mycket bättre att förebygga. Och mycket enklare att ge råd när man ses irl än via nätet.
    Ja traumabehandling, riktigt så illa är det väl inte än iaf. :)
    Nej jag ska prata med henne imorgon. Kanske gråta en skvätt,  kan gråta hemma för det hur lätt som helst men bland folk framstår jag för det mesta som sansad och har koll på läget. Det är väl en del av problemet, precis som hon sa- jag är ju så normal... fast det är jag ju egentligen inte alls : )
  • amalie79
    qatteriin skrev 2015-12-14 14:45:02 följande:
    Ah jodå jag tycker du låter rätt normalstörd faktiskt, haha. Du får säga att du fått rekommendation att be om psykologsamtal från en annan psykolog. Du ska inte behöva bryta ihop hos henne för att få det, om du inte känner att det känns ok att göra det vill säga.
    Ha ha det ska jag nog göra.
    Bryta ihop, ja jag vet inte men det kanske är det som krävs. Skulle väl inte vara jättefarligt förutom att jag ska direkt till jobbet sedan och inte kul att komma dit och se ut som en mosig potatis i ansiktet kanske.
  • amalie79
    MeEmmA skrev 2015-12-14 22:14:59 följande:

Jag tänker lite som så med kläder att väldigt mycket av det som finns i affärerna nu kommer ju att reas ut i mellandagarna och sen kommer nya kollektioner in.

Antar också att vi kommer att få en hel del kläder igen. Dessutom känns det nästan lite roligare att ge mer till min 1-åring nu när den lilla kan ärva från honom så att det blir mer använt. Men något eget ska bebis också ha såklart.

Mitt mål är att vila ordentligt på juldagen för att gå med mamma och syster ut på annandagen som vanligt :) har sett så mycket fint som kan tänkas komma på rea, typ kläder med lite vinter-tema. :)
  • amalie79
    Blgebo skrev 2015-12-15 00:30:07 följande:

Nu har jag varit frisk i över två dygn...bara ett av barnen som fortfarande är lite hängigt.

Och i morgon är det dags för julbord med jobbet. Hade sett fram emot att träffa ngn av de andra gravida kollegorna som skulle ha i januari, men de har passat på att föda lite tidigare båda två, så det är bara jag kvar som är höggravid. 36+0 idag  

Jag har fått en känsla av att jag egentligen inte vill lämna hemmet. 

Och jag vill inte vara från min man. I vanliga fall är jag absolut inte sån, men nu känner jag mig nedstämd när han är borta. Känns knasigt. Och så knäppa drömmar som jag har nu har jag aldrig haft tidigare.

Men han har lovat hämta mig från julbordet om jag vill därifrån - känns skönt att han säger så. 

Precis det där har jag känt ett tag med sambon också, är heller inte sådan vanligtvis alls. Längtar massor efter honom och just nu försöker vi båda göra klart en massa saker på jobbet så vi ses alldeles för lite. Var nästan skönt när vi var på förlossningen i lördags att det bara var vi två, vi var tvungna att ta det lugnt i några timmar och sen kom vi hem och kröp ner i sängen tillsammans och kramades till sömns och hade sovmorgon pp söndagen.

Men fr.o.m. Tisdag är vi lediga tillsammans till den 4/1.
  • amalie79
    himw skrev 2015-12-15 07:13:49 följande:

På lucias sista timme så kom vår dotter till världen så mitt senaste inlägg om det kunde vara värkar- japp- det var det :)

Det blev en lång och jobbig förlossning för någon som var lite för tidigt född även om hon var stor så vi är inlagda på Neo menar bättre och bättre.

Ni har en häftig upplevelse framför er, njut av graviditeten och stort lycka till <3

Massa grattis!
  • amalie79

Var på mitt v 35- besök nu. Trodde det skulle göras mer saker men var bara blodtryck, SF mått och hjärtljud. Sedan kom hon som ska bli vår BVC- sköterska och presenterade sig. Hon verkade bra!

Min bm lyssnade lite bättre idag, hon hade inte alls uppfattat detta förra gången enligt henne.

Nu har jag fått en tid hos läkaren nästa vecka och ska kontakta Mvc psykologen idag. För stt prata om både den medicinska och den mentala aspekten.

Får se om det blir bättre sen- som det känns just nu så är det typ att jag måste acceptera att jag måste göra detta fast jag egentligen inte vill. Typ.

Frågade ang läkaren som ändrade sig ang tul.

Hon sa att en skattning är just en skattning och SF måttet är normalt, 35. Däremot har jag tydligen en väldigt välfylld livmoder, så hon var inte förvånad att det var lite plus i %. Kände mig lite som ett påskägg när hon sa så eller nåt:)

Rumpan under mina revben, benen i höger sida och huvudet långt ner i bäckenet fast fortfarande ruckbart. Creepy känsla när man känner att hon flyttar på bebisens huvud fram och tillbaks typ :)

Svar på tråden BF Januari 2016 :)